[pol] Is het Coronavirus er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het Coronavirus er?

Ja
1023 (81%)
Ja, maar het is vergelijkbaar met griep
210 (16%)
Nee, ik geloof virus waanzin/waarheid
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1248

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:18

Ninx schreef:
Misschien is het nog interessant om toe te voegen: hoeveel mensen ken jij 1 op 1 die daadwerkelijk Corona hebben gehad en dit niet of nauwelijks kunnen navertellen?

Ik ken er 1, met onderliggend longprobleem, en die huppelt weer rond.
Overigens weet zij, heeft medisch beroep, dat de test niet echt ontworpen is voor dit doel... dus in hoeverre ze het ECHT heeft gehad zal ze nooit weten.

Het blijft frappant dat vrijwel niemand die ik ken of spreek in zijn of haar direct kring echt zieken of overledenen kent.

Wat probeer je hier precies mee te suggereren?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:18

Qimm schreef:
Ik ken er 1, 36 jaar en gezond met extreem veel restklachten na 6 weken nog steeds enorm beperkt en niet in staat om te werken

1....

Vervelend. Maar bij een stevige longontsteking kunnen ook jonge mensen bijvoorbeeld zomaar 6 maanden blijven kwakkelen alvorens ze volledig hersteld zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:19

Ninx schreef:
Misschien is het nog interessant om toe te voegen: hoeveel mensen ken jij 1 op 1 die daadwerkelijk Corona hebben gehad en dit niet of nauwelijks kunnen navertellen?

Overigens weet zij, heeft medisch beroep, dat de test niet echt ontworpen is voor dit doel... dus in hoeverre ze het ECHT heeft gehad zal ze nooit weten.

Het blijft frappant dat vrijwel niemand die ik ken of spreek in zijn of haar direct kring echt zieken of overledenen kent.

Ik werk in de ouderenzorg, dus ik kan ze niet op 1 hand tellen hoeveel bewoners die ik kende er niet meer zijn. Medewerkers bij onze klanten die ziek thuis zitten met forse restverschijnselen of zelfs overleden zijn. Ik werkte in 2018 ook in de zorg, dit is onvergelijkbaar.
2 grootouders van een familielid die de week na elkaar stierven zonder afscheid te kunnen nemen van elkaar. Wil je er nog meer?

Ik weet niet zo goed wat je met je vraag wilt zeggen, twijfel je aan de cijfers over de zkh-opnames?
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-10-20 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:19

Ninx schreef:
Qimm schreef:
Ik ken er 1, 36 jaar en gezond met extreem veel restklachten na 6 weken nog steeds enorm beperkt en niet in staat om te werken

1....

Vervelend. Maar bij een stevige longontsteking kunnen ook jonge mensen bijvoorbeeld zomaar 6 maanden blijven kwakkelen alvorens ze volledig hersteld zijn.

Ooooh mijn 1 is minder betrouwbaar dan jouw 1

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:22

__Sannne schreef:
Ninx schreef:

Wat probeer je hier precies mee te suggereren?

Ik suggereer hiermee dat wanneer alle maatregelen en de buitenproportionele angstbabbels in de media meer gerechtvaardigd zouden zijn wanneer de boel echt pandemische proporties aan zou nemen.
We zouden allemaal verschillende mensen kennen die het hebben en de ernst zou zeer tastbaar zijn.

Nu hebben we met name een IC crisis, omdat die capaciteit niet toereikend is. Daar is gewoon geen prioriteit aan toegekend.... het zijn ook wel extreem weinig plekken.

Als ik nu vraag hoeveel mensen je kent die kanker hebben of die je hebt verloren aan kanker, dan is de lijst aanzienlijk groter.

Lang verhaal kort: ja, er is een virus. Waarschijnlijk 1 van vele die nog gaan komen.
Dat het mensen met een slechte gezondheid treft is grotendeels te wijten aan hoe we de wereld hebben ingericht: goedkoop ongezond voedsel, slechte luchtkwaliteit, veel stress, ondermaatse zorg.
Ik denk dat dit virus best meevalt, maar maak me vooral zorgen om het symptomatische geknutsel.... op deze manier maak je je bevolking niet gezonder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:22

Qimm schreef:

Nou, beide maar 1.... ik wil zeggen: dat voelt niet erg pandemisch....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:23

Ik kan niet stemmen, er is bewezen dat corona altijd al heeft bestaan..dus Ja het bestaat én
ik geloof virus waanzin/waarheid ,ofwel dit is ergens anders voor bedoelt.
Tot op heden niks in mijn omgeving of familie vrienden kenissen die maar iets met corona te maken heeft of heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door vivana op 14-10-20 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:23

Citaat:
Als ik nu vraag hoeveel mensen je kent die kanker hebben of die je hebt verloren aan kanker, dan is de lijst aanzienlijk groter.

In het laatste jaar? Geen 1

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:25

secricible schreef:
Ninx schreef:

Ik werk in de ouderenzorg, dus ik kan ze niet op 1 hand tellen hoeveel bewoners die ik kende er niet meer zijn. Medewerkers bij onze klanten die ziek thuis zitten met forse restverschijnselen of zelfs overleden zijn. Ik werkte in 2018 ook in de zorg, dit is onvergelijkbaar.
2 grootouders van een familielid die de week na elkaar stierven zonder afscheid te kunnen nemen van elkaar. Wil je er nog meer?

Ik weet niet zo goed wat je met je vraag wilt zeggen, twijfel je aan de cijfers over de zkh-opnames?

Ik twijfel aan de ernst, maar schrikbarende cijfers werken intimiderend en zetten aan tot het volgen van allerlei regels.

Ik twijfel echter nog harder aan het beleid: een overheid die niet stuurt (en nooit) stuurt op een betere volksgezondheid. Het is gewoon geen prioriteit... en dat blijft men maar denken. Dat vind ik wel zorgelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:26

Nou, ik ken minder mensen die aan kanker zijn overleden in het afgelopen jaar dan aan corona. Want daar zit de crux.

Het probleem van corona is niet de dodelijkheid en de ernst, wel de mate waarin het mensen kan besmetten. Dan kan het nog zo zijn dat misschien maar 1% aanvullende medische zorg nodig heeft, als er 200.000 mensen besmet zijn is dat nog een te grote belasting op de gezondheidszorg en daar zit het probleem. Die kankerpatienten die jij noemt zijn er niet in zulke grote getalen tegelijkertijd die opgenomen moeten worden.

En dan kunnen we roepen dat we weinig IC bedden hebben, maar in normale omstandigheden hebben we gemiddeld maar 75% van die icbedden bezet, dan kun je er dubbel zoveel bedden hebben “voor het geval dat” maar dat is ook ondoenbaar.

Je laatste alinea is op geen enkele wetenschap gebaseert dus daar ga ik niet op in. Heftig, je zegt eigenlijk dat het die mensen hun eigen schuld is want “ze leven niet gezond genoeg”.

Ninx

vivana schreef:
Ik kan niet stemmen, er is bewezen dat corona altijd al heeft bestaan..dus Ja het bestaat én
ik geloof virus waanzin/waarheid ,ofwel dit is ergens anders voor bedoelt.

Mmm, ik denk eerder dit "never waste a good crisis".

Ofwel: uitstekende timing om zaken uit te rollen mondiaal die je er anders niet zomaar doorheen geramd krijgt.

Qimm

Ninx schreef:
Qimm schreef:

Nou, beide maar 1.... ik wil zeggen: dat voelt niet erg pandemisch....

Screbible kent er heel veel, dat klinkt best pandemisch :j

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:30

secricible schreef:
Wat voor opties doel jij dan op fohadie?

Ik blijf hoop halen uit het feit dat we met de vorige lockdown iig de boel hebben weten te keren. Dus dat een lockdown sowieso helpt, hoe niet-graag ik dat ook opnieuw zou willen.

Wat me vooral boos maakt is dat er afgelopen zomer niks gebeurt is. Dat je in de eerste golf achter de feiten aanloopt is onvermijdelijk. Maar afgelopen zomer hadden er plannen gemaakt moeten worden voor “wat als”. En in plaats daarvan werd alles door de Jong afgeketst met “we evalueren pas achteraf”

Je laatste alinea. Eerder ingrijpen en betere voorbereiding. Nu loop je achter de feiten aan en ik ben bang dat ze niet meer ingehaald worden.

Ninx, bedoel je nu te zeggen dat ik Corona heb doordat ik ongezond leef? Hoop dat ik je verkeerd begrijp. Verschil trouwens met longonsteking en Corona is dat die eerste niet besmettelijk is. Appels met peren vergelijken dus.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:31

Ninx schreef:
[

Ofwel: uitstekende timing om zaken uit te rollen mondiaal die je er anders niet zomaar doorheen geramd krijgt.

Zoals?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:32

Kom een weekje kijken bij ons ninx, dan weet je wat pandemisch is. En ik werk niet eens in een zkh.
Of kijk de docu op videoland over zkh bernhoven in de 1e golf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:32

secricible schreef:
Nou, ik ken minder mensen die aan kanker zijn overleden in het afgelopen jaar dan aan corona. Want daar zit de crux.

Het probleem van corona is niet de dodelijkheid en de ernst, wel de mate waarin het mensen kan besmetten. Dan kan het nog zo zijn dat misschien maar 1% aanvullende medische zorg nodig heeft, als er 200.000 mensen besmet zijn is dat nog een te grote belasting op de gezondheidszorg en daar zit het probleem. Die kankerpatienten die jij noemt zijn er niet in zulke grote getalen tegelijkertijd die opgenomen moeten worden.

En dan kunnen we roepen dat we weinig IC bedden hebben, maar in normale omstandigheden hebben we gemiddeld maar 75% van die icbedden bezet, dan kun je er dubbel zoveel bedden hebben “voor het geval dat” maar dat is ook ondoenbaar.

Je laatste alinea is op geen enkele wetenschap gebaseert dus daar ga ik niet op in. Heftig, je zegt eigenlijk dat het die mensen hun eigen schuld is want “ze leven niet gezond genoeg”.

Als iets zeer besmettelijk is, maar niet heel dodelijk of ernstig, is het dan niet beter dat iedereen het een keer doormaakt?
Wanneer je meer stuurt op een betere volksgezondheid en dus een beter immuunsysteem, zijn we opgewassen tegen de meeste virussen.

Er is al vaak gewaarschuwd door wetenschappers dat er betere voorbereidingen getroffen zouden moeten worden in geval van een pandemie, dat betekent dus ook meer IC plekken.

En het laatste: is het de 'persoonlijke schuld' van mensen dat ze zo ongezond zijn?
Het is meer de schuld van de overheid die op schoot zit bij bedrijven die ons ziek maken.
De vele toevoegingen in ons voedsel, het intensieve gebruik van bestrijdingsmiddelen, de enorme luchtvervuiling, de suikertax die maar niet wordt ingevoerd, het verhogen van btw op fruit en groente, en subsidiëren van een Europese campagne zodat mensen meer plofkip en varken gaan eten, allemaal contraproductief voor onze gezondheid.
Dus eigen schuld? Een beetje.... Maar veel mensen weten niet beter. We hebben volksvertegenwoordigers om dergelijke zaken te bewaken, maar zij hebben een andere agenda.... treurnis.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:33

fohadie schreef:
secricible schreef:
Wat voor opties doel jij dan op fohadie?

Ik blijf hoop halen uit het feit dat we met de vorige lockdown iig de boel hebben weten te keren. Dus dat een lockdown sowieso helpt, hoe niet-graag ik dat ook opnieuw zou willen.

Wat me vooral boos maakt is dat er afgelopen zomer niks gebeurt is. Dat je in de eerste golf achter de feiten aanloopt is onvermijdelijk. Maar afgelopen zomer hadden er plannen gemaakt moeten worden voor “wat als”. En in plaats daarvan werd alles door de Jong afgeketst met “we evalueren pas achteraf”

Je laatste alinea. Eerder ingrijpen en betere voorbereiding. Nu loop je achter de feiten aan en ik ben bang dat ze niet meer ingehaald worden.

Ninx, bedoel je nu te zeggen dat ik Corona heb doordat ik ongezond leef? Hoop dat ik je verkeerd begrijp. Verschil trouwens met longonsteking en Corona is dat die eerste niet besmettelijk is. Appels met peren vergelijken dus.

Lees mijn laatste bijdrage maar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:34

nynke55 schreef:
Ninx schreef:
[

Zoals?

Alleen nog maar digitale geldstromen.
Al het contant geld afschaffen. Op die manier kun je uitgaven reguleren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:36

secricible schreef:
Kom een weekje kijken bij ons ninx, dan weet je wat pandemisch is. En ik werk niet eens in een zkh.

Ik weet niet waar 'ons' is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:37

Het is mooi ja als iedereen het doormaakt en daarmee groepsimmuniteit zou komen (even los vN of dat kan bij coronA)
Maar wel op een tempo dat. de zorg het kan bijbenen. Maatregelen zijn vooral voor "flatten the curve"

nynke55

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:42

Ik kan nog steeds overal contant betalen. Het is trouwens niet in het belang van de overheid om contant geld af te schaffen, dan komen we pas echt in een economische crisis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:44

Ninx schreef:
secricible schreef:

Ik weet niet waar 'ons' is?

De ouderenzorg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:45

nynke55 schreef:
Ik kan nog steeds overal contant betalen. Het is trouwens niet in het belang van de overheid om contant geld af te schaffen, dan komen we pas echt in een economische crisis.

Uiteraard kan dat nog....
De kans is dat dat straks niet meer kan. Er komt een grote financiële herstructurering omdat het al heel lang wankelt (de banken), veel van wat wij onder druk van een groot eng virus toestaan wordt niet meer teruggedraaid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:49

Ninx schreef:
Als iets zeer besmettelijk is, maar niet heel dodelijk of ernstig, is het dan niet beter dat iedereen het een keer doormaakt?
Wanneer je meer stuurt op een betere volksgezondheid en dus een beter immuunsysteem, zijn we opgewassen tegen de meeste virussen.

Maar dat is het probleem. Nee, het is niet extreem dodelijk. Niet zoals ebola, 25-90% sterfte, of Sars, de oudere, agressievere broer van covid19 met een 9.5% sterfte. Maar een waarschijnlijke sterfte van 0.64% en een eerder arbeidsgeschikte groep die minimaal net zo groot is die door deze ziekte langdurig en mogelijk levenslang arbeidsongeschikt raakt maakt deze ziekte wel degelijk zowel behoorlijk dodelijk als ernstig. 0.64% betekent dat 1 op de 150 mensen die de ziekte doormaakt overlijdt. En dus nog minimaal 1 a 2 mensen langdurig ziek zullen zijn. Langdurig zieke mensen in dienst hebben is een hele goede methode om een bedrijf failliet te krijgen, juist de kleine bedrijven tot 20 werknemers.

Enig idee wat de economische kosten zullen zijn als 1% van de arbeidsgeschikte mensen niet alleen niet langer inzetbaar zijn maar juist arbeid behoeven en medische kosten opleveren?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:49

secricible schreef:
De ouderenzorg.

Met een zwakke gezondheid, in de winter van je leven, in een situatie komen waarin je de hele dag wordt overspoeld met rampnieuws, en je weinig tot geen uitzicht meer hebt op vrienden of familie zien, een leuke tripje, of iets dat je leven kleurt, zet heel snel de neerwaartse spiraal in....
Ik denk dat jij uit ervaring weet dat oudere mensen soms ook tamelijk plots kunnen overlijden wanneer hun partner overlijdt.
Wanhoop, depressie, en absolute zinloosheid kunnen de kaars snel doen uitdoven.

Er bestaat wel degelijk een virus, en ouderen en mensen met een broze gezondheid moeten (net als bij hittegolven of influenza) extra voorzichtig zijn.
Maar de manier waarop mensen nu dagen uitzitten zonder uitzicht op die kleine zaken die het leven kleur gaven jaagt ze wellicht nog sneller de dood in.