Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:47

Ineke2 schreef:
CharleyT schreef:
Niet boos zijn, maar jouw opmerking leg ik even opzij. In de toekomst kijken kan niemand. Hoe je tot je conclusie komt is me niet duidelijk? Vanuit professioneel oogpunt, gevoel, of wat.........?

Omdat ik ook zo ben opgevoed.
2x waarschuwen en dan straf. Wat de straf ook was, het was een op dat moment uitvoerbare straf.

N=1 is blijkbaar een beter resultaat dan de verschillende wetenschappelijke onderzoeken hier genoemd dus.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:48

MPR4 schreef:
Je hoort je ouders te kunnen vertrouwen.

Sterker nog, je hoort op te groeien wetende dat het niet oké is om op bepaalde manieren aangeraakt te worden. Je zou moeten leren dat het niét oke is als "mensen" je een tik geven. Als kind zijnde niet en later ook niet.

MPR4 schreef:
Ik vind het wel echt not done om corrigerende tikken aan de kinderen van een ander te geven. Je bemoeit je dan met hun opvoeding en iedere ouder moet zelf kunnen bepalen hoe zij dit doen.

Ook voor ouders is het not done, simpelweg bij wet verboden. Dus dat moet niet iedere ouder voor zich bepalen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:49

CharleyT schreef:
Het feit dat jij zo opgevoed bent, is geen duidelijk bewijs dat het met elk ander kind zo gaat, dat weet je toch zelf ook wel?

Niet alleen ik, ook mijn broer en zus.
Als ik het mag zeggen zijn wij alle 3 lieve mensen zonder opvoedtrauma’s.

@ doubless: dat heb ik nergens beweerd is het wel? Ik zei dat ze eerder geneigd zijn wat liever te zijn of eerder te luisteren dan bij de ouders thuis.
Met een kind van een ander wanneer die niet luistert grijp je natuurlijk ook in en als de ouders het weer komen ophalen praat je toch over wat er gebeurt is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:49

Doubtless schreef:
chanicha schreef:
Nou als mijn kinderen bij een ander waren zeiden ze altijd wat zijn ze líef en zo beleefd dus dat klopt wel.

Ja als dat voor jouw kinderen geldt, dan geldt dat voor alle kindjes.
Als dit je manier van redeneren is, snap ik wel dat je ertoe komt dat de corrigerende tik in orde is.

Ben blij dat je het snapt +:)+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:51

Ineke2 schreef:
@ doubless: dat heb ik nergens beweerd is het wel? Ik zei dat ze eerder geneigd zijn wat liever te zijn of eerder te luisteren dan bij de ouders thuis.
Met een kind van een ander wanneer die niet luistert grijp je natuurlijk ook in en als de ouders het weer komen ophalen praat je toch over wat er gebeurt is.

Nou ja, zo zei je het niet, maar ik snap de nuance die je nu aanbrengt.

Heel eerlijk: Als ik mijn kind op zou halen en de andere ouder vertelt dat hij mijn kind geslagen heeft omdat hij bijna zijn handjes verbrande aan de kachel, dan denk ik dat mijn kindje daar maar voorlopig even niet meer speelt. Als dat de enige manier is waarop die ouder weet in te grijpen, dan hoop ik dat ik mijn kind daartegen bescherm.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 02-10-20 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:52

Ineke2 schreef:
CharleyT schreef:
Het feit dat jij zo opgevoed bent, is geen duidelijk bewijs dat het met elk ander kind zo gaat, dat weet je toch zelf ook wel?

Niet alleen ik, ook mijn broer en zus.
Als ik het mag zeggen zijn wij alle 3 lieve mensen zonder opvoedtrauma’s.

Oh sorry N=3 dan. Veel beter dan wetenschappelijk onderzoek _/-\o_
S8903N schreef:
Geloof dat ik maar zo’n hamsterbal aanschaf, maar dan voor kinderen. Mijn huis indelen in afgesloten hokjes en alles met rubber hoekjes en bubbeltjesplastic inpakken is meer werk :Y)

Je kind voor alle gevaar behoeden door ze overal van weg te houden is in mijn ogen dus ook niet de oplossing omdat het kind dan ook niet leert wat gevaar is. En dan bedoel ik dus NIET dat je ze dan maar moet laten spelen op een druk kruispunt (tenzij je er vanaf wilt (oké hele slechte grap maar kon het niet laten _O- )).

Hete oven heb ik ze geleerd vanaf te blijven door het handje te pakken en dan dichtbij (dus niet tegen) de oven te houden en te zeggen ‘heet hè?’ Daar waren ze het dan wel mee eens en vonden het vervolgens zelf ook een goed idee om er dus maar niet aan te komen.
Verder ben ik super consequent (zijn vriendinnen ook weleens jaloers op zeggen ze), maar mijn oudste heeft toch wel echt terror fases gehad waarbij hij paars aanliep tijdens een woede aanval omdat hij zijn zin niet kreeg. En ik ben dan ook weleens mijn geduld verloren en heb hem een tik gegeven.
Gelukkig is het overgrote deel hier een soort moeder Theresa en ben ik dus blijkbaar een kindermishandelaar +:)+

Niemand heeft het hier over een keer je geduld verliezen. Een corrigerende tik is dus een tik die je doelbewust uitdeelt omdat dat onderdeel is van je opvoeding.
Ik ben ook tegen schreeuwen tegen mijn kinderen, maar heb best wel eens een keer mezelf te ver laten gaan doordat ik in een woede aanval er wel helemaal klaar mee was. Dat betekend niet dat ik nu voor schreeuwen tegen mijn kind ben. Maar ik ben wel mens, en maak fouten. Maar dat betekend biet dat mijn fout niet ineens geen fout was.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:55

Hoezo doortrekken tot het uiterste!
Niemand slaat mijn kind, waarschuwen is wat anders en slaan is wat anders dan een corrigerende tik.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:57

chanicha schreef:
Niemand slaat mijn kind, waarschuwen is wat anders en slaan is wat anders dan een corrigerende tik.

Maar een ander mag jouw kind wel een corrigerende tik verkopen?

Ik blijf erbij: De handeling is hetzelfde/valt binnen hetzelfde spectrum. Ik vind het daarom hypocriet om een tik iets anders te vinden dan slaan. De term is alleen meer geaccepteerd. Gevalletje fout gedrag goed praten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:59

Nee en het is geen slaan, het is een tik op de kont.
Laat mij maar hypocriet zijn dan :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:02

Doubtless schreef:
Nou ja, zo zei je het niet, maar ik snap de nuance die je nu aanbrengt.

Heel eerlijk: Als ik mijn kind op zou halen en de andere ouder vertelt dat hij mijn kind geslagen heeft omdat hij bijna zijn handjes verbrande aan de kachel, dan denk ik dat mijn kindje daar maar voorlopig even niet meer speelt. Als dat de enige manier is waarop die ouder weet in te grijpen, dan hoop ik dat ik mijn kind daartegen bescherm.

Eh ja ik ook, want ik heb dan ook geschreven dat iemand anders zijn kinderen een tik geven not done is.

@secricible dat wetenschappelijk onderzoek gaat over opvoeders die 1-2x per maand een tik uitdelen aan hun kinderen.
Ik heb er misschien 4 gehad in mijn hele leven wat ik nu geloof ik al 3x geschreven heb.
Tot zover dat onderzoek, dat is dus totaal niet van toepassing / niet te vergelijken.

En nee ik vind een corrigerende tik op regelmatige basis zoals in dat onderzoek niet kunnen. Dan gaat er wat mis, want dan heb je 1 je grenzen niet in orde als je zoveel moet straffen ( en je het niet afkunt met een waarschuwing) en 2 je bent dan niet consequent genoeg zover ik dan kan beoordelen.

Blussem

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:11

Corigeren moet altijd kunnen. Of staan jullie te juigen wanneer je kind met criminaliteit bezig houdt en met gestolen geld thuis komt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:15

Blussem schreef:
Corigeren moet altijd kunnen. Of staan jullie te juigen wanneer je kind met criminaliteit bezig houdt en met gestolen geld thuis komt?

:') Dus.....
Je bedoelt met “corrigeren” een corrigerende tik? Of vind je dat corrigeren alleen maar kan met een tik?
En als je dus geen corrigerende tik uitdeelt houd je kind zich bezig met criminaliteit en komt met gestolen geld binnen?
Is dit een serieuze post? :')

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:18

Ik denk dat eerst even vastgesteld moet worden wanneer slaan een corrigerende tik is en wanneer het mishandeling is. :+ Veel voorbeelden die jullie opnoemen en die van de TS is gewoon duidelijk mishandeling.

Ik versta een corrigerende tik als: Je kind 3x waarschuwen dat ze moet kappen met op de bank springen of iets niet mag aanraken, luistert de na de 3e keer niet trek je haar van de bank of geef je een tik op de vingers geven zodat het gedrag stopt.
Naar mijn inziens is dit de meest duidelijke manier van grenzen aangeven bij een jong kind.

chanicha

Het zijn vaak de mensen die geen kinderen hebben of nog geen ervaring hebben die het hoogst van de toren blazen.
De keren dat ik mijn jongste een tik voor haar kont gaf zijn op een hand te tellen en heb er totaal geen spijt van.

Edit, en nee, ik gaf niet zomaar een tik, natuurlijk niet, ik telde tot drie maar bij onze jongste maakte dat weleens niet uit.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 02-10-20 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Doubtless schreef:
chanicha schreef:

Maar een ander mag jouw kind wel een corrigerende tik verkopen?

Ik blijf erbij: De handeling is hetzelfde/valt binnen hetzelfde spectrum. Ik vind het daarom hypocriet om een tik iets anders te vinden dan slaan. De term is alleen meer geaccepteerd. Gevalletje fout gedrag goed praten.

Slaan = klap met de vlakke hand.
Tik = tik met de vinger.

Hoe je dat als geweld kan zien is mij een raadsel :o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:21

Magrathea schreef:
Slaan = klap met de vlakke hand.
Tik = tik met de vinger.

Hoe je dat als geweld kan zien is mij een raadsel :o

Ik heb er een hard hoofd in dat alle voorstanders hier het hebben over een tik met 1 vinger. Als je een tik op de billen geeft bijvoorbeeld. Ben benieuwd naar reacties van de voorstanders!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:21

Ik vraag me af of iedereen er zo over denkt margrathea. Ik heb nog nooit een moeder (edit: of vader, sorry) een tikje met 1 vinger zien uitdelen.

chanicha schreef:
Het zijn vaak de mensen die geen kinderen hebben of nog geen ervaring hebben die het hoogst van de toren blazen.
De keren dat ik mijn jongste een tik voor haar kont gaf zijn op een hand te tellen en heb er totaal geen spijt van.

Eerder andersom, de mensen zonder kinderen die kinderen over het algemeen maar blagen vinden die vinden dat een kind prima op z’n tijd een tik kan krijgen omdat het anders minstens raddraaiers worden en er geen andere manieren zijn om je kinderen grenzen bij te brengen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:24

Een tik is een tik waar ze geen hand van op hun billen hadden staan.

secricible

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:34

Goh, dan mag je dus nog best wel even doormeppen bij een peuter met een luier :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:35

Blussem schreef:

Als je dan pas gaat corrigeren is er sowieso al eea misgegaan

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:40

xDenies schreef:
Maar toch is er een verschil in mentaliteit tegenwoordig. Hoe kinderen nu tegen hun ouders doen & hoe kinderen vroeger tegen hun ouders doen.

Dat begint bij de opvoeding van de ouders. Als die vanaf dag 1 gaan opvoeden in plaats van beste vriend(in) met hun kind (willen) worden en kaders aangeven in plaats van kinderen alles willen laten bepalen zie je al heel andere kinderen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:47

secricible schreef:
Goh, dan mag je dus nog best wel even doormeppen bij een peuter met een luier :+

Tuurlijk, ik sloeg haar helemaal kort :roll:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:50

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat als je definitie van een “corrigerende tik” is dat de tik zo hard mag zijn dat er geen afdruk ontstaat, je behoorlink door mag meppen voor “corrigerende tik” over gaat in mishandelen, slaan of welke term je dan ook wil gebruiken.
Je hoort mij niet zeggen dat jij dat zelf doet, allee dat ik je definitie vrij schokkend vindt.
Zeker als voor een ander de definitie ligt op 1 vinger gebruiken.

Margrathea gaf aan dat ze niet begreep hoe mensen een corrigerende tik als geweld zien. Nou, met jou defintie wordt dat iig een stukje duidelijker.

Lunapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 12:53

Een tik geven om te behouden voor gevaar vind ik prima, maar dan moet je je als ouder wel afvragen of je het daarbij kan laten.

Als ik hier brutaal word is er gewoon een paar keer met de vlakke hand en ook niet zachtjes, op de bovenarm.Dit vind ik dus eigenlijk te ver gaan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:54

Ach ga toch weg, je wil me bewust niet begrijpen en als je het verschil niet weet tussen een corrigerende tik en in elkaar meppen ga ik dat hier ook niet uitleggen.
Wie zegt dat ze een luier aanhadden, maak je er zelf van.