Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:18

Tiggs schreef:
Askja schreef:
Het grote probleem met deze corona-epidemie is dat het voor veel mensen toch iets abstracts blijft zolang ze het niet zelf direct aan den lijve ondervinden, of in hun directe omgeving de gevolgen zien. Dat merk ik zelf ook, ik woon in een regio waar nauwelijks problemen zijn geweest. En dat maakt dat het gevoel van urgentie wat betreft de maatregelen geleidelijk vermindert. Voor mij persoonlijk voelt het overigens meer alsof we in het oog van de orkaan zitten.

Dat abstracte is eigenlijk wel een interessant punt. Zouden mensen die gewend zijn abstract te denken, door bijvoorbeeld werk of opleiding, over het algemeen meer begrip hebben voor de maatregelen?

Begrip voor de theorie wel maar de praktijk is toch nog een beetje anders. En ik doel dan niet op naar volle kroegen gaan of naar feesten maar vooral in het dagelijks leven houd je soms toch onvoldoende afstand, kwestie van gewoontes aanleren of afleren. Denk dat alleen mensen die het aan den lijve ondervonden hebben of een doodzieke dierbare hadden (verloren misschien zelfs) er zo van doordrongen zijn dat ze ten alle tijde op hun qui vive zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:23

ruitje schreef:
Ygritte schreef:
Ik denk ook dat het "ik wil zelf nadenken" een denkfout is. Natuurlijk is er niets verkeerd aan overheidsmaatregelen bediscussieren en nadenken over de gevolgen.

Maar het verschil hier is: een pandemie is geen simpele situatie, experts moeten jarenlang studeren om virologie en infectiemechanismen te snappen. Iemand die een paar uur 'onderzoek' doet door blogs te lezen en YouTube filmpjes te kijken heeft die kennis simpelweg niet.

Als iets een complex, specifiek probleem is (zoals een chip in je laptop die kapot is) ga je zelf ook niet sleutelen, maar vraag je aan een expert: wat kan ik het best doen? Dat doe je, omdat zo iemand er voor is opgeleid, en we in een complexe samenleving nou eenmaal niet allemaal alles kunnen doen of weten.

Hetzelfde is nu met een wereldwijde pandemie, een virus, en medische gezondheidszorg. Je vertrouwt dan op de expertise van mensen die er jarenlang onderzoek voor verricht hebben. Wetenschappelijke artikelen interpreteren en statistische effecten interpreteren is nog niet zo makkelijk, en het is vrij makkelijk om een niet-solide onderzoek (dat bijvoorbeeld niet door peer review gegaan is) voor waar aan te nemen als je de kennis en kunde uit dat specifieke vakgebied mist. Daarom heb je zulke experts nodig, en het duurt jaren om zo iemand op te leiden (Na de middelbare school 3 jaar een bachelor, dan 2 jaar een master, daarna 4 jaar een PhD en daarna vaak nog enkele post-doc projecten - allemaal tijd waarin zo iemand zich full time in het onderwerp verdiept heeft, bijvoorbeeld celbiologie, virussen, of pandemics).

(Ik denk dat dit "vertrouwen" hetgene is dat eng is voor veel mensen: hoe kan ik een expert vertrouwen, iemand die ik niet ken en die ook nog eens heel andere dingen weet dan ik?! Maar mijn wedervraag zou dan zijn: waarom vertrouw je blogs op internet van Miep79 dan wel? De samenleving staat of valt met elkaar vertrouwen, en dan geef ik mijn vertrouwen liever aan betrouwbare bronnen die zich jarenlang bewezen hebben (zoals wetenschappelijke instituten, wetenschappers, en experts) dan aan media-persoonlijkheden zoals Jensen en vloggers of influencers, die vaak nog eens een andere reden hebben om opruiiende meningen te verkondigen: ze krijgen veel aandacht en clicks.)

Boeiende post. Alhoewel ik geen antivaxxer e.d. ben vind ik het vanuit ' hoe moeten we de maatschappij overeind houden' wel interessant om hierin een tegengeluid te laten horen.

Ik heb ben docent geschiedenis geweest, mijn vakgebied ligt dus niet in het medische stuk. Het is echter te kort door de bocht om te zeggen ' ik vertrouw iemand die heeft gestudeerd op een ander gebied' , mijn studie heeft mij geleerd kritisch te kijken naar de politiek, naar de media, naar verbanden en oorzaken en gevolg.

Als we kijken naar het verleden, begint elke oorlog, elke ontwrichting van democratie met propoganda, met het uitsluiten van bepaalde denkwijzen, met het 'gaat u maar rustig slapen' .

Je kunt een paralel maken met heel veel regimes die zeggen: Wij hebben de experts in huis, wij weten hoe dit echt zit en jullie niet.

Voor jou valt of staat een samenleving met vertrouwen, voor mij valt of staat een samenleving met of je nog kritiek mag leveren op wat er gebeurt in een democratie en op de mainstream gedachtes. Als dat niet meer mag, leef je eigenlijk niet meer in een democratie :o

Dus alhoewel ik inhoudelijk het niet eens ben met de TS, maak ik mij grote zorgen over de drang naar censuur betreft dit onderwerp, omdat ik vanuit de geschiedenis weet dat het een opstap KAN( ik zeg niet dat dat nu zo is!) Naar een minder vrije samenleving :)

Ik begrijp wat je bedoelt,maar het gaat er dan vooral om: wat zit er achter? Dat is inderdaad in de geschiedenis bij bepaalde gebeurtenissen pas later of gaandeweg duidelijk geworden. De veronderstellingen die in dit topic echter hier en daar geuit worden, missen gewoon de logica.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:30

Ik weet nog goed dat er bij ons camping gasten afbelden uit het centrum van de Brabantse explosie, ik pratte met die vrouw een 20 minuten en wat zij dus op haar afdeling meemaakte was echt vreselijk! Bij ons was het in zeeland niets aan de hand, door haar werd ik wel voorzichtiger immers ik was een risico groep en had jonge kinderen...Echt mensen waren verontwaardigt met zinnen als toe stel je niet aan en ach het valt wel mee.. .Zelfs in de winkel maakten de dorps bewoners grappen over hamsteren en niezen -O- .Op het werk heb ik zelf gezien hoe dom Familie uit Brabant verkouden op visite komt naar oma, dat gezin heeft dus 6 van de 8 bewoners de dood ingejaagd.En ons als verzorgenden met onze gezinnen ook blootgesteld aan corona!. Zou jij dat op je geweten willen hebben?
Nu lijkt het ergste weer terug te komen...Hier in Zoutelande staat het parkeerterrein voor de jumbo vol met auto's uit het buitenland, rijen dik staan de mensen te wachten om hun goederen te kunnen kopen. het strand,de fietspaden de buiten wegen het zit er vol met mensen die de lang- leve -de -vakantie tijd mentaliteit hebben!. Echt ik kan me er rot aan ergeren zelfs hier in een doodlopende achteraf weg is het ineens een plek om te zonnen, de dieren te aaien en te bezoeken, te bbq, en om gewoon zaterdag avond een optreden van een bandje opgeschoten jongeren, je rommel te dumpen,te kamperen.
En ik moet niet zeuren want zo een vaart loopt het toch niet...

Dan had ik gewoon dikke pech dat er een operatie komt voor kanker te bestrijden met chemo en alles er op en aan, en ik moet in quarantaine gedurende die hele behandeling ( dus een heel jaar365 dagen) omdat al die mensen niet doorhebben hoe gevaarlijk hun gedrag is!. Ik heb best wat te verliezen,Zouden jullie daar ook aan willen denken tijdens jullie vrije dagen/ vakantie en waar dan ook ! :x
Mensen zoals ik zijn er meer, Help ons en onze naasten en zorgverleners alstublieft!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:55

Ik snap echt niet waar mensen in Nederland over zeuren. In de landen rondom Nederland zijn de maatregelen vele malen strenger. Wij moeten hier in de provincie Antwerpen ten alle tijden een mondkapje op als we naar buiten gaan. Sinds vandaag hebben we zelfs een avondklok.

Hier is het overgrote deel het eens met de maatregelen.

Het aantal besmettingen steeg hier helaas weer explosief en ze willen heel graag een tweede lockdown voorkomen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 14:22

Jammer dat er zoveel mensen niet in gaan op argumenten maar alleen gooien met 'gestoord', de toon is daarmee gezet en dat was niet de bedoeling van dit topic. Snap ook niet dat daar (nog) niet op gemodereerd wordt.

Bedankt voor de afgelopen paar posts die wel meer op de inhoud reageren. Hierbij alvast 1 link die een hoop behandelt. Let wel, dit is geschreven door een immunoloog die ook nog eens bij het rivm werkzaam was.

https://www.hpdetijd.nl/2020-07-27/strengere-maatregelen-voor-verplichte-mondkapjes-helpen-juist-niet-tegen-corona/

Karl66

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:25

Huh, er wordt toch volop inhoudelijk en met argumenten gereageerd? Het kan zijn dat jij het met een deel van die argumentatie niet eens, maar dan is het aan jou om daar met eigen argumenten op in te gaan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:27

De maatregelen kun je idd bediscussiëren, de ernst van dit Corona-virus niet wat mij betreft.
Het lastige is dat men, zeker in het begin, op bijzonder weinig info wel een beleid moest maken. De hele advies commissie was het ook niet altijd met elkaar eens waar we nu wel of niet goed aan deden.
En inderdaad, pas achteraf kun je zien of alle maatregelen zinvol zijn en of we het juiste hebben gedaan.

De ziekenhuizen zijn niet overvol gelopen dus ik denk zeker dat we kunnen concluderen dat we dat goed hebben gedaan met de maatregelen. Nu kunnen we langzaam wat meer maatwerk toepassen in de maatregelen. We zijn er nog niet. Als we alles weer los zouden gooien zitten we in no-time weer dik in de penarie.

Of een mondkapje dan wel of niet zinvol is lijkt me een futiliteit in de hele discussie. Er is niet voldoende bewijs voor de werkzaamheid, maar ook niet echt tegen. Lijkt me een gevalletje baat het niet, schaadt het niet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:35

Earth schreef:
Het gaat al mis bij het idee dat je denkt dat er niks aan de hand is. Er is wel wat aan de hand, maar mede door deze regels wordt het niet erger. Kijk maar naar landen waar regels werden versoepelt of niet werden ingesteld, daar komt nu een tweede golf, of is het nu heftiger aanwezig.

Kun je mij laten zien welke bronnen de door jou genoemde namen gebruiken? Want daar ben ik dan ook wel benieuwd naar. En wat is de achtergrond van deze mensen?

Dit inderdaad!

Iedereen die er niet in geloofd mag van mij corona krijgen :x Sorry hoor, maar ik word bloedlink van de mensen die doen alsof niks aan de hand is!
Leuk ook voor de nabestaanden dat er zo over gepraat word. Ookal zijn er veel mensen aan corona gestorven die al ziek waren, bedenk je eens dat die mensen echt gewoon nog geleefd hadden zonder corona!

Als iedereen zich nu gewoon aan de regels houd, die mijn inziens helemaal niet gek of moeilijk zijn, dan kunnen we er met z'n allen voor zorgen dat er zo weinig mogelijk slachtoffers vallen.

Corona is GEEN gewone griep en moet echt serieus genomen worden!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:52

verootjoo schreef:
Of een mondkapje dan wel of niet zinvol is lijkt me een futiliteit in de hele discussie. Er is niet voldoende bewijs voor de werkzaamheid, maar ook niet echt tegen. Lijkt me een gevalletje baat het niet, schaadt het niet.

Dat vraag ik me dus af. Stel het wordt nu verplicht, maar over een paar maanden blijkt dat het precies niets heeft gedaan, het misschien zelfs erger heeft gemaakt. Denk je dat dit niks doet met hoe goed andere verordeningen / maatregelen gerespecteerd worden? Ik ben daar bang voor hoor, dat in zo'n situatie men véél minder snel dingen aanneemt van de overheid. Oprechte vraag trouwens, denk je dat dit risico het waard is?

Ik ben trouwens wel benieuwd naar Vlamingen / mensen in andere landen. Zijn daar ook clubs actief zoals Viruswaanzin, en hoe wordt daarmee omgegaan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:59

Het probleem met het coronavirus is dat de wetenschappers bij het begin van de uitbraak niet met een vingerknip een complete dataset hadden, die ook nog eens op een degelijke manier geverifieerd was, om de beste strategie aan te geven. We zijn op dit moment nog maar een half jaar verder en er zitten nog steeds grote gaten in de kennis, waarbij sommige kennis elkaar tegenspreekt. Misschien omdat het alleen maar een schijnbare tegenstelling is, misschien omdat sommige onderzoeken niet zo goed zijn, misschien omdat er teveel op een afwijking gefocust is. Het kost gewoon tijd om met zekerheid uitspraken te doen en die tijd hebben we nog niet gehad.

In hoeverre bijvoorbeeld mondkapjes nut hebben, daar is nog geen eensluidend oordeel over. Iedereen die zegt dat ze nu al heel zeker weten wat werkt en wat niet werkt, los van zaken waarvan we in het algemeen weten dat het werkt zoals handen wassen, zou ik met een hele grote korrel zout nemen. Dat zijn over het algemeen mensen die hun eigen absolute waarheid belangrijker vinden dan de werkelijke waarheid, die is dat we nog helemaal niet zoveel absolute kennis over dit virus hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:05

Magrathea schreef:
verootjoo schreef:

Dat vraag ik me dus af. Stel het wordt nu verplicht, maar over een paar maanden blijkt dat het precies niets heeft gedaan, het misschien zelfs erger heeft gemaakt. Denk je dat dit niks doet met hoe goed andere verordeningen / maatregelen gerespecteerd worden? Ik ben daar bang voor hoor, dat in zo'n situatie men véél minder snel dingen aanneemt van de overheid. Oprechte vraag trouwens, denk je dat dit risico het waard is?

Ik ben trouwens wel benieuwd naar Vlamingen / mensen in andere landen. Zijn daar ook clubs actief zoals Viruswaanzin, en hoe wordt daarmee omgegaan?

Niks doen en tot in den treure onderzoeken of het het gewenste effect zal hebben is ook niet echt een optie. Dan weten we zeker dat het niet goed zal komen.
Als we blijven ‘wat alsen’ komen we nergens. Er moeten ook nu al knopen doorgehakt worden, ook al hebben we nog niet alle juiste info.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:18

Ik werk in de VS als verpleegkundige en bij mij in de buurt begint nu de tweede golf, omdat veel mensen hier de regels niet volg(d)en en/of geloven dat het een hoax is. Ik ben nu net thuis uit mijn werk en al mijn patienten gisteren hadden Covid, waarvan 1 kantjeboord, en 1 palliatief/terminaal. Ik heb 3 huilende familie leden aan de telefoon gehad. Nog even paniek aan het eind van mijn dienst omdat iemand per direct geintubeerd moest worden (niet een van mijn patienten, maar ook Covid). Dat is eigenlijk een doodsvonnis; er zijn sinds het begin van de pandemie in mijn ziekenhuis pas 4 patienten met succes van de beademing afgekomen -- de rest is allemaal overleden.

-O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:21

Karl66 schreef:
Het probleem met het coronavirus is dat de wetenschappers bij het begin van de uitbraak niet met een vingerknip een complete dataset hadden, die ook nog eens op een degelijke manier geverifieerd was, om de beste strategie aan te geven. We zijn op dit moment nog maar een half jaar verder en er zitten nog steeds grote gaten in de kennis, waarbij sommige kennis elkaar tegenspreekt. Misschien omdat het alleen maar een schijnbare tegenstelling is, misschien omdat sommige onderzoeken niet zo goed zijn, misschien omdat er teveel op een afwijking gefocust is. Het kost gewoon tijd om met zekerheid uitspraken te doen en die tijd hebben we nog niet gehad.

In hoeverre bijvoorbeeld mondkapjes nut hebben, daar is nog geen eensluidend oordeel over. Iedereen die zegt dat ze nu al heel zeker weten wat werkt en wat niet werkt, los van zaken waarvan we in het algemeen weten dat het werkt zoals handen wassen, zou ik met een hele grote korrel zout nemen. Dat zijn over het algemeen mensen die hun eigen absolute waarheid belangrijker vinden dan de werkelijke waarheid, die is dat we nog helemaal niet zoveel absolute kennis over dit virus hebben.

Dat we nu meer weten dan een half jaar terug noemt men voortschrijdend inzicht.
Waar het eindigt weet niemand. AIDS is er nog steeds, Hanta en Ebola ook.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:27

Guinevere schreef:
Ik werk in de VS als verpleegkundige en bij mij in de buurt begint nu de tweede golf, omdat veel mensen hier de regels niet volg(d)en en/of geloven dat het een hoax is. Ik ben nu net thuis uit mijn werk en al mijn patienten gisteren hadden Covid, waarvan 1 kantjeboord, en 1 palliatief/terminaal. Ik heb 3 huilende familie leden aan de telefoon gehad. Nog even paniek aan het eind van mijn dienst omdat iemand per direct geintubeerd moest worden (niet een van mijn patienten, maar ook Covid). Dat is eigenlijk een doodsvonnis; er zijn sinds het begin van de pandemie in mijn ziekenhuis pas 4 patienten met succes van de beademing afgekomen -- de rest is allemaal overleden.

-O-

Pff dat moet zwaar voor je zijn. Sterkte.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:29

Guinevere schreef:

-O-

Pfff jeetje wat heftig zeg. Heel heel veel sterkte ermee. :(:) :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:31

Geeft aan wat voor een drama dit is. En dan blijven er een paar roepen, niets aan de hand, geen zorgen,
iedereen stelt zich aan.
En Ts als eronder een stuk staat dat het wetenschappelijk onderbouwd is met verwijzing naar de studies
dan heb je wat te melden.
Voor het geval dat, Ebola was er al in de jaren '70 van de vorige eeuw.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:35

Ik heb nog niet het hele topic door kunnen lezen omdat ik dit topic aanklikte tijdens de pauze van mijn werk.
Ik werk bij het nummer wat je belt op het moment dat je een Corona test wil laten doen. Hierdoor weet ik dus dat het vorige week ineens weer intens druk is en dat er in bepaalde gebieden daadwerkelijk een grote toename is geweest aan positieve tests. Dat wil nog niet zeggen dat het gelijk zo vreselijk is als dat er in de media is gecommuniceerd maar wel dat we echt scherp moeten blijven. Soms word ik gebeld door mensen die al een week of langer klachten hebben en door de huisarts uiteindelijk zijn doorverwezen. Deze mensen zijn dan soms zelfs nog gewoon buiten geweest en hebben dus het virus eventueel kunnen verspreiden mochten ze dat bij zich hebben gedragen. Daar schrik ik wel van.

Ja ik ben zelf de regels ook zat, ik ben jong, ik wil weer uit kunnen en mijn leven kunnen leiden zoals ik dat altijd deed. Nee ik denk niet dat dit virus een grote waanzin is, ik denk dat we met zn allen ons aan de regels moeten blijven houden en daarmee hopelijk snel de toenemende besmettingen weer indammen.

Ik woon zelf in een gebied waar het aantal COVID gevallen laag is. Maar zelfs hier waren de IC’s erg vol en was er chaos. Mensen uit Brabant en dergelijke werden hier heen verplaatst. Ook mensen zonder onderliggend lijden overleden hier. Deze verhalen heb ik uit de eerste hand van twee vriendinnen die in twee verschillende ziekenhuizen werken.

Ik las ook iets over valse tests of iets dergelijks. Ik ben wel heel benieuwd waar dit vandaan komt. Volgens mij is dit namelijk echt niet mogelijk in een land zoals Nederland, en als dit wel zo zou zijn zou ik daar echt van schrikken

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:39

Dimphyl schreef:
Jammer dat er zoveel mensen niet in gaan op argumenten maar alleen gooien met 'gestoord', de toon is daarmee gezet en dat was niet de bedoeling van dit topic. Snap ook niet dat daar (nog) niet op gemodereerd wordt.

Bedankt voor de afgelopen paar posts die wel meer op de inhoud reageren. Hierbij alvast 1 link die een hoop behandelt. Let wel, dit is geschreven door een immunoloog die ook nog eens bij het rivm werkzaam was.

https://www.hpdetijd.nl/2020-07-27/strengere-maatregelen-voor-verplichte-mondkapjes-helpen-juist-niet-tegen-corona/

Deze link staat echt compleet vol met onzin en de redenen die die mevrouw aandraagt tegen het dragen van een mondkapje slaan ook echt kant noch wal. Vooral de punten over minder zuurstof in het bloed, kappote trilharen etc. Als dat zo is dan moeten doktoren en tandartsen toch met bosjes omvallen? :+ Daarnaast hoef je helemaal niet harder te praten met een mondkapje voor, dat is alleen een gevoel wat je hebt omdat er iets voor je mond zit.
Als je even Googled kun je zo tientallen bronnen vinden die bewijzen dat het zuurstofgehalte in je bloed niet daalt bij het gebruiken van een mondkapje. Dat zit allemaal tussen je oren! Bijv:
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... rtsen.html

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:45

Guinevere schreef:

-O-

En van zo'n bericht moet ik dan bijna huilen.

Zeker in een topic als dit, waar complete niet-onderbouwde waanzin wordt gepost. Ik snap dat iedereen zekerheid wil, maar die is er gewoon niet. Accepteer dat alsjeblieft in plaats van al die waanzin te geloven.

@mysa: klopt, ik ga in de praktijk ook weleens de mist in. Maar ik geloof wel in de maatregelen an sich en probeer me er dus ook echt aan te houden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:47

tamary schreef:
Nee. De claims die jij maakt kunnen enkel uitgevoerd worden door een groep samenwerkende narcisten/sociopaten/psychpaten en laten dat nu net de persoonlijkheidstypes zijn die dat niet kunnen. Komt nog bij dat dat moet gebeuren over meerdere generaties in een heel complex samenspel van mensen met een zeer hoog IQ en die geheel onafhankelijk en zelfstandig werken, maar toch naar de anderen luisteren/samenwerken? Niet alleen werkt dat niet met de andere nodige eigenschappen, de systemen die daarvoor nodig zijn, zijn te complex voor een menselijk brein.

Dit. Zo'n groep bestaat niet, al was het alleen maar omdat ze allang geprobeerd zouden hebben elkaar uit te moorden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:15

Dimphyl schreef:

Dit is een mening waar normaal over te discussiëren valt .
V
Maar je openingspost dus niet, dat valt voor mij onder achterna lopen van onkundige opruiers uit de hoek van Alltright , Qanon en andere conspiracy groeperingen.
Wanneer iemand zegt , zoek zelf en dan zie je de dots? Follow the money , Bill Gates implanteert chips en de big farma wil 90 % van de wereldbevolking uitroeien, dan is het niet mogelijk om daar op te reageren met bewijs dat het grote kolder is. Want dan ben je een schaap, ik heb de afgelopen maanden diverse complotdenkers op social media vragen gesteld, zaken ontkracht en hun standaard antwoord bij niet te beantwoorden vragen is dat je een schaap bent.
Heb inmiddels een gigantische kudde schapen in de tuin en sta er verbaasd over hoe juist deze mensen als hersenloze schapen vluchten in conspiracy wanen , waarschijnlijk tijd te veel en gefrustreerd dat ze niet kunnen wat ze willen. En iedereen mag geloven in wat hij of zij wil , geen probleem mee, echter wanneer de volksgezondheid door hun gedrag in het geding komt moeten ze hun mond houden .

Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:27

"kleine" je zet m weer duidelijk neer ;)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:47

Het zou beter zijn als in Nederland op meer plekken mondkapjes verplicht zijn. Mondkapjes helpen altijd en wetenschappelijk is dat te bewijzen. Alleen de mate waar in ze helpen dat is een moeilijke kwestie en afhankelijk van veel factoren.
Als iemand een snor of baarddragend is dan is het effect beduidend minder. Tevens is de grootte van de virusdeeltjes belangrijk. Stel de virus deeltjes zijn in het ongunstigste geval kleiner dan 3 duizendste van een millimeter. De betere mondkapjes worden getest met deeltjes van 3 duizendste en halen dan een rendement tot 95%, opschrift CE 95. Medische mondkapjes tot 99,7%. De betere mondkapjes bestaan uit meerdere lagen. Als virusdeeltjes door een laag heen kunnen omdat ze mogelijkerwijs kleiner zouden zijn dan de gaatjes dan worden ze grotendeels gevangen door adhesie. Uiteraard zijn er beschermingmiddelen die een hoger rendement halen ongeacht de deeltjesgrootte maar dat zijn geen mondkapjes.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 29-07-20 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:48

Dimphyl schreef:
Het roepen dat je met deze mening geen ic bed krijgt, is belachelijk. Er zijn tot nu toe géén volle ic's geweest, sterker nog, er stonden nog panden vol bedden leeg.

Er zijn echt wel volle ICs geweest. In het ziekenhuis waar ik werk, waren de bedden van de IC verdubbeld door ook de holding van de OK e.d. te gebruiken en alsnog lag het op het hoogtepunt helemaal vol. Het klopt dat dit nu niet meer zo is. Maar er hebben zeer zeker ICs vol gelegen. Anders hadden we ook echt geen IC patiënten over geplaatst naar Duitsland. (Stel je maar eens voor dat je als patiënt na 3-4 weken in coma te hebben gelegen, helemaal verzwakt wakker te worden in een ziekenhuis, waar ook niet eens je eigen taal wordt gesproken). Die panden met bedden die leeg waren die jij beschrijft, dat waren zeker geen ICs. IC is wel wat meer dan een bed. Het is een situatie met hoog opgeleide verpleegkundige en artsen. Apparatuur voor beademing, monitoring, infuuspompen, waar zeer intensieve zorg wordt geleverd.

Of een regelbreker recht heeft op een IC bed, is een heel andere discussie en het is in Nederland nu zo geregeld dat dat niet uit maakt.

Mijn mening verder: Laten we nou gewoon luisteren naar de mensen die ervoor geleerd hebben. Wat de perfecte oplossing is, kunnen we niet weten, omdat het virus nieuw is. Maar laten we toch de regels volgen die door mensen die ervoor geleerd hebben zijn voorgesteld. Ik erger mij het meest aan mensen die zonder ook maar iets vanaf weten (behalve de dingen die ze opgezocht hebben, welke zoals TS ook heel erg gekleurd en selectief lezen) een sterke mening verkondigen. En in dit geval bedoel ik daarmee dus zowel de anti-coronaregels als de pro strengere corona regels.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:53

Guinevere schreef:

-O-

Deze pik ik er even uit.
Is er een reden dat in de VS intuberen bijna gelijk staat aan een doodsvonnis? Andere behandelstrategie? Redenen om pas als laatste redmiddel te beademen?
Oprechte vraag.
'Hier' hoor je toch succesverhalen, in die zin dat ze levend van de beademing komen. Keerzijde is dat ze er vaak lang aan gelegen hebben en het een fikse aanslag is op hun lichaam.

Heb wel gehoord dat ze nu hier minder vlug intuberen dan in het begin van de pandemie omdat het dus zo'n aanslag is op het lichaam en de behandelstrategie tegen covid constant bijgeschroefd wordt.

Mensen in de zorg zitten idd op hun tandvlees en mensen buiten de zorg lijken dat helaas amper te bevatten.