Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:27

tanec_meisje schreef:
Boras schreef:
Ik een zakje spagetti en een zakje rijst van de Action al een tijd in huis, maar heb het nog steeds niet geprobeerd. Iets houdt me heel erg tegen, volgens mij is het niet te eten :D

Ik vind dat het van zichzelf weinig smaak heeft, je moet het echt hebben van hetgeen wat je erbij maakt. Gisteren heb ik bijvoorbeeld spaghetti, de saus dus, gemaakt en dan eet ik er zo'n zakje spaghetti zero bij. Ik bedoel, alleen de saus eten is ook zoiets :+ Dan is het best prima te eten hoor.

Mijn spaghettisaus is heerlijk, mag ik wel zeggen :D
Je hebt gelijk hoor, de saus moet het doen.
Maar alleen saus is dus zo niksig wat ik eerder bedoelde.
We nemen er courgetti bij. Ik ga de volgende keer gewoon dat zakje klaarmaken.
Ik denk wat je ook neemt, je moet gewoon je verwachtingen bijstellen. Het is anders.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:30

tanec_meisje schreef:
Ik vind bloemkool rijst wel lekker, maar ik hou sowieso al van bloemkool (liefst rauw).

Inderdaad als risotto met champignons, parmezaanse kaas etc. Of bijvoorbeeld met kerrie en kipfilet, ook een lekkere combinatie! Wij maken ook regelmatig 'hutspot' met ipv aardappel bloemkool(rijst). Gewoon wortel en bloemkool koken en daarna stampen, wat uien bakken en erbij doen en nog een speklapje/gehaktbal/worst erbij. Erg goed te eten.

Ik heb nu gegrilde tomaten en zelfgemaakte kibbeling (gepaneerd met amandelmeel en kruiden) in de oven staan voor vanavond <<)

Risotto heb ik nog nooit klaargemaakt. Ik ben op zich wel gek op champignons (als ik er niet teveel bij nadenk :D ) en parmezaanse kaas. Hoe maak ik dat precies?

In stamppot kan het me helaas echt niet bekoren. En ik ben zo gek op stamppotten. Met aardappel..

Zelfgemaakte kibbeling klinkt goed, ik ben benieuwd hoe het je gaat smaken.
Gebruik je amandelmeel, een ei, en welke kruiden?

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:36

Het enige nadeel van courgetti vind ik dat het zo nattig is. Ik maak het af en toe met pastasaus maar dan ipv gehakt, tonijn. Rode ui erbij, heerlijk.

Boras schreef:
tanec_meisje schreef:
Ik vind bloemkool rijst wel lekker, maar ik hou sowieso al van bloemkool (liefst rauw).

Inderdaad als risotto met champignons, parmezaanse kaas etc. Of bijvoorbeeld met kerrie en kipfilet, ook een lekkere combinatie! Wij maken ook regelmatig 'hutspot' met ipv aardappel bloemkool(rijst). Gewoon wortel en bloemkool koken en daarna stampen, wat uien bakken en erbij doen en nog een speklapje/gehaktbal/worst erbij. Erg goed te eten.

Ik heb nu gegrilde tomaten en zelfgemaakte kibbeling (gepaneerd met amandelmeel en kruiden) in de oven staan voor vanavond <<)

Risotto heb ik nog nooit klaargemaakt. Ik ben op zich wel gek op champignons (als ik er niet teveel bij nadenk :D ) en parmezaanse kaas. Hoe maak ik dat precies?

In stamppot kan het me helaas echt niet bekoren. En ik ben zo gek op stamppotten. Met aardappel..

Zelfgemaakte kibbeling klinkt goed, ik ben benieuwd hoe het je gaat smaken.
Gebruik je amandelmeel, een ei, en welke kruiden?

Voor de risotto gebruik ik dit recept https://www.lowcarbchef.nl/recept/bloemkool-risotto-met-champignons

Inderdaad amandelmeel, ei, en dan knoflook/ui/paprika poeder en wat zout. Beetje op gevoel.. Even kijken hoe het uitpakt, dat kan ik straks wel delen ;) Heb het vaker gedaan met kip, dus paneren met amandelmeel en kruiden, ook erg lekker.

M_D_H

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:54

Is er nog een andere variant van pasta die koolhydraat arm is?

Ik ben niet zo'n fan van nattig namelijk :+

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:58

Spaghettipompoen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:00

Koolraap tagliatelle bij de AH. Dat aten we laatst met zalm en boursin spinazie.

Dat nattig daar blijf ik ook tegenaan lopen met courgetti. Is minder.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:00

tanec_meisje schreef:
Spaghettipompoen!

Is dat ergens te koop of zelf maken?

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:05

Dat is een bepaalde pompoensoort, die je in de oven gaart en daarna is de binnenkant als een soort spaghetti (slierten dus).

Met een beetje groene vingers (en een tuin :') ) kun je ze ook gemakkelijk zelf kweken!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:38

Enig idee welke pompoensoort?

Net dit gegeten https://www.mindyourfeed.nl/recepten/di ... ozzarella/

Ziet er leuk uit en smaakt lekker als je de vulling goed op smaakt brengt. De volgende keer gebruik ik Nederlandse geraspte kaas, dat vind ik toch meer smaak geven dan mozzarella. Want courget, tja makkelijke groente, maar moet wel een beetje opgeleukt worden qua smaak. De volgende keer probeer ik gevulde aubergine, die vind ik veel lekkerder.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:45

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:28

En pompoenpuree als vervanger in stamppotten? Mss wat amandelmeel erbij mocht ie wat nattig worden?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:35

Spagettipompen inderdaad. Maken eij elk jaar in oktober. In duitsland hebben ze die dan gewoon bij de lidl liggen.

Als je de courgettini eerst even wokt tot het vocht vrijkomt en dan het vocht afgiet, dan is het al eens stuk minder vochtig vind ik altijd.
Ik gebruik de laatste tijd ook vaker broccolirijst. En dan gewoon de pakjes omdat ze (volgens mij) daarbij alleen de stammetjes van de broccoli gebruiken en de 'rijst' dan een stuk steviger is.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:02

Hier vanavond een pompoenpuree met geitenkaas, pecannoten en truffelolie op het menu :9 Aanrader!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:09

Hier morgen avond voor het eerst courgetti uitproberen. Wel alvast gemaakt (ik ga morgen vanuit werk eerst sporten en dus dan is het wel lekker als het al klaar is) smaakte goed maar idd best waterig.

Voor morgen lunch ook al vast 2 slawraps klaar gemaakt :j

Hoeveel koolhydraten op een dag nemen jullie?

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:33

Iemand hier misschien tips?
Wij zijn nu sinds een week bezig met zo koolhydraat arm mogelijk eten. Echter blijf het ontbijt heel lastig.
Ei is namelijk echt een no-go, dat lust ik absoluut niet.
Nu eet ik smorgens en smiddags koolhydraat arme crackers van de AH, maar er zit nog een hoop koolhydraten in en na een week komt het al aardig m’n neus uit.
Nu zie ik veel Griekse yoghurt voorbij komen met verschillende soorten fruit bijvoorbeeld, is dit beter?
Iemand misschien nog tips voor de afwisseling?
De tussendoortjes en avond eten is eigenlijk prima te doen en kan ik zat recepten voor vinden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:55

leuk topic hier over

ik ben nu een week bezig met koolydraad arm eten. oke gister dan niet. Maar ga er weer tegen aan hah.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:57

weet iemand of je gehaktbrood of pindakaas brood in kan vriezen?

ik heb nu koolydraard arm brood voor in de gevallen dat ikveel in de auto zit. Maar zelf wat maken lijkt me ook leuk

zelf gebruik ik wat producten van ATKINS. zoals de koolydraad arme creackers.

eieren gebruik ik ook veel met champions.

vanavond kipstukes/vegastukjes met wat roerbakgroente en dan geen aardapppels. Vanavond wel weer sporten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:59

Boedha_1981 schreef:
Iemand hier misschien tips?
Wij zijn nu sinds een week bezig met zo koolhydraat arm mogelijk eten. Echter blijf het ontbijt heel lastig.
Ei is namelijk echt een no-go, dat lust ik absoluut niet.
Nu eet ik smorgens en smiddags koolhydraat arme crackers van de AH, maar er zit nog een hoop koolhydraten in en na een week komt het al aardig m’n neus uit.
Nu zie ik veel Griekse yoghurt voorbij komen met verschillende soorten fruit bijvoorbeeld, is dit beter?
Iemand misschien nog tips voor de afwisseling?
De tussendoortjes en avond eten is eigenlijk prima te doen en kan ik zat recepten voor vinden.

ik vind ontbijt ook erg lastig

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:28

Voor ontbijt kan je idd yoghurt pakken met bijvoorbeeld blauwe bessen. Maar ook banaanpannenkoekjes. Oepsies kan ook al is niet iedereen daar wild van. Of koolhydraatarm brood mocht je echt vastlopen.

En anders Google :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:34

enige wat ik niet verander is de koffiemelk. ik vind zwarte koffie zo ranzig!!

vroeger moest er ook suiker bij maar dat doe ik al heel lang er niet meer in.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:41

Je hebt ook de lichtgewicht of vezelrijke krackers van Wasa.
Vezelrijk geeft je: 4,6g koolhydraten
en lichtgewicht iets meer, namelijk: 5,7

Ik zelf neem altijd de lichtgewicht omdat hier geen tarwe in zit (voor mij echt een pre :j)
En als je dan let op wat je er op doet (ik kies voor bijvoorbeeld geitenkaas, 0,1 g per 100 gram, ik geloof niet dat iemand 100 gr op een kracker smeert :+ )

Dan zit ik qua ontbijt op 5,8 koolhydraten :j
(Nu ben ik echt een waardeloze eter, dus hier heb ik voldoende aan tot de lunch en wellicht scheelt het ook dat ik koolhydraat beperk eet en niet echt arm)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:33

Amandelmeel pannekoek? Banaan zit toch veel KDH in?
Zit wel een ei in, maar dat is niet zoals een gebakken ei.

1 ei, scheutje melk en 2 volle eetlepels amandelmeel. Doorkloppen en op laag vuur in de pan.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:22

Neroo schreef:
Amandelmeel pannekoek? Banaan zit toch veel KDH in?
Zit wel een ei in, maar dat is niet zoals een gebakken ei.

1 ei, scheutje melk en 2 volle eetlepels amandelmeel. Doorkloppen en op laag vuur in de pan.

Dit ga ik eens proberen!

M_D_H schreef:
Je hebt ook de lichtgewicht of vezelrijke krackers van Wasa.
Vezelrijk geeft je: 4,6g koolhydraten
en lichtgewicht iets meer, namelijk: 5,7

Ik zelf neem altijd de lichtgewicht omdat hier geen tarwe in zit (voor mij echt een pre :j)
En als je dan let op wat je er op doet (ik kies voor bijvoorbeeld geitenkaas, 0,1 g per 100 gram, ik geloof niet dat iemand 100 gr op een kracker smeert :+ )

Dan zit ik qua ontbijt op 5,8 koolhydraten :j
(Nu ben ik echt een waardeloze eter, dus hier heb ik voldoende aan tot de lunch en wellicht scheelt het ook dat ik koolhydraat beperk eet en niet echt arm)

Ik bedoel ook meer koolhydraat beperkt, probeer zoveel mogelijk te schrappen uit het avond eten (geen aardappels/rijst/pasta ect). Ik ben zelf een lastige eter kwa weinig lusten, dus verder als een cracker met kaas of pindakaas kom ik niet echt :+ .
Vandaar dat ik ook opzoek ben naar iets totaal anders als crackers met beleg.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:28

Dat herken ik wel.
Ik zag laatst een recept van huttekase met aardbeien voor ontbijt.
Eventueel nog ongezoete gerapste chocolade er door.

Schijnt heel lekker te zijn maar ik kan mij er nog niet toe zetten, in mijn ogen matcht kaas met zoet niet, terwijl ik weet dat kaas met jam best lekker kan zijn...
Maar toch :')

Skyr is ook nog een idee.

Of inderdaad die amandelmeelpannekoeken.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:19

Ik had zaterdag bij de zelfgemaakte brandnetelsoep, een kha knoflook broodje. Van amandelmeel, mozzarella en een ei, en dan lekker knoflook en kruiden eroverheen. Zeer geslaagd.

Die crackers van Atkins zijn niet perse de meest kha crackers die er te vinden zijn inderdaad, zelf een beetje vergelijken.

Vanavond Varkenshaas met ui, champignon en rode paprika uit de oven, met daarbij geroerbakte snijbonen met knoflook :9