Het belang van uitstrijkjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:55

djuulsie schreef:
Hier vorige week pap 3b uitslag gehad. Afwijkende cellen dus. Moet 18e voor een colposcopie naar de gyn. Heb er een naar onderbuikgevoel bij.

Sterkte Barney! Wat naar!

Aahh dat is naar sterkte!!
Toen ik de brief met slechte uitslag kreeg was ik ook echt erg schijtsbenauwd.
Gelukkig heeft mijn lichaam het zelf opgeruimt/ sta ik goed onder controle.

Net nog in mijn agenda gekeken. Ik moet volgende week dinsdag weer voor controle

djuulsie

Re: Het belang van uitstrijkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:02

Stond ook echt met tranen in mn ogen. Pfff, schrok me rot. Maar goed, probeer me niet te druk te maken tot die tijd.

Ik snap ook niet zo goed waarom je geen uitstrijkje zou laten maken. Dat inenten tegen BMHK heb ik dan weer mn twijfels over.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 17:03

Ik had net hetzelfde, hier stukje weggenomen en bleek dus cin3 te zijn, randen zijn schoon nu.

Helemaal normaal dat je daar enorm van schrikt, was hier net zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:05

djuulsie schreef:
Stond ook echt met tranen in mn ogen. Pfff, schrok me rot. Maar goed, probeer me niet te druk te maken tot die tijd.

Ik snap ook niet zo goed waarom je geen uitstrijkje zou laten maken. Dat inenten tegen BMHK heb ik dan weer mn twijfels over.

Dat is echt niet nodig, al snap ik je heel goed, de onzekerheid is groot want onbekend en kanker klinkt eng en dat je schrikt is dus ook normaal.

Pap3 is geen kanker en echt goed te behandelen. De gynaecoloog zal het allemaal uitleggen. Dat heeft mij toen erg gerustgesteld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:10

Mannen krijgen deze ziekte ook. Een kennis van me kreeg wratten in zijn plasbuis.Die moest hij in het ziekenhuis laten verwijderen en hij moest al zijn sexuele contacten inlichten,dat die zich moesten laten onderzoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:11

anjali schreef:
Mannen krijgen deze ziekte ook. Een kennis van me kreeg wratten in zijn plasbuis.Die moest hij in het ziekenhuis laten verwijderen en hij moest al zijn sexuele contacten inlichten,dat die zich moesten laten onderzoeken.

HPV wordt dan ook door mannen verspreid.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:20

_San87_ schreef:
djuulsie schreef:

Dat is echt niet nodig, al snap ik je heel goed, de onzekerheid is groot want onbekend en kanker klinkt eng en dat je schrikt is dus ook normaal.

Pap3 is geen kanker en echt goed te behandelen. De gynaecoloog zal het allemaal uitleggen. Dat heeft mij toen erg gerustgesteld.

Ik weet dat het geen kanker is, maar het kan het wel worden. Weet ook dat het goed te behandelen is, neemt niet weg dat het geen leuk nieuws is en dat denk ik iedereen die dat nieuws krijgt, daar in eerste instantie van schrikt. Kan t nu ook wel relativeren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:29

_San87_ schreef:
djuulsie schreef:

Maar dan is het wel belangrijk dat ze geen fouten maken.
Een vriendin van me was 'behandeld' met pap3, maar ze hebben wat laten zitten schijnbaar en er is het eea niet goed gegaan met onderzoeken die ze in dat 1e ziekenhuis niet wilden of konden uitvoeren, waardoor het nu 4 is geworden. Zit je dan... Ondertussen dus naar een ander ziekenhuis gegaan waar ze wel de juiste onderzoeken en behandelingen uitvoeren en is het maar de vraag of ze nog op tijd zijn nu.

Ik snap heel goed dat je geschrokken bent @djuulsie.
Pap3 is nog officieel geen kanker, maar het is wel zo dat je vanzelf vooruit kijkt en weet dat het dat wel kan worden, dus het is logisch dat je schrikt. Een juiste behandeling is hier nu wel o zo belangrijk. Als je die krijgt, dan kun je binnenkort weer met een opgelucht gevoel rondlopen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:36

djuulsie schreef:
_San87_ schreef:

Ik weet dat het geen kanker is, maar het kan het wel worden. Weet ook dat het goed te behandelen is, neemt niet weg dat het geen leuk nieuws is en dat denk ik iedereen die dat nieuws krijgt, daar in eerste instantie van schrikt. Kan t nu ook wel relativeren.

Ja, dat kan. Die kans is wel klein. En tuurlijk schrik je, het is nooit leuk om te horen dat je niet gezond bent.

Succes bij de gyn :(:).

cursebreaker schreef:
_San87_ schreef:

Maar dan is het wel belangrijk dat ze geen fouten maken.
Een vriendin van me was 'behandeld' met pap3, maar ze hebben wat laten zitten schijnbaar en er is het eea niet goed gegaan met onderzoeken die ze in dat 1e ziekenhuis niet wilden of konden uitvoeren, waardoor het nu 4 is geworden. Zit je dan... Ondertussen dus naar een ander ziekenhuis gegaan waar ze wel de juiste onderzoeken en behandelingen uitvoeren en is het maar de vraag of ze nog op tijd zijn nu.

Ik snap heel goed dat je geschrokken bent @djuulsie.
Pap3 is nog officieel geen kanker, maar het is wel zo dat je vanzelf vooruit kijkt en weet dat het dat wel kan worden, dus het is logisch dat je schrikt. Een juiste behandeling is hier nu wel o zo belangrijk. Als je die krijgt, dan kun je binnenkort weer met een opgelucht gevoel rondlopen :)

Het is bij iedere behandeling belangrijk dat er geen fouten worden gemaakt. Pap4 is alsnog geen kanker, pap5 is dat soms. Het is al beangstigend genoeg zonder dat het zo groot wordt gemaakt.

Ik vind het wel slecht dat het ziekenhuis je vriendin niet meteen doorgestuurd heeft naar een ziekenhuis die alle onderzoeken en behandeling wél correct uit konden voeren :n.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:39

San
Ja, echt een hele slechte zaak zoals het bij haar gelopen is nu.
Ze woont in BE, maar gebeurt hier in de ziekenhuizen denk ik net zo goed.
Maar het is als leek zijnde onmogelijk om te weten welk ziekenhuis nu het beste is in dit of dat, dus ga je gewoon vertrouwen op hetgeen waar je naartoe gaat. Als daar idd dan niet goed gehandeld wordt, zit je met de gebakken peren.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:42

_San87_ schreef:
_Lorette_ schreef:
Als een zelftest echt minder betrouwbaar is, dan vind ik het vreemd dat ze hem aanbieden. *googelt* Als ik google, dan vind ik dit: https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-zou- ... ~bde964e1/

Voor mij zou zo'n zelftest wel wat zijn. Geen ervaring met een uitstrijkje, maar ik zie zo'n eendenbek niet zitten...

Ik zei nog dat ik het niet zeker weet ;). Gelukkig is de zelftest net zo betrouwbaar.

De reden om toch naar de dokter te gaan staat mooi in het artikel omschreven.

Je krijgt gewoon bij de eerste oproep de mogelijkheid om de thuistest aan te vragen.
Had ‘m 14 dagen na aanvragen binnen.
Dus die ‘vertraging’ waar over gesproken wordt, is niet waar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:45

cursebreaker schreef:
San
Ja, echt een hele slechte zaak zoals het bij haar gelopen is nu.
Ze woont in BE, maar gebeurt hier in de ziekenhuizen denk ik net zo goed.

Dat denk ik ook. Sowieso, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het is wel heel zuur dat dat op die manier moet, want het klinkt alsof t niet nodig is geweest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:46

roxiie schreef:
_San87_ schreef:

Ik zei nog dat ik het niet zeker weet ;). Gelukkig is de zelftest net zo betrouwbaar.

De reden om toch naar de dokter te gaan staat mooi in het artikel omschreven.

Je krijgt gewoon bij de eerste oproep de mogelijkheid om de thuistest aan te vragen.
Had ‘m 14 dagen na aanvragen binnen.
Dus die ‘vertraging’ waar over gesproken wordt, is niet waar.

Het gaat om de uitslag die langer duurt en bij een positieve uitslag moet je alsnog naar de dokter om dezelfde test nog eens te doen.

Dat staat duidelijk in het artikel.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:50

De uitslag had ik ook binnen een week binnen idem bij vriendinnen die de thuistest hebben gedaan en dat vind ik echt niet lang wachten.
Maar dan zijn wij vast een uitzondering?

Ik zelf had gelukkig niks, een van de vriendinnen helaas wel. Die had ook gewoon snel de uitslag op de mat.
Ik vind de argumenten uit het artikel niet overtuigend en ze zijn (uit eigen ervaring) dus ook niet waar.

En dat alsnog naar de huisarts moeten is aan afweging; als er niks is dan hoef je niet. Scheelt voor de mensen die er tegen aan hikken toch.

Ik ben in elk geval erg blij dat de mogelijkheid voor thuistesten aangeboden wordt :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:27

_San87_ schreef:
djuulsie schreef:

Vergis je daar niet in, ik kreeg een uitslag die geen kanker had moeten zijn maar was het dus wel. Het is heel logisch dat men schrikt want bij mij zijn de artsen heel erg geschrokken dat het kanker was terwijl constant werd gezegd dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat het langzaam ontwikkeld. Maar wat bleek na vier weken, het was kanker ondanks dat het licht afwijkende cellen waren na mijn tweede uitstrijkje. Na een biopt was het matig/ernstig en twee weken daarna kanker.

Ik praat hier over een tijdsbestek van vier weken tijd. Of ze hebben het uitstrijkje 2 maal niet voldoende afgenomen of het is ineens snel gegaan.

Blijf bij je gevoel en als je het niet vertrouwd dring dan aan op nog een onderzoek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:36

Barney1978 schreef:
_San87_ schreef:

Vergis je daar niet in, ik kreeg een uitslag die geen kanker had moeten zijn maar was het dus wel. Het is heel logisch dat men schrikt want bij mij zijn de artsen heel erg geschrokken dat het kanker was terwijl constant werd gezegd dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat het langzaam ontwikkeld. Maar wat bleek na vier weken, het was kanker ondanks dat het licht afwijkende cellen waren na mijn tweede uitstrijkje. Na een biopt was het matig/ernstig en twee weken daarna kanker.

Ik praat hier over een tijdsbestek van vier weken tijd. Of ze hebben het uitstrijkje 2 maal niet voldoende afgenomen of het is ineens snel gegaan.

Blijf bij je gevoel en als je het niet vertrouwd dring dan aan op nog een onderzoek.

Dat is schrikken :oo ! Ben je volledig genezen?

Hoewel t dus voorkomt, is de kans wel klein.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:42

Dit topic doet mij ook weer denken aan Spicegirl. Y;(

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:48

Bij de zelf test kijken ze als ik het goed begrepen heb alleen of het hpv virus aanwezig is. Als dit aanwezig is krijg je als nog het advies om naar huisarts te gaan voor uitstrijkje.
Bij uitstrijkje zelf onderzoeken ze nu ook alleen verder als het hpv virus aanwezig is.
Tenminste zo heeft gynaecoloog het aan mij uitgelegd

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:46

Ik ga ook zeker een onderzoek laten doen. Mijn moeder heeft een begin stadium gehad van baarmoederhalskanker en ik vind het ook wel belangrijk om dat te laten onderzoeken. Ik ben een enorme angsthaas voor ziekten dus ik dacht eerst als ik 30 ben ( toen is mijn moeder ook gegaan) dan ben ik nog wel op tijd erbij. Sinds mijn vader een hartinfarct heeft gehad wat misschien ook erfelijk is en ik mij daar ook op moet laten testen kan ik het beter maar allebei laten doen..... Zie er alleen erg tegenop maar het moet ooit echt wel gaan gebeuren. Ook mijn zusje gaat dit laten doen voor beide. Misschien is het bij beide niks maar beter een keer laten onderzoeken. Voorkomen is beter dan genezen zeg ik maar.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:40

Die zelftesten lijken wel pokkeduur >;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:45

Horsetopia schreef:

Huh? Die zijn vanuit het bevolkingsonderzoek gratis.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 07:23

_San87_ schreef:
Horsetopia schreef:

Huh? Die zijn vanuit het bevolkingsonderzoek gratis.

Heb er zo nog nooit eentje gehad dus was gaan opzoeken wat het kostte... De goedkoopste is 90€ (heb wel niet denderend gezocht hoor)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 08:41

Als je opgeroepen wordt voor bevolkingsonderzoek kun je de zelftest gewoon gratis aanvragen via de website. Kostte mij in ieder geval niets. Ik heb het ook pas veel later gedaan, 3 jaar na eerste oproep, was ook geen probleem.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 08:10

houden jullie wel in het oog dat de ene (die gratis zelftesten noemt) in NL woont en degene die moet betalen in Belgie?
Geen idee hoe het daar geregeld is hoor maar mogelijk zit daar een verschilletje

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:49

Ik heb bijna 2 jaar geleden mijn eerste uitstrijkje gehad op mijn 30e.
Kreeg na een week een telefoontje van de ha dat de uitslag niet goed was. Pap3b.
Bij de gyn onderzoek gehad en bleek om een cin 3 te gaan. 2 grote afwijkende plekken.
Na de lisexcisie was alleen schoon en geen hpv meer.

Had helemaal geen klachten en 6 jaar dezelfde partner. Blij dat ik toen direct gegaan was...