Shadow0 schreef:Misschien raakt het haar dat er zoveel toch - in mijn ogen - best bevooroordeelde dingen geplaatst worden en reageert ze daarom meer en feller dan misschien handig is? Dat is geen uiting van een Syndroom, dat is gewoon wat er met mensen gebeurt die meegezogen worden in een topic over iets wat ze erg raakt.
Het stigmatiserende is dat het nu meteen wordt gebruikt om als bevestiging te dienen van de diagnose en het wegzetten van de inhoud. En dat interesseert je dan misschien 'geen hol' maar dat dat gebeurt is toch best belangrijk.
Ik denk ook dat men beter op de inhoud van berichten kan reageren en iemands' inhoud serieus nemen, dan op hoe vaak iemand reageert.
Dat deden echter ook verschillende mensen in de discussie wel, o.a. op dat Elvira zegt dat partners mede-verantwoordelijk zijn voor uitbarstingen, en dat partners niet een relatie zouden mogen uitmaken na twee jaar "als ze wisten waar ze aan begonnen" met een partner met borderline. Daar reageerden mensen (naar mijn mening, terecht) sterk en negatief op.
In die inhoud zie ik echter ook veel dingen die mij doen denken aan mijn familielid, en haar symptomen van borderline. Het veel eisen van anderen, anderen mede-verantwoordelijk maken voor uitbarstingen, enzovoorts. Maar ik ben geen arts, en vele anderen hier ook niet. We kunnen Elvira geen diagnose geven. We kunnen alleen zeggen wat we zien op basis van onze ervaringen.
Borderline is ook een emotie-regulatie stoornis, en ik zie Elvira sterk emotioneel reageren en ervaringen van anderen persoonlijk trekken (wat anderen die traumatische ervaringen hadden vervolgens ook doen).
Deze discussie roept heftige emoties op, ook door de persoonlijke ervaring van mensen.

Ik denk dat de discussie minder heftig is zolang het duidelijk is dat er niet gezegd wordt "alle borderliners zijn x", of dat iemand persoonlijk aangevallen wordt met "jij weet niets/jij snapt er niks van".