Vraag voor alleenstaande moeders met een puber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 00:46

beatje schreef:
Ik denk dat superpony meer het type overbezorgd is en zelf wat moeite heeft met loslaten en dat wat projecteerd op mensen die er minder moeite mee hebben. Zelf kom ik uit een heel warm nest, maar vanaf dat ik 14 was ging ik eerst met de fiets naar het station vervolgens met de fiets weer naar school. Wilde een bepaalde opleiding doen en dat moest ik er voor over hebben. Maar ik heb me nooit verwaarloost gevoeld omdat ik mzt de treun moest. Daarom durfde ik juist zelf mijn kinderen ook vroeger te laten gaan.

Niet zomaar gaan oordelen. Beetje laag om zomaar iets te zeggen wat je totaal niet weet.

Onze zoon is 22 en het huis uit, dus die is echt wel zelfstandig.

Maar misschien kennen mensen situaties waarin het niet allemaal zo perfect gaat. Dat iemand met 14 zelfstandig was en het allemaal is goed gegaan, zegt niks over anderen.

Het ligt er vaak aan waar dat loslaten vandaan komt. Je hebt mensen die hun kind zelfstandigheid op een goede manier meegeven.
Je hebt helaas ook veel ouders die hun kind aan hun lot overlaten, hun kind een last vinden etc etc.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:07

Ik vind je zeker niet onredelijk.
Ik zou kijken hoe je dochter wat zelfstandiger kunt laten zijn.
Begin bijvoorbeeld met een avond alleen zijn. Kunnen jullie uit eten en naar de bios en dit rustig uitbouwen.

Ik schrok ervan, een 16 jarige met zo weinig vrijheid.
Mijn zoon van 7 is gister al 2 uur alleen thuis geweest. Ik zat op 10 minuten op een verjaardag. We hadden hele duidelijke afspraken: om 17.15 zou hij de achterdeur op slot doen en zijn fiets pakken. We hadden halverwege afgesproken en toen hebben we samen op de verjaardag gegeten. Nu wilde hij zelf niet mee dus prima geregeld.

Mijn dochter van 9 pakt ook regelmatig de fiets en dan fietst ze naar allerlei vriendinnen en weet ik ook niet waar ze uithangt. Is een rustig kind en loopt niet in 7 sloten tegelijk. kan me niet voorstellen dat ze op hun 16e geen. Weekend alleen kunnen zijn.

Ik zou echt voorstellen aan moeder om de zelfstandigheid van dochter langzaam uit te breiden. Kan ze al wel zelf een maaltijd maken?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 12:07

Een avondje weg doen we ook wel hoor. Dat is dat uurtje of 3. De 3 uur die ik noemde is een ook richtlijn en geen harde afspraak/eis. Ze gaat steeds vaker niet meer mee met onze afspraken.
Het is wel gewoon het type kind dat haar moeder heel graag om zich heen heeft ( in hetzelfde huis dan. Is wel zo’n “ ik kom mijn slaapkamer de hele dag niet uit”-puber). Maar zijn we bijv langer weg met boodschappen of bezoek, dan belt ze rustig 3 x.
Als ze zelf zou vragen om dingen dan zou moeder ook makkelijker worden denk ik. Maar ze vraagt niet en heeft de behoefte aan vrijheid ook totaal niet. Helaas wat mij betreft. _-:(
Moeder is zelf trouwens ook zo verknocht aan haar ouders. Zit er rustig 4 a 5 x pw en kruipt tegen haar moeder aan. Ze zijn dus gewoon zo. Verander je niks aan.
Af en toe eens koken zit in de pijplijn. Maar dat vind ik geen vereiste. Ze moet voor school ook koken, dus die pakken we mooi mee.
Nogmaals:dochter is een tikje jong qua gedrag. Eerder gemakzuchtig, dan bang. En onzelfstandig, omdat ze dat prettig en makkelijk vindt. Late puber denk ik. Maar ook genetisch bepaald qua klefheid en aandacht.
Ik ben een echt boven de rivieren type als je het vanuit hun perspectief bekijkt. :o Ik snap dat hele kleffe, intieme gedoe niet. Mijn familie is totaal anders, dus we vinden het lastig om ons echt goed in elkaar te verplaatsen op dat punt. Agree to disagree zeg maar.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Vraag voor alleenstaande moeders met een puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:45

klinkt heel bekend, ik spreek mijn vader ook dagelijks en was toen mijn moeder nog leefde en ziek was ook dagelijks wel even daar.
Mijn vriend spreekt zijn moeder rustig de hele week niet.
Ieder heeft z'n eigen manier, goed dat je dat ziet en wat je zelf al zegt "Agree to disagree"