KPet schreef:Precies wat ik probeerde te zeggen. Ik vind alleen dat er beter/menselijker omgegaan moet worden met het bijwerkingenverhaal. Duidelijkheid, eerlijkheid en transparantie nemen irrationele angsten weg.
Ik heb het idee dat ik overkom als iemand die problemen heeft met vaccinaties. Integendeel. Maar ik denk wel dat we van het wijzende vingertje afmoeten. Met alleen "vaccinaties zijn veilig, dus niet zo zeuren" komen we er denk ik niet. Maakt niet uit wat waar is. Voor die kritische/angstige groep is dat niet genoeg.
Ik denk wel dat ouders goed voorgelicht mogen worden en dat (kinder) artsen training mogen krijgen hiermee om te gaan. En precies wat Karl zegt - die duidelijkheid en transparantie is er. Rapportages van de bijwerkingen zijn te vinden op het site van het Lareb, er zijn vele empirische, goed uitgevoerde onderzoeken, uitgevoerd door wetenschappers en experts die keer op keer de zin van vaccineren bevestigen, evenals het zeer kleine risico op bijwerkingen. En er hoeven maar een paar mensen op Facebook iets te roepen en vervolgens is al die decennia aan kennis en statistiek niet meer relevant.
Hoe komen we er wel denk je? Ik vraag het me echt af. Het maakt wél uit wat waar is. Sterker nog, het is best eng dat er heel veel angstzaaiende onwaarheden worden verspreid, die inderdaad inspelen op angst en onderbuikgevoel. En dat mensen liever dat geloven dan statistiek, onderzoek en wetenschap. Ik denk dat er veel te winnen is in voorlichting en het - toch - blijven hameren op de feiten.