Stamceldonor, ben jij het al?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:17

Oei, nog echt oppassen dat hij niks oploopt dus... Heel fijn dat ie weer thuis is! *\o/*

magootie

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:32

Ja het blijft zeker even oppassen! Maar zo blij dat hij weer thuis is!!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:38

Jammer genoeg door medicatie voor de MS kan ik het niet zijn.
Ben wel orgaandonor en hersendonor (voor onderzoek)

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:02

Ik wil dit topic even een schopje geven!

Er is sinds mijn laatste bericht hier weer een hoop gebeurd. Ze zijn op zoek gegaan naar een nieuwe donor voor mijn broertje en ik ben weer getest.
Ik bleek toch genoeg match te zijn om het te mogen doen. De eerste keer wilde ze een zo goed mogelijke match. Ik ben voor ongeveer 60% een match wat goed genoeg was om het nu weer te doen.

Afgelopen woensdag was het zover! Ik heb mijn stamcellen gedoneerd. Ik heb daarvoor 5 dagen lang 2 keer per dag een spuit moeten zetten. De eerste dag voelde ik nog niks. De tweede begon ik mijn onderrug te voelen. De dagen daarna waren wel wat heftiger. Heel veel botpijn, pijn op mijn borst, buikpijn, misselijk, hoofdpijn. Oftewel alles.
Ik heb extreem veel stamcellen aangemaakt en daardoor hoefde ik gelukkig maar 2 uur aan die machine te liggen in plaats van 5 uur.
Donderdag heeft mijn broertje ze gehad. Dus nu is het duimen!
Inmiddels beginnen de klachten bij mij af te nemen. Het voelt nu nog wat beurs allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:09

Oh, wat mooi dat je dit voor je broertje hebt kunnen doen! Die pijnen klinken wel naar, maar hopelijk slaat het goed aan en knapt je broertje snel op. Ik duim mee! Beterschap voor je broertje en heel veel respect voor jou!

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:32

Wat fijn dat je dit voor je broertje hebt kunnen doen magootie! Hopelijk gaat alles goed met hem en ben jij ook weer snel de oude :)

Naar aanleiding van dit topic heb ik mij ook zojuist aangemeld als donor. Ik heb de afgelopen jaren een paar keer de website matchis opgezocht en informatie gelezen. Toch elke keer niet ingeschreven omdat ik het best spannend / eng vond. Dat je echt het leven van een persoon kan redden heeft mij nu uiteindelijk toch overgehaald :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:38

Magootie, Wat een bizar heftige week voor je..
Hopelijk slaan de stamcellen aan bij je broertje!

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:01

KirstenHorse schreef:
Wat fijn dat je dit voor je broertje hebt kunnen doen magootie! Hopelijk gaat alles goed met hem en ben jij ook weer snel de oude :)

Naar aanleiding van dit topic heb ik mij ook zojuist aangemeld als donor. Ik heb de afgelopen jaren een paar keer de website matchis opgezocht en informatie gelezen. Toch elke keer niet ingeschreven omdat ik het best spannend / eng vond. Dat je echt het leven van een persoon kan redden heeft mij nu uiteindelijk toch overgehaald :j

Wat goed!! _/-\o_ Het is het echt zo waard! Die paar dagen wat pijntjes is niks vergeleken bij wat degene met die rotziekte meemaakt! En toevallig had ik de pech dat ik van alles wat kreeg, iemand die ik ken had bijna nergens last van. Maar echt top dat je je hebt aangemeld!

En wij hopen nu idd heel erg op een positieve uitslag voor mijn broertje!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:08

Moet je perse een algemene stamceldonor zijn of mag je ook specifiek voor 1 persoon je laten testen? En wat is de kans dat je een geschikte donor bent als je geen familie bent? Ik ken namelijk iemand met leukemie en zou het wel willen overwegen om me te laten testen. Maar ik weet niet eens of deze vorm van leukemie te helpen zou zijn met stamcellen dus misschien moet ik dat eerst maar eens vragen.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:39

Je kan altijd even informeren. Mensen in onze omgeving vroegen ook of ze zich voor een bepaald iemand konden laten testen maar toen werd gezegd dat dat niet kon. Je kan je in de database laten zetten en mocht jij een match zijn kom je vanzelf naar voren.
Bij mij was het anders omdat ik als volle zus opgeroepen ben om getest te worden.
Ik vind het zo bijzonder dat je iemand zijn leven ermee kan redden en daarom zou ik ook iedereen aanraden je aan te melden. De kans dat je opgeroepen word is 2% en ook dan heb je altijd nog de keuze om het niet te doen. Je zit dus nergens aan vast.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:25

magootie schreef:
Je kan altijd even informeren. Mensen in onze omgeving vroegen ook of ze zich voor een bepaald iemand konden laten testen maar toen werd gezegd dat dat niet kon. Je kan je in de database laten zetten en mocht jij een match zijn kom je vanzelf naar voren.
Bij mij was het anders omdat ik als volle zus opgeroepen ben om getest te worden.
Ik vind het zo bijzonder dat je iemand zijn leven ermee kan redden en daarom zou ik ook iedereen aanraden je aan te melden. De kans dat je opgeroepen word is 2% en ook dan heb je altijd nog de keuze om het niet te doen. Je zit dus nergens aan vast.

Ja snap ik, maar ik zou het eigenlijk alleen voor diegene willen doen. Ik weet dat het misschien egoïstisch klinkt en misschien naar overkomt maar ik ben geen donor en ook geen stamceldonor. Maar voor een bekende of iemand die me lief is zou ik dat wel willen overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:53

Ik vind dat niet egoïstisch, hoor. Het is jouw lichaam en dus is het aan jou wat je met je stamcellen wilt. Geen idee of je je specifiek voor 1 persoon kunt laten testen.

Ik durf geen percentages voor de kans op een match te noemen als je geen familie bent, maar die kans zal klein zijn. 2% kans op een oproep voor een willekeurige patiënt, lees ik? Laat staan dat je matcht met die dierbare. Maar er ís een kans. :j

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:06

Met mijn broertje was er een kans van 25% dat ik een match was. En in eerste instantie zagen ze mij niet als een geschikte match. Ze gaan hoor een zo hoog mogelijk percentage. Nu die eerste transplantatie is mislukt met navelstrengbloed zijn ze toch alles weer gaan bekijken. Bij 50% of meer kwam ik toch in aanmerking. En wij zijn ongeveer voor 60% match.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:53

magootie schreef:
Ik wil dit topic even een schopje geven!

Er is sinds mijn laatste bericht hier weer een hoop gebeurd. Ze zijn op zoek gegaan naar een nieuwe donor voor mijn broertje en ik ben weer getest.
Ik bleek toch genoeg match te zijn om het te mogen doen. De eerste keer wilde ze een zo goed mogelijke match. Ik ben voor ongeveer 60% een match wat goed genoeg was om het nu weer te doen.

Afgelopen woensdag was het zover! Ik heb mijn stamcellen gedoneerd. Ik heb daarvoor 5 dagen lang 2 keer per dag een spuit moeten zetten. De eerste dag voelde ik nog niks. De tweede begon ik mijn onderrug te voelen. De dagen daarna waren wel wat heftiger. Heel veel botpijn, pijn op mijn borst, buikpijn, misselijk, hoofdpijn. Oftewel alles.
Ik heb extreem veel stamcellen aangemaakt en daardoor hoefde ik gelukkig maar 2 uur aan die machine te liggen in plaats van 5 uur.
Donderdag heeft mijn broertje ze gehad. Dus nu is het duimen!
Inmiddels beginnen de klachten bij mij af te nemen. Het voelt nu nog wat beurs allemaal.

Wat spannend Magootie! Ik ga voor jullie duimen. Zijn je klachten nu wel weer over?

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 00:11

Mijn klachten zijn gelukkig zo goed als weg. Alleen nog een beetje moe en wat spierpijn ;)

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 00:14

Een paar weken geleden meegemaakt dat een vriendin werd opgeroepen om te doneren. Mezelf nu aangemeld en morgen gaan de wattenstaafjes op de post. Een kleine kans dat je opgeroepen word, maar geeft voor mij een goed idee dat als het nodig is ik beschikbaar ben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 00:58

Nu duimen Magootie!
En wat fijn dat je zoveel stamcellen produceerde, laat het maar gauw zijn werk goed doen!

Ik ben helaas afgekeurd voor alle vormen van doneren, maar vind het erg jammer!
Het is inderdaad een relatief kleine moeite voor het redden van een leven.
Mij is ook gevraagd mogelijk bloed te doneren om specifieke reden maar wegens ongeschikt kon dat niet.
En ik vind dat best stom, zeker als ik het zelf prima kan missen.
Maargoed het is niet anders, maar stamceldonoren is gillend tekort aan.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 17:20

Mijn broertje mocht vandaag naar huis! Sinds woensdag is er elke dag flink stijging te zien in zijn bloedwaarden. Sinds de vorige transplantatie die mislukt is zijn die waarden niet meer omhoog gekomen. Bizar dat het binnen 2 weken na de transplantatie van mijn stamcellen ineens zo stijgt. De artsen zijn heel positief. We moeten natuurlijk nog niet te vroeg juichen. Maar dat mijn stamcellen aan het werk zijn daar binnen is iets wat zeker is!! :D

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 17:28

Wat een goed nieuws! Wat moet dat fijn zijn voor jullie _/-\o_ :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:01

Wat een mooi nieuws, magootie! Dat klinkt voorzichtig positief. Hij zal wel blij zijn om lekker thuis te zijn. Hopelijk blijft het zo goed gaan!

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:02

Ja hij is echt heel blij! Nooit verwacht dat hij nu al thuis zou zijn!! De artsen zijn heel positief en blij met hoe het gaat. Dus dan zijn wij dat helemaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 19:37

Oh ik ken jullie helemaal niet maar ik ben ook echt heel blij voor jullie!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:00

Wat super magootie!! Hopelijk knapt je broer nu wel op!

Ik mag geen stamcel donor zijn wegens chronische ziekte. Ben wel gewoon donor en plasma donor (al ligt dat nu ook stil wegens corona)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:25

Wat fijn Magootie! Ik kan me van mijn transplantatie nog herinneren dat de cellen ineens van 0 naar ‘hoog genoeg om naar huis te gaan gingen’. Een snelle stijging, heel fijn. Ik duim dat dit goede nieuws zich doorzet!