Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:12

Op mijn breed en stevig gebouwde tinker stapte een keer mijn zwager die 2 meter groot is en 100 kilo.
Hij zakte nog net niet door zijn pootjes maar scheelde niet veel.
135 kan gewoon echt niet.
En dat ze dat in het buitenland doen moeten ze zelf weten, mijn ervaring is dat dierenleed daar niet erkent word.
En kreupel de berg op is ook geen probleem, als het maar loopt en geld opbrengt.

En die hypermobiele dressuurpaarden, je vraagt je bijna af of daar überhaupt wel iemand op moet gaan zitten.
Daar is denk ik de fokkerij ook echt heel erg de fout in gegaan.

Maar helaas zie je bij de koudbloeden ook de fokkerij veranderen van de stevige paardjes richting slankere sport types. Zo zonde.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:18

DatBenIkNou schreef:
Nou ja, die bewering durf ik wel als kloppende neer te zetten hoor...Hoe oud wordt het huidige KWPN paard tegenwoordig nog in gezonde toestand? Er wordt ook gewoon niet meer gefokt voor de gemiddelde recreatieruiter, met de meeste bloedlijnen moet je toch aardig wat in je mars hebben wil je daar op een veilige, ontspannen manier meer rond kunnen sturen. Maar oké, dat is een geheel andere discussie.

Dat laatste punt is ook grotendeels een karakterdingetje, misschien nog wel meer dan het lichamelijke aspect. Overigens is de gemiddelde leeftijd van paarden niet alleszeggend. Wat Airnt hierboven aanhaalt, gaat ongetwijfeld over wat geschikt bevonden cavaleriepaarden konden dragen. Alle wel gefokte maar eerder op grond van bouw, karakter of anderszins afgekeurde/de worst ingedraaide/simpelweg niet aangekochte paarden, vallen buiten deze statistieken, terwijl ze zeker meetellen voor de gemiddelde leeftijd die een paardenpopulatie haalde.

Maar goed, dat gaat best wel offtopic.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:20

enjoymyhorse schreef:
Op mijn breed en stevig gebouwde tinker stapte een keer mijn zwager die 2 meter groot is en 100 kilo.
Hij zakte nog net niet door zijn pootjes maar scheelde niet veel.
135 kan gewoon echt niet.
En dat ze dat in het buitenland doen moeten ze zelf weten, mijn ervaring is dat dierenleed daar niet erkent word.
En kreupel de berg op is ook geen probleem, als het maar loopt en geld opbrengt.

En die hypermobiele dressuurpaarden, je vraagt je bijna af of daar überhaupt wel iemand op moet gaan zitten.
Daar is denk ik de fokkerij ook echt heel erg de fout in gegaan.

Maar helaas zie je bij de koudbloeden ook de fokkerij veranderen van de stevige paardjes richting slankere sport types. Zo zonde.

Ik denk dat als de fokkerij zo door gaat, we over een x aantal jaar helemaal niet meer op paarden kunnen zitten. Maar dat is een andere discussie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:33

Als je ziet hoe populair Gelderse hengst Henkie is bij rijpaardfokkers (in Duitsland hebben ze hem ook gevonden), dan lijkt het erop dat fokkers zich bewust zijn van het probleem.

Volgens mij dwalen we nu wel wat af.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:47

Lau schreef:
Stripe000 schreef:
Kijk maar eens op tv nu NPO 3, Vet gelukkig.
Gaat hierover.

Aah ik ken Annemarie zij werkt volgens mij daar ook aan mee heerlijk mens! Zij en nog vele andere hebben iig gezorgd dat ik weer lekker in mijn vel zit.

Ik heb gekeken en vond het een boeiende aflevering. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zaterdag nog ergens liep waar veel mensen met overgewicht rondliepen en ik daar een oordeel over had in mijn hoofd.

Maar door deze aflevering ben ik mijzelf gaan afvragen
"wie ben ik om daar over te oordelen? Wat maakt mij 'beter'dan hen, omdat ik het geluk heb geen aanleg te hebben om dik te worden?".

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 12:56

Lante schreef:
Als je ziet hoe populair Gelderse hengst Henkie is bij rijpaardfokkers (in Duitsland hebben ze hem ook gevonden), dan lijkt het erop dat fokkers zich bewust zijn van het probleem.

Volgens mij dwalen we nu wel wat af.

Het was de bedoeling om nu juist een topic te hebben dat niet gaat over hoeveel gewicht een paard kan dragen, maar over waarom gewicht in de maatschappij zo'n punt is.

superpony

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:12

Ik denk meerdere dingen.

Omdat het zo groot is geworden dat mensen willen/moeten afvallen, zijn mensen met overgewicht al heel gauw geneigd zich aangesproken te voelen. Je kan haast niks zeggen, zonder dat iemand zich aangevallen voelt.

Ik ben zelf altijd te dun geweest en dan moet je ook incasseren. Maar enige zelfspot is dan gewoon handig. Niet boos worden en lachen of serieus reageren, want boos worden of in de verdediging schieten heeft geen nut.

Mijn moeder heeft altijd overgewicht gehad en wij werkten samen, dus hebben echt van alles naar ons hoofd gekregen. Hadden een kapsalon in Amsterdam en zeker de oudere klanten durfden alles te zeggen. Maar dat weet je. Sommige gingen wel wat ver, maar dat is dan maar zo.

In Amsterdam was ik sowieso wat meer gewend mensen te benoemen naar een kenmerk zoals; die met die neus, die rooie, die dikke, die kale etc. Was!!! ook meer geaccepteerd.

Voor mijn gevoel zijn mensen wel erg overgevoelig geworden tegenwoordig en kan je nog zo weinig zeggen. Als je lesgeeft en zegt; je bent te zwaar voor dat paard, heb je vaak meteen een toestand. Terwijl je vroeger gewoon zei; je bent echt te zwaar en dan accepteerde men dat. Sowieso ging je niet tegen je instructeur in.

Als mensen gezond zijn en zich prettig voelen in hun vel, vind ik het prima. Maar wil je per se op een paard, een levend wezen, dan moet je gewoon wel zelf zien wat niet kan.

Het is wel een probleem met mannen, want die wegen doorgaans al snel meer dan een vrouw en zoals bij ons in de western, rijden er veel mannen. Je hebt een paar lange, slanke mannen, maar ook die wegen meer dan je denkt vaak. Bij mannen wordt er alleen wat eerder lacherig over gedaan.

De zorgverzekeringen doen ook mee aan het onderlinge probleem merk ik. Vroeger had je ziekenfonds en boven een bepaald inkomen of als ondernemer een zorgverzekering.
Toen het veranderde en duurder werd, ging je steeds meer horen dat mensen niet mee willen betalen voor de anderen die roken, ongezond leven, eten etc. Daar valt voor mensen overgewicht ook onder. Vroeger zeiden mensen er wat van, maar was het je eigen probleem. Nu lijken mensen het ook een maatschappelijk probleem te vinden.
Of dat eerlijk is, is een tweede.........

En als laatste is internet heel leuk, maar wel een groot probleem qua communicatie. Ik ben zelf best direct, kan ene grote mond hebben, maar heb wel geleerd die voor mezelf te houden.
Als ik dan een uurtje rondsurf op internet en lees wat mensen durven te schrijven, val je soms van je stoel van verbazing.
In het dagelijks leven spreekt vrijwel niemand je direct aan. Als je iemand ergens op aanspreekt, krijg je een tam antwoord. Maar gaan ze op internet, durven ze vanachter een scherm helemaal los te gaan.

Ik heb weleens iemand aangesproken op iets dat ze niks zei, amper reageerde. Daarna kreeg ik een screenshot hoe ze los was gegaan op fb over mij. Tja.......In het echt durven ze niet.
Internet is wel groot en je bereik ook groter en dan wordt 1 klein probleem, ook al snel groter.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 02:43

DatBenIkNou schreef:
Airnt schreef:
kompleet afgezien van dik/ niet dik, gewicht kan ook komen in andere vormen, bijvoorbeeld een compleet afgetrainde man kan zo maar 90 of 100 kg wegen, en dan is de vraag wat voor paard daar onder hoort.

een deel van de discussie bij te zwaar (net als te lang) ligt bij waar de grens zou zijn.

de belasting die op het paard inwerkt is ook heel afhankelijk van allerlei dingen, en overgewicht kan wel dusdanig zijn dat het bewegingsvrijheid of beenligging inperkt (maar dan heb je het meestal toch wel over redelijk extreme gevallen)

wat zo frappant is dat als je in de historie van de klassieke dressuur kijkt dat veel paarden aantoonbaar langlevig waren (bijvoorbeeld in de archieven van Bückeburg en Wenen) en desalniettemin heel kleine maten hadden (bijvoorbeeld cavaleriepaarden van 135-155 waren vrijwel alles in de napoleotische periode) en die werden bereden door volwassen kerels (die met hun voeten uitstaken)

de gemiddelde man was weliswaar iets kleiner dan de gemiddelde Nederlandse man nu, maar toch best wel zwaar (ook vaak nog andere rommel die het paard moest dragen zoals wapens en zo)

anyway, de vraag wat een paard kàn dragen is nog niet zo duidelijk als vaak wordt beweerd.

vrij weinig mensen komen ook maar in de buurt van de grenzen van hun paard, als ze het in een correcte houding met een correct zadel met een correcte zit zouden rijden.

best kleine paarden kunnen heel prima tot 100-135 kg dragen, dus waarom gaan we mensen een complex aanpraten die 65 ipv 60 kg wegen?

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/te-z ... den/22366/

Lijkt me dat je de huidig gefokte paarden toch ook niet meer kan vergelijken met de paarden die je noemt bij onderstaande:

Brits onderzoek van het leger in de eerste 10 jaren van de 20e eeuw kwam op 25% van het eigengewicht, dus bij ca 500 kg kom je dan op 125 ofzo.

als ik een heuvel op loop met een rugzak van 20 kg dan meet je ook een hogere hartslag, vanzelfsprekend is het meer moeite.

maar die link bevestigd dus dat met beleid de grens bij ergens rond de 25% ligt, (let wel grens...)
maar is niet heel duidelijk over bronnen afgezien van deze bewering

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 03:42

Ik vraag me precies hetzelfde af. Van dik zijn mag niks gezegd worden lijkt het wel. Op de sociale media komen allerhande berichten voorbij die heel positief zijn over (flinke!) plussize modellen, het is allemaal prachtig met al die rondingen en dan ben je pas een echte vrouw! Iedereen moet het maar accepteren en je moet gewoon maar gelukkig zijn met al je maatje(s) meer, want het is allemaal prachtig..
Het is in mijn ogen gewoon reclame maken voor ongezonde levensstijlen.

Obesitas is een ziekte. Ik kan mij ook niet voorstellen dat mensen echt gelukkig zijn als ze echt veel te zwaar zijn.
Het eten is ook gewoon een zwaar onderkende verslaving. Voor wat roken of drugs betreft snapt iedereen de verslaving wel en is er wel inlevingsvermogen. Maar het eten wordt vaak als eigen schuld en zwakheid gezien, dat is best gek.

In mijn ogen zou er veel meer hulp mogen komen tegen eetverslavingen. Het enige concrete wat nu vergoed wordt zijn maagverkleiningen, maar personal trainers bijvoorbeeld niet. Afkickprogrammas of klinieken voor eetverslavingen zijn er niet echt. Natuurlijk kun je wel naar de diëtist maar ook dat wordt vaak maar deels vergoed en 1 keer per week is vaak niet genoeg qua ondersteuning.
Het is super lastig omdat je bv met drank of drugs helemaal kunt stoppen, maar eten zul je altijd nodig hebben. Eten is ook overal.
De voorlichting over wat nou gezond voedsel is, is een lachertje. En kijk wat de voedselindustrie voor troep in ons eten stopt waar niemand echt iets aan schijnt te kunnen doen. Heel veel mensen hebben ook echt geen idee van wat ze eigenlijk eten. Die denken nog altijd dat vruchtensap iets super gezonds is.

Ikzelf was door ziekte, maar ook door verkeerd eten ook veel te zwaar. Ik heb afgelopen februari een gastric bypass gehad en ben inmiddels meer dan 30kg kwijt. Ik voel me beter dan dat ik in jaren gedaan heb en zit nu op een gezond gewicht!
Op mijn zwaarst stapte ik ook niet meer op mijn paarden. Tov het paard vond ik dat niet eerlijk en het zit allemaal ook voor geen meter meer.
Ik ben het eens met een opmerking die ik hier eerder voorbij zag komen. Paardrijden is een sport, je wilt je paard gezond en getraind zien, maar dan moet je dat zelf eigenlijk ook zijn.
Inmiddels rij ik zelf weer en ik zit echt weer lekker in mijn vel.

Overgewicht mag wat mij betreft wel beter bespreekbaar worden en er moet veel meer qua opties aan hulp aangeboden kunnen worden aan mensen die dat willen. Ik had bv ook best met een personal trainer of een intensief begeleid programma aan de slag gewild ipv een ingrijpende operatie. Bij mij is de operatie goed gegaan, maar dat is bij lang niet iedereen zo.
Wat ik wel echt een opluchting vind is dat mijn drang naar veel eten gewoon compleet weg is. Ik ga nog wel weer eens naar de Mac bijvoorbeeld, maar meer dan 1 item per keer kan ik niet bestellen en meestal krijg ik dat ene ding niet eens op, maar die paar hapjes kan ik dan wel weer gewoon eventjes van genieten.
Het valt me nu ook veel meer op hoeveel eten je dagelijks voorbij komt of aangeboden wordt. Ik ben er nu vrij makkelijk en open over altijd. Als ik ergens op verjaardag ben of bv uit eten ik vertel gewoon openlijk over mijn operatie en mensen zijn dan ook helemaal niet moeilijk om gewoon kleinere porties voor mij te regelen.

Dus ja.. Ik snap dat het gesprek over overgewicht heel pijnlijk kan zijn, maar ik denk wel dat juist bespreekbaarheid veel kan helpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:51

Ik heb gisteren het programma Vet gelukkig terug gekeken. Diep triest eigenlijk dat dik zijn het enige is waar wij als mensen van onszelf vinden dat we nog op mogen discrimineren. En dat wordt dan ook volop gedaan, want het is iets wat ook nog eens heel zichtbaar is vanaf de buitenkant. Er wordt van alles over gezegd en gevonden door iedereen die niet dik is. Die ontwikkeling die hierboven genoemd wordt als reclame voor ongezonde levensstijl is voor dikke mensen juist heel fijn omdat ze eindelijk eens als iets anders als puur negatief in beeld worden gebracht. Verder ben ik het heel erg eens met wat hierboven gezegd wordt. Het is toch bizar dat de operatie wel vergoed wordt. Maar in het voor en na traject mag je het lekker zelf uitzoeken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:47

Als ik programma's zie zoals my 600lb LIFE enzo. Nou mijn maag draait er soms van om.
Hoe die mensen zich in een slachtoffer rol plaatsen! Het ligt altijd aan hun verpeste jeugd of wat dan ook.
Vind die arts altijd wel goed streng en rechtvaardig. Je doet het tenslotte toch zelf.
Dat gemiep ook steeds, van : heb er zo hard voor gewerkt!!!
Nou wat is dat hard werken eigenlijk? Minder eten en wat bewegen?
Na operatie weer janken dat het velletje over de knieën hangt.
De discipline naar onszelf schijnt super moeilijk te zijn.
Ik vraag me af waarom?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:55

Tylando, nou dat zeker. Ik heb dat ook een paar keer gezien en mensen balanceren echt op het randje met hun gezondheid. Ze krijgen mee wat ze moeten doen en hebben bergen smoesjes. Ook liegen ze gewoon glashard.

Dat het moeilijk is om af te vallen snap ik. Ik wil al mn hele leven aankomen en dat is ook echt ontzettend moeilijk, dus gewicht is lastig. Maar als je iets wil, moet je er wel echt wat voor doen, ook al is dat soms heel moeilijk.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:09

Bijvoorbeeld als je paard te dik is.
Dan word er meteen geroepen dat hij moet afvallen, anders word hij ziek! Dus krijgt hij een ander voerbeleid en aangepaste training , meer beweging.

Waarom lukt het bij een dier dan wel ?
En is die discipline daarin er wel?

Omdat je van dat dier houdt. Leer ook van jezelf houden en zo goed mogelijk op dezelfde manier voor jezelf te zorgen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:42

De verzorging van een dier met jezelf vergelijken is natuurlijk appels en peren...
Dat paard wil zelf ook wel meer vreten maar krijgt het gewoon niet.
Dan zou je het moeten vergelijken met dat iemand voor jou gaat bepalen wat je wel en niet mag eten. Dan wordt het volgen van een dieet ineens veel makkelijker omdat je het zelf niet voor t zeggen hebt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:45

Zeg niet dat iemand dat voor jou moet bepalen. Heb het over zelfdiscipline. Dus jij doet dat zelf...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:51

tylando schreef:
Als ik programma's zie zoals my 600lb LIFE enzo. Nou mijn maag draait er soms van om.
Hoe die mensen zich in een slachtoffer rol plaatsen! Het ligt altijd aan hun verpeste jeugd of wat dan ook.
Vind die arts altijd wel goed streng en rechtvaardig. Je doet het tenslotte toch zelf.
Ik vraag me af waarom?

Maar eten is ook gewoon een verslaving mensen hebben serieus hulp nodig met dag soort dingen. Het is echt niet zo simpel als het lijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:55

Daarnaast, tylando, voel jij het niet als dat paard honger heeft. Als je zelf honger hebt of zin in iets lekkers, voel je dat wel en daarom is het ook anders. Je voelt het ook minder direct als je paard geen zin heeft om te sporten. Sterker nog, jij bent speciaal daarvoor naar stal gekomen om met je paard te sporten, dus dan zal hij sporten ook. Als je zelf geen zin hebt om te sporten is de drempel om op de bank te blijven zitten toch anders.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:04

Ik vraag mij ook af hoe het eigenlijk komt dat steeds meer mensen overgewicht hebben.
Komt dat puur omdat onze eetgewoontes zijn veranderd/verslechterd?
En eten mensen met overgewicht nou zo anders dan anderen? Of ligt het aan iemands genen? Onze evolutie (zo zijn we in de loop der decennia steeds langer geworden bijvoorbeeld)?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:10

tylando schreef:
Ik vraag me af waarom?

Dr Now biedt die mensen altijd psycho therapie aan om aan die problemen te werken. Je doet het zelf klopt niet altijd. Veel van die mensen zitten in verziekte relaties en hebben iemand die hen voorziet van voedsel. Immers ze kunnen zelf de deur vaak niet meer uit. Om mensen dat in te laten zien en uit hun patroon te halen dat is waar de meeste winst te behalen valt.

En hard werken, ik ben 20 kg afgevallen. Ik vond het heel hard werken. Je moet je hele leefstijl omgooien. En het daarna vol zien te houden. Dat is niet altijd makkelijk. Eten is overal om je heen. Je kunt niet-niet meer eten. En juist als je af wil vallen ben je nog meer met eten bezig, omdat je maaltijden vooruit moet gaan plannen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:11

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet.

Kijk en als mensen gewoon te dik zijn en niet op een paard kruipen, dan is het hun eigen zaak.
Maar ze kruipen op een paard en dat paard kan niet kiezen voor een bepaalde ruiter, hij wordt gekocht en is bezit van iemand of van een manege.

Dus ik denk dat het bespreekbaar moet zijn.
Het is niet "het is jouw paard en je gaat er met je dikke lijf opzitten".

Dat het gevoelig ligt snap ik.
Maar als ik zie wat mensen op straat of in het verkeer tegen elkaar uitkramen...
Denk ik, goh, wees iemand je maar netjes op je gewicht....

Ik denk dat het een soort ik cultuurtje is waar we in zitten en dat zit erg verwrongen in elkaar.

Ik denk dat er teveel suiker in voeding zit verwerkt en teveel zout en teveel andere zooi.
Het gemakkelijke, alles voorgesneden, alles in pakjes en overal zit zooi doorheen.

Mensen zitten teveel, fietsen te weinig, lopen te weinig, kinderen worden opgehaaldd en gebracht.
Kortom veel te weinig beweging.
Teveel televisie, telefoon, internet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:13

eekhoornerik schreef:
Ik vraag mij ook af hoe het eigenlijk komt dat steeds meer mensen overgewicht hebben.
Komt dat puur omdat onze eetgewoontes zijn veranderd/verslechterd?
En eten mensen met overgewicht nou zo anders dan anderen? Of ligt het aan iemands genen? Onze evolutie (zo zijn we in de loop der decennia steeds langer geworden bijvoorbeeld)?

* We hebben minder energie nodig om onze taken uit te voeren, want alles wat ooit zwaar was, gaat automatisch (denk bv maar eens aan een wasmachine!).
* De voedingsindustrie stopt ons eten vol met suiker en zout en smaakversterkers, waardoor we én meer calorieën binnenkrijgen, én meer blijven eten.
* We kiezen zelf ook veel vaker voor zoet en vet eten.

En zo zijn er vast nog meer maatschappelijke redenen te noemen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:26

Gevoelig onderwerp blijkt wel. En goed lezen ook.
Ik honger mijn paard niet uit. Geef hem niet te weinig eten.
Maar beter voerbeleid met beweging.

Maar het is blijkbaar te gevoelig voor bepaalde mensen hier omdat de waarheid toch altijd hard is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:28

Maar wie zegt dat dan? Ik heb niet gezegd dat je je paard uithongert of wat dan ook. Zelf even goed lezen voor je begint te steigeren.
(En nee, ik voel me niet aangesproken, want ik heb geen overgewicht en mijn paard mag met beleid wat afvallen na 6 weken stilstaan door ziekte van hem en mij).

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:42

Ik denk dat jij het verkeerd begrijpt tylando.
Er zegt niemand iets over uithongeren.

Het gaat er om dat jij niet voor je paard kan voelen. Dat kan hij alleen zelf. Daarom is het makkelijker om een paard op dieet te zetten, want als hij trek heeft, voel je toch niet.
Als je zelf trek hebt wel degelijk. Het ligt allemaal niet zo simpel van maar even doen.
Wat al eerder is gezegd, dat eten een echte serieuze verslaving kan zijn. En het is niet zoals met drank dat je het 100% kunt gaan laten staan, want eten heb je altijd nodig. Daarnaast is eten overal en nergens altijd om ons heen. Je wilt ook niet weten wat voor troep er tegenwoordig overal in wordt gegooid.. Ja ook stofjes die verslavend werken zitten gewoon in eten verwerkt!! Daardoor ga je meer kopen, precies wat producenten willen! Of het goed is voor de mensheid boeit blijkbaar niet.

Mensen worden vaak als zwak bestempeld als ze hun gewicht en eten niet in de hand hebben, maar de mensen die dat zeggen hebben geen idee van hoe zwaar het is. Niemand is te dik omdat ze dat zelf willen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:43

SusanH schreef:
Ik heb gisteren het programma Vet gelukkig terug gekeken. Diep triest eigenlijk dat dik zijn het enige is waar wij als mensen van onszelf vinden dat we nog op mogen discrimineren. En dat wordt dan ook volop gedaan, want het is iets wat ook nog eens heel zichtbaar is vanaf de buitenkant. Er wordt van alles over gezegd en gevonden door iedereen die niet dik is. Die ontwikkeling die hierboven genoemd wordt als reclame voor ongezonde levensstijl is voor dikke mensen juist heel fijn omdat ze eindelijk eens als iets anders als puur negatief in beeld worden gebracht. Verder ben ik het heel erg eens met wat hierboven gezegd wordt. Het is toch bizar dat de operatie wel vergoed wordt. Maar in het voor en na traject mag je het lekker zelf uitzoeken.

Das wel erg kort door de bocht, mensen discrimineren op kleur, op m/v zijn, op leeftijd, op achternaam, op IQ enzovoort.
Het mag niet maar het gebeurd wel.

Maar eerlijk is eerlijk, als ik in de sollicitatiecommissie zit en ik kan een fitte slanke persoon voor het zware werk in de zorg kiezen dan neem ik die aan.
Hoewel ik verbijsterd ben hoeveel echt veel te dikke mensen bij ons werken en die dus niet kunnen rennen bij alarm, zuchtend en puffend hun werk doen, niet goed voor inspirerende samenwerking.
En jonge meiden die zelf al zo te zwaar zijn en dan tegen clienten moeten zeggen dat ze maar 1 koekje bij de koffie mogen, maar 1x op mogen scheppen, de weegschaal pakken en moeten zeggen, jammer Jan, een kilootje erbij.

Onze te dikke bedrijfsarts, die een fitheidsprogramma voorschrijft, is ook ridicuul omdat hij zelf hijgend de trap op loopt en zegt tegen Marietje dat ze vage vermoeidheidsklachten heeft.

Dus ja, ik vind er wel wat voor te zeggen dat er een soort van aangepast beleid van mensen aannemen is.