Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DatBenIkNou schreef:Nou ja, die bewering durf ik wel als kloppende neer te zetten hoor...Hoe oud wordt het huidige KWPN paard tegenwoordig nog in gezonde toestand? Er wordt ook gewoon niet meer gefokt voor de gemiddelde recreatieruiter, met de meeste bloedlijnen moet je toch aardig wat in je mars hebben wil je daar op een veilige, ontspannen manier meer rond kunnen sturen. Maar oké, dat is een geheel andere discussie.
enjoymyhorse schreef:Op mijn breed en stevig gebouwde tinker stapte een keer mijn zwager die 2 meter groot is en 100 kilo.
Hij zakte nog net niet door zijn pootjes maar scheelde niet veel.
135 kan gewoon echt niet.
En dat ze dat in het buitenland doen moeten ze zelf weten, mijn ervaring is dat dierenleed daar niet erkent word.
En kreupel de berg op is ook geen probleem, als het maar loopt en geld opbrengt.
En die hypermobiele dressuurpaarden, je vraagt je bijna af of daar überhaupt wel iemand op moet gaan zitten.
Daar is denk ik de fokkerij ook echt heel erg de fout in gegaan.
Maar helaas zie je bij de koudbloeden ook de fokkerij veranderen van de stevige paardjes richting slankere sport types. Zo zonde.
Lau schreef:Stripe000 schreef:Kijk maar eens op tv nu NPO 3, Vet gelukkig.
Gaat hierover.
Aah ik ken Annemarie zij werkt volgens mij daar ook aan mee heerlijk mens! Zij en nog vele andere hebben iig gezorgd dat ik weer lekker in mijn vel zit.
Lante schreef:Als je ziet hoe populair Gelderse hengst Henkie is bij rijpaardfokkers (in Duitsland hebben ze hem ook gevonden), dan lijkt het erop dat fokkers zich bewust zijn van het probleem.
Volgens mij dwalen we nu wel wat af.
DatBenIkNou schreef:Airnt schreef:kompleet afgezien van dik/ niet dik, gewicht kan ook komen in andere vormen, bijvoorbeeld een compleet afgetrainde man kan zo maar 90 of 100 kg wegen, en dan is de vraag wat voor paard daar onder hoort.
een deel van de discussie bij te zwaar (net als te lang) ligt bij waar de grens zou zijn.
de belasting die op het paard inwerkt is ook heel afhankelijk van allerlei dingen, en overgewicht kan wel dusdanig zijn dat het bewegingsvrijheid of beenligging inperkt (maar dan heb je het meestal toch wel over redelijk extreme gevallen)
wat zo frappant is dat als je in de historie van de klassieke dressuur kijkt dat veel paarden aantoonbaar langlevig waren (bijvoorbeeld in de archieven van Bückeburg en Wenen) en desalniettemin heel kleine maten hadden (bijvoorbeeld cavaleriepaarden van 135-155 waren vrijwel alles in de napoleotische periode) en die werden bereden door volwassen kerels (die met hun voeten uitstaken)
de gemiddelde man was weliswaar iets kleiner dan de gemiddelde Nederlandse man nu, maar toch best wel zwaar (ook vaak nog andere rommel die het paard moest dragen zoals wapens en zo)
anyway, de vraag wat een paard kàn dragen is nog niet zo duidelijk als vaak wordt beweerd.
vrij weinig mensen komen ook maar in de buurt van de grenzen van hun paard, als ze het in een correcte houding met een correct zadel met een correcte zit zouden rijden.
best kleine paarden kunnen heel prima tot 100-135 kg dragen, dus waarom gaan we mensen een complex aanpraten die 65 ipv 60 kg wegen?
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/te-z ... den/22366/
Lijkt me dat je de huidig gefokte paarden toch ook niet meer kan vergelijken met de paarden die je noemt bij onderstaande:
Brits onderzoek van het leger in de eerste 10 jaren van de 20e eeuw kwam op 25% van het eigengewicht, dus bij ca 500 kg kom je dan op 125 ofzo.
tylando schreef:Als ik programma's zie zoals my 600lb LIFE enzo. Nou mijn maag draait er soms van om.
Hoe die mensen zich in een slachtoffer rol plaatsen! Het ligt altijd aan hun verpeste jeugd of wat dan ook.
Vind die arts altijd wel goed streng en rechtvaardig. Je doet het tenslotte toch zelf.
Dat gemiep ook steeds, van : heb er zo hard voor gewerkt!!!
Nou wat is dat hard werken eigenlijk? Minder eten en wat bewegen?
Na operatie weer janken dat het velletje over de knieën hangt.
De discipline naar onszelf schijnt super moeilijk te zijn.
Ik vraag me af waarom?
tylando schreef:Als ik programma's zie zoals my 600lb LIFE enzo. Nou mijn maag draait er soms van om.
Hoe die mensen zich in een slachtoffer rol plaatsen! Het ligt altijd aan hun verpeste jeugd of wat dan ook.
Vind die arts altijd wel goed streng en rechtvaardig. Je doet het tenslotte toch zelf.
Dat gemiep ook steeds, van : heb er zo hard voor gewerkt!!!
Nou wat is dat hard werken eigenlijk? Minder eten en wat bewegen?
Na operatie weer janken dat het velletje over de knieën hangt.
De discipline naar onszelf schijnt super moeilijk te zijn.
Ik vraag me af waarom?
eekhoornerik schreef:Ik vraag mij ook af hoe het eigenlijk komt dat steeds meer mensen overgewicht hebben.
Komt dat puur omdat onze eetgewoontes zijn veranderd/verslechterd?
En eten mensen met overgewicht nou zo anders dan anderen? Of ligt het aan iemands genen? Onze evolutie (zo zijn we in de loop der decennia steeds langer geworden bijvoorbeeld)?
SusanH schreef:Ik heb gisteren het programma Vet gelukkig terug gekeken. Diep triest eigenlijk dat dik zijn het enige is waar wij als mensen van onszelf vinden dat we nog op mogen discrimineren. En dat wordt dan ook volop gedaan, want het is iets wat ook nog eens heel zichtbaar is vanaf de buitenkant. Er wordt van alles over gezegd en gevonden door iedereen die niet dik is. Die ontwikkeling die hierboven genoemd wordt als reclame voor ongezonde levensstijl is voor dikke mensen juist heel fijn omdat ze eindelijk eens als iets anders als puur negatief in beeld worden gebracht. Verder ben ik het heel erg eens met wat hierboven gezegd wordt. Het is toch bizar dat de operatie wel vergoed wordt. Maar in het voor en na traject mag je het lekker zelf uitzoeken.