Rauwe melk - wie drinkt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:22

Ik ben groot geworden (echt vanaf dat ik 6 weken oud was) op rauwe geitenmelk, omdat ik allergisch was voor koemelk eiwitten. Ik stond bol (letterlijk) van de uitslag en de huidirritaties. Mijn opa en oma hebben hun leven lang witte melkgeiten gehad, die ze ook 2x daags molken, en daar ben ik op groot geworden. Mijn opa maakte alles zelf met de hand van de melk, yoghurt, kaas, karnemelk, boter en huttenkase. Zo veel mogelijk allemaal van rauwe melk.

Mijn broertje had niet de allergie, maar mijn ouders vonden het toch een hele geruststelling, dus die is ook op die rauwe melk groot geworden, vanaf dag 1. Zo waren er nog verschillende mensen in onze buurt die onze melk zo gebruikten.

Ik snap dat er risico's aan kunnen zitten, maar dat heeft ook alles te maken met hoe gezond je dieren zijn en hoe schoon je werkomgeving is. Wellicht dat het nog uitmaakt, maar onze melk ging nooit in een tank, die werd die zelfde dag nog geprepareerd voor de kaas/boter en de rest werd ingevroren tot het nodig was.

Overigens hadden wij ook een grondwater bron en dat water was 100x lekkerder dan kraanwater, dit gebruikten we vooral in de lente t/m de herfst dan ook als drinkwater.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:27

pmarena schreef:
Knap hoor, iemand reduceren tot 2 quotes en die woorden dan op zo'n misselijke manier interpreteren, bah. Mag toch hopen dat zachtjes aan de meeste mensen wel weten dat het gezonder is om goed in je vel te zitten dan allerlei stress en zorgen te hebben...maar zo'n opmerking zal ook wel weer reden zijn om een zeikerige discussie aan te gaan over dat dat niet op de gewenste manier bewezen is ofzo :n

Er hoeft ook helemaal niemand overtuigd te raken :?
Het is slechts informatie waarom je voor het verder doorfilteren van leidingwater zou kunnen kiezen :P

Maar dikke prima, misschien heeft een ander er wel iets aan. En zo niet dan is het ook prima.

Ga je lekker door met van goede stoffen beroofde fabrieksmelk drinken (of niet) en "echte" melk vergelijken met het spul uit de winkel dat zoveel mensen niet verdragen.

En maar hopen dat de waterzuiveringsbedrijven de meeste rommel er uit filteren :) Vind je het toch geen fijn idee om daar op te vertrouwen ivm. chemische resten enzo dan kan je thuis nog nafilteren. Het was een goed bedoelde tip :')

Ben je bang dat je dan via alleen je voeding niet genoeg mineralen binnenkrijgt dan kan je er nog een extra filterstap op zetten waarbij er weer goede mineralen toegevoegd worden. Weer een extreem groot probleem opgelost :P

Kan je mij eens heel duidelijk uitleggen wat voor "chemische resten" er in leidingwater zitten? En welke goede stoffen er in rauwe melk zitten (behalve bacterieën en vuil) die eruit gefilterd (geroofd?) worden? Hoe werkt die filter, wat wordt er precies gefilterd? En hoe het kan dat eigenlijk niemand ziek word in leidingwater in Nederland? Snap je zelf echt niet hoe lastig jouw denkwijze over dingen te volgen is?

https://www.youtube.com/watch?v=_8pC4MFLDns
Heeel kort googelen geeft mij overigens ook geen vertrouwen in deze meneer. Ik zie meteen vaccinvrij, strijden voor homeopathie en verhalen over engelen. Ook weer wij van OMO adviseren...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:52

NatasjavE schreef:
Ik vind het zeer wonderlijk dat iemand liever rauwe melk drinkt omdat daar de goede stoffen niet uitgehaald zijn maar geen natuurlijk drinkwater wil drinken.(waar goede mineralen inzitten)

Mijn Oma dronk ook liever melk vers van de boer maar dat werd toch echt eerst verhit. Ook in 1928 al.

Ja maar mest is natuurlijk en deeltjes in het water niet... :=

Ik ga niet meer in op je mening over meneer Moolenburgh, want daar gaan we toch niet uit komen. Ik ben wel heel benieuwd naar je antwoord op de vraag van tmr001 :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:08

tmr001 schreef:
Kan je mij eens heel duidelijk uitleggen wat voor "chemische resten" er in leidingwater zitten? En welke goede stoffen er in rauwe melk zitten (behalve bacterieën en vuil) die eruit gefilterd (geroofd?) worden? Hoe werkt die filter, wat wordt er precies gefilterd? En hoe het kan dat eigenlijk niemand ziek word in leidingwater in Nederland? Snap je zelf echt niet hoe lastig jouw denkwijze over dingen te volgen is?

Vanwege de vraag over ons drinkwater wil ik het volgende hier nog wel plaatsen en voor de rest vind ik het net als Pmarena zonde van mijn tijd en energie om nog in te gaan richting de Bokkers hier die werkelijk alles direct 'platwalsen' wat niet in hun straatje past.

Onderstaande komt van een constatering van een RIVM onderzoek al in 2013. Voor degene die niet weet waar RIVM voor staat dat is hét Rijksinstituut voor Volkgezondheid en Milieu.

Drinken van voldoende water is belangrijk voor je gezondheid. Nou hoor je altijd om je heen dat Nederland het schoonste drinkwater van de wereld heeft, dus zou water uit de kraan prima moeten zijn om je dorst te lessen, maar is dat ook zo? Heeft Nederland gezond drinkwater? Wordt dit drinkwater goed genoeg gefilterd, zodat er geen gevaarlijke reststoffen meer inzitten?

In werkelijkheid hebben de drinkwaterbedrijven de grootste moeite om aan de minimum kwaliteitseisen te voldoen. De kwaliteit van ons drinkwater gaat achteruit. De toenemende verontreiniging van grond- en oppervlaktewater is daar de voornaamste oorzaak van.

Het RIVM constateerde vorig jaar dat de kwaliteit van de helft van de grondwatervoorzieningen, net als de kwaliteit van het oppervlaktewater, onvoldoende is. De kwaliteit van het grondwater is achteruit gegaan als gevolg van intensieve landbouw, rioleringen, vervuilende industrie en nog bestaande oude bodemverontreinigingen.
De kwaliteit van het oppervlaktewater gaat achteruit doordat er steeds meer resten van geneesmiddelen, insecticiden, biociden, cosmetica, brandvertragers en nanodeeltjes in het water zitten en deze er (bijna) niet uit te halen zijn.

Het RIVM onderzoek geeft aan dat het aantal chemische stoffen in het grondwater veel groter is dan de reguliere monitorprogramma’s aangeven. De reguliere monitorprogramma’s meten ons drinkwater om zo de kwaliteit te bepalen. Maar deze metingen gebeuren maar op 30 van de in totaal 1800 werkzame stoffen in ons drinkwater! Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat er zo’n 290 schadelijke stoffen in ons drinkwater zijn gevonden.

Het RIVM geeft ook toe dat de rioolwaterzuiveringsinstallaties niet in staat zijn om deze stoffen goed kunnen verwijderen, zodat ze dus ook (deels) in ons drinkwater terecht komen. Er zitten resten van geneesmiddelen, bestrijdingsmiddelen, meststoffen en landbouwgif in ons drinkwater.

Het wordt dus steeds moeilijker om de kwaliteit van ons drinkwater te kunnen waarborgen. Vanwege de toenemende vervuiling is het technisch erg moeilijk om alle schadelijke stoffen uit het water te filteren.

RIVM: Kwaliteit drinkwater onder de maat

benangelique

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:26

Ik vind eigenlijk dat alles omtrent water een apart topic verdient. Ik vind het namelijk razend interessant om álle gedachten en discussies te lezen.
Ik drink namelijk gewoon water uit de kraan. Gedachteloos. Ik vind flessenwater niet eens lekker..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:46

henny_w schreef:
tmr001 schreef:

Vanwege de vraag over ons drinkwater wil ik het volgende hier nog wel plaatsen en voor de rest vind ik het net als Pmarena zonde van mijn tijd en energie om nog in te gaan richting de Bokkers hier die werkelijk alles direct 'platwalsen' wat niet in hun straatje past.

Onderstaande komt van een constatering van een RIVM onderzoek al in 2013. Voor degene die niet weet waar RIVM voor staat dat is hét Rijksinstituut voor Volkgezondheid en Milieu.

Drinken van voldoende water is belangrijk voor je gezondheid. Nou hoor je altijd om je heen dat Nederland het schoonste drinkwater van de wereld heeft, dus zou water uit de kraan prima moeten zijn om je dorst te lessen, maar is dat ook zo? Heeft Nederland gezond drinkwater? Wordt dit drinkwater goed genoeg gefilterd, zodat er geen gevaarlijke reststoffen meer inzitten?

In werkelijkheid hebben de drinkwaterbedrijven de grootste moeite om aan de minimum kwaliteitseisen te voldoen. De kwaliteit van ons drinkwater gaat achteruit. De toenemende verontreiniging van grond- en oppervlaktewater is daar de voornaamste oorzaak van.

Het RIVM constateerde vorig jaar dat de kwaliteit van de helft van de grondwatervoorzieningen, net als de kwaliteit van het oppervlaktewater, onvoldoende is. De kwaliteit van het grondwater is achteruit gegaan als gevolg van intensieve landbouw, rioleringen, vervuilende industrie en nog bestaande oude bodemverontreinigingen.
De kwaliteit van het oppervlaktewater gaat achteruit doordat er steeds meer resten van geneesmiddelen, insecticiden, biociden, cosmetica, brandvertragers en nanodeeltjes in het water zitten en deze er (bijna) niet uit te halen zijn.

Het RIVM onderzoek geeft aan dat het aantal chemische stoffen in het grondwater veel groter is dan de reguliere monitorprogramma’s aangeven. De reguliere monitorprogramma’s meten ons drinkwater om zo de kwaliteit te bepalen. Maar deze metingen gebeuren maar op 30 van de in totaal 1800 werkzame stoffen in ons drinkwater! Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat er zo’n 290 schadelijke stoffen in ons drinkwater zijn gevonden.

Het RIVM geeft ook toe dat de rioolwaterzuiveringsinstallaties niet in staat zijn om deze stoffen goed kunnen verwijderen, zodat ze dus ook (deels) in ons drinkwater terecht komen. Er zitten resten van geneesmiddelen, bestrijdingsmiddelen, meststoffen en landbouwgif in ons drinkwater.

Het wordt dus steeds moeilijker om de kwaliteit van ons drinkwater te kunnen waarborgen. Vanwege de toenemende vervuiling is het technisch erg moeilijk om alle schadelijke stoffen uit het water te filteren.

Zet er dan voor de volledigheid ook even bij dat drinkwaterbedrijven miljoenen uitgeven om dan toch in ieder geval in de buurt van die norm te komen.
Datzelfde geldt overigens voor de waterschappen.

Beetje suggestief om nu te doen alsof het allemaal niet deugd (wat niet waar is) en vooral dat je er niet bij zet wat er allemaal wel gedaan wordt aan kwaliteitsbeheer.
Dat een Nederlands waterleidingbedrijf enkele miljoenen heeft uitgegeven aan een installatie, soort van op de gok dat het in het groot zou doen (factor 1000) wat in het laboratorium bleek te werken.

En ja, ik geef toe dat ik daar belang bij heb; ik verdien mijn boterham met het leveren en installeren van serieuze waterbehandelingsinstallaties.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:48

henny_w schreef:
tmr001 schreef:

Waarmee je alleen (deels) antwoord op vraag 1, de rest sla je voor het gemak maar over :)
Daarnaast verwijst je artikel naar de website van marino water advies. De bronvermelding die zij er onder hebben staan linkt vervolgens naar een filmpje van de NOS waarin iets heel anders wordt gezegd... (https://nos.nl/video/492058-rivm-kwalit ... -maat.html). De tekst die zij claimen dat van het rivm komt kan ik niet terugvinden op hun website....

Edit: sorry, het kwam niet eens van marino wAter advies, het wordt geclaimd door kinetico waterfilters. Maar hun link komt wel bij hetzelfde nosartikel uit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:15

Ik heb net een lekker glaasje havermelk gedronken. Er zijn namelijk nog alternatieven buiten rauwe (dieren)melk en supermarkt(dieren)melk ;) Gelukkig maar!

Verder; [MWS] De kwaliteit van ons drinkwater

Ik vind het overigens ironisch te noemen dat een van de veroorzakers van de kwaliteitsvermindering van oppervlakte- en grondwater(!) (dus niet drinkwater) de intensieve veehouderij lijkt te zijn (waar ook de meest biologisch omgedraaide bedrijven onder kunnen vallen, afhankelijk van de bedrijfsvoering, helaas) en er daarentegen toch maar zeker wordt aangeraden om dierenmelk te drinken. Vind ik raar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:21

Maar als bovenstaande klopt over dat kraantjeswater, is fleswater of extra gefilterd kraanwater dan ook echt beter? Is daar ook al onderzoek naar gedaan en iemand die daar toegang toe heeft? Het is wel razend interessant natuurlijk.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:22

Foaly schreef:
Ik ken de hele Moolenburgh niet, maar heb even gegoogled. En:

Citaat:
Les 7: Luister naar je opdracht
"Op 31 augustus 1981 hoorde ik midden in de nacht een stem, die me vertelde: 'Jij gaat vanaf nu iedere patiënt in je praktijk vragen of die ooit een engel heeft gezien.' Ik vond het een vreemd voorstel, maar vertrouwde die stem en vroeg de eerstvolgende patiënt die ochtend of zij ooit een engel had gezien. 'Zeker dokter, gisteren op tv'. Dat was natuurlijk niet wat ik bedoelde. Nadat ik die vraag aan vierhonderd patiënten had gesteld, had ik genoeg stof voor mijn boek 'Engelen als beschermers en als helpers der mensheid'.
(Bron: https://www.trouw.nl/home/hans-moolenburgh-ik-krijg-graag-gelijk-~aacb9198/

en

Citaat:
Of je nu besluit langs de Chinese muur te trekken, je proefschrift te voltooien of een mooi fotoalbum van je kleinkinderen te maken: “doen wat je écht graag wil, een doel hebben in je leven, is het belangrijkst. e wapen tegen kanker”, vindt Hans Moolenburgh (1925).
(Bron: https://www.eetgoedvoeljegoed.nl/dr-moolenburgh-doel-in-leven-belangrijkste-wapen-tegen-kanker/

geven me nou niet echt het vertrouwen dat deze man superwetenschappelijk bezig is :=

_O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:25

pmarena schreef:
Knap hoor, iemand reduceren tot 2 quotes en die woorden dan op zo'n misselijke manier interpreteren, bah. Mag toch hopen dat zachtjes aan de meeste mensen wel weten dat het gezonder is om goed in je vel te zitten dan allerlei stress en zorgen te hebben...maar zo'n opmerking zal ook wel weer reden zijn om een zeikerige discussie aan te gaan over dat dat niet op de gewenste manier bewezen is ofzo :n

:P

Maar jij komt nu verder ook wéér niet met meer argumenten. Je gooit de knuppel keihard in het hoenderhok, en bent dan verbaasd dat mensen reageren en om verduidelijking vragen?

Je hebt nog geen enkel keer mij kunnen duidelijk maken over wat voor deeltjes het gaat bvb.

Maar goed ik geef het bij deze ook weer op. Agree to completely disagree.

En dat van die stress en zorgen: het is een schande dat mensen dingen zo kunnen omdraaien. Je blijft niet gezond omdat je blij bent, je wordt sneller ziek omdat je gestresst bent. Dus ook iemand die blij is, kan ziek worden en blijven en doodgaan en ik krijg er echt het schijt van dat mensen dit omdraaien. Je hebt geen idee hoe kwetsend dat overkomt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:29

Dat stress slecht voor je is is een simpele kwestie van anatomiekennis.
Om niet weer offtopic te gaan, hier wordt het uitgelegd:

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:36

Maar dat wil niet zeggen dat vrij zijn van stress ervoor zorgt dat je gezond blijft. Dat is mijn punt.

Dat stress ontzettend ongezond is, is idd voldoende bewezen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:40

poes schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat vrij zijn van stress ervoor zorgt dat je gezond blijft. Dat is mijn punt.

Dat stress ontzettend ongezond is, is idd voldoende bewezen.

O ja :) Sorry, het was bedoeld als ondersteuning.

Daarnaast reageerde ik (alvast) op het feit dat men hier graag onderbouwingen ziet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:18

henny_w schreef:
tmr001 schreef:

Wij drinken alleen geen water uit de rioolzuiveringsinstallaties...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:42

henny_w schreef:

Het zegt ook iets over je bronnen, als deze zich zo gemakkelijk latten platwalsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:16

Moedermelk is wat anders dan koemelk.
De halve aardkloot en vooral de Oosterlingen is niet gebaat bij koemelk(iets met lactose intolerantie). Rauwe melk (ben van voor '60) was absoluut not done mede omdat er anders werd gemolken. De huidige melk is zo schraal en zo bacterievrij gemaakt dat daar de meeste mensen geen buikpijn meer van krijgen. Ik moet bekennen dat ik na de paarden mijn handen wel eens vergeet te wassen voor het eten. Ben van de instelling niet te schoon want dan kan je nergens meer tegen en val je bij de eerste de beste niesbui dood neer.
Geitenmelk is anders samengesteld waardoor dit beter wordt verteerd dan koemelk.
Paardenmelk, daar wiebelde Cleopatra in of was dat Ezelinnenmelk :+
Na het doorlezen constateer ik weer waarom ik meestal verdrietig word van dit soort topics. Er zijn er altijd een paar die de boel om zeep helpen. Daaraan toevoegend dat ik ook niet bepaald mama's braafste ben en ook wel eens hoorntjes heb.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:19

Even hoor, koemelk is wel degelijk moedermelk. Het is een goedje geproduceerd door een vrouwelijk zoogdier nadat zij zwanger is geweest, bedoeld om haar kind te zogen.
Dat dit in de industrie niet toe wordt gestaan is een andere kwestie maar dat maakt niet dat het dan ineens een ander product is geworden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:20

Volgens mij bedoeld morganlefay dat koemelk wat anders is dan mensenmelk :D gezien de rest van het betoog.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:28

Snap ik. Maar zeg dát dan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:34

Staat er toch moedermelk }:0
En voor de goed orde wij zijn omnivoren, geen herbivoren waardoor het verteren van koemelk lastiger is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 23:13

Morganlefay schreef:
De halve aardkloot en vooral de Oosterlingen is niet gebaat bij koemelk(iets met lactose intolerantie). Rauwe melk (ben van voor '60) was absoluut not done mede omdat er anders werd gemolken. De huidige melk is zo schraal en zo bacterievrij gemaakt dat daar de meeste mensen geen buikpijn meer van krijgen.

Lactose-intolerantie betekend dat je last hebt van lactose. Dat komt omdat je lichaam niet genoeg lactase (De tegenhanger) aanmaakt om al die lactose te verwerken. Echter in rauwe melk zit lactase. In supermarkt melk dan weer niet. Dat is er namelijk uit gehaald met verhitten. Een groot deel van de mensen met lactose-intolerantie verdraagt wel rauwe melk.
De reden dat wij 'oosterlingen' meer last hebben van koemelkallergie of lactose intolerantie heeft vooral veel te maken met de manier waarop we voeren. Dat heeft invloed op de samenstelling van de melk. Dat is de reden dat biologische melk of melk van gras gevoerde koeien beter smaakt en hier in het topic wordt aangeraden. Mais of soja gevoerde melk heeft een heel andere eiwit en melkzuur verhouding.
Als je veel melk drinkt (zoals ik bv) dan kan je het verschil in structuur goed proeven en voelen in je mond.

Oh en dit is nog een interessant artikel om eens te gaan lezen. Het is vrij duidelijk: http://www.vakbladdezelfkazer.nl/2015/0 ... auwe-melk/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:25

Veulen84 schreef:
Morganlefay schreef:
De halve aardkloot en vooral de Oosterlingen is niet gebaat bij koemelk(iets met lactose intolerantie). Rauwe melk (ben van voor '60) was absoluut not done mede omdat er anders werd gemolken. De huidige melk is zo schraal en zo bacterievrij gemaakt dat daar de meeste mensen geen buikpijn meer van krijgen.

Lactose-intolerantie betekend dat je last hebt van lactose. Dat komt omdat je lichaam niet genoeg lactase (De tegenhanger) aanmaakt om al die lactose te verwerken. Echter in rauwe melk zit lactase. In supermarkt melk dan weer niet. Dat is er namelijk uit gehaald met verhitten. Een groot deel van de mensen met lactose-intolerantie verdraagt wel rauwe melk.
De reden dat wij 'oosterlingen' meer last hebben van koemelkallergie of lactose intolerantie heeft vooral veel te maken met de manier waarop we voeren. Dat heeft invloed op de samenstelling van de melk. Dat is de reden dat biologische melk of melk van gras gevoerde koeien beter smaakt en hier in het topic wordt aangeraden. Mais of soja gevoerde melk heeft een heel andere eiwit en melkzuur verhouding.
Als je veel melk drinkt (zoals ik bv) dan kan je het verschil in structuur goed proeven en voelen in je mond.

Oh en dit is nog een interessant artikel om eens te gaan lezen. Het is vrij duidelijk: http://www.vakbladdezelfkazer.nl/2015/0 ... auwe-melk/

Over mais en soja kom ik op het internet en dan met name het Wiki gedeelte weinig zaken tegen die bevorderlijk zijn voor de mens als consument.
Bayer/Monsanto. Genetisch gerommel. De hormonen in soja en de uitleg problematiek die de Oosterse mensen hebben mbt tot melk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:13

Veulen84 schreef:

Mooie theorie die veel gedragen wordt (overigens vooral door voorstanders van rauwe melk), maar wetenschappelijk totaal niet onderbouwd is. Nou is er niet heel veel onderzoek gedaan naar lactose-intolerantie en de meeste onderzoeken zijn vrij klein maar allemaal stuk voor stuk laten ze juist een verslechtering van klachten zien bij rauwe melk. Het zou ook heel onlogisch zijn als lactose-intolerantie kwam door pasteuriseren. Zie ook
https://www.overvoedingengezondheid.nl/ ... olerantie/ (bijna onderaan)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:21

ikke schreef:
Tjounge, wat een gezeik zeg. Hoe denk je dat de generatie die nu met pensioen gaat, groot geworden is? Juist, op melk die rechtstreeks bij de boer vandaan kwam.....

Ik weet als kind niet beter en nadat ik verhuisd ben naar een andere regio, vrij snel weer een boer gevonden die het gewoon uit de tank verkoopt. Daar kan geen enkel pak melk tegenop. Ziek worden doe je van meer dingen en het kan helemaal geen kwaad om een beetje weerstand op te bouwen in die idioot steriele wereld van nu......

Dank je, Ikke.
Ik ga niemand zeggen,dat het beter is. Maar t is best grappig dat er geroepen wordt,dat t slecht is etc. Terwijl volgens mij elke boerenfamilie met koeien gewoon melk rechtstreeks uit de tank haalt . Elke dag. Moet in mijn omgeving het eerste boerenkind met n melk intolerantie of allergie etc ook nog tegenkomen , trouwens :Y)

In het geval van TS zou ik het afraden, wij gaven het niet aan onze kinderen toen ze klein waren. Vanaf 2.5 ofzo, geloof ik.