Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Trap niet te hard in de valkuil van het loslaten....
Ik roep wel eens: de mens is een gelaagd wezen. De lagen kun je op honderden manieren indelen, bij deze 'my two cents':
1) de pure, harde biologie. Zoals voedingstekorten, slaaptekort, pms en andere vrouwelijke hormoonschommelingen, andere hormonen zoals bijnieren en schildklier, delier/ dronkenschap, etc etc etc.
Nog al wat mensen met overgewicht zijn ondervoed qua mineralen en sporenelementen.
En heel veel westerlingen hebben een bloedsuikerspiegel die niet erg constant is omdat tussendoortjes gelden als gezond. Etc. etc.
Not to mention de mondflora die jou aanzet tot het eten van suiker (zo gaat dat in een symbiose).
2) De 'laag' van reflexen en instincten en andere zaken uit het 'reptielenbrein'
3) De 'emotionele hersenen'.
Trauma "wandelt op en neer" tussen laag 2 en 3. Het regelt, of zo je wilt ontregelt je lichaam en geest.
4) Het deel van je brein waar je zelf kunt nadenken, logisch of associatief en waar je je gedrag kunt sturen. Alles in de voorgaande lagen onttrekt zich aan deze controle.
Je kunt als mens besluiten 'om de deur achter je verleden te sluiten' (en dat is beslist beter dan 'blijven staren naar het verleden') - maar als je te maken hebt met hardnekkige zaken die 'maar blijven hinderen' heb je weinig aan beslissingen mbt laag 4.
5) De 'laag' van zaken als zingeving, 'ik doe iets wat er toe doet' 'ik mag er zijn als mens' en 'ik voel mij verbonden met de mensen, dieren, de natuur om mij heen'.
(En een kleine valkuil in de hulpverlening : paten over trauma is vaak ook laag 4. Het kan nuttig zijn, maar verandert weinig. Vrij veel psychologen hebben gelukkig emdr in hun pakket. Over emdr staat wel een goed artikel op Wikipedia. Daarmee kom je in de diepere lagen.)
DeMolenhoek schreef:Hier een Binge Eater. Gevolgen zijn ondertussen al vrij 'ernstig' Weeg nu 110+. Al vaak geprobeerd om af te vallen, maar elke emotionele tegenslag doet mij weer naar eten grijpen. Een doos koeken open doen = leeg. Er zijn dagen dat ik makkelijk 10.000 calorieën binnen werk. Sinds gisteren ben ik weer op 'dieet' maar ik kan wel janken. Ik snak gewoon naar eten, heb hoofdpijn, voel mij gewoon poedersuiker en projecteer mijn frustratie op iedereen. Hoe het komt? Ik denk door mijn jeugd. Psychische mishandeling, verleden dat mij blijft achtervolgen etc. (...) Ik heb al psychische hulp overwogen, maar heb al zoveel therapie gehad in mijn leven en altijd haalt het zo veel naar boven dat ik mij enkel nog slechter voel.
Janneke2 schreef:DeMolenhoek schreef:Hier een Binge Eater. Gevolgen zijn ondertussen al vrij 'ernstig' Weeg nu 110+. Al vaak geprobeerd om af te vallen, maar elke emotionele tegenslag doet mij weer naar eten grijpen. Een doos koeken open doen = leeg. Er zijn dagen dat ik makkelijk 10.000 calorieën binnen werk. Sinds gisteren ben ik weer op 'dieet' maar ik kan wel janken. Ik snak gewoon naar eten, heb hoofdpijn, voel mij gewoon poedersuiker en projecteer mijn frustratie op iedereen. Hoe het komt? Ik denk door mijn jeugd. Psychische mishandeling, verleden dat mij blijft achtervolgen etc. (...) Ik heb al psychische hulp overwogen, maar heb al zoveel therapie gehad in mijn leven en altijd haalt het zo veel naar boven dat ik mij enkel nog slechter voel.
DeMolenhoek schreef:Hier een Binge Eater. Gevolgen zijn ondertussen al vrij 'ernstig' Weeg nu 110+. Al vaak geprobeerd om af te vallen, maar elke emotionele tegenslag doet mij weer naar eten grijpen. Een doos koeken open doen = leeg. Er zijn dagen dat ik makkelijk 10.000 calorieën binnen werk. Sinds gisteren ben ik weer op 'dieet' maar ik kan wel janken. Ik snak gewoon naar eten, heb hoofdpijn, voel mij gewoon poedersuiker en projecteer mijn frustratie op iedereen. Hoe het komt? Ik denk door mijn jeugd. Psychische mishandeling, verleden dat mij blijft achtervolgen etc. Ik hoop dat ik deze keer kan volhouden want ik ben mijn eigen aan het doodeten op deze manier. Ik pas niet meer in een maat 46, dat is nu een 48 geworden. Kleren kopen is een ramp. Ik wil graag mijn dochter groot zien worden. Ik rij geen paard meer, vind dat niet eerlijk naar het paard toe. Ik heb al psychische hulp overwogen, maar heb al zoveel therapie gehad in mijn leven en altijd haalt het zo veel naar boven dat ik mij enkel nog slechter voel.
Verder ben ik ook gewoon een hele dag doodop. Ik ben al een hele dag thuis en heb nog niets gedaan.
herous schreef:[/quote]Hier een Binge Eater. Gevolgen zijn ondertussen al vrij 'ernstig' Weeg nu 110+. Al vaak geprobeerd om af te vallen, maar elke emotionele tegenslag doet mij weer naar eten grijpen. Een doos koeken open doen = leeg. Er zijn dagen dat ik makkelijk 10.000 calorieën binnen werk. Sinds gisteren ben ik weer op 'dieet' maar ik kan wel janken. Ik snak gewoon naar eten, heb hoofdpijn, voel mij gewoon poedersuiker en projecteer mijn frustratie op iedereen. Hoe het komt? Ik denk door mijn jeugd. Psychische mishandeling, verleden dat mij blijft achtervolgen etc. (...) Ik heb al psychische hulp overwogen, maar heb al zoveel therapie gehad in mijn leven en altijd haalt het zo veel naar boven dat ik mij enkel nog slechter voel.
Janneke2 schreef:Het is ook een doolhof waar ik al weer zo'n twintig jaar naar kijk.
De drang om te eten is juist zo moeilijk, omdat je niet (zoals met sigaretten, gokken of alcohol) het eten totaal uit je leven kan bannen.
En de artsen die geleerd hebben over het belang van een stabiele suikerspiegel zwijgen hier vaak over als het om psychische eetproblematiek gaat.
"Dat een mens tijdens stress trek krijgt in koolhydraten" is gewoon fysiologie.
Helaas vertellen niet alle diëtisten je hoe je je lichaam uit de koolhydratenverbranding krijgt. In principe kan je lichaam op gezonde vetten en (plantaardige) eiwitten te functioneren, 'buiten' de stressvoeding met koolhydraten om.
Dat geeft ook weer rust.
En de psycholoog die in haar/zijn studie over de psyche heeft geleerd, concentreert zich op het eten ipv de trauma's en andere achterliggende ellende.
...wie het nog snapt mag het zeggen.
Zou die ellende netjes achter je komen te liggen, is het niet zo'n toer om buiten de koolhydratenstofwisseling om te leven.
En wie herstelt van haar ES:
Chapeau!!!![]()
![]()
herous schreef:Sorry, ik wil niemand hiermee kwetsen, maar zo lukt het het voor mij om mijn gewicht te behouden. Ik heb nu wel een gezond gewicht maar de drang om te eten is er nog steeds. Door toch keuzes te maken (chocolade kan ik echt niet missen), lukt het me om stabiel te blijven. .
Citaat:Ik ben het absoluut niet met je eens dat je alleen op vetten en eiwitten kan functioneren, wat zijn eigenlijk plantaardige eiwitten? Of bedoel je plantaardige vetten? Een mens heeft gewoon zn biomoleculen nodig waaronder ook koolhydraten.
Hierbij is de ene individu niet de ander en zal ook ieder persoon anders op producten reageren.
Ben je echt serieus met je stelling? Eerst te richten op het eten en dan de achterliggende problematiek?