Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:24

Dit topic gaat niet over recreatief gebruik op feesten.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:25

Lijkt me logisch? Het is als referentiekader voor wat een verslaafde er op een dag doorheen kan snuiven.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 19:34

Ik heb samen met zijn moeder ongeveer 12 pakjes teruggevonden van over de afgelopen 3 weken gemiddeld 60 euro per pakje dus dan kom je aan 720 euro, delen door 3 dan kom je op 240 per week, wat er nog in zijn auto ligt weten we echter niet. Die mag hij ook zelf gaan opruimen nadat hij morgen bij de huisarts is geweest. Echter betaalde hij 9 van de 10 keer de coke niet zelf maar kreeg hij het van "vrienden" waar hij het contact nu al 2 weken mee verbroken heeft. Die twee weken heeft hij het dus zelf gekocht waardoor hij de huur niet heeft kunnen betalen, zeker niet aangezien hij een van die twee weken niet heeft gewerkt vanwege ziekte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:39

Dat is volgens mij echt heel veel?
Dan is het logisch dat hij schulden heeft. Volgens mij ben je al erg ver heen als je drugs boven het betalen van je huur verkiest.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:40

Wees sceptisch over het krijgen, ts. Een dealer of mede-gebruikers geven niet zomaar coke weg. Daar is het spul te duur voor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:40

Welke ‘vrienden’ geven dan gratis dure coke weg :? Dat gebeurt nooit in drugsland.
Een coke verslaving kost algauw zo’n €1500-€2000 per maand.
En als je liever coke koopt dan je huur betaalt ga je zeker een afkickkliniek nodig hebben om van je verslaving af te komen.

Ik hoop dat het zo is als jij denkt dat het is, maar mogelijk zie je het toch een beetje rooskleurig :o

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:41

Janneke2 schreef:
Schaduw25 schreef:
Dat deze uren niet goed voor hem zijn weet hij, zodra hij klaar is met stage (na volgende week dus) zal het ook terug gaan naar 30 tot 40 uur in de week. Hij krijgt niet genoeg vergoeding vanuit zijn stage om de huur en alles te betalen, hij is deze week veel aan het werk om zijn laatste schulden af te lossen (de halve huur van afgelopen maand, 60 euro aan mij (ja ik weet dat het stom was om hem geld te lenen maar een vriend moest terugbetaald worden en had het harder nodig dan ik) en 20 aan zijn moeder) hierna heeft hij bij niemand meer schulden.

"Dit is het moeras."
...en een moeras kun je droogleggen.
Miljoenen mensen leven een leven lang onder een schuldenlast die met een paar ingrepen te verhelpen is.

Er was dus een kleine financiële chaos (wel studeren en op kamers - en een te laag inkomen).
Dan een werkgever die compleet in overtreding is - 18 uur per dag is gewoon compleet verboden. (Maar tja, er was een klein geldprobleem, dus ach: je bent jong en sterk en onbezonnen...)
En om de idioterie vol te houden wordt coce gebruikt - waarmee de cirkel rond is.

Wellicht is de werkgever ook gewoon indirect de dealer...?

Zo oud als de wereld: betaal je arbeiders zaterdagmiddag uit in jouw eigen cafe.

...en dan is er nog een trauma mbt sexueel misbruik ook.

(En voor heel veel mensen die vast zitten in dit moeras: daar zitten ze niet omdat ze dom zijn, slap, verslaafd en nog een hele serie smoezen van buitenstaanders - maar omdat er mensen belang hebben bij het moeras.)

TS: nogmaals heel veel sterkte en hartstikke knap wat je voor hem doet.
Ik sluit mij aan bij iedereen die zegt, dat jij niet zijn hulpverlener moet worden.
Maar juist dan is het wel belangrijk om 'het moeras' te herkennen en benoemen.

(En in het kader van 'do not facilitate': schiet svp dit beetje voor. Hij heeft goede woorden gesproken, dat gaat NU uitgevoerd worden - een halve maand huur en 80 euro: dat kan hij makkelijk terug betalen. Maar met geld dat hij in normale omstandigheden verdient en niet op een manier die ieder mens 'over de rooje' krijgt. Dat dit alles is staat ook genoteerd.)

Janneke nu ga jij er van uit dat Ts het geld van die halve maand huur en 80euro zomaar kan missen? Wie zegt dat dit zo is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:46

...kunnen die "vrienden" hem nog bereiken...?

Want iemand een paar keer coke geven als hij het moeilijk heeft is een bekende 'techniek'.
Itt 'zomaar' geven dus!
Hun belang is: een klant binnenhengelen.
Al dan niet via een soort piramide constructie.

En hij schijnt er dus zo'n 500 euro aan gespendeerd te hebben.
'Dat is nog te overzien.'

Hoe was hij ziek trouwens?

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 19:49

Cayenne schreef:
Dat is volgens mij echt heel veel?
Dan is het logisch dat hij schulden heeft. Volgens mij ben je al erg ver heen als je drugs boven het betalen van je huur verkiest.

Klopt, het schijnt al minder te zijn dan voor hij mij kende.

Vandaag heeft hij een goed gesprek gehad met een therapeut die zijn vrije zondag voor hem heeft opgegeven, ik was zelf helaas aan het werk tijdens het gesprek maar ik heb van zijn moeder meegekregen dat de therapeut wel goed is doorgedrongen. Hij is verzorgd naar zijn werk gegaan, nu moet hij het nog vol zien te houden. Vanmorgen heb ik hem naar de douche gestuurd omdat hij momenten heeft waarop hij een tot zelfs twee weken niet doucht en z'n tanden niet poetst. Het enige wat dan helpt is boos worden wat ik liever niet doe maar wel nodig is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:50

Voor niets gaat alleen de zon op. Coke kun je misschien een halve gram krijgen om te testen maar dan houdt het gauw op. Dus denk maar niet dat ie dat allemaal gratis gekregen heeft.

De hoeveelheden zijn niet bijzonder schrikbarend maar wel ruim voorbij recreatief gebruik.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 19:51

Janneke2 schreef:
...kunnen die "vrienden" hem nog bereiken...?

Want iemand een paar keer coke geven als hij het moeilijk heeft is een bekende 'techniek'.
Itt 'zomaar' geven dus!
Hun belang is: een klant binnenhengelen.
Al dan niet via een soort piramide constructie.

En hij schijnt er dus zo'n 500 euro aan gespendeerd te hebben.
'Dat is nog te overzien.'

Hoe was hij ziek trouwens?

Hij was (op een nuchter moment) van de trap gevallen en kon niet lopen, hij heeft er nog wel wat last van maar het is wel weer belastbaar nu hij ingetapet zit.

Die "vrienden" kunnen en willen hem niet meer bereiken, hij heeft een nieuw telefoon nummer en ze goed duidelijk gemaakt geen contact meer te willen hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:59

Citaat:
"Dit is het moeras."
...en een moeras kun je droogleggen.
Miljoenen mensen leven een leven lang onder een schuldenlast die met een paar ingrepen te verhelpen is.

Er was dus een kleine financiële chaos (wel studeren en op kamers - en een te laag inkomen).
Dan een werkgever die compleet in overtreding is - 18 uur per dag is gewoon compleet verboden. (Maar tja, er was een klein geldprobleem, dus ach: je bent jong en sterk en onbezonnen...)
En om de idioterie vol te houden wordt coce gebruikt - waarmee de cirkel rond is.

Wellicht is de werkgever ook gewoon indirect de dealer...?

Zo oud als de wereld: betaal je arbeiders zaterdagmiddag uit in jouw eigen cafe.

...en dan is er nog een trauma mbt sexueel misbruik ook.

(En voor heel veel mensen die vast zitten in dit moeras: daar zitten ze niet omdat ze dom zijn, slap, verslaafd en nog een hele serie smoezen van buitenstaanders - maar omdat er mensen belang hebben bij het moeras.)

TS: nogmaals heel veel sterkte en hartstikke knap wat je voor hem doet.
Ik sluit mij aan bij iedereen die zegt, dat jij niet zijn hulpverlener moet worden.
Maar juist dan is het wel belangrijk om 'het moeras' te herkennen en benoemen.

(En in het kader van 'do not facilitate': schiet svp dit beetje voor. Hij heeft goede woorden gesproken, dat gaat NU uitgevoerd worden - een halve maand huur en 80 euro: dat kan hij makkelijk terug betalen. Maar met geld dat hij in normale omstandigheden verdient en niet op een manier die ieder mens 'over de rooje' krijgt. Dat dit alles is staat ook genoteerd.)

Citaat:
Janneke nu ga jij er van uit dat Ts het geld van die halve maand huur en 80euro zomaar kan missen? Wie zegt dat dit zo is?

Ik ben blij dat je deze vraag stelt, want kennelijk is er een belangrijk punt niet duidelijk.

Telkens zeg ik: wel steunen, NIET
de verslaving mogelijk maken.

Concreet: ik zeg niet 'dat TS het makkelijk op kan brengen'.
Ten eerste heb ik daar geen idee van.
2e: het klinkt naar bagatelliseren. Juist bagatelliseren kan een verslaving in stand houden.
Niet doen dus!

Maar het is een bedrag dat te overzien is.

De verhouding tussen die halve maand huur en 80 euri aan de ene kant en de mogelijkheid om via 'een ingreep' de vriend van TS uit het moeras te halen - lijkt mij duidelijk.

Nergens zeg ik 'dat TS het op moet brengen'.
Of dus doen alsof het 'zo maar wat is'.

Met de pet rond in de familie, voor mijn part.
Sterker nog: hij moet het ooit terugbetalen en er staat genoteerd dat dit alles zou zijn.
Maar dat hij het terug moet betalen betekent niet dat hij langer bij dat bedrijf moet werken waar de baas/ de baan de verslaving gedoogt/ stimuleert.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:18

Ts op het moment dat jij boos moet worden omdat hij 2 weken zijn tanden niet poetst (gruwel!) ben jij al lang niet meer zijn liefdespartner, maar zijn coach of hulpverlener of hoe je het wil noemen.
Je bent iig beland in een ernstig ongezonde relatie. Fijn dat er afstand komt tussen jullie, sterkte met de situatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:29

Schaduw25 schreef:
Ik heb samen met zijn moeder ongeveer 12 pakjes teruggevonden van over de afgelopen 3 weken gemiddeld 60 euro per pakje dus dan kom je aan 720 euro, delen door 3 dan kom je op 240 per week, wat er nog in zijn auto ligt weten we echter niet. Die mag hij ook zelf gaan opruimen nadat hij morgen bij de huisarts is geweest. Echter betaalde hij 9 van de 10 keer de coke niet zelf maar kreeg hij het van "vrienden" waar hij het contact nu al 2 weken mee verbroken heeft. Die twee weken heeft hij het dus zelf gekocht waardoor hij de huur niet heeft kunnen betalen, zeker niet aangezien hij een van die twee weken niet heeft gewerkt vanwege ziekte.

Volgens mij sta je er toch wel aardig naief in, je krijgt geen coke, zeker niet gratis. En dan twee weken geen persoonlijke hygiëne??? Meisje meisje, ogen open en realiteit aanvaarden dat je vriend zeer waarschijnlijk veel dieper er in zit dan jij en zijn moeder denken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:39

Naief...?

Er zijn heel veel dealers die beginnen met "gratis aanbiedingen" - het is 'gewoon' commercie.
(Gratis tot je er niet meer buiten kunt, uiteraard.)

Hij is naïef geweest door er in te trappen.

Hopelijk hebben de dealers hem niet juist ingeschat.

TS: goed dat er afstand is tot deze 'vrienden'. Houden zo!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-07-18 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:40

Ts: coke krijg je niet. Dat is gel*l om het maar even duidelijk te stellen. Dus of hij heeft er voor betaald, of hij doet andere klusjes in ruil voor. En daar wordt je ook niet blij van.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:43

Maar wat ik mij afvraag, kan iemand die aan het afkicken is die uren werken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:44

Sunnda schreef:
Ts: coke krijg je niet. Dat is gel*l om het maar even duidelijk te stellen. Dus of hij heeft er voor betaald, of hij doet andere klusjes in ruil voor. En daar wordt je ook niet blij van.

...ja: verslaafd worden, bijvoorbeeld.

Of via het piramidespel nieuwe mensen binnenhengelen.

Het zijn idd geen cadeautjes omdat je zo lief en aardig bent, met die mooie blauwe ogen.

Maar om de harde praktijk van de daelers per se als leugens van zijn kant te zien - nee, dat hoeft niet.

Afkicks heb je in soorten en maten.
Het komt voor dat iemand gewoon doorwerkt - maar dus graag in een normaal bedrijf waar geen gebruik wordt gedoogd/ gestimuleerd.

En uiteraard geen illegale praktijken zoals werkdagen van 18 uur. Vroeger hanteerde de baas de jeneverfles om te zorgen dat de werknemers het uithielden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-07-18 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:45

TS, ik kan me haast niet voorstellen dat dit ooit nog om kan schakelen naar een gezonde relatie. Zelfs als hij al z'n beloftes nakomt en vanaf nu schoon schip maken ben je zijn verzorger geweest, degene die hem vertelt dat hij moet douchen, degene die zijn kamer opruimt, degene die zijn zooi voor hem weghaalt omdat hij zelf niet sterk genoeg is om het weg te mieteren na al die grote praatjes dat hij wil stoppen. Naast het feit dat dat zo'n lastige positie is om weer uit te komen kan ik me haast niet voorstellen dat hij zo makkelijk uit deze verslaving gaat komen. Ik krijg heel sterk de indruk dat hij liegt.

Zelfs bij een hele betrokken psycholoog betwijfel ik het of die een vrije zondag op gaat geven om met iemand in gesprek te gaan - weten jij/zijn moeder zeker dat hij daar überhaupt geweest is? De praatjes dat er zogenaamd een psycholoog vijf dagen per week voor hem klaarstaat is sowieso bullshit, hij wil gewoon niet opgenomen worden omdat hij dan pas echt geconfronteerd wordt met z'n eigen onzin. Ik kan je ook garanderen dat hij die zooi niet gratis gekregen heeft. Daar doen dealers niet aan, en goede vrienden ook niet. Mijn gok is dat hij liegt omdat hij niet wil toegeven hoe veel geld hij erin heeft gestoken.

Daar komt nog bij wat Furrow zegt. Als hij daadwerkelijk aan het afkicken was had hij daar ook fysieke bijwerkingen van gehad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:51

Emmaa_ schreef:
Zelfs bij een hele betrokken psycholoog betwijfel ik het of die een vrije zondag op gaat geven om met iemand in gesprek te gaan - weten jij/zijn moeder zeker dat hij daar überhaupt geweest is?

Hoe zit het trouwens met de urine controle?
Doorgaans gaat dit via ambulante verslavingszorg. En daar zijn psychologen op afroep.

Gewoon bij twijfel een belletje. Checken dat hij idd een gesprek heeft gehad.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:34

Janneke2 schreef:
Sunnda schreef:

...ja: verslaafd worden, bijvoorbeeld.

Of via het piramidespel nieuwe mensen binnenhengelen.

Het zijn idd geen cadeautjes omdat je zo lief en aardig bent, met die mooie blauwe ogen.

Maar om de harde praktijk van de daelers per se als leugens van zijn kant te zien - nee, dat hoeft niet.

Afkicks heb je in soorten en maten.
Het komt voor dat iemand gewoon doorwerkt - maar dus graag in een normaal bedrijf waar geen gebruik wordt gedoogd/ gestimuleerd.

En uiteraard geen illegale praktijken zoals werkdagen van 18 uur. Vroeger hanteerde de baas de jeneverfles om te zorgen dat de werknemers het uithielden.

Gezien de tijdslijn in dit topic zit hij allang niet meer in de fase 'beginnend gebruiker die binnengehaald moet worden'..en als je na langere tijd nog steeds coke krijgt heb je een bepaalde waarde voor de dealers ( als je er zelf dan niet al 1 bent), en daar wordt je nog minder blij van, want dan zit je echt tot aan je nek erin.

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:21

Als je meer wilt weten over verslaving enz mag je me altijd een pb doen .

Mijn broertje heeft een behoorlijk lange periode aan de coke gezeten . En nu precies een jaar van de drugs af doormiddel van een afkickkliniek en dan nu begeleid wonen . Nog niet klaar maar hebben in ieder geval weer hoop .

Wat ik vooral mee wil geven is dat je je niet voor de gek moet laten houden . Want liegen en bedriegen is normaal voor een verslaafde . Ook hem in bescherming nemen en hem overal mee helpen werkt averechts.

Op Den duur maken ze schulden stelen ze van iedereen die dichtbij ze staan en liegen overal over . Zelfs over het afkicken .

Ons gezin is er kapot aan gegaan en gun dat niemand anders .

Zorg dat je hulp krijgt . Want zonder hulp zijn ze vaak niet bereid om clean te worden . Hoe hard ze t ook roepen .

Voor t hele verhaal . Tips . Of gewoon om je verhaal kwijt te kunnen staat mn pb open

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:14

DRUGS/ALCOHOL
===============

Ik verwoest gezinnen, scheur families uit elkaar, neem u kinderen mee, en dat is nog maar het begin.
Ik kost meer dan diamanten, ben duurder dan goud, de zorgen die ik breng zijn fascinerend en als je me nodig hebt, vergeet niet dat ik makkelijk te vinden ben, ik woon overal om je heen, op scholen en in de stad.
Ik woon samen met de rijken, ik woon samen met de armen, ik woon in de straat, en misschien bij de buren.
Mijn kracht is geweldig: probeer me uit en je zult het zien, maar als je dat doet, kun je jezelf misschien NOOIT meer bevrijden. Probeer me gewoon één keer en misschien laat ik je gaan, maar probeer me twee keer, en ik zal je ziel bezitten.
Wanneer ik je bezit, zul je stelen en liegen.
Je doet alles wat je moet doen enkel om high te worden.
De misdaden die je zult plegen, mijn verdovende charmes zullen het waard zijn om het plezier in je lichaam te voelen.
Maar je zult jouw moraal vergeten en hoe je bent opgevoed, ik zal je mijn wegen aanleren.
Je zult tegen je moeder liegen, je zult van je vader stelen.
Als je hun tranen ziet zou je je verdrietig moeten voelen.
Ik neem kinderen van ouders weg, en de ouders van kinderen, ik zet de mensen op tegen God, en verwijder je van je vrienden.
Ik zal alles van je afnemen, jouw uiterlijk en jouw trots, ik zal altijd bij je zijn, direct aan je zijde.
Je zult alles opgeven.... jouw gezin, jouw huis.... je vrienden, je geld, en dan zul je alleen zijn.
Ik neem en neem, totdat je niets meer hebt om te geven.
Als ik klaar met je ben, kun je jezelf gelukkig prijzen als je nog leeft.
Als je me uitprobeert, wees dan gewaarschuwd: dit is geen spel.
Als je me de kans geeft, dan zal ik je gek maken.
Ik zal je lichaam blij maken, ik zal je geest beheersen.
Ik zou je compleet bezitten, je ziel zou van mij zijn.
De nachtmerries die ik je zal geven liggend in je bed, de stemmen die je hoort in je hoofd, het zweten, de trillingen, de visioenen die je ziet, ik wil dat je weet dat dit allemaal geschenken van mij zijn, maar dan is het al te laat, en je weet diep in je hart, dat je van mij bent, en wij zullen geen afscheid nemen.
Je zult er spijt van krijgen dat je mij uitgeprobeerd hebt, dat heeft men altijd, maar jij kwam naar mij, ik niet naar jou.
Je wist dat dit zou gebeuren.
Het is je vele malen verteld, maar jij hebt mijn macht uitgedaagd, en koos ervoor dapper te zijn.
Je had nee kunnen zeggen, en gewoon weg kunnen lopen, als je die dag over kon doen.
Wat zou je dan nu zeggen?
Ik zal je meester zijn, je zult mijn slaaf zijn, ik zal zelfs met je meegaan, wanneer je naar het graf gaat.
Nu dat je me hebt ontmoet, wat ga je doen?
Wil je me uitproberen of niet?
Het is allemaal aan jou.

*Dit artikel is gebaseerd op een tekst van Steve Brown*

Ik zag deze voorbij komen op Facebook, dacht aan dit topic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:40

Wat een nare tekst zeg - en het geeft volgens mij ook een wat vertekend beeld van middelengebruik /misbruik. Al is het maar omdat de meeste mensen niet in drugs belanden omdat ze het willen uitproberen, maar om bepaalde problemen te hanteren. Dit klinkt erg als de propaganda van de 'just say no' campagne of 'DARE to resist drugs' en dat had niet zoveel effect omdat het uitgaat van een verkeerde opvatting over verslaving.

Ik vraag me eigenlijk af of het zin heeft, voor TS en haar vriend, dat er nu alleen maar doembeeld op doembeeld gestapeld wordt? Er zijn ook mensen die wel degelijk afkicken en herstellen. En wat daarbij helpt: een omgeving die daarin steunt. Daarbij is het belangrijk om je eigen grenzen in de gaten te houden, maar de kans op succes is veel groter als iemand niet keihard afgewezen wordt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:59

Uit ervaring met een vriend die zelf drugs gebruikte en hierover loog en narcistische trekken had, stop ermee. Nergens lees ik dat hij echt zijn best doet om te stoppen alleen dat hij jou aan het lijntje houdt om dit te geloven. Zoals mensen hiervood al schreven dit is een ongezonde relatie en de enige die aan het kortste eind gaat trekken ben jij. Behoed jezelf voor de pijn en als dit echt meant to be is zien jullie elkaar misschien wel weer als hij echt ja afgekickt en zijn leven op de rit heeft.