Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Schaduw25 schreef:Dat deze uren niet goed voor hem zijn weet hij, zodra hij klaar is met stage (na volgende week dus) zal het ook terug gaan naar 30 tot 40 uur in de week. Hij krijgt niet genoeg vergoeding vanuit zijn stage om de huur en alles te betalen, hij is deze week veel aan het werk om zijn laatste schulden af te lossen (de halve huur van afgelopen maand, 60 euro aan mij (ja ik weet dat het stom was om hem geld te lenen maar een vriend moest terugbetaald worden en had het harder nodig dan ik) en 20 aan zijn moeder) hierna heeft hij bij niemand meer schulden.
"Dit is het moeras."
...en een moeras kun je droogleggen.
Miljoenen mensen leven een leven lang onder een schuldenlast die met een paar ingrepen te verhelpen is.
Er was dus een kleine financiële chaos (wel studeren en op kamers - en een te laag inkomen).
Dan een werkgever die compleet in overtreding is - 18 uur per dag is gewoon compleet verboden. (Maar tja, er was een klein geldprobleem, dus ach: je bent jong en sterk en onbezonnen...)
En om de idioterie vol te houden wordt coce gebruikt - waarmee de cirkel rond is.
Wellicht is de werkgever ook gewoon indirect de dealer...?
Zo oud als de wereld: betaal je arbeiders zaterdagmiddag uit in jouw eigen cafe.
...en dan is er nog een trauma mbt sexueel misbruik ook.
(En voor heel veel mensen die vast zitten in dit moeras: daar zitten ze niet omdat ze dom zijn, slap, verslaafd en nog een hele serie smoezen van buitenstaanders - maar omdat er mensen belang hebben bij het moeras.)
TS: nogmaals heel veel sterkte en hartstikke knap wat je voor hem doet.
Ik sluit mij aan bij iedereen die zegt, dat jij niet zijn hulpverlener moet worden.
Maar juist dan is het wel belangrijk om 'het moeras' te herkennen en benoemen.
(En in het kader van 'do not facilitate': schiet svp dit beetje voor. Hij heeft goede woorden gesproken, dat gaat NU uitgevoerd worden - een halve maand huur en 80 euro: dat kan hij makkelijk terug betalen. Maar met geld dat hij in normale omstandigheden verdient en niet op een manier die ieder mens 'over de rooje' krijgt. Dat dit alles is staat ook genoteerd.)
Cayenne schreef:Dat is volgens mij echt heel veel?
Dan is het logisch dat hij schulden heeft. Volgens mij ben je al erg ver heen als je drugs boven het betalen van je huur verkiest.
Janneke2 schreef:...kunnen die "vrienden" hem nog bereiken...?
Want iemand een paar keer coke geven als hij het moeilijk heeft is een bekende 'techniek'.
Itt 'zomaar' geven dus!
Hun belang is: een klant binnenhengelen.
Al dan niet via een soort piramide constructie.
En hij schijnt er dus zo'n 500 euro aan gespendeerd te hebben.
'Dat is nog te overzien.'
Hoe was hij ziek trouwens?
Citaat:"Dit is het moeras."
...en een moeras kun je droogleggen.
Miljoenen mensen leven een leven lang onder een schuldenlast die met een paar ingrepen te verhelpen is.
Er was dus een kleine financiële chaos (wel studeren en op kamers - en een te laag inkomen).
Dan een werkgever die compleet in overtreding is - 18 uur per dag is gewoon compleet verboden. (Maar tja, er was een klein geldprobleem, dus ach: je bent jong en sterk en onbezonnen...)
En om de idioterie vol te houden wordt coce gebruikt - waarmee de cirkel rond is.
Wellicht is de werkgever ook gewoon indirect de dealer...?
Zo oud als de wereld: betaal je arbeiders zaterdagmiddag uit in jouw eigen cafe.
...en dan is er nog een trauma mbt sexueel misbruik ook.
(En voor heel veel mensen die vast zitten in dit moeras: daar zitten ze niet omdat ze dom zijn, slap, verslaafd en nog een hele serie smoezen van buitenstaanders - maar omdat er mensen belang hebben bij het moeras.)
TS: nogmaals heel veel sterkte en hartstikke knap wat je voor hem doet.
Ik sluit mij aan bij iedereen die zegt, dat jij niet zijn hulpverlener moet worden.
Maar juist dan is het wel belangrijk om 'het moeras' te herkennen en benoemen.
(En in het kader van 'do not facilitate': schiet svp dit beetje voor. Hij heeft goede woorden gesproken, dat gaat NU uitgevoerd worden - een halve maand huur en 80 euro: dat kan hij makkelijk terug betalen. Maar met geld dat hij in normale omstandigheden verdient en niet op een manier die ieder mens 'over de rooje' krijgt. Dat dit alles is staat ook genoteerd.)
Citaat:Janneke nu ga jij er van uit dat Ts het geld van die halve maand huur en 80euro zomaar kan missen? Wie zegt dat dit zo is?
Schaduw25 schreef:Ik heb samen met zijn moeder ongeveer 12 pakjes teruggevonden van over de afgelopen 3 weken gemiddeld 60 euro per pakje dus dan kom je aan 720 euro, delen door 3 dan kom je op 240 per week, wat er nog in zijn auto ligt weten we echter niet. Die mag hij ook zelf gaan opruimen nadat hij morgen bij de huisarts is geweest. Echter betaalde hij 9 van de 10 keer de coke niet zelf maar kreeg hij het van "vrienden" waar hij het contact nu al 2 weken mee verbroken heeft. Die twee weken heeft hij het dus zelf gekocht waardoor hij de huur niet heeft kunnen betalen, zeker niet aangezien hij een van die twee weken niet heeft gewerkt vanwege ziekte.
Sunnda schreef:Ts: coke krijg je niet. Dat is gel*l om het maar even duidelijk te stellen. Dus of hij heeft er voor betaald, of hij doet andere klusjes in ruil voor. En daar wordt je ook niet blij van.
Emmaa_ schreef:Zelfs bij een hele betrokken psycholoog betwijfel ik het of die een vrije zondag op gaat geven om met iemand in gesprek te gaan - weten jij/zijn moeder zeker dat hij daar überhaupt geweest is?
Janneke2 schreef:Sunnda schreef:Ts: coke krijg je niet. Dat is gel*l om het maar even duidelijk te stellen. Dus of hij heeft er voor betaald, of hij doet andere klusjes in ruil voor. En daar wordt je ook niet blij van.
...ja: verslaafd worden, bijvoorbeeld.
Of via het piramidespel nieuwe mensen binnenhengelen.
Het zijn idd geen cadeautjes omdat je zo lief en aardig bent, met die mooie blauwe ogen.
Maar om de harde praktijk van de daelers per se als leugens van zijn kant te zien - nee, dat hoeft niet.
Afkicks heb je in soorten en maten.
Het komt voor dat iemand gewoon doorwerkt - maar dus graag in een normaal bedrijf waar geen gebruik wordt gedoogd/ gestimuleerd.
En uiteraard geen illegale praktijken zoals werkdagen van 18 uur. Vroeger hanteerde de baas de jeneverfles om te zorgen dat de werknemers het uithielden.