Rijden met een kind van 3 in de buurt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Rijden met een kind van 3 in de buurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:21

Werk je aan een universiteit? Dat denk ik wat te halen uit je berichten.

Probeer ruimte maken voor jezelf. Ik denk dat je man een eigen onderneming heeft en daar niet zo makkelijk ruimte kan maken.

Schoonmaakster voor enkele uurtjes, van de gezamelijke rekening betalen.
Misschien terug naar 36 (4x9) of 32 uur, of misschien heb je nog wat ouderschapsverlof?
Een bijrijdster die 2x per week kan rijden, in ruil voor 2x per week even op jouw kind oppassen terwijl jij rijdt?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:30

Laibadji schreef:
Minder werken vind ik financieel geen optie. Ook later naar pensioen toe snij je in je vel als je nu minder werkt. (België)

Je leeft nu, en ik vraag mij af of jullie pensioen wel gaan halen op deze manier, daar zelf al eens over nagedacht? ( Niet vervelend bedoeld hoor)

En ja ik herken de situatie, en ik heb de stekker eruit getrokken, manlief had ook eigen bedrijf, maar ik kon nergens heen, voelde mij opgesloten, heb ook mijn eigen bedrijf, eigen administratie, manlief zijn administratie ( hij heeft hier totaal geen kaas van gegeten), administratie van het huishouden, zijn winkel juffrouw, en dan inderdaad het huishouden nog, ik werd er op een gegeven moment dood ongelukkig van.
Gelukkig woonde mijn moeder om de hoek, en was ze veel bij mij en stond ze me veel bij.
Op een gegeven moment kwam in het bedrijf van mijn man de crisis om de hoek kijken, toen is hij aantal dagen als chauffeur gaan werken, en hebben we besloten de winkel en bedrijf te sluiten, hij werkt nu full time als vrachtwagenchauffeur, hij mist zijn werk wel, maar dan had hij zelf maar zijn eigen administratie en zo moeten doen, ik kon het niet meer aan allemaal, al mijn vrije tijd werd opgeslokt door zijn bedrijf.

Mijn dagen zagen er ongeveer zo uit:

7 uur opstaan
8.10 uur school brengen van de kinderen
8.30uur dan naar mijn eigen klanten,ik werk als ambulant kapster.
10 uur winkel open doen van mijn man
12 uur tot 13.10uur kinderen weer halen en brengen naar school.
13.30uur weer in de winkel van mijn man staan tot 18 uur.
15.30uur kinderen ophalen van school.
16.30 eten koken
17.30 eten
18.15 naar mijn eerste klant.
22.30 a 23 uur thuis, einde werkdag.

De winkel en werkplaats van mijn man zaten naast ons woonhuis, dus de administratie en huishouden deed ik op de momenten dat er geen klanten waren.

Ik was ook doodop en kreeg geen lucht meer.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:57

@TS,als je man zelfstandige is en zo vaak werkt,dan ga ik er ook vanuit dat daar een mooi inkomen uit voortkomt?
Is het dan echt nodig dat jij voltijds werkt?
Daarnaast kan je toch prima aan pensioensparen doen,los van wel of niet werken?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 13:07

Wauw ik schrik van zoveel reacties. En vooral wil ik iedereen bedanken om er zo respectvol over te praten. Dat op zich doet ook al veel.

Op zich haal ik veel uit jullie posts.

Deze blijven vooral plakken:

* Praat met je man om tot een gezond evenwicht te komen.
-> Ja moet ik eigenlijk terug meer doen. Ik ben van nature een probleemoplosser en ga op zoek naar de snelste oplossing maar uiteindelijk blijkt dit maar een pleister op de wonde en is het geen langetermijn oplossing.
Daarnaast heb ik hem ook gewoon gemaakt dat ik het allemaal wel aan kan en doe. Zet je mij voor een uitdaging dan geef ik mij 200%. Enkel kan ik het niet altijd blijven volhouden om mij zo hard te geven.
Tenslotte is ons communicatie'probleempje' ook deels mijn fout. Door mijn verleden vind ik het zeer moeilijk om tegen de persoon die ik het liefste zie mijn gedacht te zeggen. Ik moet hiervoor heel veel moeite doen en baal daar soms echt van. Ik heb hiervoor coaching en therapie gevolgd en dit gaat soms al beter maar niet altijd. Vaak leidt dit tot frustraties bij beiden omdat hij niet bewust wil fout doen maar omdat ik gewoon niets zeg of het te weinig of fout zeg.

* Neem hulp in huis:
-> Die is er. Wekelijks komt de poetshulp en af en toe komt er een klusjesman voor de tuin en dergelijke.

* Schrap/ verminder zaken.
-> Dit is al een heel groeiproces geweest. Ik ben gestopt met wedstrijden rijden en wekelijks 5 keer minimaal te rijden. Nu zou ik al blij zijn met 1 a 2 keer. Ook ben ik van mening dat hier te veel paardjes zijn. Zo ben ik voorstander van onze bijna 4 jarige merrie te verkopen maar mijn man ziet dit niet zitten want het is een eigen fokproduct en ze is mooi en wijs.... Ik daarentegen zeg, neen ik leer die niet meer op (heb ik geen fut noch tijd voor) en haar hier maar gewoon zetten is te zielig. Beter naar een goede thuis. Compromis: ze vertrekt deze week naar een vriend die haar gaat beleren en waar ze de hele zomer zal vertoeven. Oef binnenkort eentje minder. De oude merrie van mijn vriend die op pensioen is, gaat zo snel mogelijk de weide op waardoor ik hopelijk vanaf dit weekend maar 2 paardjes en een shet heb om te verzorgen.

* Verminder in werk
-> Dit vind ik moeilijk. Ik werk sinds vorig jaar op de hogeschool (universiteit in Nederland?) en dit is het werk dat ik zo veel jaren zocht. Ik doe dit heel graag. Ik schrik er echter van dat ik er op deze werkplek wel in slaag om af te bakenen en tijdig een halt toe te roepen. Mijn voorbije 2 jobs (over een totaal van 10 jaar) kon ik dit niet. Echter vraagt deze job wel veel ondanks ik maar 4/5 werk.
Dit is op de school een algemeen probleem van iedereen en is nu ook door het hele docentenkorps aangekaart. Ook omwille van een 10 tal burn-outs op zeer korte termijn.

* Wees minder perfectionistisch
-> Hier geef ik jullie 100% gelijk in. Ook hier al een weg afgelegd maar ik ben nog lang niet waar ik moet zijn maar hé ik laat de stal al eens vol stro achter zonder te vegen. Dat is voor mij al héééééél wat! Ik vind het wel een hele uitdaging omdat mensen op de duur dat perfectionisme ook van jou verwachten en heel raar opkijken als je probeert van minder perfect te zijn. Soms voelt het aan alsof ze jou in die rol blijven duwen wat loskomen hiervan moeilijk maakt.
Daarnaast hebben we vooral vrienden die in het zelfde bedje ziek zijn en de lat ook zeer hoog leggen. Soort zoekt soort zeker? Enkel is dit niet altijd bevorderlijk als je uit deze spiraal wil breken.

Zelf heb ik het gevoel dat ik probeer maar dat mijn vermoeidheid ook veel in de weg staat. Ik leef al sinds mijn 19 jaar op dit onhoudbare tempo. (dus reeds 15 jaar) Wat heeft geleid tot een fysieke vermoeidheid maar ook zeker mentaal. Daarbij nog eens dat mijn zoontje van 3, 90% van de nachten 2 a 3 keer wakker is maakt het er ook niet beter op. Deze vakantie is hij wel flink en is hij er reeds in geslaagd om 2 nachten door te slapen. Ik vermoed dat vakantie hem ook duidelijk deugd doet. Een beetje minder prikkels dan op school.

Ik probeer nu ook bewust naar tijd te kijken. Waar gaat mijn tijd naar toe en ik merk dat 'vrije momenten' ingevuld worden met ' de weides moeten gevet worden, hup daar naar toe.' De weides moeten uitgezet worden met lint, hup daar naar toe, er moet gehooid worden, de hof moet aangelegd worden.....

Dus telkens wanneer we tijd zien vullen we die in. Ik word wel duidelijker naar mijn vriend toe en stel hem voor de keuze: Ok ik wil mee maar dan is er geen warme maaltijd. Het is het ene of het andere. (Vroeger deed ik alles nu is dit niet meer haalbaar) Dit is voor hem wennen maar ook voor mij. Ik merk met vallen en opstaan dat dit wel werkt maar dat ik gewoon moet durven opkomen voor mezelf. Ik ben super woman niet. En ergens begrijpt mijn vriend dit wel maar moet ik hem er attent opmaken. (Ah ja want ik heb het jaren gedaan zonder morren of blijk te geven dat het teveel was. Is in zijn ogen dus normaal.)

Ook moet ik meer hulp aan hem vragen wat ons zoontje betreft en hem soms dwingen dingen te doen. Ook daar nam ik veel uit zijn handen en is dit ondertussen 'de gewoonte' geworden. Is dit volledig zijn fout? Neen dat is ook mijn fout.

Dit bij jullie bevragen helpt mij om tot inzichten te komen en het geheel duidelijker te zien.

Ik weet wel van mezelf dat ik nooit volledig huisvrouw en mama kan zijn. Ik zou daar heel ongelukkig van worden. Ik heb wel heel veel respect voor vrouwen en mannen die dit wel kunnen. Petje af voor jullie!
Zelf heb ik de uitdaging te veel nodig om mij goed te voelen. Het is nu aan mij en mijn vriend om tot een gezond evenwicht te komen.

Mijn dank voor jullie tips. Ik vermoed dat ik nog vaak naar dit topic ga grijpen als het even moeilijker gaat. Dit voor de tips maar ook de steun en de eye openers.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:12

Volledig huisvrouw hoeft ook niet (moet ik ook niet aan denken, maar ik ben ook moeder.. en mijn gezin is mij liever dan mijn werk!). Maar 1 dag minder werken, door ouderschapsverlof bijv zou al heel veel schelen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:15

Heel veel succes Lajbadji!

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:27

Ik wil je toch een complimentje geven hoe eerlijk je alle reacties in je op neemt.

Sommige zijn best pittig maar denk dat het wel goed is als eye opener.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:31

Ik herken je probleem, heel goed dat je hier verandering in probeert te brengen.

Hier hebben we de peuterspeelzaal. Daar kunnen ze lekker knutselen en spelen e.d. en heb je een paar uurtjes je handen vrij. Zou dat niet iets voor je zijn?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:39

Zoontje zit op school 5 dagen in de week Denice (belgie), ouders werken full time en oma past daarnaast op. Dus er blijft haast geen tijd over.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:03

beste ts. goeie post en je hebt er over nagedacht en bent eerlijk tegenover jezelf.
en weet dat je niet de enige bent! denk dat bijna alle moeders hier last van hebben.
het valt of staat bij communicatie en keuzes maken.

zo te lezen is je man een beste vent, dus daar hoef je niet aan te twijfelen.
maar mannen zitten hier soms gewoon anders in. ze hebben de voelsprieten niet. ze doen hun best, maar je moet wel duidelijk zijn. en echt op je strepen staan. daar zijn 2 mensen voor nodig. jij moet het duidelijk aangeven en hij moet het accepteren.

heel veel succes bij de keuzes

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 01:53

Ts, mijn complimenten hoe je alles overdenkt. Besef is al het halve werk. Heel veel succes. Ik ben benieuwd hoe het er over 3 maanden uitziet. Het komt vast wel goed.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:36

Mijn dochters bouwen altijd zandkastelen in de bak als ik aan het rijden ben. Nu heb ik geen onvoorspelbaar paard en hebben ze wel altijd geleerd goed op te letten maar hier is het een prima oplossing. Ze zijn nu 4 en 6 maar we doen het al jaren zo.

Dit zou ik niet kunnen, ik vertrouw mijn paard volledig maar blijft ook een vlucht dier. Ik wil ten alle tijden mijn zoontje uit de bak hebben als ik rijd/longeer.
[/quote][/quote]

Dit zou ik ook echt niet durven. Stel dat je er af valt (ieder paard kan schrikken) dan loopt je paard los bij je kinderen. Hier is t echt een strikte regel dat ze niet in de bak of wei mogen komen als er paarden lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:44

Ik vind het ook soms lastig om de balans te vinden tussen alle rollen die je hebt. Moeder voor je kind, je werk, huishouden, dieren thuis, paarden etc.
Tegenwoorig probeer ik meer te laten vallen. Dus ik strooi een keer gewoon op ipv uit te mesten en ga lekker rijden.
Succes ts.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:45

karelien schreef:
Mijn dochters bouwen altijd zandkastelen in de bak als ik aan het rijden ben. Nu heb ik geen onvoorspelbaar paard en hebben ze wel altijd geleerd goed op te letten maar hier is het een prima oplossing. Ze zijn nu 4 en 6 maar we doen het al jaren zo.

Dit zou ik niet kunnen, ik vertrouw mijn paard volledig maar blijft ook een vlucht dier. Ik wil ten alle tijden mijn zoontje uit de bak hebben als ik rijd/longeer.
[/quote]

Dit zou ik ook echt niet durven. Stel dat je er af valt (ieder paard kan schrikken) dan loopt je paard los bij je kinderen. Hier is t echt een strikte regel dat ze niet in de bak of wei mogen komen als er paarden lopen.[/quote]

Als je je kinderen op jonge leeftijd gewend maakt om tussen de paarden te lopen, wennen ook de paarden eraan. Al lopen de paarden los in de bak zelfs dan lopen m'n kids er tussen. en hebben beide respect voor elkaar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:57

Sorry maar een paard dat schrikt en in blinde paniek over je kind rent heeft niets met geen respect te maken.

Maar goed TS doet dat ook helemaal niet dus deze discussie hoeft niet hier.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:41

Poeh nee mijn kinderen mogen écht niet alleen door de kudde lopen. En het is een hele rustige stabiele kudde maar ze weten dat ze alleen met mij er doorheen mogen lopen. En ook zij zijn vanaf baby bij de paarden

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:15

Gillbo schreef:
Mooi recept voor een burn out heb je zo bij elkaar.
Je moet geen oplossing zoeken voor de opvang van je zoon maar zelf ergens iets schrappen.
Kan je bijv 4 uur minder werken. Dat is 2x per week 2 uur eerder naar huis kunnen.
Je man die echt wel een gaatje in zijn agenda kan maken om bij 3 dagen per week de paarden te voeren en van beweging kan voorzien.
Het vraagt van jullie beide om ergens in te leveren om te voorkomen dat jij instort en je man álles alleen kan doen

volkomen mee eens je hebt maar 1 lijf en 10 vingertjes En ook al leggen anderen hun lat hoog daar heb jij niets mee te maken. wees tevreden met wat je op een dag doet of dat nou weinig is of niet. Het eerste wat ik leerde scheit hebben aan iedereen die zegt wat je allemaal moet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:21

Nog iets het is natuurlijk heel makkelijk dat iets gewoon is voor je man, maar hij weet hoe je bent en het feit dat jij hem moet dwingen om dingen te doen kan gewoon niet. Jij werkt twee keer zo hard als hij met een kind en paarden. Dus confronteer hem met het feit dat je er op je werk al zeker tien gevallen van burnouts zijn en dat je dat wil voorkomen want anders heeft hij echt een probleem en jij erbij. Hij zal echt hoe hard ook meer moeten geven. En jij minder.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:35

Ik vind dat je alles behoorlijk mooi op een rijtje hebt gezet voor jezelf en echt flink wat uit je topic haalt, super TS. Heb je nog lekker kunnen rijden?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 22:29

Ik heb deze week nog een keer 's ochtends vroeg gereden voor mijn zoon wakker werd. Papa heeft het ochtendritueel gedaan (opstaan, ontbijt)

We hebben het mooie weer benut om de paardenweides op orde te brengen. Onze 4 jaar is weg om te rijden, dus eentje minder om te verzorgen. Ons oudje staat op de grote weide met nog een oudje dus daar is de zorg ook minder intens en ik heb een voorlopige paddock gemaakt dus de overblijvers kunnen nu dagelijks buiten en kan de weide thuis herstellen van de winter.

Ik hoop morgen voormiddag of avond te kunnen rijden. Duimen alvast! ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:16

fijn ts. de zomer zal daar ook vast bij helpen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:54

Ik ben zelf ook opgeleid als docent maar dat heeft maar heel kort ge duurd. Wat een rotbaan zeg! Ben je klaar met de uren draaien, ben je nog niet klaar. Arme jij. Maargoed dat is eigen keuze en jij geeft aan dat je er gelukkig van wordt. Jij zoekt de uitdaging in het lesgeven, ik in het mooi maken van mijn tuin en erf en het paardrijden/de wedstrijdsport
Ik zou je nog als tip willen meegeven dat je vriend zijn klanten ook thuis kan ontvangen. Scheelt enorm veel tijd dus kan hij in dezelfde tijd meer verdienen. Grote stallen waar meerdere beslagen moeten worden kan hij heen, maar individuele eigenaren kunnen naar jullie huis toe. Sommigen hebben daar wellicht geen zin in. Nou prima dan zoeken ze toch een andere hoefsmid. Er is werk zat voor hoefsmeden

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:28

Dorine92 schreef:
Ik ben zelf ook opgeleid als docent maar dat heeft maar heel kort ge duurd. Wat een rotbaan zeg! Ben je klaar met de uren draaien, ben je nog niet klaar. Arme jij. Maargoed dat is eigen keuze en jij geeft aan dat je er gelukkig van wordt. Jij zoekt de uitdaging in het lesgeven, ik in het mooi maken van mijn tuin en erf en het paardrijden/de wedstrijdsport
Ik zou je nog als tip willen meegeven dat je vriend zijn klanten ook thuis kan ontvangen. Scheelt enorm veel tijd dus kan hij in dezelfde tijd meer verdienen. Grote stallen waar meerdere beslagen moeten worden kan hij heen, maar individuele eigenaren kunnen naar jullie huis toe. Sommigen hebben daar wellicht geen zin in. Nou prima dan zoeken ze toch een andere hoefsmid. Er is werk zat voor hoefsmeden

Ik denk dat je het met die instelling heel zwaar krijgt als zelfstandige. Denk dat er dan heel veel klanten zullen afhaken.
Neemt niet weg dat hij het werk wel zelf "beter" kan inplannen om zo TS een beetje te ontlasten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:19

Laibadji schreef:
Ik heb deze week nog een keer 's ochtends vroeg gereden voor mijn zoon wakker werd. Papa heeft het ochtendritueel gedaan (opstaan, ontbijt)

We hebben het mooie weer benut om de paardenweides op orde te brengen. Onze 4 jaar is weg om te rijden, dus eentje minder om te verzorgen. Ons oudje staat op de grote weide met nog een oudje dus daar is de zorg ook minder intens en ik heb een voorlopige paddock gemaakt dus de overblijvers kunnen nu dagelijks buiten en kan de weide thuis herstellen van de winter.

Ik hoop morgen voormiddag of avond te kunnen rijden. Duimen alvast! ;)

Klinkt goed. Waar hangt het van af of je morgen wel of niet kunt rijden?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 15:27

Dorine92 schreef:

Dit doet hij al af en toe. Zeker bij klanten die er echt nog tussen willen genomen worden. Enkel vind ik dat niet altijd zo handig want dan kan ik ook niet rijden omdat de paarden die beslagen worden door mij n rijden onrustig worden. Ze zien mijn paard nl lopen. Ook is er dan geen toezicht op onze zoon want man hangt onder paard en ziet niets. Andere paarden vertrouw ik ook minder dan onze eigen paarden.