Afvallen middels koolhydraatbeperkt/arm, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:38

Cemlys schreef:
Maar fruitsuikers zijn wel weer trager op te nemen door de vezel wat erin zit. Zolang het met mate en je geen tak druiven of tros bananen opeet :') ik eet het wel, over de dag verdeeld vaak twee stukken. Of banaan in pannenkoeken verwerkt.

Dan nog, suikers zijn suikers, of je nou een theelepel suiker eet of dat het fruitsuiker is, dat onderscheid kan je lichaam niet maken. Fruit past nou eenmaal niet binnen KHA. En als jij wel fruit wilt eten, prima, maar dat past dan beter binnen KHB, ook geen ramp.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:53

denbine schreef:
Hallo allemaal
Ik lees al een tijdje mee en vraag me af voor de fanatieke (duur)sporters, hoe jullie voeding eruit ziet kwa koolhydraat beperkt. Op hoeveel khd per dag ga je dan zitten?

ik cycle mijn koolhydraten hier..

dus op de dagen dat ik sport ietsjes meer (dan pak ik rustig een aardappeltje of paar krieltjes bij t eten.. en ruim voor t sporten een volkoren boterham)..

dagen dat ik herstel iets minder, dagen dat ik rust beperkt.

zijn ook precies genoeg kcal om te minderen tussen sport en rustdag, dus aan de rest van mijn voeding verandering ik dan weinig of niets.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:24

ZusJacobs schreef:
Vraagje aan de kenners hier.. Sinds januari bezig met koolhydraatarm vanwege hormonale disbalans in mijn lichaam. Behalve dat ik in het weekend een keer gek doe en lekkers eet, eet ik door de weeks heel gezond. In de ochtend start ik vaak met een groentesapje (kan slecht tegen melkproducten) met 3 handen spizanie, 2 tomaten en een peer/appel. Soms mix ik wat maar dit drankje is favoriet. Tussendoor een plakje kipfilet, kaas.. smiddags een omelet of banaanpannekoekje met ei, of salade. Als avond eten een boel groente en wat vlees (gerechten variereren). Tussendoor eet ik af en toe wat nootjes. Nu ben ik 5 kg kwijt en het afvallen gaat matig.. Wat doe ik fout en wat kan ik beter anders doen?

P.s. Ik fiets een paar keer in de week met de mtb (niet lang of hard, nog bezig met conditie opbouwen) en 1x in de week pilates..

Ik krijg (niet verkeerd bedoeld) het gevoel dat je 'maar wat doet'. Ik volg zelf Grip Op Koolhydraten wat enigzins afwijkt van andere koolhydraatbeperking doordat ik 1 koolhydatenmoment per dag heb waarop er wat meer koolhydaten gegeten worden en de rest van de dag vrij streng koolhydraatarm eet. Maar jouw ontbijt zou hier een absolute no-go zijn. Eén van de regels van GOK is dat Koolhydraten niet gegeten mogen worden zonder eiwitten en vetten, dit houd je bloedsuiker nml niet stabiel en werkt honger in de hand. Daarbij mag ik in een koolhydraatarme maaltijd max 50 gram tomaat dus je 2 tomaten komt op mij over als erg veel. Ik mag dus wél kaas met komkommer tussendoor, ook kaas zonder komkommer maar absoluut geen komkommer zonder kaas. Jouw ontbijt heeft geen fatsoenlijke bron van vetten/eiwitten en zou daarom bij mij echt niet passen.
Fruit is khd rijk zoals al gezegd, en mag ik alleen in het koolhydratenuur, het hoort er dan ook wel standaard bij.
Als je een omelet maakt eet je dan alleen eieren? Of gooi je er wel lekker vanalles doorheen? Die salade bevat die voldoende eiwitten?

Groente is goed, maar niet alle groenten is laag in koolhydraten, let hier een beetje op. Je zegt "wat vlees' ik neem aan dat je kiest voor ongepaneerd weinig bewerkt vlees wat laag is in khd, maar daar mag je dan best wat van eten.

Ik krijg alles bij elkaar het gevoel dat je bang bent voor vet en ook je eiwitten niet voldoende plek geeft. Het lijkt wat alsof je khd beperkt wil eten, maar stiekem nog erg hangt in het kcal beperkte principe waar mager goed is en vet gevaarlijk. Dit zou je als khd beperkte eter echt los moeten laten. Eiwitten en vetten zijn belangrijk om je te voeden, om je hongervrij te houden (in deze levenswijze is honger niet nodig!!). Ik heb het gevoel dat je jezelf tekort doet.

Nootjes zijn prima, maar let op, niet alle nootjes zijn koolhydraatarm en als je er teveel van eet krijg je echt teveel khd binnen.

Je zegt dat je in het weekeind wel eens geniet van wat lekkers. Je kunt zo onwijs veel lekkere dingen eten binnen het khd beperkte eten. Ook op dit vlak doe je jezelf naar mijn idee echt tekort nu. Voordeel van GOK is dat er binnen het khd uur meer ruimte is om eens ergens van te genieten zonder alles overhoop te gooien. Natuurlijk kan je best eens afwijken, maar besef wel dat dit anders werkt dan kcal beperkt eten, je gooit veel meer overhoop door te 'zondigen' dan wanneer je kcal beperkt eet.

Voor wat iemand hiervoor zei over hormonen juist overhoop gooien. Ja, als je afvalt komen er hormonen vrij uit de vetcellen, vooral bij khd beperkt eten is het een bekend verschijnsel dat hormonen overhoop kunnen raken en je menstruatie ontregelt.
Maar als je bij hormoonontregeling aan insuline denkt ipv aan oestrogeen, ja dan is khd beperkt wel een logische stap. Maar alsjeblieft kijk wat er allemaal mogelijk is binnen deze levensstijl want alleen dan kun je genietend afvallen en heb je ook niet of nauwelijks het gevoel dat het moeite kost :)

Was Vanmorgen bijzonder in mijn sas met mijn weegschaal :D Ben 4 februari begonnen op 82,0 en woog vanmorgen 78,5. <3 Merk het ook echt al aan mijn broeken!

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:14

elenaMM77 schreef:
denbine schreef:
Hallo allemaal
Ik lees al een tijdje mee en vraag me af voor de fanatieke (duur)sporters, hoe jullie voeding eruit ziet kwa koolhydraat beperkt. Op hoeveel khd per dag ga je dan zitten?

dus op de dagen dat ik sport ietsjes meer (dan pak ik rustig een aardappeltje of paar krieltjes bij t eten.. en ruim voor t sporten een volkoren boterham)..

zijn ook precies genoeg kcal om te minderen tussen sport en rustdag, dus aan de rest van mijn voeding verandering ik dan weinig of niets.

En hoe ziet dat eruit kwa grammen op trainingsdagen en rust dagen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Afvallen middels koolhydraatbeperkt/arm, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:41

Goed bezig hier iedereen! Ik ben sinds begin febr 7 kg afgevallen. Zal wel veel vocht zijn en ik at ook wel heel erg slecht hoor. Heb niet het idee dat je het kunt zien maar ben er toch wel blij mee. Afgelopen tijd is mijn opa overleden en heel slecht gegeten. (Bij andere mensen dus niet zelf kunnen koken) én 2 x wezen uit eten dus het zal nu wel niet zo snel meer gaan. Maar ik pak het weer op en ga gewoon door! :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:52

denbine schreef:
elenaMM77 schreef:

En hoe ziet dat eruit kwa grammen op trainingsdagen en rust dagen?

ik reken het niet meer uit tot op de grammen..

Ik eet ongeveer 1750-1800 kcal op de dagen dat ik sport.
en op absolute rustdagen zo rond de 1500 kcal..
de hersteldagen er een beetje tussenin..

zoals je kunt zien is tussen mijn sportdagen en mijn rustdagen niet eens zo'n heel groot verschil..
Slechts zo'n 300 kcal (dus grofweg de helft van wat ik extra verbrandt)..

Meestal vind ik dan een paar krieltjes gebakken lekker.. op dagen dat ik rust, neem ik geen koolhydraten bij de avondmaaltijd.. pak m beet zo'n 100 gram krieltjes even voorkoken en daarna opbakken is inclusief het vet waarin ik het bak zo'n 100-110 kcal hoofdzakelijk koolhydraten en beetje olie (beiden brandstof). of ik pak een volkorenboterham met boter en mager beleg (zo'n 125 kcal)..

dus zeg maar voor t sporten dus zo'n 125 kcal extra, voornamelijk koolhydraten, beetje vet.. beiden brandstoffen.

na t sporten pak ik meestal 250 ml franse kwark (ongeveer 125 kcal) bestaande uit eiwitten om te herstellen en wat koolhydraten.. soms om het gewoon lekkerder te maken, gaat er zo'n 50 ml verse jus door zo'n 25 kcal voornamelijk uit koolhydraten..

de rest van mijn voeding blijft eigenlijk wel zo'n beetje gelijk aan de andere dagen..

op de hersteldagen neem ik ietsjes meer eiwitten nog, dus bijvoorbeeld franse kwark of een glas melk, of een extra stukje vlees. ook eet ik dan rustig een ontbijt/lunch waarin wat koolhydraten zitten (zoals wasa vezelrijke crackers.. eet ik ook rustig op stortdagen)..

op rustdagen, eet ik het meest kcal beperkt.. ik heb dan geen kwark meer nodig voor het herstel, ik heb zeker geen energiebron nodig als koolhydraten.. Dus ik eet dan iets meer richting koolhydraatbeperkt.. maar dan zonder gelijk vet te verhogen als energiebron.. feitelijk laat ik mijn lichaam de 'overschotten' aan bloedsuiker weer rustig opruimen op zo'n dag en als er te kort is, dan komt er net voldoende binnen om lichaamsvet aan te spreken..

je kunt daar wel aardig wat over vinden op internet.. carb cycling.

ik vond ergens een keer een artikeltje over verschil tussen hoger carb, gematigd carb, en beperkt..
zie dat in je hoofdmaaltijd als 1 kopje rijst (sport), 1/2 kopje rijst (herstel) , 1/4 kopje rijst (rust) .. als je niets doet dat energie nodig heeft, waarom zou je dan voor een vol kopje gaan.. dan heb je alleen maar veel bloedsuiker erna wat niet verbrand wordt, dus dan pak je net voldoende. wil je lichaam meer.. dan pakt t maar lichaamsvet. dit is natuurlijk niet de hoeveelheid die je gebruikt als je echt af wilt vallen.. dan pak je bijvoorbeeld: 1/2, 1/4, niets.. niets kan prima.. want je eet ook groenten en wellicht ook wat fruit waarin koolhydraten zitten, het is niet zo dat je niets binnenkrijgt

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:15

Bedankt voor je uitgebreide uitleg :)
Hier kan ik wat mee !

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:21

denbine schreef:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg :)
Hier kan ik wat mee !

je kunt ook strikter aan cycling doen hoor..
maar ik gebruikt t puur zeg maar als extra voor het sporten en vermindering op de rustdagen.

je moet echt uitvogelen welke methode en mate het beste bij je past.. maar het leert je wel echt nadenken over voedingstofffen en waarom en wanneer je ze wilt hebben.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:38

@Alwiene, super bedankt voor je uitgebreide berichtje! Ik ga morgen uitgebreider reageren.. nu mijn mobiel. Wil kort reageren dat ik absoluut geen honger heb sinds ik dit doe! Mijn zin in (lekker) eten is echt weg! En ik had altijd honger.. het sapje doe ik in de ochtend omdat ik met mijn werk slecht kan ontbijten (06.00 beginnen) en ik dit wel weg krijg. Zo rond 08.30 begin ik aan mijn sapje tot 12.00.

En nu naar bed.. :z

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:23

Ben toch maar op de weegschaal gaan staan, was er nog anderhalve kilo vanaf. :oo in totaal dus 7.5 kg. Ik merk het wel echt in mn kleding. Broeken die ik eerst niet over mn bovenbenen kreeg zitten nu weer lekker. Wel heel fijn. Want ik had geen nieuwe kleding meer gekocht en ook niet van plan om te gaan doen, En de 2 broeken die nog paste die waren allebei gescheurd bij mn bovenbenen. :+ :')
Nu weer een hele verzameling broeken die passen.
Alleen zal het afvallen nog even doorgaan zo ben ik bang.
Ik heb nog altijd niks fatsoenlijks kunnen eten, en als ik het wel op had dan moest ik door het hoesten weer overgeven. :\
Ik hoop dat ik daar snel vanaf ben. Vreselijk. Let nu even ook niet op wat ik eet, als ik maar wat eet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:25

Dan zal er denk ik een kleine terugslag komen als je even weer eet! Maar goed bezig zeg.

Ik moet echt eens gaan beginnen := motivaite moet nog komen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 06:55

Wat ontbijten jullie bij een beperkt dieet?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 08:16

sureido schreef:
Dan zal er denk ik een kleine terugslag komen als je even weer eet! Maar goed bezig zeg.

Ik moet echt eens gaan beginnen := motivaite moet nog komen.

Dan komt er idd wel weer wat gewicht bij als je weer kan eten. Lichaam gaat daarna weer wat vocht binnenhouden enzo. Had ik ook. Zit nogsteeds op 58.5 dus -2.

Giolli schreef:

Ben ik ook benieuwd naar. Heb daar nog wel wat moeite mee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 08:21

Ik vind ontbijt ook erg moeilijk. Voornamelijk nu khd arm brood, maar in mn boekje staan wel heel wat alternatieven. Probleem is dat ik s ochtends niet zo snel hem :'), dus koken/bakken meestal geen optie.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:14

Meestal een pakje boterhambeleg ofzo. Wel een pakken met niet meer dan 1 kh/100 gr.
Soms doe ik er wat komkommer bij.

Of ik pak 100 gr soya joghurt (alpro 0.2 kh/100 gr). Met wat cacao poeder en iets van nootjes (10gr ofzo). Al eet ik daar wel een paar plaljes beleg bij.
Of wat kaas.

Op dagen dat ik tijd heb maak ik een ei. Niet alle dagen want dan lust ik het niet meer.

En ik ontbijt pas om 9.30 tijdens de eerste pauze.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:10

Meestal een pannenkoek, een omelet, of een tosti, en bij weinig tijd maak ik vooraf khd arm mimbrood wat ik zo kan beleggen (daar maak ik ook de tosti van) en zorg ik dat ik khd arme crackers gebakken klaar heb liggen waar bv ham/kaas/ei op gaat :)

Weegschaal zei 78,1 vanmorgen en dat terwijl ik gisteren goed gezondigd heb met een patat met lekker veel mayo. Viel me op dat ik daarna ondanks de hoeveelheid koolhydraten niet in een hongerbui terecht kwam. Erg fijn :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:08

Mag ik me ook aansluiten hier, ben ook weer 2 weken bezig met Kha, ben al eerder 25 en 2 x 10 kilo afgevallen hiermee. Helaas steeds weer van de wagen gevallen.
Ik ontbijt meestal met wat Griekse yoghurt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:11

Rchell schreef:
Edit: dagelijkse waarden voor mij zijn: max 1500 Kcal, 131 gr eiwit, 90 gr vet, max 35 koolhydraten.

131 gr eiwitx4 kcal=524 kcal
90 gr vetx9 kcal=810 kcal
35 gr koolhydratenx4 kcal=140 kcal
524+810+140=1474 kcal, dan kom je toch te kort?

Zelf ben bezig om juist mijn calorieën uit eiwit en vet omhoog te krijgen. De opname uit eiwit wil ik naar 40% van mijn totale calorieën hebben. Dat zou dus voor 1500 kcal neerkomen op 600 kcal uit eiwit (150 gr eiwit ). Voor vet, net als voor eiwit, ook 30-40% gerekend en voor koolhydraten 20-40%. Ook ben ik sinds een paar dagen aan eiwit shake's begonnen om mijn eiwit en vet inname omhoog te krijgen. Ik gebruik zelf de app "lose it" en die laat dus ook heel mooi de percentage's vet, eiwit en koolhydraten zien. Ook heb ik heel veel gehad aan de pagina drogespieren op het gebied van voeding. En ondanks dat ik er nog wel eens overheen ga, begin ik wel steeds een gezondere verdeling te zien. Op de eerste dag werd ik nog geconfronteerd met 214,8 gr koolhydraten, 113,4 gr vet en maar 57,4 gr eiwit. En nu 144,4 gr koolhydraten, 47,6 gr vet en 75,9 gr eiwit. Ik ben er dus nog lang niet (ook nog niet zo heel lang bezig), maar de eerste 1,5 kg is er wel al af.
Wat ik vooral het moeilijkste vindt is dus om een hele nieuwe levenstijl kwa eten aan te leren. Ik heb nooit teveel gegeten kwa calorieën maar dus wel in de verkeerde volgorde.

Edit: overigens weet ik niet of dit nu zo zeer onder calorie arm valt, dat hele dieet-namen gebeuren en definities zegt mij namelijk dan weer helemaal niets.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:29

Afbeelding

Heb dit boek gister binnen gehad, staan echt leuke dingen in.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:57

Giolli schreef:

Voor het ontbijt drink ik een eiwit shake (smart protein van body&fit).
Vult goed, is lekker en heel snel gemaakt!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:48

Welke crackers mag je wel eten uit de supermarkt of geen een?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:52

Geen een is kha. Alleen zelf gemaakte.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:56

Dus bijvoorbeeld crackers van Atkins passen hier ook niet bij? Sorry met aardappels rijst en pasta zal ik niet veel moeite hebben maar ben enorm brood liefhebbende.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:11

sureido schreef:
Dus bijvoorbeeld crackers van Atkins passen hier ook niet bij? Sorry met aardappels rijst en pasta zal ik niet veel moeite hebben maar ben enorm brood liefhebbende.

Nee atkins ook niet. Maar goed dat moet je natuurlijk zelf weten of je het pakt of niet he. :)
Ik houd zelf aan niet meer dan 5 gr koolhydraten per 100gr. Ook als ik minder van iets eet.
Je hebt wel recepten voor brood te bakken met minder koolhydraten. Adamsbrot heet het geloof ik.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:30

Ik maak vaak een MiM