ZusJacobs schreef:Vraagje aan de kenners hier.. Sinds januari bezig met koolhydraatarm vanwege hormonale disbalans in mijn lichaam. Behalve dat ik in het weekend een keer gek doe en lekkers eet, eet ik door de weeks heel gezond. In de ochtend start ik vaak met een groentesapje (kan slecht tegen melkproducten) met 3 handen spizanie, 2 tomaten en een peer/appel. Soms mix ik wat maar dit drankje is favoriet. Tussendoor een plakje kipfilet, kaas.. smiddags een omelet of banaanpannekoekje met ei, of salade. Als avond eten een boel groente en wat vlees (gerechten variereren). Tussendoor eet ik af en toe wat nootjes. Nu ben ik 5 kg kwijt en het afvallen gaat matig.. Wat doe ik fout en wat kan ik beter anders doen?
P.s. Ik fiets een paar keer in de week met de mtb (niet lang of hard, nog bezig met conditie opbouwen) en 1x in de week pilates..
Ik krijg (niet verkeerd bedoeld) het gevoel dat je 'maar wat doet'. Ik volg zelf Grip Op Koolhydraten wat enigzins afwijkt van andere koolhydraatbeperking doordat ik 1 koolhydatenmoment per dag heb waarop er wat meer koolhydaten gegeten worden en de rest van de dag vrij streng koolhydraatarm eet. Maar jouw ontbijt zou hier een absolute no-go zijn. Eén van de regels van GOK is dat Koolhydraten niet gegeten mogen worden zonder eiwitten en vetten, dit houd je bloedsuiker nml niet stabiel en werkt honger in de hand. Daarbij mag ik in een koolhydraatarme maaltijd max 50 gram tomaat dus je 2 tomaten komt op mij over als erg veel. Ik mag dus wél kaas met komkommer tussendoor, ook kaas zonder komkommer maar absoluut geen komkommer zonder kaas. Jouw ontbijt heeft geen fatsoenlijke bron van vetten/eiwitten en zou daarom bij mij echt niet passen.
Fruit is khd rijk zoals al gezegd, en mag ik alleen in het koolhydratenuur, het hoort er dan ook wel standaard bij.
Als je een omelet maakt eet je dan alleen eieren? Of gooi je er wel lekker vanalles doorheen? Die salade bevat die voldoende eiwitten?
Groente is goed, maar niet alle groenten is laag in koolhydraten, let hier een beetje op. Je zegt "wat vlees' ik neem aan dat je kiest voor ongepaneerd weinig bewerkt vlees wat laag is in khd, maar daar mag je dan best wat van eten.
Ik krijg alles bij elkaar het gevoel dat je bang bent voor vet en ook je eiwitten niet voldoende plek geeft. Het lijkt wat alsof je khd beperkt wil eten, maar stiekem nog erg hangt in het kcal beperkte principe waar mager goed is en vet gevaarlijk. Dit zou je als khd beperkte eter echt los moeten laten. Eiwitten en vetten zijn belangrijk om je te voeden, om je hongervrij te houden (in deze levenswijze is honger niet nodig!!). Ik heb het gevoel dat je jezelf tekort doet.
Nootjes zijn prima, maar let op, niet alle nootjes zijn koolhydraatarm en als je er teveel van eet krijg je echt teveel khd binnen.
Je zegt dat je in het weekeind wel eens geniet van wat lekkers. Je kunt zo onwijs veel lekkere dingen eten binnen het khd beperkte eten. Ook op dit vlak doe je jezelf naar mijn idee echt tekort nu. Voordeel van GOK is dat er binnen het khd uur meer ruimte is om eens ergens van te genieten zonder alles overhoop te gooien. Natuurlijk kan je best eens afwijken, maar besef wel dat dit anders werkt dan kcal beperkt eten, je gooit veel meer overhoop door te 'zondigen' dan wanneer je kcal beperkt eet.
Voor wat iemand hiervoor zei over hormonen juist overhoop gooien. Ja, als je afvalt komen er hormonen vrij uit de vetcellen, vooral bij khd beperkt eten is het een bekend verschijnsel dat hormonen overhoop kunnen raken en je menstruatie ontregelt.
Maar als je bij hormoonontregeling aan insuline denkt ipv aan oestrogeen, ja dan is khd beperkt wel een logische stap. Maar alsjeblieft kijk wat er allemaal mogelijk is binnen deze levensstijl want alleen dan kun je genietend afvallen en heb je ook niet of nauwelijks het gevoel dat het moeite kost
Was Vanmorgen bijzonder in mijn sas met mijn weegschaal
Ben 4 februari begonnen op 82,0 en woog vanmorgen 78,5.
Merk het ook echt al aan mijn broeken!