SinneJ schreef:Indestal schreef:Ja die overdosering klopt.
Mijn internist heeft uitgelegd...middelen worden gemaakt in bv India, goedkoop dus....minimaal 80% en maximaal 120% werkzame stof, dat heeft de overheid bepaald...dus je kunt de ene dag een pillnemen met te weinig en de andere dag te veel..
Een doosje met 30 pillen zal dan gemiddeld rond de 100% werkzame stof zitten om de norm te halen..
Sommige medicijnen kunnen dit niet, sommige lichamen kunnen dit niet aan, en sommige erg zieke mensen worden de dupe en sommige medicijnen hebben veel tijd nodig individueel aangepast te worden...ga je een week lang onder de 100% werkzame stof zitten en je bent afhankelijk van dit middel, dan krijg je klachten....geen arts die daar wat mee doet.
Alhoewel, ik heb een jaar of zo geleden een brief gelezen waarin een groep artsen hun ongenoegen uitten over patienten die niet gebaat waren bij de preferente medicijnen en hierdoor zieker zijn geworden.
Ja erg is dat he! En bedenk ook: kinderen kunnen dat zelf niet uitleggen, dat hun hartje sneller klopt bij deze versie dan de vorige, de ouders gaan uit van dezelfde werking en niemand die er ooit wat van weet.
Dat is echt een schande en hopelijk wordt het dringend aangepakt. Ik heb de indruk dat er wel wat bruist op dat vlak momenteel.
edit: als ze het niet meteen opgelost krijgen, zou het toch minstens common knowledge moeten zijn die je van arts of apotheker meekrijgt bij het voorschrijven van generische producten.
Nee hoor - wij krijgen geen rommel uit India.
Wel ""nagemaakte"" medicijnen, die uitstekend werken. Al dan niet in India gefabriceerd.
Maar als je welke pil dan ook koopt (jawel) in de apotheek onder fe niet- commerciële naam
MOET je altijd aan de apotheker het werkingspercentage vragen.
Dit is per fabriek constant, maar het kan tussen de 80% en 125% liggen.
En het idiote is: de arts weet vaak niet wat hij/zij voorschrijft- want weet niet wat apotheek X of Y op de plank heeft liggen.
Maar ik ben er wel heel kwaad over:
ik slik graag een nagemaakt medicijn,
maar dus wel met de toelichting van het werkingspercentage!
(Zodat ik zowel de bijwerkingen- bij 125 - als de gebrekkige werking bij 80% voor kan zijn.)
Omdat nog al wat informatie hierover schimmig is, krijg je het effect dat mensen ""blijven zeuren"" om die onnodige dure commerciële pillen.