3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:29

henshem schreef:
Tip voor alle lijners: de documentaire gisteravond op npo3 "That sugar film". Daaruit blijkt dat je aankomt bij dezelfde inname van calorieën bij een dieet met toegevoegde suikers in de producten terwijl je bij een dieet zonder toegevoegde suikers in de producten afvalt/stabiel blijft. Het gaat dus niet alleen om de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt. De voedingsindustrie/suikerindustrie wil dat we vooral blijven geloven dat het niet uitmaakt of de calorieën uit suikers zoals fructose komen of uit (gezonde) vetten.

Ja wij hebben die ook gekeken met onze 'no sugar challenge', best confronterend dan weer allemaal. Ik let tegenwoordig extra op suikers in producten

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:35

Kimmie25501 schreef:
Oh dat is idd best veel Goldwynn, had ik ook niet verwacht! Overigens is een Liga Evergreen ook niet echt gezond, als je toch iets van een koekje wil, kun je het beste 1 sultana pakken. Daar zitten het minste kcal in.
Ik heb letterlijk een pb gekregen van iemand die vraagt of ik van mijn lijstjes wel afval, omdat ze het zo ongezond vindt. En ook nog op een hele gemene toon. Vond ik niet zo fijn. Ik denk er even over na of ik misschien wat minder vaak mijn lijstjes ga delen, want dit doet wel een beetje pijn.

Thanks! Die ga ik onthouden. En wat een verschikkelijk naar bericht, zou heel goed snappen als je je er niet prettig bij voelt! Wat voor jou werkt, werkt voor jou. Niemand die zich daar mee hoeft te bemoeien op een lelijke manier.

Omdat ik zojuist heel fijn de tip heb gekregen dat Liga Evergreen niet zo'n beste optie is en eierkoekeno ook al af vielen, heeft iemand misschien ideetjes voor makkelijke tussendoortjes? Ik heb af en toe al een stuk komkommer mee, en fruit, maar voor de rest niet echt. Heb nu ook 's ochtends niet uren de tijd om het voor te bereiden.

__Sannne

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:46

als je liga evergreen in je dag past qua kcal/macro's, zou ik die gewoon lekker nemen als je dat lekker vindt. Eten moet wel leuk en lekker blijven :)

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:49

Welkom nieuwe mensen allemaal! Jullie zijn hard gegaan en ik kan niet op iedereen reageren maar ik lees hele goede dingen!
@Kimmie.. ik vind het echt heel stom dat iemand denkt jou hier persoonlijk voor te moeten benaderen. Het is jouw leven en jouw lijf en ik vind persoonlijk dat je het erg goed doet!

Ik wil jullie allemaal nog even bedanken! Ik ben inmiddels 2,2 kilo kwijt door meer eiwitten te eten En ik eet ook wat meer in mijn hoofdmaaltijden waardoor ik minder ga snaaien!

Gekookt eitje vind ik zelf altijd een fijn tussendoortje. Of een spelt cracker met aardbeien!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:53

Mijn lijstje van gister:
O: 250 gram Yoghurt Griekse stijl + 115gram Mango
M: 2 sneetjes multikorn brood, een met servelaat en een met kaas
T: 3 eierkoeken (de laatste)
A: pasta van courgette en komkommer met gehakt
T: een Luik ijsje en een magnum double rasberry

*ja gezwicht voor ijs toen ik moest tanken*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:12

M_nouska schreef:
Misschien is dit een hele domme vraag maar ik hoor van verschillende mensen verschillende waarheden.

Stel je moet 1400 kcal per dag eten. Moet je dan serieus 1400 kcal verbranden en val je dan af? Hoe kan iemand nou 1400 kcal elke dag verbranden?

Als je 1400kcal eet moet je er inderdaad ook 1400 verbranden. Je denkfout zit in dat je er nu vanuit gaat dat je die 1400kcal moet verbranden door te sporten en actief te zijn. De hoeveelheid kcal die je verbrand is opgebouwd uit 3 delen:

- je BMR: basaal rust metabolisme. Deze kcal verbruik je iedere dag, zelfs als je de hele dag op bed ligt. Je lichaam gebruikt die kcal om je hart te laten kloppen, je ademhaling te laten functioneren, je hersenen te laten werken, je spijsvertering gaande te houden enz. Enz. Allemaal functies om je lichaam in leven te houden, waar jij niks voor hoeft te doen.
- je PAL: je physica, activity level. Dit is dus al een stukje actieve verbranding. Maar dan moet je nog niet denken aan sport, maar gewoon je standaard dagelijkse activiteiten: hoe ver loop je naar je werk, hoe actief ben je op je wwrk. Dus de kcal die je lichaam gebruikt om op een stoel te kunnen zitten, naar je auto te lopen, naar het toilet te gaan enz. Enz. Enz. Onderschat dat niet, iemand die een weinig actief beroep heeft en in zijn vrije tijd ook niet wandeld oid heeft alsnog een PALwaarde van 50% van zijn BMR (dus verbruikt 1.5x zijn BMR per dag, los van sporten e.d.)
- als laatste extra activiteiten. Dus bijvoorbeeld naar de sportschool, een lange wandeling maken op zondag met de hond, enz. Enz. Activiteiten die niet bij ej dagelijkse bezigheden horen, maar wel kcal verbranden.

Alleen je BMR levert de meeste mensen al makkelijk 1400kcal op. Tel daar je activiteiten bij, dan zitten de meeste mensen al zonder enig sporten op 2100kcal ;)

"That sugar film" heb ik niet gezien dus ga er geen oordeel over geven. De conclusie die jij trekt strookt iig niet met natuurkundige redenaties, dus ik ben erg benieuwd er naar. Zet hem op mijn lijstje!
Edit: kon het niet laten. 2 tellen googlen leverde me deze al op: https://www.foodlog.nl/artikel/that-sug ... ersbedrog/

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:40

Ga hem eerst even kijken zou ik zeggen :)
En lees de foodlog ook helemaal daarin wordt beaamd dat suiker een groot probleem is en dat dit in Nederland nog niet lijkt te zijn doorgedrongen.

Ik post dit niet om te rellen maar om mensen opmerkzaam te maken die diëten en niet begrijpen waarom ze niet of weinig afvallen. Ik heb maat 36-38 maar weeg 62kg bij 1.65 cm(??) dus dat hele bmi gedoe daar geloof ik sowieso al niet in.
Laatst bijgewerkt door henshem op 02-06-17 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:46

Het probleem met veel documentaires, artikelen etc (ken deze niet, dus bedoel het niet specifiek over deze documentaire) is dat er in veel gevallen geen gedegen wetenschappelijk onderzoek is gedaan.
Zo vertelde laatst een bekende dat ze vegan was geworden omdat ze een artikel had gelezen over veganisme, waarbij 10 vegans en 10 niet-vegans gevolgd waren gedurende 10 jaar. 2 niet-vegans hadden kanker gekregen, geen van de vegans had kanker gekregen. De conclusie was dus dat kanker veroorzaakt wordt door dierlijke producten. Dat soort artikelen worden dan ook nog eens heel mooi geschreven, en dan geloven mensen dat dus klakkeloos...

Zoals gezegd, ik zeg niet dat dat voor deze documentaire geldt, maar dat er een documentaire over is, maakt het niet per definitie waar.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:50

Mag ik ook meekletsen?
Het is niet per se dat ik af wil vallen, maar ik wil wel op mijn voeding gaan letten. Ik vind verder dat ik akelig dicht bij de 70 kilo kom dus ik wil eigenlijk weer richting de 60 gaan.

Ik heb ook al hele lekkere maaltijden langs zien komen die ook nog gezond zijn! :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:01

Ik zou me ook graag melden in dit topic.
Ben in de laatste 2 jaar 12 kilo aangekomen en ben er nu echt zat van..
toen ik 62 kilo was, was ik prima tevreden met mn lichaam en zou graag weer die kant op gaan.
Maar ik vind het ontzettend moeilijk om niet te snaaien en te snoepen...

Ik zat laatst te kijken naar het eiwit dieet programma van body en fitshop.
3 fases van 4 weken, compleet uitgewerkt programma inclusief recepten en boodschappenlijstjes.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:42

Wat een fijne OP Lisa! :)

Yanou train je nog met een PT, hoe gaat het bulken?

Kim wat vervelend dat je een PB hebt gehad, zou mij daar ook niet te druk om maken hoor je hebt nette lijstjes :)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:18

Afvallen gaat wel langzaam, maar zolang er nog maar een dalende lijn in zit ben ik blij. Ben 2,2 kilo kwijt in 4 weken tijd. Gemiddeld 0,5 in de week, dus eigenlijk is dat nog best goed.

Ik krijg altijd wel inspiratie van jullie lijstjes, weet altijd slecht wat ik moet eten. Gewoon even hier kijken en dan hop, inspiratie!! Vandaag is wel een standaard lijstje.

O - Magere Yoghurt met bosvruchten
T - Meloen
M - 2 tarwe boterhammen met snijworst
T - Appel
A - Aardappelen met Spinazie / Ei en pangafilet uit de oven

Mijn vriend eet het liefst elke dag een flink bord aardappelen met groente en vlees. Gisteren een maaltijdsalade voorgesteld, maar hij sputterde aan alle kanten :')

Vanavond nog even paardrijden en kwartier op de crosstrainer. (woensdag gekocht en gewoon al 2x opgestaan)

En ik heb nog een bakje ongezouten pinda's in de kast staan en ben een weddenschap aangegaan dat ik die minimaal tot zondag moet laten staan. Had ze beter dan zondag pas kunnen halen, maarja.... :P

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:21

Ik zie trouwens gewichten staan van 60 kilo. Hoe lang zijn jullie dan? Ik ben 1.75 en kan mij niet eens meer heugen dat ik 60 woog. Ik was op mijn 18e al dik in de 70 kg. En nu was de omslag, want die weegschaal gaf gewoon over de 80 aan :x

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:23

Ik ben 180 en weeg 80. Wil naar de 76 maar ik verlies centimeters ipv van gewicht.. Ben daar wel overheen nu voorheen vond k dat vreselijk.. Maarja nu moet k me klanten leren dat centimeters veel belangrijker zijn :))

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:27

ik lees stiekem mee en begon met af te vragen of ik niet veel te weinig eet... heb mfp geinstaleerd en ga het eens bijhouden.
Ben 165 en weeg 82.5, het doel is om rond de 74 te komen. Mijn grootste valkuil is snoepen..

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:33

Ik ben geoof ik zo'n 173 - 175 lang, weeg nu 64kg, voor ik naar het buitenland ging voor een study abroad woog ik 67. Toen ik thuis kwam was dat 60 en nu langzaam komen de kilo's er weer aan. Ik merk gewoon dat ik veel beter in mijn vel zit als ik ietsje minder weeg.

Ik heb een super slanke taille (+- 68 cm omtrek), maar heb een forse billenpartij en flubber bovenbenen. Het meeste stoor ik me aan mijn gezicht. Deze is redelijk rond en je ziet het meteen als ik iets aankom in gewicht. Maar overal zou ik ook wat meer spiertjes mogen kweken ipv vet.

@Mellanion: Hier is snoepen ook het probleem. Voor de rest eet ik namelijk (geloof ik) best oke. Het is neit zo dat we vaak patat of fast food eten thuis. Naast snoepen ook de portiegrootte. Dus gebruik al een paar dagen een ontbijt bordje ipv groot bord :P

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:38

Ben nu ook in de 60 en 1,80 lang. Maar heb nog blubber benen :') verder qua gewicht is het netjes nu. Alleen mijn vet verdeeld zich slecht. Kun je eigenlijk ook plaatselijk vet verbranden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:41

henshem schreef:
Ga hem eerst even kijken zou ik zeggen :)
En lees de foodlog ook helemaal daarin wordt beaamd dat suiker een groot probleem is en dat dit in Nederland nog niet lijkt te zijn doorgedrongen.

Ik post dit niet om te rellen maar om mensen opmerkzaam te maken die diëten en niet begrijpen waarom ze niet of weinig afvallen. Ik heb maat 36-38 maar weeg 62kg bij 1.65 cm(??) dus dat hele bmi gedoe daar geloof ik sowieso al niet in.

Ga ik zeker doen. En ok heb het artikel gelezen. Dat overigens een jaar oud is. Ik kan niet goed voor de standaard mens spreken, maar binnen de dietetiek en zelfbewuste mensen is toche cht wel al heel duidelijk dat suiker een veel groter probleem is als vet.

Mijn reactie gaat puur om de stelling die je maakt dat kcal uit suiker je meer zouden doen aankomen dan de kcal uit andere khd. En dat is onzin. Dat maakt suiker niet ineens gezond, maar je mist een belangrijke nuance en je doet een bewering die natuurkundig onmogelijk is.

Bmi is niet iets om in te geloven. Het is een formule om te berekenen hoe de verhouding is tussen lengte en gewicht. Geen geloof.
En dat het geen ideaal meetinstrument is (want ik neem aan dat je dat bedoelt met "geloven") is een feit en men is driftig op zoek naar iets anders gelukkig. In de dietetiek is het BMI 1 van de metingen die je doet, die je dus in het grote geheel moet zien. Geen meting op zichzelf.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:45

Daantjuh88 schreef:
Ik zie trouwens gewichten staan van 60 kilo. Hoe lang zijn jullie dan? Ik ben 1.75 en kan mij niet eens meer heugen dat ik 60 woog. Ik was op mijn 18e al dik in de 70 kg. En nu was de omslag, want die weegschaal gaf gewoon over de 80 aan :x

Niet iedereen is 1.75 ;-) Ik ben bijvoorbeeld maar 1.63m Dus dan zit je met 60 kilo prima en ben ik echt niet mager. Want pas bij 65 heb ik een gezond BMI.

Ik moet ook weer echt iets gaan doen, door een ongeluk vorig jaar ben ik van 4-6x sportschool, gezond eten en 5x paardrijden en 1x hardlopen per week op de bank terecht gekomen. Mijn herstel heeft heeeeeeeel lang geduurd. Veel langer dan ik ooit had kunnen verwachten. Vervolgens eet je dan alleen maar brood of gebracht friet, doet niks, daarna ben je blij datje op pad kan en raak je in de 'boeie' fase. Al met al nu 24 kilo aangekomen sinds februari 2016..... -O- -O- Dit is een kwestie van eigen schuld dikke bult maar de motivatie (blijvend) terug vinden is lastig. Ik rij nog steeds niet (angst en lang last van mijn been gehad) en sporten ook niet omdat ik mezelf nu blehhh voel (ga zo niet in de sportschool staan) en ik weet dat ik een groot deel van mijn oefeningen niet kan doen. Een hoop excuses maar ik doe het zelf :') :') :')

Ergens moet de knop om dus ik ga hier maar eens meelezen!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:47

Ik heb mijn lijstje alvast gemaakt voor vandaag! Ik mag 1.280 calorieën volgens die app, dus daar probeer ik me aan te houden. Mijn grootste valkuil is ongezond en grote porties avondeten. Snoepen doe ik nauwelijks.

O - Niets
T - Niets
M - Een Cantaloupe (277 kcal)
T - Weet ik nog niet
A - Zelfgemaakte tomatensoep (158 kcal), 1,5 kruidenstokbrood (444 kcal)
T - Weet ik nog niet

D - Water, heel de dag door. Ik verwacht zo'n 3 liter.

B -
Longeren - 57 kcal
30 min wandelen - 114

Daardoor houd ik nog 572 kcal over, ik ga even scrollen door de topics voor goede ideeën van de twee overige T's.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:48

Is een breaker niet iets in de ochtend? Niet het gezondste misschien maar dan heb je iig iets voor het ontbijt! Makkelijk pakken.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:57

Zonnetje81 schreef:
Is een breaker niet iets in de ochtend? Niet het gezondste misschien maar dan heb je iig iets voor het ontbijt! Makkelijk pakken.

Ja ze zijn heel lekker maar het is eigenlijk een aanwensel dat ik niet eet 's morgens. Ten eerste krijg ik niks door mijn nek, ten tweede kost het tijd, ten derde is iets vaak op of vergeet ik het te kopen, waardoor ik na drie dagen ontbijten het toch weer op geef.

Maaaar ik vind het wel een goed idee voor m'n tussendoortje vanmiddag! Die komt er tussen te staan. Heb ik mijn zuivel ook gehad.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:58

Vind k wel erg weinig borstnoot.. Heeft MFP dat berekend?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:01

Borstnoot, 1280 kcal lijkt mij wel erg weinig hoor.. Weet niet precies hoe zwaar je bent en hoe lang?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 12:02

Laura82 schreef:
Het probleem met veel documentaires, artikelen etc (ken deze niet, dus bedoel het niet specifiek over deze documentaire) is dat er in veel gevallen geen gedegen wetenschappelijk onderzoek is gedaan.
Zo vertelde laatst een bekende dat ze vegan was geworden omdat ze een artikel had gelezen over veganisme, waarbij 10 vegans en 10 niet-vegans gevolgd waren gedurende 10 jaar. 2 niet-vegans hadden kanker gekregen, geen van de vegans had kanker gekregen. De conclusie was dus dat kanker veroorzaakt wordt door dierlijke producten. Dat soort artikelen worden dan ook nog eens heel mooi geschreven, en dan geloven mensen dat dus klakkeloos...

Zoals gezegd, ik zeg niet dat dat voor deze documentaire geldt, maar dat er een documentaire over is, maakt het niet per definitie waar.

Dit dus.
Voor zover ik weet is er geen goed, betrouwbaar, wetenschappelijk bewijs voor wat henshem zegt. En al beweren ze dat het gebaseerd op is op wetenschappelijk onderzoek.. vaak maken journalisten en filmmakers zo'n rare sprongen met de uitkomsten van een artikel, zodat het LIJKT alsof het wetenschappelijk is onderbouwd, maar dit niet is. Ze gebruiken zinnen uit een artikel die compleet uit hun verband worden getrokken. Of negeren de nuance. Want wetenschap draait heel erg om het nuanceren.

Bron: Wetenschapper hiero.

Ben het eens met wat Sec zegt :)