Hpv vaccinatie ervaring

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:39

oké maar stel dat chronische vermoeidheid bij 1 op de 1000 voorkomt dan is het nog altijd meer dan de mensen die bmh kanker krijgen. (0.59 op de 1000)

Het grote probleem voor mij was destijds dat er gewoon niet duidelijk is hoeveel van de symptomen chronisch worden.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:49

JoannevZ schreef:
Zeker weten doen. Had ik hem maar gehad. Had me heel erg veel stress, nare lichamelijke klachten en vervelende onderzoeken en behandeling bespaard. Mocht ik ooit een dochter mogen krijgen, gaat zij die spuit wel krijgen. Stel je voor dat je haar die prik niet geeft en ze inderdaad baarmoederhalskanker krijgt? Ik zou me dan eeuwig schuldig voelen.

Ook als je geënt bent heb je nog steeds kans op baarmoederhalskanker.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:59

StonedRomy schreef:
oké maar stel dat chronische vermoeidheid bij 1 op de 1000 voorkomt dan is het nog altijd meer dan de mensen die bmh kanker krijgen. (0.59 op de 1000)

Het grote probleem voor mij was destijds dat er gewoon niet duidelijk is hoeveel van de symptomen chronisch worden.

maar hoeveel hebben echt het label gekregen chronische vermoeid? en hoeveel hebben dat gekregen echt die die spuit?
want het grootste gedeelte word gewoon weer beter als ze chronisch vermoeid zijn. dus misschien houd 1 op de 100000 meisjes er blijvende chronische vermoeid maar aan over

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:02

Maar dat is nu het probleem. Er is niets van bekend. Wie weet werkt die spuit maar 5 jaar. Of werkt hij maar bij een kleine groep. Wie weet krijgen de kinderen van de meiden die ingeënt zijn wel blijvende afwijkingen. Je weet nog helemaal niets. Tuurlijk zijn er strenge eisen voor het op de markt komt, maar fouten worden gemaakt en er zullen altijd bijwerkingen blijven.

Bmh kanker komt zo weinig voor en er is een hele goede screening. Voor mij was het dus de keuze om niet te laten vaccineren. Niet eens lang over na gedacht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:41

Er zijn twaalf types gevaarlijke HPV stammen die eventueel kanker kunnen veroorzaken. Waarom leidt een HPV-infectie bij de ene vrouw wel en bij de andere niet tot baarmoederhalskanker?
Om baarmoederhalskanker te kunnen ontwikkelen moet er sprake zijn van een aanhoudende HPV infectie waarbij het virus aanwijzig blijft in het slijmvlies van de baarmoederhals en daar leidt tot een abnormale ontwikkeling van de cellen en uiteindelijk tot precancereuze letsels (CIN = cervicale intra-epitheliale neoplasie).
In meer dan 90% van de gevallen wordt het virus door het afweersysteem na 6 tot 18 maanden uit het lichaam verwijderd (‘klaring’), zonder dat het enige schade heeft kunnen aanrichten. Van de vrouwen met CIN-afwijkingen kan het overgrote deel het virus alsnog opruimen. Daarbij verdwijnt vervolgens ook de CIN-afwijking. Bij minder dan 1 vrouw op 100 (0,7%) zullen dergelijke letsels (zonder behandeling) uiteindelijk evolueren naar baarmoederhalskanker.
En de vaccinatie beschermt alleen tegen de twee meest voorkomende virussen van die twaalf dus geeft ook zeker een schijnveiligheid want ook die andere tien kunnen kanker veroorzaken.
Wanneer je het hebt over een ziekte die zeker dodelijk is wanneer men niet geeent is, is het heel iets anders dan dat je 0,07 % kans hebt om zonder enting baarmoederhalskanker te krijgen. Terwijl er zeker risico's aan de enting zitten. Inmiddels kun je ook voor eigen kosten een uitstrijkje laten maken, dan kijken ze sinds dit jaar eerst naar de aanwezigheid van het HPV virus, ook dat beleid is net verandert . En wanneer 90 procent van alle mensen dit virus op enig moment oploopt en het zo gevaarlijk is dat je er blijkbaar voor geent moet worden dan meteen een vervelende vraag, waarom gaan er dan in verhouding zo weinig vrouwen aan dood??Elke vrouw is er een te veel hoor) Omdat we in een land leven waar meerdere wegen naar Rome leiden.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 01:16

Ik en mijn ouders hebben er destijds (8 jaar geleden) voor gekozen om mij niet in te laten enten voor Hpv. Dit omdat inderdaad de lange termijn verwachtingen niet bekend waren, ik weet niet hoe dit nu is trouwens. Ook is het zo dat je wordt ingeent tegen een virus die je voornamelijk oploopt door meerdere seksuele partners te hebben.
Ik ben niet van plan om met meerdere mannen seks te hebben en ik verwacht te trouwen/een relatie te krijgen met een man die ook maar 1 partner heeft. Dan wordt de kans op het Hpv virus aanzienlijk kleiner, dus wogen de voordelen voor ons niet op tegen de nadelen.

Op het moment dat ik nu toch baarmoederhalskanker zou krijgen zou ik er nog steeds geen spijt van hebben dat ik die inenting niet heb gehad. Mijn leven loopt nou eenmaal zoals het loopt en ik sta over het algemeen achter de beslissingen die ik weloverwogen heb gemaakt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 01:21

StonedRomy schreef:
Maar dat is nu het probleem. Er is niets van bekend. Wie weet werkt die spuit maar 5 jaar. Of werkt hij maar bij een kleine groep. Wie weet krijgen de kinderen van de meiden die ingeënt zijn wel blijvende afwijkingen. Je weet nog helemaal niets. Tuurlijk zijn er strenge eisen voor het op de markt komt, maar fouten worden gemaakt en er zullen altijd bijwerkingen blijven.

Bmh kanker komt zo weinig voor en er is een hele goede screening. Voor mij was het dus de keuze om niet te laten vaccineren. Niet eens lang over na gedacht.

Hoe kom je aan die wijsheid?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 01:30

Ze kunnen nu een 5 ( of 10? ) jaar werking garanderen. Over hoe het er over 20 jaar voorstaat, wanneer de meeste jongeren die nu ingeënt worden dus bmhk kunnen gaan ontwikkelen, is nog niet bekend. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij medicatie een generatie later bijwerkingen begint te vertonen. Ik wil graag geloven dat de medische wereld zich steeds verder ontwikkelt, maar het verhaal rondom de Mexicaanse griep is nog niet zo heel lang geleden en daar wordt ook niet genoeg aandacht aan besteed.

het heeft zeker ook voordelen zo'n vaccin... Maar voor mij, iemand die op jonge leeftijd al uitstrijkjes laat doen, heeft het geen meerwaarde. Mijn lichaam kennende en de reactie die het heeft op veel andere ' normale' dingen heb ik het risico dus niet genomen. Werd me ook erg afgeraden door artsen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:18

Ik zal mijn standpunt proberen nog wat beter uit te leggen door er de wiskunde op los te laten.

Laten we de meisjes geboren in 2002 nemen, die zijn namelijk in 2015 gevaccineerd. Hiervan is 48,1% gevaccineerd met twee of drie vaccins (volledig gevaccineerd), 11,5% met één vaccin (reeks niet afgemaakt) en 40,3% heeft het vaccin niet gehaald. Maar 48,1% heeft dus de hele reeks gehad.
In 2015 zijn er in het totaal 99.102 meisjes geweest die opgeroepen zijn om het vaccin te halen.

De HPV vaccinatie beschermt tegen ongeveer 70% van de gevallen van BMHK. Dat komt doordat er verschillende vormen zijn van Humaan Papillomavirus (HPV16 en HPV18). In 2015 kwamen er 715 nieuwe gevallen van BMHK waarvan het lichaam het dus niet zelf geeft kunnen opruimen. Daarvan zijn er 207 komen te overleiden, dat is 29%. Het aantal nieuwe gevallen van BMHK is in de afgelopen jaren niet of nauwelijks afgenomen.

Dus stel, we trekken die 715 nieuwe gevallen van BMHK even door naar het aantal meisjes wat in 2002 geboren is en is opgeroepen voor de vaccinatie: dat zijn er 715 op 99.102 meisjes. Dat is nog geen 0,8% van de meisjes!

Wanner we dan gaan kijken naar de vaccinatiegraad: dit is 48,1%. Stel, in het meest positieve geval, we gaan er vanuit dat het vaccin levenslang beschermt tegen HPV16 en HPV18 en hiermee word 70% van de gevallen die gevaccineerd word én besmet raakt voorkomen.
Dus, 48,1% (de gevaccineerden) van 715 nieuwe gevallen elk jaar is 344 meisjes. 344 meisjes van álle meisjes loopt HPV op én is geënt. Daarvan word 70% afgeweerd door het vaccin, daardoor krijgen 241 geënte meisjes géén HPV, en 103 wél omdat ze besmet zijn met een andere variant dan waartegen geënt is.
Onthoud die getallen even.

Uit de vierde bron blijkt dat er na de vaccinatie 1 op 10 meisjes klachten ontstaan. Dit zijn 9910 meisjes. Ze hebben last van vermoeidheid, buikpijn, hoofdpijn en duizeligheid.
Van deze meisjes hebben er 231 langdurige klachten na het vaccin waarvan 168 meisjes aangeven langdurig vermoeid te zijn. Dat betekend dat nog geen half procent (0,48%) van alle gevaccineerde meisjes langdurige klachten ondervind en 0,35% onderving langdurige vermoeidheid.

Dus even alle cijfers op een rij:
In 2015 zijn er 99.102 meisjes opgeroepen voor een vaccinatie tegen HPV16 en HPV18. Van deze meisjes heeft 48,1% de hele vaccinatiereeks afgemaakt en 51,8% is helemaal niet gevaccineerd of heeft de reeks niet afgemaakt. Daardoor zijn er 47.668 meisjes beschermd tegen HPV16 of HPV18 en 51.335 meisjes zijn niet beschermd. Per jaar komen er 715 nieuwe BMHK patiënten bij, 207 hiervan overleven de ziekte niet. Het overlijdenspercentage van de ziekte is bijna 30% maar de kans dat je de ziekte krijgt is maar 0,72%. De kans dat je HPV oploopt én er aan overlijd is 0,2%.
Het aantal meisjes wat nu beschermd word tegen HPV16 of HPV18 is 241. Er lopen nog steeds 103 meisjes een andere variant van HPV op waartegen ze niet zijn ingeënt.
Van alle gevaccineerde meisjes krijgt 231 langdurige klachten waarvan 168 langdurige vermoeidheidsklachten.

Hiermee kan iedereen een afweging maken of zij zichzelf laten vaccineren of niet. Onthoud wel dat deze cijfers zijn wanneer het vaccin écht beschermt tegen 70% én het optimaal werkt (levenslange bescherming tegen HPV16 en HPV18).

Voor mij persoonlijk wegen de 241 gevaccineerde meisjes die de ziekte niet krijgen omdat ze gevaccineerd zijn, niet op tegen de 231 meisjes met langdurige klachten. BMHK zal vast heel vervelend zijn, maar langdurige klachten zijn ook heel vervelend. Toen ik werd opgeroepen heb ik het erover gehad met mijn moeder en wij hebben samen besloten dat er op dat moment nog te weinig bekend was over de vaccinatie om te laten vaccineren.

Bronnen:

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:24

Femek2902 succes met zo iemand vinden( even snel 12 ben je als je de prik krijgt, nu 8 jaar geleden ben je nu 20) denk het grootste gedeelte van de mannen heeft tegenwoordig op die leeftijd al meerdere seks partner gehad.
maar goed dat is een andere discussie

Femek2902
heb jij een bron waar staat staat dat ze de werking maar zolang kunnen garanderen? en uitstrijkjes op jonge leeftijd denk dat geen 1 meid op 12 jarige leeftijd al daarvoor naar de dokter gaat en een grote eenden bek in gaat krijgen terwijl ze nog geen seks heeft gehad. en daar met de benen wijd gaat liggen. denk je wel?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:39

Ik ben zelf op mijn 15e alsnog gedwongen door mijn ouders om de prikken te halen. (destijds waren het er 3) Ik ben er anderhalf jaar lang bijna constant ziek van geweest. Iedere keer zodra ik een prik kreeg was ik daarna 3 maanden lang helemaal niks (oververmoeid, verschrikkelijke hoofdpijn en zo ongeveer aan bed gekluisterd) en tegen de tijd dat ik me weer beter voelde kwam de volgende. Ik ben daar in ook wel een extreem geval geweest, maar prettig was het zeer zeker niet.

Ontzettend fijn dus dat jouw ouders jou hierin een keuze geven ts :) Je lijkt me een hele verstandige meid! Goed ook dat je jezelf zo in leest!

Ik zou het zelf niet doen. De risico's van de prikken in combinatie met de onwetendheid over de lange termijn nutten wegen niet tegen elkaar op voor mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:49

Delphi schreef:
Maar dat gaat dan om de directe veiligheid neem ik aan? Niet om de (blijvende) lange termijn bijwerkingen?
En hoe zouden die test uitgevoerd zijn? Ik neem aan dat ze uiteindelijk een testgroep kinderen genomen hebben? De eerste lichting die ingeënt is, zonder dat de precies wisten wat het vaccin wel en niet zou gaan doen.
Want kijk eens naar het Pandemrix vaccin, dat heeft toch voor behoorlijk wat jonge kinderen met narcolepsie gezorgd.

Mij lijkt dat ze pas over een jaar of 50 kunnen zeggen wat voor bijwerkingen er op de lange termijn zijn, of die blijvend zijn en of het vaccin echt zijn werk doet.

Dit dus :j

Op een gegeven moment hebben nieuwe vaccins aan een aantal eisen voldaan en wil men ze graag in de populatie gaan inspuiten.

Omdat men heel nobel denkt dat daarmee ziektes voorkomen kunnen worden en ze niet nog 50 jaar willen afwachten welke andere bijwerkingen er voor de gevaccineerde personen en de volgende generatie(s) aan het licht gaan komen, terwijl de ziekte waartegen de vaccinatie is, gewoon doorgaat met al dan niet ernstige slachtoffers maken. Dat er enorm op wordt verdiend zodra de vaccins massaal ingespoten worden is natuurlijk ook mooi meegenomen :=

Dus zijn de echte proefpersonen altijd de kinderen van de ouders die goedbedoeld hun kind denken te beschermen tegen een aantal ziektes, zonder zich daarbij te beseffen dat het vaccin nog niet zo lang bestaat en de veiligheid absoluut niet gegarandeerd kan worden.

En pas als de slachtoffers van zo'n nieuwe vaccinatie erg volhardend zijn en hun problemen heel duidelijk openbaar maken waardoor de publieke opinie ten aanzien van zo'n vaccin verandert, gaan ze aanpassingen doorvoeren.

Zoals bij deze prik dat ze van 3x inspuiten naar 2x zijn gegaan, in de hoop dat het aantal kapot gemaakte meisjes dan verminderd.... maar ondertussen gewoon mensen blijven sussen met dat het wel verstandig is om die prikken te halen hoor, want als het niet veilig was dan zouden ze het niet aanraden -O-

Dit werkt overigens ook zo bij normale kindervaccinaties waarvan de combinatieprikken en nieuwe toevoegingen nog vrij recent zijn en babies steeds jonger, steeds vaker met steeds meer stoffen tegelijk worden geïnjecteerd en men geen idee heeft of dit andere effecten zal hebben dan het veel minder zware schema zoals in voorgaande decennia

Het is echt super wat de medische wetenschap allemaal bereikt heeft, maar met sommige dingen mogen we best wat terughoudender zijn :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-03-17 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:50

Ashleytjuhh schreef:
Femek2902 succes met zo iemand vinden( even snel 12 ben je als je de prik krijgt, nu 8 jaar geleden ben je nu 20) denk het grootste gedeelte van de mannen heeft tegenwoordig op die leeftijd al meerdere seks partner gehad.

Femek2902
heb jij een bron waar staat staat dat ze de werking maar zolang kunnen garanderen? en uitstrijkjes op jonge leeftijd denk dat geen 1 meid op 12 jarige leeftijd al daarvoor naar de dokter gaat en een grote eenden bek in gaat krijgen terwijl ze nog geen seks heeft gehad. en daar met de benen wijd gaat liggen. denk je wel?

Ik zal straks even de bron zoeken, maar meen dit ergens op de site van de overheid te hebben gelezen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:08

Ts onthoud 1 ding. Als jij het niet wilt hoef je die vaccinatie niet te nemen ook al zouden je ouders dit wel willen. Jouw lijf, jouw recht om dat te weigeren

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:46

Ashleytjuhh schreef:

Femek2902

Dat staat gewoon in de bijsluiter.
Citaat:
De volledige duur van de bescherming is nog niet definitief vastgesteld. Het tijdstip en de noodzaak voor boostervaccinatie(s) is niet vastgesteld.

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 024632.pdf

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:48

Ik vind het wel super goed van je TS dat je er zelf heel serieus over nadenkt en de prik niet zomaar vol vertrouwen laat zetten, want de gevolgen zijn immers ook voor jou...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:18

tijger22 schreef:

Bedankt voor de link... mijn dochter heeft pas de oproep gehad, vond/vind het vreselijk moeilijk en zij laat aan mij de beslissing over. Ik neigde al meer naar niet doen maar na het zien van de docu doe ik dat met een geruster gevoel.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:31

Ashleytjuhh schreef:

Femek2902

Ik reageer alleen op het eerste deel, want het laatste deel heb ik niet beweert :)

Ik ben me ervan bewust dat echt lang niet iedereen maar 1 seksuele partner heeft in z'n leven. Maar stel nou dat ts precies een van die mensen is die dat ook van plan is en die ook haar man uit zo'n kring gaat halen. Dan heeft ze wel wat aan mijn reactie en overweging gehad. Anders niet en dan negeert ze het gewoon. Ook prima toch?

Ik kan je trouwens zo 5 namen noemen van mannen die nog maagd zijn en van mijn leeftijd, maar dat terzijde.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:39

Delphi schreef:
Maar dat gaat dan om de directe veiligheid neem ik aan? Niet om de (blijvende) lange termijn bijwerkingen?
En hoe zouden die test uitgevoerd zijn? Ik neem aan dat ze uiteindelijk een testgroep kinderen genomen hebben? De eerste lichting die ingeënt is, zonder dat de precies wisten wat het vaccin wel en niet zou gaan doen.
Want kijk eens naar het Pandemrix vaccin, dat heeft toch voor behoorlijk wat jonge kinderen met narcolepsie gezorgd.

Mij lijkt dat ze pas over een jaar of 50 kunnen zeggen wat voor bijwerkingen er op de lange termijn zijn, of die blijvend zijn en of het vaccin echt zijn werk doet.

Eens met wat Delphi en wat Pmarena zeggen. Gezien de langetermijn effecten nog niet bekend zijn (en ook niet bekend waren) heb ik met het DES-schandaal (waarvan de gevolgen voor kleinkinderen ook nog niet bekend zijn) in mijn achterhoofd er destijds voor gekozen om mij niet te laten enten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:55

Ts wil je trouwens nog bedanken voor het openen van het topic.
Toen het net op de markt kwam, zag ik het niet zitten om mijn dochter in de toekomst er mee te laten enten.
Idd de reden: te weinig over bekend, lange termijn, risico's etc.

Anderhalve week terug kregen we de oproep. Het voelde niet goed, nog steeds hetzelfde gevoel erover. Mijn man had in eerste instantie zoiets van, jouw keuze. Toch is hij zich in gaan lezen, en kwam met de conclusie dat hij liever niet had dat ze ermee geënt zou worden.
Met mijn dochter een eerlijk en duidelijk gesprek gehad erover, voors en tegens. Ook op school in de klas waren er meer die een oproep gehad hadden. Onderling hebben ze daar uit hun zelf een gesprek over gehad. Het verschil was groot wat in de gesprekken naar voren kwam. Net als hier in het topic,
Maar voor mijn dochter was het zelf wel duidelijk, ze wilde de prik ook niet.

Maar de reactie's hier in het topic bevestigen nogmaals mijn gevoel. En ze word er niet tegen geënt.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:02

Ik vind eigenlijk dat er tekortgeschoten wordt in voorlichting hierover. In mijn middelbare school periode waren hier geen lessen over, terwijl het toch best iets is om over na te denken en te prakkiseren, ook op niveau van de tiener in kwestie. Ik ben bijvoorbeeld 'gewoon gegaan' met het idee dat het hetzelfde zou zijn als een cola-sisi-prik. Natuurlijk had ik ook zelf aan de bel kunnen trekken, maar ik was nogal een dromer als 12-jarige. :Y) Zouden ze best eens aandacht aan mogen besteden bij de biologielessen of whatever.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 14:06

Vandaag aan mijn bioleraar gevraagd wat hij er nou precies van vond. Ik kreeg het antwoord dat ik zeker niet niet moet geloven wat op het internet staat en dat alles men chronisch moeheid enz gewoon verzonnen is... :?

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 14:08

Chiave schreef:
Ik vind eigenlijk dat er tekortgeschoten wordt in voorlichting hierover. In mijn middelbare school periode waren hier geen lessen over, terwijl het toch best iets is om over na te denken en te prakkiseren, ook op niveau van de tiener in kwestie. Ik ben bijvoorbeeld 'gewoon gegaan' met het idee dat het hetzelfde zou zijn als een cola-sisi-prik. Natuurlijk had ik ook zelf aan de bel kunnen trekken, maar ik was nogal een dromer als 12-jarige. :Y) Zouden ze best eens aandacht aan mogen besteden bij de biologielessen of whatever.

Dit is dus precìes waarom mijn bioleraar zei dat ik Sowieso WEL moest gaan, 'want tja de prik is echt niet anders dan alle andere'

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:10

Maar heeft hij zich er ook echt in verdiept of is dat gewoon omdat hij denkt dat dat zo zou moeten zijn?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:10

LillyMedley schreef:
Vandaag aan mijn bioleraar gevraagd wat hij er nou precies van vond. Ik kreeg het antwoord dat ik zeker niet niet moet geloven wat op het internet staat en dat alles men chronisch moeheid enz gewoon verzonnen is... :?

Juist, die zijn er ook nog. Jammer dat hij er dan geen les aan besteed, feiten op een rij zet.

Misschien zouden er gewoon onafhankelijke partijen hiervoor voor de klas moeten komen staan voor gastlessen. Of er zouden neutrale lespakketten aangeboden kunnen worden, zodat de docent het zelf kan behandelen.