Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:16

Er word ons verteld dat we dun moeten zijn. Slank, idealiter dan, maar in ieder geval niet dik. Als we iemand zien die dik is liggen we met onze oordelen natuurlijk klaar: hij/zij zal wel ongezond leven, te weinig bewegen en misschien is dat zo. Daar beoordelen we mensen op want slank is goed en gezond en gelijk hebben we. We willen immers gewoon dat iedereen gezond is. Het is niet voor niets dat we massaal lijnen en op gekke diëten gaan om onze pondjes kwijt te raken. Drie bananen per dag want dat is gezond (dan vallen we af).

(Mag ook niet meer. Gewoon gezond eten en genoeg bewegen. We beginnen ons los te schudden van belachelijke diëten).

Sommige mensen met een maatje meer hebben moeite mee met het gezond eten en genoeg bewegen. Nu doen wij dat ook lang niet allemaal genoeg, maar wij zijn niet te dik, dus wat maakt het uit. We kijken naar de mensen die te dik zijn en ze zijn niet gezond. We keuren het af want het is niet gezond, zo'n lijf.

Mensen die aan zichzelf hebben toegegeven dat het moeilijk is om gezond en verstandig te eten met een oerbrein dat schreeuwt om vet en veel, kiezen voor hun gezondheid boven hun trots en vragen om hulp. Eerst van crashdieeten (mag niet. Gezond eten zeggen ze) en dan van de medische zorg. Ze vallen af, worden gezonder, slanker.

En de buitenstaander (wij) kijkt toe (beoordeelt). De persoon waar we ons zorgen over hebben gemaakt over hartaanvallen en bloedsuikerspiegels is meer zoals wij. Slanker, gezonder, maar we zijn niet tevreden.

Want je hebt het niet gedaan zoals wij. Je hebt niet zelf jezelf tegen gehouden om te veel te eten, je hebt niet huilend op de weegschaal gestaan, geen diagrammen bijgehouden of dieetboeken verslonden tot je maag er vol van zat. Je hebt geen calorieën geteld, jezelf niet de grond in gesport, je leven op zijn kop gezet om dit te bereiken. Je hebt niet geleden, niet zoals wij (zouden) lijden.

Je bent gestopt met roken, maar met hulp van nictoinepleisters. Wij hebben het zélf gedaan

(of misschien hebben we gewoon nooit gerookt).

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:24

Mars schreef:
DShots schreef:
Volgens mij snap je niet, dat elke lichaam en iedere persoon anders is en niet iedereen hetzelfde is. Niet iedereen kan afvallen zoals het hoort.

Veruit de meesten kunnen dat dus wél maar verzinnen allerlei smoesjes. Toevallig allemaal medicatie en
schildklierproblemen erg toevallig. Terwijl je toch echt zelf het verkeerde voedsel naar binnenpropt en de hele dag binnen zit. Maar oh nee dat mag niet gezegd worden.

Wat ben jij ontzettend hard zeg...
niet iedereen is zo, ik heb een schildklier probleem. Ik heb medicatie die dit veroorzaakt en het zit in de familie.
En ik eet niet verkeerd, ik beweeg genoeg. En toch heb ik geen gezond gewicht... natuurlijk zijn er mensen die wel zo zijn. Maar ook daar zitten redenen achter.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:43

DShots schreef:
Ik zag ineens je topic voor bij voor bij komen, ik zal vast wel commentaar krijgen omdat ik zelf die keuze ook heb gemaakt. Ik ben namelijk 19 jaar, ben vorige jaar Juni begonnen toen ik 18 jaar was. Vrij jong maar voor mij wel een goede keuze.

Ik vraag me vooral af waar de ouders zijn in dit verhaal. Zo jong en dan al zo zwaar zijn. Kan er met mijn hoofd niet bij. Aanleg of niet. :n Zelf heb ik er ook aanleg voor (en ben ook te zwaar, maar lang geen obesitas), maar mijn moeder heeft er áltijd voor gezorgd dat het nooit de spuigaten uit liep als kind. Dan maar wat strenger zijn als ouder zijnde, wat moet dat moet.

DShots schreef:
Even gekopieerd dus kan niet helemaal goed staan, maar dit mag je dus al niet eten Smurffie

Wat mag niet :
brood, broodvervangers zoals crackers en beschuit, ontbijtgranen (muesli, cornflakes), koolhydraatarm brood, croutons
fruit
melk en melkproducten zoals vla, yoghurt, Optimel, Vifit.
Uitzondering: er mag per dag 1 schaaltje kwark worden gebruikt
limonade, frisdra nk, bier, alcoholische dranken, vruchtensappen, dubbelfris(light)
koek, snoep, gebak, chocolade, zoet broodbeleg, ijs
aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten, bulgur
chips, zoutjes, snacks
gepaneerde ge
rechten, vegetarische burgers

Wat mag wel
:
groente, gekookt of als rauwkost
vlees, vis, kip, ei en kaas (eiwit)
olie, boter, margarine, mayonaise (vet)

Dit is gewoon koolhydraatarm eten. In de juiste hoeveelheid is dit gewoon jaren vol te houden, met dat woord dat al het hele topic terug komt: wilskracht. Er zijn genoeg mensen die dat doen namelijk. En daarnaast is KHA eten ook nog eens heel effectief om af te vallen, mits je voldoende eet en niet gaat crashen.

Sorry dat ik jou er zo uit pak, maar sommige dingen die je zegr kloppen gewoon echt niet. Ik denk dat je het voor jezelf een beetje goed aan het praten bent, the easy way out zeg maar.

DShots

Re: Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:47

Oke ? Heb een slechte jeugd gedacht dus bedankt dat je meld waar mijn ouders waren. Voortaan even nadenken lijkt mij?

Dit is geen KHA dieet, dit is een streng dieet gemaakt door het ziekenhuis dus zijn hele andere dingen.

En prima als je mij er uit pakt, het maakt me namelijk niks uit wat je denkt en vind over me. :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:49

Verder kap ik hier nu mee, blijf lekker negatief denken. Maar denk dat mensen voortaan eens moeten nadenken voor ze commentaar hebben, nu boeit het me geen hol. En ga ik gewoon verder met wat ik wil en dat is die operatie. Je kan ook iemand anders voor je hebben die zich enorm gekwetst voelt.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:51

MiniMeLona schreef:
Weet je wat ik niet helemaal begrijp: waarom het met zoiets verschrikkelijks als anorexia, wel een ziekte of eetstoornis is, maar als het de andere kant op is, dus boulimia of andere eetstoornissen waar je dus veel te zwaar van wordt het maar aan je eigen discipline ligt?

En ik wil daarmee dus niemand voor het hoofd stoten, want ik vind dus beide kanten op even verschrikkelijk en desastreus voor de persoon zelf en familie/naasten.

Dit denk ik ook altijd. Geen eten in je mond kunnen stoppen is een ziekte, teveel eten in je mond stoppen is opeens 'geen wil'. Misschien zit er achter te veel eten misschien ook vaak een psychische stoornis? (en dan bedoel ik niet die 3 kg teveel dat je weegt maar dus echt mensen die 30 - 40 kg te zwaar zijn). Ik bedoel het is toch niet normaal dat er blijkbaar mensen zijn die niet kunnen stoppen met eten, net zoals het niet normaal is dat er mensen zijn die niet kunnen eten.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:53

Kha vond ik niet fijn had steeds honger ging weer slechte dingen eten. nu heb ik schema wat voor mij gemaakt is en nooit honger moet de hele dag door eten en val af eet 1600 kcal per dag als ik sport en 1400 kcal als ik niet sport.

te weinig eten gaat je lichaam alles opslaan te veel kam het niet kwijt.

sporten word ook vaak gedacht cardio helpt. ga lekker aan de gewichten hangen werkt beter.

aanleg ja kun je hebben maar heb je zelf in de hand hoe je dat laat verlopen. ik heb ook aanleg er voor maar hou het nu in de hand.
ik heb het aan mij zelf te danken dat ik dik ben niemand anders ik heb het zelf naar binnen zitten proppen niemand anders.

waar een wil is is een weg. dus zonder kan iedereen afvallen zolang JIJ maar wil en jaa je zal er voor moeten werken want je krijgt niks kado.
ieder lichaam is anders maar zoek dan iemand die naar jou kijkt en niet naar de standaard dingen want iedereen kan afvallen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:58

Ik vind dat dieet dat Dsshots noemt eigenlijk niet zo schokkend... :?
Zat mensen die dat hun hele leven doen...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:05

Jemig wat een reacties hebben sommige zeg.

Is wel makkelijk om te zeggen waar een wil is is een weg.

En zijn veel verschillende reden waarom mensen te dik zijn. Ja slecht eten. Medicijnen. Enz enz.
Maar vaak zijn mensen ook verslaafd aan eten.
Ik zeg niet allemaal. Maar daar kom je niet zo makkelijk vanaf. En als dit wel makkelijk was waren er toch geen dikke mensen.

Ik denk dat jezelf wel anders praat als je mensen om je heen heb die dik zijn of maag verkleining hebben gehad. Hoe verdrietig ze vaak zijn omdat ze te zwaar zijn. Want laten we eerlijk wezen niemand kiest daarvoor.
En ze hebben vaak al heel wat keren geprobeerd om af te vallen.

Mijn eigen moeder heeft ook een maag band gehad omdat ze te zwaar was. Dit heeft zij gedaan omdat het haar gewoon niet lukte om af te vallen. En dat heeft ze jaren geprobeerd.
En ze heeft ME dus sporten zat er niet in.
Mijn moeder heeft jaren pijn geleden door maagband. Zodra zij wat at had ze pijn en kon ze tijdje niet praten en dit is jaren zo doorgegaan omdat zr wist dat als de maagband eruit gaat zij weer dik zou worden.
Maar op een gegeven moment is ze zo ziek geworden dat de maagband eruit moest.

Dus ga nou niet lopen zeggen dat maagverkleining og maagband makkelijkste weg is. Als ik zag hoe erge pijn ze had en dit er voor over had om maar niet dik te worden. Dag in dag uit en dit jaren lang.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:12

Maar goed de meeste mensen die zich niet in dit soort dingen kunnen verplaatsen hebben zelf niks meegemaakt of het zegt al vaak genoeg hoe zo persoon is.

En als alles zo makkelijk was zoals sommige hier beweren. Waren alle verslavingen er niet in deze wereld toch? Want ja waar een wil is is een weg.

Makkelijk praten allemaal

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:17

Gelukkig oordeel/praat jij niet makkelijk. :))

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:23

DShots schreef:
Dit is geen KHA dieet, dit is een streng dieet gemaakt door het ziekenhuis dus zijn hele andere dingen.

Als dit geen koolhydraatarm eten is dat weet ik het ook niet meer hoor. Misschien is het verstandig om zelf eens wat meer research te doen op internet. Dan kom je vanzelf tegen dat deze producten júist gegeten worden door mensen die KHA eten, wat je zoals Ayasha ook nog eens zegt, jaren kunt volhouden.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:29

ralphtdw schreef:
Maar goed de meeste mensen die zich niet in dit soort dingen kunnen verplaatsen hebben zelf niks meegemaakt of het zegt al vaak genoeg hoe zo persoon is.

En als alles zo makkelijk was zoals sommige hier beweren. Waren alle verslavingen er niet in deze wereld toch? Want ja waar een wil is is een weg.

Makkelijk praten allemaal

verslaafd hoeveel mensen zullen dat werkelijk verslaafd zijn?
of zijn het emotie eters?

en als je het niet in huis haalt kun je het ook niet eten.

sommige moeten in de spiegel kijken en durven te zeggen ja ik ben dik en ja dit heb ik zelf gedaan door noet goed voor me zelf te zorgen.

En ik ben net zelf ook mee gemaakt dus weet hoe het is.

plus heb geleerd je weeg schaal is je grootste vijand en je meetlint je grootste vriend. maak ook foto's en hou ze naast elkaar zelf zie je het niet totdat je de foto's naar elkaar houd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:53

DShots schreef:
Wat mag wel:
groente, gekookt of als rauwkost
vlees, vis, kip, ei en kaas (eiwit)
olie, boter, margarine, mayonaise (vet)

Wat is er mis met het bovenstaande 'dieet'?
Okee, ik mis fruit. Maar gooi er wat noten/peulvruchten bij plus wat fruit en je hebt een prima leven.
Als je verder bent qua gewicht kun je er misschien nog wat volkoren/zilvervliesproducten in gooien en je hoeft zelfs niets meer te laten staan!
Okee, de erboven staande waslijst met alle fastfood die niet meer mag. Maar wel grappig dat die verboden lijst zo gedetailleerd beschreven is ('koek, snoep, chocolade, gebak, ijs'), terwijl het gezonde lijstje het met de beschrijvingen 'vlees' en 'groente' moet doen. Dat laat wel zien waar de focus ligt... 8-)

Het enige wat er mis is met het bovenstaande 'dieet' is dat als je er teveel van eet je alsnog aankomt. ;)
Maar als je in dit topic leest dat mensen een maagverkleining willen A) om af te vallen en B) omdat ze zichzelf net als 'gewone' mensen ook weer gewoon met een frietje willen kunnen 'belonen' zonder aan te komen, dan twijfel ik toch ook wel heel erg aan de motivatie achter dat soort ingrepen.

Mijn moeder is docente en krijgt regelmatig ouders op gesprek die het onterecht vinden dat hun kind een onvoldoende heeft gekregen op een proefwerk, want 'hij/zij heeft er zo hard voor geleerd'. Het hele besef dat sommige mensen nou eenmaal harder moeten studeren voor hetzelfde cijfer, meer moeten trainen voor hetzelfde resultaat en bewuster moeten eten voor een gezond gewicht lijkt compleet verdwenen te zijn. Als mijn buurvrouw gewoon eten af kan halen zonder dik te worden dan vind ik dat ik dat ook moet kunnen. En als mijn buurjongen zo goed kan concentreren dat hij tienen haalt op een half uurtje studeren per dag dan heb ik recht pilletjes die mij diezelfde concentratievermogen geven.
Als mij iets meer moeite kost dan een ander, dan is dat oneerlijk - in plaats van dat dat gewoon wordt geaccepteerd wordt als feit en ook de bijbehorende verantwoordelijkheid wordt genomen. Sommige mensen hebben stomweg de pech om in een lichaam geboren te worden dat heel zorgvuldig gevoed moet worden omdat het anders fout gaat - of het nou is omdat ze aanleg voor diabetes hebben of omdat ze suikerziekte hebben. Maar als je die pech niet accepteert en kunstgrepen wilt zodat je kunt leven zoals andere mensen dan ligt de motivatie denk ik op de verkeerde plek, namelijk uitgaan van wat iemand anders wel kan, in plaats van uitgaan van wat je zelf wel/niet kunt.
Anders val je inderdaad in het patroon van (30% van de?) geopereerden die na de operatie eindelijk denken te kunnen eten/leven zoals de rest en zichzelf weer net zo hard tegenkomen in de terugval.

Als de motivatie achter de operatie is dat je weet dat je nooit zult kunnen eten zoals de rest, maar je in dat besef graag een (lichamelijk) steuntje in de rug wilt hebben en je je lichaam tegen de oude, maar nu net zo desastreuze aangegeten kilo's wilt beschermen, dan denk ik dat een maagverkleining een prima optie is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:51

Ik ben 107 (bijna 108) kilo kwijt geraakt zonder operatie. Dus gewoon puur op motivatie, sporten en heel goed opletten met eten (dus geen dieet).
Het kan dus zeker wel, maar ik moet zeggen dat ik het niet aanraad voor mensen die er licht over denken, want ook al weeg ik nu nog maar 54 kilo, toch is onbezorgd eten er niet meer bij omdat ik zo lang op afvallen gefocust ben geweest, dat ik nu niet meer weet hoe je van eten moet genieten. Dus in principe heb ik nog steeds een ongezonde relatie met eten en dat valt ook onder een eetstoornis.

Als je mij nu zou vragen wanneer ik onbezorgder in het leven stond, dan was het toen ik nog 161 kilo woog.
Ik vind het dan ook heel knap wanneer mensen met een maatje meer zoveel zelfvertrouwen kunnen uitstralen en tevreden zijn met hun lichaam. Ik zou willen dat ik het kon! :)

Wel heb ik het idee dat sommige mensen snel excuses zoeken voor hun maatje meer, terwijl het toch 9 van de 10 keer begint bij de basis: je eetpatroon.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:10

Ayasha schreef:
Gelukkig oordeel/praat jij niet makkelijk. :))

nee gelukkig oordeel ik niet snel nee,
maar wel over de mensen die altijd ergens commentaar op hebben.
of er allemaal zo makkelijk over denken.

waarom zijn er anders zoveel soorten verslavingen op deze wereld en heeft alles te maken met geen motivatie?

want niemand kiest ervoor om dik te zijn, of drugs verslaafd of wat dan ook.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:11

Je zou de cijfers en de onderzoeken er eens bij moeten pakken.

Eenmaal te zwaar is er maar een heel klein percentage mensen dat het er af kan houden. En dat komt niet door een gebrek aan wilskracht.

Het lichaam gaat terug vechten met een verandering van verzadiging en honger hormonen waardoor je altijd honger hebt. Je basis verbranding gaat drastisch naar beneden waardoor je steeds minder moet eten om af te vallen.

We hebben het over een honger gevoel en zulke kleine hoeveelheden eten dat geen van de harde predikers hier het ooit zullen volhouden. Laat staan met de grote druk er achter die dikke mensen continue voelen.

Er is eigenlijk maar één manier om er uit te komen, permanent. En dat is heel precies eten in combinatie met krachttraining. Dit vergroot de spiermassa waardoor je normaal of zelfs veel kan blijven eten.

Maar er zijn zat mensen die dat niet weten. Of dat niet kunnen door beperking. Of dat zo verschrikkelijk niet leuk vinden dat ze het nooit vol kunnen houden.

Dus je altijd slanke zelf vergelijken met iemand die niet af kan vallen is appels met peren vergelijken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:31

Interessant topic. Ik heb me dit heel vaak afgevraagd maar ik heb deze vraag nog nooit durven stellen _O-

Ten eerste, Cayenne: wauw! Wat enorm knap van je.

Als iemand die nooit te dik wordt en eerder moeite heeft met op gewicht blijven herken ik veel van wat er aan de 'motivatie en smoesjes'-kant wordt gezegd. Dat is ook mijn eerste reactie. Niet eten = zelfde effect als maagband. Met een hongergevoel kun je gewoon dealen, al is het niet altijd leuk. Waar een wil is, is een weg.
Dit zie ik ook wel vaak in mijn omgeving. Het is een vicieuze cirkel natuurlijk, maar de meeste dikkere mensen zie ik nooit even sporten of op de fiets ergens naartoe gaan. Die zien er over het algemeen wat ongezonder uit.
Daarnaast ken ik ook wat 'natuurlijk' dikkere mensen. Mensen die volgens mij echt automatisch een maatje meer hebben. Maar die hebben geen enorme buiken of overtollig vet en zien er gewoon gezond uit. Kunnen ook sporten, eten gezond etc. Waggelen niet. En die zien er heel mooi uit :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:50

phormicola schreef:
We hebben het over een honger gevoel en zulke kleine hoeveelheden eten dat geen van de harde predikers hier het ooit zullen volhouden.

Gewaagde uitspraak :P Het is mij wel gelukt. Niet dat ik daar een schouderklopje voor wil, maar als ik het kan, dan moeten anderen het zeker ook kunnen, want over zoveel wilskracht beschik ik nou ook weer niet (en het gaat bij mij ook niet altijd vlekkeloos).
Maar uiteindelijk moet je wel kiezen: of op een manier doorgaan die zo ongezond is dat je niet oud zult worden, of je kansen grijpen en ervoor vechten nu het nog kan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:54

Cayenne schreef:
phormicola schreef:
We hebben het over een honger gevoel en zulke kleine hoeveelheden eten dat geen van de harde predikers hier het ooit zullen volhouden.

Gewaagde uitspraak :P Het is mij wel gelukt. Niet dat ik daar een schouderklopje voor wil, maar als ik het kan, dan moeten anderen het zeker ook kunnen, want over zoveel wilskracht beschik ik nou ook weer niet (en het gaat bij mij ook niet altijd vlekkeloos).
Maar uiteindelijk moet je wel kiezen: of op een manier doorgaan die zo ongezond is dat je niet oud zult worden, of je kansen grijpen en ervoor vechten nu het nog kan.

Ik hou er ook 50 kilo van af zonder ingreep ;) Maar jij weet ook gerust wel dat heel veel van je tijd en aandacht erin moet zitten. Waarschijnlijk nog steeds.

Dat zijn namelijk de mensen die het er wel afhouden. De mensen als ik, die hun hele leven er rond ingericht hebben. En mensen die er obsessief mee bezig zijn.

En dat is niet erg. Maar maak je geen illusies: dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:57

Ik word altijd intens verdrietig van dit soort topics. Het wordt altijd verstopt onder een laag van, maar ik wil niemand aanvallen, maar ik wil niemand kwetsen maar zodra we verder de discussie in gaan worden de meest lelijke dingen geroepen. Mensen die overgewicht hebben zijn lui, hebben geen wilskracht, geen motivatie, zijn vet slurpende monsters. Wat een vreselijke mensen die dikkerds.

Ja ik ben dik. Ja ik ben ook lui. Geef ik eerlijk toe. Ik heb een hekel aan sporten en ik lust veel niet. Is dat mijn excuus om niet af te vallen? Nee, ik zou het nog steeds moeten kunnen, maar ik doe het niet. Geeft dat een ander het recht om over mij te oordelen? Nee, nog altijd niet. Maar we bekijken altijd de buitenkant, we kijken niet naar hoe het zo gekomen is. Ik ben niet op een dag wakker geworden met het idee mij lekker vol te vreten. Het dik zijn is zo gekomen vanwege een traumatische jeugd met jarenlang emotionele en mentale mishandeling te zijn doorgaan. Eten was het enige wat ik had. Het enige waar ik mijn gevoel in kwijt kon, het enige waar ik troost uit kon halen op mijn meest donkere momenten. Eten was het enige waar ik controle over had.

Iets wat je al meer dan 15 jaar doet leer je niet zomaar in eens af, dat is geen gevalletje puur gebrek aan motivatie, daar komt meer bij kijken. Maar daar denkt niemand over na, we zien die dikke troel een frietje eten, dat zal ze wel elke dag doen. Dat is wat mensen denken. En dat moet ophouden. Ik oordeel ook niet over alcoholisten, of mensen die rookverslaafd zijn of drugsverslaafd. Ik denk bij mijzelf wat vreselijk dat het zo voor je gelopen is. Waarom een oordeel hebben over een ander? Waarom niet lekker met jezelf bezig zijn en ophouden met altijd een mening over een ander te vormen?

Ik wil daar niet mee zeggen dat alle mensen met overgewicht zielige mensen zijn die we moeten knuffelen. Ik zeg ook niet dat we nooit tegen die mensen mogen zeggen van kom op, je kan het. Ik zeg ook niet dat er niet bij een hoop mensen geen gebrek aan motivatie zit. Absoluut niet. Maar dat gebrek aan motivatie wordt vaak ook veroorzaakt door angst, angst om dingen anders te doen, angst om dingen aan te pakken. Ik overleef al 15 jaar omdat ik kon vertrouwen op eten, dat het mij troost geeft, eten is er altijd. Ik vind het doodeng om de strijd met mijzelf aan te gaan, om te stoppen met veiligheid te zoeken in eten. Ik loop ook al jaren bij een therapeut voor vanalles.

Wat is dus wil zeggen met dit ellenlange verhaal is dat oordelen altijd makkelijk is op basis van wat we nu zien, maar niemand staat erbij stil hoe het zo gekomen is.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:00

Cayenne schreef:
phormicola schreef:

Mij is het ook gelukt. Van bijna 130 naar 72 kilo. Door gezond te eten (en nee, ik heb geen dag honger gehad) en te bewegen. En ik ben al jaren stabiel.

En ik vind ook dat bijna iedereen het zonder operatie kan. Maar dan wel met de juiste hulp van psycholoog, diëtist en beweegondersteuner.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:04

Ierpier, wat heb jij het prima omschreven!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:05

Ik word een beetje naar van dit topic. Ik sta dus juist aan de zijde met te veel overgewicht, MAAR hetgeen waar ik naar van wordt zijn de vele smoesjes/excuses/toegiften die het overgewicht en oplossingen maar goed praten.
Ook ik ben enorm aangekomen door medicatie (en uiteraard verkeerd eten) en de diëtiste zei zelfs dat ik er maar mee moest leren leven, dat het er niet meer af zou gaan.
Maar je denkt toch zeker niet dat ik hier tevreden mee ben? Ook ik heb lang mijn kop in het zand gestoken en was niet gemotiveerd genoeg. Echter heb ik de knop omgezet en ben ik bezig met afvallen én sporten.
Ja, ik heb het soms heel erg zwaar, jankend en kotsend probeer ik dan bijvoorbeeld te leren hardlopen. Maar ik doe het wel, helemaal zelf, omdat ik dus gemotiveerder ben dan ooit!

Ik denk dat heel veel mensen zonder de maagverkleining en bypass kunnen, maar het gewoon te makkelijk vinden.
Maar voor de mensen die het ECHT ECHT nodig hebben (niet alleen omdat ze het zelf vinden, maar omdat het echt iets is waar echt niets aan gedaan kan worden), vind ik het een goed hulpmiddel en "gun" ik die mensen dat ook echt. :j

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:14

Gevoel etc dat zijn allemaal emoties en emoties kun je uitschakelen!

Dat sommige naar van dit topic worden prima maar je kunt jezelf ook een schop onder je hol verkopen en er wat aan doen ipv zitten kniezen en het afgeven op slanke mensen! Alsof alleen afvallen hard werken is, kom op zeg...