Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Oh dan ben ik denk ik geen gezond mens. Wat ook klopt, maar het is niet echt een super beperkende ziekte. Maar tijd is zeker niet mijn beperkende factor.
Overigens is het niet moeilijk voor te stellen hoor voor mij. Aangezien het mijn werk is om zeer ernstig chronisch zieken met hun beperkingen om te leren gaan
Shadow0 schreef:Verootjoo: voor veel gezonde mensen is de beperkende factor eerder tijd dan lepels.
Catnip schreef:Ik kan niet spreken voor andere aandoeningen, maar voor CVS/ME is deze lepeltheorie (of bij CVS bekend als de enveloptheorie - zelfde principe, je hebt een envelop met een bepaalde hoeveelheid energie, wanneer de envelop leeg is stopt het - ook is er geen manier om de envelop voller/groter te maken) volledig ontkracht.
verootjoo schreef:Ik kende dat lepelverhaal al, maar ik vraag me toch telkens weer af waarom er dan wordt aangenomen dat gezonde mensen een 'onbeperkte' hoeveelheid lepels hebben![]()
Niemand heeft een onbeperkte voorraad energie. Iedereen moet goed plannen om niet alle energie te verbruiken of zelfs teveel en niemand kan altijd maar doorgaan zonder er wat aan over te houden.
Natuurlijk heb je afhankelijk van je ziekte minder lepels dan 'gezonde' mensen. Dat lijkt me toch een soort van logisch. Maar iedereen moet de keuze maken hoe vol zijn agenda kan zijn
Catnip schreef:Overigens is "volledig ontkracht" natuurlijk een 'krachtige' () term, maar na zo ongeveer alle onderzoeken te lezen die er op dit vlak zijn uitgevoerd, kan ik met de nodige zekerheid vaststellen dat de enveloptheorie simpelweg niet te verenigen is met wat voor effectieve therapie dan ook, want als de 'envelop' van een groep mensen met CVS voller/groter is geworden (op welke manier dan ook!) dan valt die hele assumptie dat dat ronduit onmogelijk zou moeten zijn in het water.
Shadow0 schreef:Catnip schreef:Overigens is "volledig ontkracht" natuurlijk een 'krachtige' () term, maar na zo ongeveer alle onderzoeken te lezen die er op dit vlak zijn uitgevoerd, kan ik met de nodige zekerheid vaststellen dat de enveloptheorie simpelweg niet te verenigen is met wat voor effectieve therapie dan ook, want als de 'envelop' van een groep mensen met CVS voller/groter is geworden (op welke manier dan ook!) dan valt die hele assumptie dat dat ronduit onmogelijk zou moeten zijn in het water.
De lepeltheorie is nooit bedoeld als wetenschappelijke diepgravende fundamentele theorie. Het is iets wat mensen die met chronische ziekte te maken hebben, helpt te dealen met planning, en om uit te leggen dat wat voor veel mensen volkomen gedachteloos even tussendoor gedaan kan worden, voor sommige mensen reele impact heeft, en betekent dat iets anders niet kan.
Misschien is de 'enveloptheorie' in dat opzicht een veel fundamentelere wetenschappelijkere positie, maar mensen hadden het dan ook over de lepeltheorie, niet over de enveloptheorie.
Dank voor jouw posts Shadow!
Ps. Ik heb overigens geen ME.
Het is dan ook niet iets waarvan het zin heeft om het onderuit te halen met 'GOTCHA, ik heb een fout ontdekt, jullie hebben helemaal ongelijk, lekker puh!'
(Ik zou zelf in elk geval niet stellen dat de envelop of het aantal lepels nooit groter zal kunnen worden, want voor dat soort stelligheid geldt hetzelfde: de werkelijkheid is te complex om dat soort dingen met zoveel overtuiging te kunnen stellen, en ik denk dat in dit opzicht de ervaring van mensen een stuk belangrijker is dan theoretische zuiverheid.)
PS, ik vind je-smiley wat ongepast.
Catnip schreef:CVS wordt écht niet zomaar als diagnose gegeven