Zware jeugddepressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LvdO

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:05

Ik heb, na meer dan 10 jaar depressies en ptss, afgelopen jaar een opname van bijna twee maanden gehad en hier heb ik heel veel aan gehad. Dat kan je echt goed helpen.
Heb je al een persoonlijkheidsonderzoek gehad? Is er onderzocht hoe je aan je depressies komt en of er - naast de scheiding van je ouders - nog andere dingen meespelen.
Bij mij hebben ze uiteindelijk borderline en ocd geconstateerd, met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis, hierdoor vielen veel dingen op zijn plek en krijg ik veel gerichtere therapie, waardoor ik mezelf steeds beter kan handhaven.

Inmiddels gestopt met automutileren en geen suïcidale neigingen meer en dus ook hopelijk nooit meer pogingen. Ook is samen met mij een terugvalpreventieplan gemaakt, waar ik veel steun aan heb.

Dus ik zou zeggen: als je de mogelijkheid hebt en voor een vrijwillige opname kunt gaan, zou ik dat echt aanraden! Er zijn goede klinieken voor. Waar ik heb gezeten moest ik zelf wel een flink bedrag bijbetalen aan facilitaire kosten (zorg is uiteraard vergoed) maar dat was het meer dan waard!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:30

Luca03 schreef:
Een boksbal is me net iets te duur.

1) ...dat zijn details.
Hoe is het idee van 'smijten' voor jou...?
2) So what als het duur is?
Je hebt een nare ziekte waar niet mee valt te spotten en dingen die helpen zijn nuttig.
("Punt, uit." - Ik begrijp het als je je 'niets waard' voelt - maar dat is nou krek de ziekte en dus niet de waarheid.)
Citaat:
Inmiddels terug van m'n psychiater, hij heeft me weer thuis gezet komende 2 dagen (volgende week heb ik vakantie). We gaan samen zitten op school met de leerlingenbegeleiders om te zien of er iets mogelijk is qua deeltijds school of iets in die aard.

En behalve emoties uiten kan "rust in de tent" (niet te veel moeten enzo) zoden aan de dijk zetten.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:48

Zoals anderen voor mij al hadden gezegd; je moet gewoon een vaste structuur hebben. Gewoon vroeg naar bed en vroeg opstaan, ontbijt klaarmaken, sporten etc. Dat is (blijkt ook uit onderzoek), het beste voor je lichaam. Voorderest je gewoon niet met allerlei onzinnigheden bezig houden, gewoon dingen doen waar je op dat moment mee bezig bent, en hetgeen wat al gebeurt is, niet meer naar omkijken, want dat is al gebeurt, en dat kun je ook niet meer terugdraaien. Zoek ook vooral niet naar afleiding, maar als je je verveelt gewoon wat zinnigs doen. Vraag desnoods aan je moeder of je kan stofzuigen, onkruid wieden etc.
Maar al met al is het belangrijkste een goede structuur. Bespreek dat ook eventueel met je psychologe, en heb een vaste dagplanning.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:38

Wat klinkt dat simpel fabianhorse, was het ook maar zo makkelijk -O-

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:14

Hoe gaat het vandaag TS? Kan je school een beetje loslaten nu je vandaag en morgen niet moet gaan?

Heb je eigenlijk ooit overwogen om een cursus mindfulness te volgen? Misschien kan dat jou ook wel helpen ? Het moet je natuurlijk wel liggen, maar sommige mensen hebben er echt wel baat bij om een aantal dingen te kunnen 'relativeren' en stress te verminderen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 14:09

Ik heb mindfullness thuis zelf wel geprobeerd via youtube enzo, had ik geen baat bij. Ik heb woensdag avond heel de tijd op stal bij m'n verzorgpaard rond gehangen. Gewoon geknuffeld en wat grondwerk gedaan wat wel deugd deed. School spookt nog altijd door mijn hoofd, zelfs zo extreem dat ik er elke nacht over droom. Gisteren avond ook weer helemaal ingestort 's avonds toen ik al in m'n bed lag, het was gewoon weer allemaal te veel denk ik. Gisteren was dus geen goede dag, vandaag doe ik het rustig aan, gewoon wat bank hangen met thee en harry potter.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:12

Dt is fijn ts.
Ik wens je een goed en rustig weekend toe :j

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:10

FabianHorse schreef:
Zoals anderen voor mij al hadden gezegd; je moet gewoon een vaste structuur hebben. Gewoon vroeg naar bed en vroeg opstaan, ontbijt klaarmaken, sporten etc. Dat is (blijkt ook uit onderzoek), het beste voor je lichaam. Voorderest je gewoon niet met allerlei onzinnigheden bezig houden, gewoon dingen doen waar je op dat moment mee bezig bent, en hetgeen wat al gebeurt is, niet meer naar omkijken, want dat is al gebeurt, en dat kun je ook niet meer terugdraaien. Zoek ook vooral niet naar afleiding, maar als je je verveelt gewoon wat zinnigs doen. Vraag desnoods aan je moeder of je kan stofzuigen, onkruid wieden etc.
Maar al met al is het belangrijkste een goede structuur. Bespreek dat ook eventueel met je psychologe, en heb een vaste dagplanning.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Je kan een mentale ziekte niet oplossen op de manier die je zou gebruiken om iets fysieks op te lossen.

Luca03 schreef:
Ik heb mindfullness thuis zelf wel geprobeerd via youtube enzo, had ik geen baat bij. Ik heb woensdag avond heel de tijd op stal bij m'n verzorgpaard rond gehangen. Gewoon geknuffeld en wat grondwerk gedaan wat wel deugd deed. School spookt nog altijd door mijn hoofd, zelfs zo extreem dat ik er elke nacht over droom. Gisteren avond ook weer helemaal ingestort 's avonds toen ik al in m'n bed lag, het was gewoon weer allemaal te veel denk ik. Gisteren was dus geen goede dag, vandaag doe ik het rustig aan, gewoon wat bank hangen met thee en harry potter.

Dat is fijn om te horen. Hopelijk zorgt het dat je je wat beter voelt! :(:)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:17

Jeetje FabianHorse, waarom kom je toch met dit soort reacties? Dit zijn geen oplossingen voor psychische problemen. Je kan er beter niks over zeggen als je er niks vanaf weet, dit doet best wel pijn.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:02

FabianHorse schreef:

"Gewoon een vaste dagstructuur"
Au... Enig idee hoe moeilijk het is om uit je bed te komen als je een psychische ziekte hebt? Zo te zien niet. Ik lees heel veel "gewoon", maar geloof me... Zelfs ademhalen, eten en drinken voelen niet "gewoon" wanneer het zo slecht met je gaat...

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:54

Ondanks dat ik al gereageerd had op het bericht van FabianHorse wil ik toch nog even wat toevoegen.

'Gewoon vroeg naar bed en vroeg opstaan' En wat als je jezelf letterlijk uit bed moet trekken omdat het je anders gewoon niet lukt? 'Gewoon vroeg opstaan' is helaas niet voor iedereen zo gewoonlijk.

'Ontbijt klaarmaken, sporten etc.' Ontbijt? Kan enigszins nog wel maar bij vele is zelfs een maaltijd te veel. Moet je na gaan hoe sporten is. Jezelf naar de sportschool trekken en daar al je energie verbruiken zodat je de rest van de dag op bent.

En hetgeen wat al gebeurt is, niet meer naar omkijken, want dat is al gebeurt, en dat kun je ook niet meer terugdraaien. Maar wat als jij het verleden wel los wil laten maar de herinneringen zich aan je vast blijven klampen?

Zoek vooral niet naar afleiding Maar juist dit is nodig. Want afleiding laat je in ieder geval niet aan de sombere dingen denken. En al is afleiding slecht voor je, de gedachtes die je krijgt als je 'gewoon' nadenkt zijn ook niet al te prettig.

Ik wil overigens wel even zeggen dat dit geen aanval is naar FabianHorse. Waarschijnlijk is het vriendelijk bedoelt en wil FH alleen maar helpen. Echter, ik wilde haar wel uitleggen dat een 'vaste structuur' niet zo gewoon en makkelijk is als het lijkt.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:06

Het zal vast goed bedoeld zijn inderdaad, maar laat duidelijk zijn dat het zo 'gewoon' en 'makkelijk' allemaal niet is. Dat zou nogal afbreuk doen aan hoe TS zich voelt. Bovendien heeft TS een vaste structuur door school, dat zal vast wat positiefs bijdragen, maar het lost niets op

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:49

Ik zeg al niks meer....
Ik kan voorderest in het Topic weinig achtergrond informatie vinden, behalve dat haar ouders gescheiden zijn, maar dat is geloof ik echt niet het enige hoor....
Tevens zeg ik sorry, voor het geval ik iemand gekwetst heb, maar als ik iemand niet eens ken, kan ik daar ook weinig mee.
Ik kan mijn reacties ook niet verwijderen, daar moet bokt ook eens een keer voor zorgen...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:38

Wat fabianhorse zegt komt wel neer op wat hier de arts en therapeut zegt.
De drie R-en, Sporten/bewegen en een goed dag/nacht ritme. Het liefst dagelijks buiten bewegen.
Dus ergens heeft ze (misschien) wel gelijk alleen is het een beetje "makkelijk" verwoord of misschien wel gedacht?

Ts, hoe gaat het nu met je?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 20:54

Met mij gaat het niet goed. Zit weeral huilend op de bank en weer een ontzettende drang naar zelfverminking en zelfs terug gedachten over zelfmoord. De laatste dagen ook al nagedacht over hoe en wat etc... ik ben weer bang van mezelf. Ik ben ook alleen thuis en al m'n vrienden wonen te ver om me gezelschap te komen houden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:00

Kan je niet bellen met de crisisdienst of 113? Blijf hier in elk geval niet alleen mee zitten op dit moment.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 00:25

Jammer te lezen ts..

Weet je ook waar het rot gevoel vandaan komt? Maak jij je ergens druk om?
Weet je moeder er van dat jij je nu zo rot voelt?
Heeft je psychiater geen crisis nummer?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:16

Hey Ts, heb je iemand kunnen bereiken gister? Wat naar, zo wil je je helemaal niet voelen. Maar he, je hebt toch ook al een paar positievere momenten gehad, toch? Niet opgeven! Je bent hard aan de slag met jezelf, en dat gaat niet altijd goed. Ups and downs zijn normaal. Maar die downs zijn natuurlijk wel heel zwaar :(:)
Hier zijn er al vast een heleboel mensen die met je inzitten. En die vinden dat je het goed doet.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 13:36

Neen, ik heb gisteren niemand kunnen bereiken. Eerlijk gezegd wou ik dat ook niet, ik heb dan ook iedereen weer van me weg geduwt en me helemaal afgesloten van alles. Mijn psychiater heeft geen crisisnummer en een crisisdienst is voor mij te moeilijk om te bellen op zo'n momenten. Ik wil dan niemand om me heen en zeker geen vreemden die ik niet ken.
De reden waarom ik me zo voelde weet ik niet, ik denk dat ik gewoon weer overspoeld werd door een gevoel van eenzaamheid, zo'n dingen gebeuren ook gewoon random om het zo te zeggen. M'n moeder weet er dus ook niet van omdat ik de reden niet weet en ik geen zin heb om weer helemaal uitgevraagd te worden en weer 24/7 in de gaten gehouden worden door haar. Ik weet dat ze dat niet slecht bedoelt en het puur uit bezorgheid is maar ik kan daar niet zo goed tegen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:41

Dat begrijp ik ergens wel.

Kan je niet een code afspreken met je moeder?
Misschien weet je wel waar je op zo'n moment wel behoefte aan hebt?
Is het iets om haar een appje te sturen met een duimpje omlaag zodat ze weet dat er iets speelt? Dan van te voren wel uitleggen dat het dan niet de bedoeling is dat ze je gaat uithoren maar dat ze er wel voor je is als je daar behoefte aan hebt?

Ik hoop dat je je snel weer beter voelt ts..

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:49

Ken / gebruik je een WRAP? Een Wellness Recovery Action Plan? Hierin geef je aan waaraan jij en anderen kunnen merken dat het goed, wat minder goed of slecht met je gaat en waar je op zulke momenten nood aan hebt. Misschien is het een idee om dit in samenspraak met je therapeuten en moeder op te stellen? Dan hoef je het niet telkens aan je moeder uit te leggen en weet zij ook wat zij kan doen als het minder goed gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:11

Ja, rot is dat: je kunt getriggerd worden door iets dat je zelf, bewust niet ziet.
Zo werkt je alarmsysteem nu eenmaal. "En als je niets te vertellen hebt" over het ontstaan, is al dat gevraag alleen maar vermoeiend terwijl je al gauw geen puf meer hebt.
(Als je de trigger duidelijk hebt gezien of gehoord etc en wilt praten is het een ander verhaal.)

Zijn er zaken die jou kunnen troosten of moed geven in dat eenzame rotgevoel...?
Van de geur van marjolein tot muziek tot een warm bad tot....
(Gebruik al je zintuigen! Alle 5!)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 00:01

No_No dat zou ik idd kunnen proberen.

Ikkkke: dat ga ik eens proberen

Janneke: Het enige waarvan ik echt weet dat het me kan helpen is muziek en paarden.

Ik zit momenteel weer in dezelfde positie als gisterenavond en dan moet ik morgen nog naar school. Ik haat het, echt uit de grond van m'n hart. Ik wil me niet zo voelen, ik wil een normale 16 jarige kunnen zijn die niet dood op is na een schooldag en niet bijna elke avond huilend in bed ligt en het gevoel heeft dat de wereld op haar neerstort. Ik ben het zo beu en ik doe zó m'n best maar het lijkt maar niet mee te zitten...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:16

Is het niet te overleggen dat je dit schooljaar even laat voor wat het is? Tuurlijk is school belangrijk, maar op deze manier wordt het sowieso niets. Even een half jaartje aan jezelf werken en zorgen dat je er in september met frisse moed weer tegenaan kan. Het klinkt nu namelijk echt als een burn-out en van stug doorgaan wordt het echt niet beter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:41

Luca03 schreef:
Janneke: Het enige waarvan ik echt weet dat het me kan helpen is muziek en paarden.

Okee, dat is al heel wat.

Op moeilijke momenten 'gebruik je' (of hoe zeg je dat) deze twee.

Op de iets betere momenten ga je reuk onderzoeken,
verschillende smaken kruidenthee uitproberen (te beginnen met rustgevende en vrolijk makende kruiden) -
misschien is een schommelstoel iets voor jou of een trampoline, etc.

En blijf in mind houden dat depressie verwant is aan uitputting. Goed slapen en dan ook echt uitrusten is belangrijk.
Google eens op cd's die je brein helpen om alfagolven te maken. (Het binaural effect: je hebt 2 (bi) oren (audio) - als je ene oor een klein beetje andere klank krijgt via de koptelefoon dan je andere oor "hoor jijzelf het niet", maar je hersenen kunnen er op reageren. Alfagolven helpen ontspannen.)(brainsync, monroe institute, hemisync - voor 15 dollar kun je iets fatsoenlijks downloaden op mp3).