Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fenja schreef:Ja chemo bestraling en een operatie.
lieveli schreef:fenja schreef:Ja chemo bestraling en een operatie.
Dat heeft mijn vader ook gehad. Van de chemo en bestraling had hij niet zo'n last, daar fietste hij wel redelijk doorheen. De operatie was wat lastiger, maar jij bent een stuk jonger en fitter en hopelijk niet zo eigenwijs als mijn papski. Wordt je slokdarm verwijderd en krijg je nu een buismaag?
Heb je tips gekregen over hoe je je kunt voorbereiden? Op gewicht blijven is nu echt héél belangrijk, je kunt van die flesjes drinken waar je dik van wordt. Nutricia huppeldepup.
Nou ja, als je vragen hebt, dan stel je ze maar. En het klinkt heel gek, maar probeer het zo leuk mogelijk voor jezelf te maken. Lach om de ellende, dat is beter dan huilen.
lieveli schreef:Op gewicht blijven is nu echt héél belangrijk, je kunt van die flesjes drinken waar je dik van wordt. Nutricia huppeldepup.
Hilary schreef:lieveli schreef:Op gewicht blijven is nu echt héél belangrijk, je kunt van die flesjes drinken waar je dik van wordt. Nutricia huppeldepup.
Nutridrink. Voor zover ik weet krijg je in het begin een soort proefset, met alle smaakjes om uit te proberen. Dan kun je daarna de lekkerste bestellen. Loopt meestal (bij ons in het zkh wel) via de diëtiste.
TS; een hele brutale vraag misschien (en je hoeft ook niet te antwoorden), maar... bij operaties voor (slok)darmkanker gaan mijn belletjes altijd rinkelen. Ik vraag me namelijk altijd af of dat de enige optie is, zeker gezien de huidige endoscopische technieken die kunnen worden toegepast (EMR; endoscopische mucosale resectie) (ESD; endoscopische submucosale dissectie) (RFA; radiofrequente abblatie) zodat een operatie niet nodig is. Niet in elk ziekenhuis doen ze dit of weten ze al dat dit hele goede alternatieven zijn voor operaties.
Uiteraard is niet elke patiënt en niet elke vorm van kanker hiervoor geschikt...
Citaat:De wand van een Barrett slokdarm is deels bekleed met ander weefsel dan bij een gezonde slokdarm. Het slijmvlies lijkt op slijmvlies uit de maag en dunne darm, en ziet er onder de microscoop anders uit dan gezond weefsel. Dit kan de patholoog bevestigen in de hapjes (biopten) die tijdens de gastroscopie zijn afgenomen. Op basis van de ernst van de weefselverandering wordt deze ingedeeld in verschillende gradaties.
[...]
De kans op slokdarmkanker bij patiënten met een Barrett slokdarm is ongeveer 3 – 5 %.
Hilary schreef:Dit schreef ik over Barrett-slokdarm:Citaat:De wand van een Barrett slokdarm is deels bekleed met ander weefsel dan bij een gezonde slokdarm. Het slijmvlies lijkt op slijmvlies uit de maag en dunne darm, en ziet er onder de microscoop anders uit dan gezond weefsel. Dit kan de patholoog bevestigen in de hapjes (biopten) die tijdens de gastroscopie zijn afgenomen. Op basis van de ernst van de weefselverandering wordt deze ingedeeld in verschillende gradaties.
[...]
De kans op slokdarmkanker bij patiënten met een Barrett slokdarm is ongeveer 3 – 5 %.
Inmiddels is er voor Barrett een nieuwe techniek ontwikkeld, RFA (radiofrequente abblatie). Hierbij wordt het afwijkende weefsel als het ware weggebrand (het klinkt een beetje smerig, ik weet het). Voor zover ik weet kan dat inmiddels ook bij bepaalde tumoren gedaan worden (o.a. bij het AvL).
lieveli schreef:Ja stom, ik las het en toen bedacht ik me dat het alweer 5-6 jaar terug is dat we dat gesprek hadden. Zoveel is nu veranderd, superfijn.
Hilary schreef:lieveli schreef:Ja stom, ik las het en toen bedacht ik me dat het alweer 5-6 jaar terug is dat we dat gesprek hadden. Zoveel is nu veranderd, superfijn.
Helemaal niet 'stom'! Soms gaat het zo snel met dit soort ontwikkelingen dat ziekenhuizen / artsen het zelf ook niet bijhouden, laat staan 'de patiënt'.