Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:12

Iedereen moet zelf weten of ze wel of niet naar een cursus gaan voor de borstvoeding. Ik heb het wel gedaan en vond het interessant maar ik heb er uiteindelijk weinig aan gehad. Dat veel vrouwen stoppen met borstvoeding geven na de kraamweek heeft denk ik ook met andere zaken te maken dan alleen verkeerd aanleggen. Ik was ook vrij snel genezen van die enorme stuwing, het continu hebben van harde plekken, lekkende borsten, het 12 keer per dag uitkleden en het continu beschik baar moeten zijn voor je kind en het afkolven.

Het doet er niet toe hoe lang je dingen volhoud en als jij gelijk met flessenvoeding wil beginnen omdat jij je daar niet goed bij voelt moet je dat doen. Ik zou wel altijd me even in het verschil tussen beiden verdiepen.

Ik heb een yoga bevalcursus gedaan en heb er werkelijk niks aan gehad tijdens de bevalling.Ik had zelf achteraf liever een meer informatievere cursus gevolgd en dan ook met name met informatie na de bevalling. Dat ontzwangeren is namelijk ook wel een ding en de kraa mweek kan vrij hectisch zijn.

Eisen aan mijn kraamzorg waren dat ze mij geen dingen moest verplichten. Ze wilde van tevoren dat ik 4 dagen op bed bleef liggen na de bevalling en dat heb ik gelijk gezegd niet te kunnen garanderen. En verder wilde ik een vrouw die met honden om kon gaan. Verder geen eisen en heb ik het op me af laten komen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:13

Ik heb tijdens mijn zwangerschaps Yoga gedaan en wel wat van opgestoken. Verder had de VK nog een info avond waar ik met man heen ben geweest.
Heb bij de LLL een bv cursus gedaan van 4 avonden. Helaas is de borstvoeding niet gelukt :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:19

Ik zou niet blind vertrouwen op de kraamzorg of VK als het gaat om BV :o. Het 'helpen' met de BV ging in het z'huis met iets teveel dwang naar mijn goesting. En zowel de kraamzorg als de VK in het z'huis hebben niet gezien dat het tong- en lipriempje van mijn zoon te kort waren waardoor hij simpelweg niet kon drinken. Ik vind BV geven absoluut niet zo makkelijk als hier gesteld wordt :n. De BV informatiedag die ik heb gevolgd vond ik echter een wassen neus, daar heb ik dus echt niets aan gehad. YouTube en Google waren voor mij geen uitkomst.

Ik heb wel een cursus gedaan. Ik vond het leuk om bewuster met mijn zwangerschap bezig te zijn. Ik heb er ook zeker wat dingen van opgepikt. Ook dingen die ik nu nog gebruik. Maar ik ben er van overtuigd dat mijn lijf het ook zonder cursus prima had gedaan.
Laatst bijgewerkt door Sees op 09-08-16 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:20

Ik heb drie keer een ks gehad en dus aan mijn pufcursus ook niet veel gehad. De bv cursus heb ik bij mijn eerste wel heel veel aan gehad.

Veel zkh geven gratis een bv cursus bij La Leche League kost de cursus ongeveer €30-35,- en dat is inclusief een boek met een waarde van €25,- en wat brochures. Die verdienen er ook echt niet aan.
En ik denk als je nooit naar zo'n cursus bent geweest dat je niet weet of en hoe waardevol het is. Bovendien als mensen een (eerste) pup aanschaffen worden boeken gelezen en op puppycursus gegaan en bij een baby moeten we alles maar weten zonder ons er vooraf in te verdiepen. Vroeger waren er idd ook geen cursussen maar toen woonden er vaak meerdere generaties in een huis en werd veel kennis overgedragen van moeder op dochter en van de ene zus naar de andere. Dat is tegenwoordig toch anders. Alleen al omdat we tegenwoordig minder kinderen krijgen en het dus erg lang geleden is dat onze moeders zelf voor een baby moesten zorgen. Vroeger kregen mensen jonger kinderen en meer kinderen dus dan kon het zomaar zijn dat er maar een paar jaar zat tussen het jongste kind van de moeder en de baby van het oudste kind van dezelfde moeder.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:22

Ik heb een cursus gedaan waarbij de partner net zo belangrijk werd gevonden als de zwangere. Verder was het echt een informatieve cursus waarbij ook borstvoeding behandeld werd maar ook een les over de kraamweek en tijd daarna. Ik heb ook een informatieavond van de vk gehad en dan die bv cursus avond. Ik vond het ook gewoon erg leuk om naar die avonden te gaan. Praten over dikke buiken en baby's <3

Bevalling ging bij mij volgens boekje dus dat anders lopen gold voor mij niet. Of een cursus in die situatie ook had geholpen weet ik dus niet.

Ik kreeg extra kraamzorg ivm urineretentie en de verblijfskatheter die 9 dg moest blijven zitten :\

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:24

Bij de hond heb ik puppycursus afgeschaft :D
We gaan gewoon gelijk bij onze puppycursusloze club aan de slag :+

Denk dat die cursussen ook echt wel hun nut kunnen hebben hoor :j
Denk alleen dat het heel persoonlijk is welke cursus met welke insteek je iets aan gaat hebben

Die LLL cursus die je noemt klinkt mij bijvoorbeeld als een handig iets
Maar ik weet van mezelf dat ik veel dingen het beste zelf kan onderzoeken/opzoeken en bekijken ipv gezellig in een klasje zitten
Te veel verschillende niveaus etc en uiteindelijk ben ik dan weer bezig met een ander helpen ipv dat ik er voor mezelf mee bezig ben

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:27

Esplendido, werk jij voor LLL :D?

Ik laat tzt gewoon weer een lactatiedeskundige komen als ik tegen problemen aan loop. Dat vind ik dan weer nuttiger dan een bv cursus als de baby er nog niet eens is :o. Maar goed, dat komt waarschijnlijk door de waardeloze BV infomiddag die ik heb gehad. Een lactatiedeskundige wordt ook vergoed door mijn verzekering en die kan dat advies geven perfect afgestemd op mij en de baby.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:30

Een cursus onzin noemen is natuurlijk onzin ;) Voor de een heeft het zin, voor de ander niet.

Ik heb een zwangerschapscursus gedaan en er enorm veel baat bij gehad :j

Bvcursus zou ik persoonlijk niet doen. Wel goed inlezen, houdingen bekijken. Maar het meeste leer je toch gaandeweg. Lukt het niet dan kun je altijd nog een lactatiedeskundige inschakelen. Maar ook hierbij geldt natuurlijk, voor de een heeft het zin en voor de ander niet.

Ik was trouwens wel van plan om naar een bv cursus te gaan, maar mijn dochter werd geboren op dezelfde dag dat de cursus was :')

Keet

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:33

Dat boek bij de LLL heb ik niet gehad :n alleen engelstalige kopieen van haar powerpoint presentatie....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:16

Ik ben niet naar zo'n avond geweest maar wel heel veel gelezen over bv. Maar er staat niet veel info over prematuren. De info die er staat, bv bij LLL is wat mij betreft wel erg van de positieve kant :=

Maar goed, we oefenen (aanmodderen) nog steeds door icm de fles en hopen dat ie ooit volledig aan de borst gaat. Heb niet bijster veel zinnig advies gekregen van de LK. Dus die hoef ik ook niet meer. Met zelf lezen kom je echt een eind :j

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:10

En met logisch nadenken idd ook. Sowieso met tweeling heb je helemaal niks aan de meeste dingen, dat stukje info mist en ervaring is er niet door dat soort mensen. Al doende leert men, vroeger deden ze het ook en we zijn allemaal groot geworden

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:15

Ik heb in het ziekenhuis een lactatiedeskundige gehad.Ging via ziekenhuis. En zat volgens mij in het zorgpakket. Heb geen rekening gezien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:26

Yvette81 schreef:
Ik heb in het ziekenhuis een lactatiedeskundige gehad.Ging via ziekenhuis. En zat volgens mij in het zorgpakket. Heb geen rekening gezien.

In t ziekenhuis hoort t gewoon bij het hele pakket idd, krijg je geen rekening van.

Thuis wel, tenzij je verzekerd bent.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:35

Een goede lactatiedeskundige kan ik echt iedereen aanraden indien nodig. Met google, lezen en boerenverstand red je het niet in alle gevallen ;).

Liever een keer een lactatiedeskundige dan zelf te lang aanklooien :j.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:37

Ik moet zeggen dat de LK die bij mij is geweest meer ellende veroorzaakt heeft dan opgelost :+

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:41

Bij een LK is het van belang dat het een LK is die IBCLC gecertificeerd is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:47

Nooit gehoord van die certificatie, handig om te weten.

Ik heb er in het zkh twee gehad. Een vond ik echt niet aardig, ze deed heel ruw en volgens haar deed ik alles fout, had ik te weinig kolfproductie en ging het nooit lukken om hem aan de borst te krijgen en als ik het dan per se wilde moest ik aan allerlei kruidenpillen. Maar beter nam ik gewoon kunstvoeding en moet je accepteren dat het niet bij iedereen lukt :? Ja, hallo... Als LK ben je toch pro BV neem ik aan :?

De tweede die ik kreeg was een stuk geduldiger. Volgens haar legde ik hem perfect aan en gaat hij het heus wel leren, maar dronk hij gewoon nog wat prematuur en komt h met oefenen wel goed en met de productie ook als ik hem blijf aanleggen en kolven. Dus die heb ik maar gehouden :+ maar er zit een hoop verschil tussen LK's.
Voor mij is KV gewoon pas echt de laatste optie. Ik vind BV de beste voeding voor baby's en wil er wel alles aan gedaan hebben :)

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 11:54

Ik heb gelukkig een geweldig boek over borstvoeding.
Ondanks dat, is het compleet nieuw voor mij en ken ik ook helemaal niemand die ooit borstvoeding gegeven heeft. Ik heb mij aangemeld voor een avond cursus via mijn verloskundige, tarief was € 30 euro dus ook nog wel te doen. Partner mag eventueel gewoon mee.

Ik ben normaal helemaal niet zo'n cursus mens, maar ik zal er heus wel íets mee opschieten denk ik.
Het was het idee van mijn verloskundige om zoiets te gaan doen. Maar zij heeft inmiddels al zoveel ideeen gegeven die ik opgevolgd heb waarin ik mijn man heb meegesleurd met alles dat hij absoluut niet meer mee gaat naar deze cursus :')

We zullen het zien!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:56

Een IBCLC gecertificeerd LK heeft het internationale examen gedaan en de opleiding daarvoor gevolgd. En er zit echt veel kwaliteitsverschil tussen LK's.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:12

Wat vervelend Keet, zo zie je maar weer dat iedereen andere ervaringen heeft inderdaad.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:36

Wij hebben 2 informatie avonden die gratis zijn. Had mijn vorige VK ook niet. Wel handig als je voor het eerst mama word. Gaat vooral over hoe en wat met de bevalling en dat soort praktische dingen.

@TS: waarom wacht je niet lekker met een bv cursus tot je kindje er is? Straks gaat het hartstikke goed en heb je genoeg aan je boek. Mocht het niet gaan of er veel onduidelijk is, kan je altijd nog een LK inschakelen. Als ik lees dat het zoveel goedkoper is, zou ik dat doen hoor. Vind 30-35 euro nog wel de moeite. Maar meer dan 300 vind ik persoonlijk geldklopperij.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:04

Sunrise19, dat is ook wat ik wil doen :)
Ik denk dat als de baby er is, en het niet zo gaat zoals moet dat ik haar alsnog vrij snel kan inschakelen..

Maar ik denk zoals de meeste bokkers al zeggen, je al heel veel hebt aan informatie in boeken en internet. Ik heb reeds het boek Borstvoeding van Mary broekhuijsen en Stefan kleintjes gekocht. Daar staat al heel veel informatie over hoe vaak aan de borst, de technieken en voor jezelf de houdingen. Ook kan je er een kraamlogboek mee bij houden. Erg fijn dus!

Verootjoo, wat vervelend dat je zo de eerste ervaring hebt gehad. Lijkt me dat je daar best onzeker van kan worden.. Heb je daar nog feedback op terug gegeven?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:37

Lijkt me een prima plan zo! Dat bedrag voor die lk aan huis is echt bizar... Zeker vooraf als je nog niet eens weet of je het nodig gaat hebben. Gewoon vlot aan de bel trekken als het niet lijkt te lukken, dan is een lk zo ingeschakeld.
Ik heb 1 keer een telefonisch consult gehad met een lk voor een praktisch probleempje later in de bv periode. Dat heeft me al prima geholpen. Was via het kraamzorgbureau (de waarden) en prima geregeld. Als het zo niet beter zou gaan zou ze langskomen, maar dat was dus niet eens nodig.
Ik had vooraf veel op internet gelezen en daarna heeft de kraamzorg me prima op weg geholpen. Eerste dagen in het ziekenhuis lukte het nog voor geen meter, maar eenmaal thuis, met de kraam die er alle tijd voor nam ging het al snel goed.
De verpleegkundigen in het zh deden ook wel echt hun best hoor, maar die hadden er toch wat minder verstand van en gewoon minder tijd.
Ik ben benieuwd of het straks met een tweede makkelijker is omdat ik het al eerder gedaan heb, of dat je met een nieuw kindje toch weer opnieuw alles moet uitvinden. Moet zeggen dat ik van best veel dingen alweer vergeten ben hoe het ook alweer echt was.
Ook qua bevallen. Was vorige keer te ziek om een cursus te doen en nu was het gewoon niet handig met een peuter thuis en erg weinig energie. En vorige keer is het ook gelukt, dus vond het ook niet zo nodig.
Van de week even overleg met de gyn over hoe en wat. Vorige keer lag ik aan allemaal infusen en apparaten en vond ik het toch echt wel balen dat ik zo weinig bewegingsruimte had. Dit keer wel weer medisch, maar ik hoop op een stuk minder poeha, omdat ik nu lang niet zo ziek ben (en hopelijk dit keer niet dagen met gebroken vliezen zal lopen en niet aan de opwekkers hoef).
Vandaag 37 weken, dus vanaf nu mag baby komen. Spannend!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:43

Ik lag aan het infuus (weeenopwekkers) en Gups had een plakker op zijn hoofd voor zijn hartslag. Was ook niet bijzonder mobiel.
Maar door de pijnstilling had ik toch nergens heengekund :+ kon niet eens normaal uit mijn woorden komen..... compleet high en van de wereld

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:55

Ik had er op dat moment ook niet zo heel veel problemen mee hoor, het was wat het was. En ik snapte ook dat het nodig was. Maar wel een ding wat ik deze keer graag anders zou zien.
Ik lag idd aan de opwekkers, en een infuus antibiotica (lang gebroken vliezen en verdenking drager strep b), moest zelf de gehele bevalling aan de ctg blijven vanwege ziekte, had een blaaskatheder en baby een kopelectrode. Echt geen kant op dus haha. Alleen geen pijnbestrijding gehad, maar voor de rest het hele circus geloof ik :+ .
Deze zwangerschap is al een heel stuk gezonder, dus hopelijk de bevalling ook. En dan is het toch wel fijn om iig zelf de keuze te hebben of je iets van bewegingsvrijheid wilt gebruiken.