Vaak ziek, waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:48

senna21 schreef:
Heb jij je amandelen nog?

Precies dit vroeg ik mij ook direct af :)
Dat de klachten telkens met je keel schijnen te beginnen, is hier typisch voor.
Goed dat je snel naar een kno-arts kan !

Loopt nog een topic over trouwens
[MWS] Amandelen verwijderen, ja nee?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:30

Anoniem schreef:
Het enige verschil is dat ik sinds 2014 zelf naar de paarden fiets. Op de een of andere manier lijkt het alsof ik ziek word wanneer er wind op mijn keel heeft gestaan.

Dit is het uitproberen waard.
Er hoort geen wind op je keel te staan - daar heb je idealiter je neus voor.

In de winter doe ik zoals mijn tante uit Canada mij geleerd heeft: ademen door je sjaal (of door 'de buuf', ding heet officieel buff geloof ik).

Van te veel wind direct op je keel droogt het slijmvlies uit. Uitgedroogd slijmvlies is kwetsbaarder voor virussen en bacteriën - en de volgende ziekte is een feit.
"Dat ziektes in je keel beginnen": die amandelen hebben een poortwachtersfunctie. (Wegslopen alleen vanwege erg degelijke argumenten, niet 'omdat de poortwachter de eerste klap krijgt'. Want daar is hij voor!)

Citaat:
Als ik ook maar iets langer in de wind ben dan normaal (daaronder valt dus de route naar school) word ik meteen ziek. Zo vreemd en ik vind het zo jammer. Naar de paarden fietsen vind ik heerlijk, een rondje skaten of hardlopen ook. Maar het lukt niet meer zonder gevolgen :(.

Het enige vreemde vind ik dat je huisarts dit niet in de smiezen heeft gehad.

Neem je maatregelen en blijf lekker fietsen, skaten en noem maar op!

MirandaMalik

Re: Vaak ziek, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:51

Misschien ook nog iets om over na te denken, is slaapapneu.
Geen idee of je daar last van hebt, kan misschien ook juist komen doordat je telkens verkouden bent, maar als je niet genoeg zuurstof binnen krijgt tijdens je slaap kun je ook heel moe en lusteloos en vatbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:00

Wauw, bedankt voor je uitgebreide reactie, Janneke2! Met wind die op m’n keel heeft gestaan bedoel ik eigenlijk gewoon dat ik in de wind ben geweest :'), ik draag áltijd een sjaal (zonder kan ik de deur gewoon niet uit, heb het gevoel alsof ik dan nog 10x sneller ziek ben). Ook adem ik vrijwel altijd door mijn neus voor zover dat mogelijk is. De weg naar stal bestaat eigenlijk alleen maar uit stukken waar de wind echt vol op staat, dus als ik tegen de wind in moet gaan krijg ik meteen last. Mijn keel en neus gaan helemaal rauw voelen en ik krijg soms ook weinig lucht binnen. En daarna ben ik dus ziek :').

Vroeger werkte ik op een paardenstal, dat was ook hard werken plus ik moest er nog heen fietsen. Als ik dan ‘s avonds thuis kwam was ik kapot, ik ging ook wazig zien, alsof er watjes voor m’n ogen zaten ofzo. Dat heb ik nu gelukkig niet meer.

Wat bedoel je precies met het stukje waarin je zegt dat de huisarts het niet in de smiezen heeft gehad?

Bedankt voor je reactie MirandaFuego! Dat zou ook kunnen inderdaad. Ik ga het onthouden :).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:05

Als je door je mond adem zorg ervoor dat je sjaal ervoor zit.

Heb mijn amandelen ook nog en eigenlijk hadden die eruit gemoeten op jonge leeftijd. Volgens mijn HA heeft het geen tot zeer weinig nut op oudere leeftijd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:10

Anoniem schreef:
Bedankt voor je reactie! Ik heb er net even naar zitten kijken en vind het nogal zweverig overkomen, correct me if I’m wrong! Heb jij er zelf ervaring mee?

Eerlijk gezegd alleen met paarden en honden ;) Maar ik zou er wel voor open staan.
Je hebt wèl gelijk dat je goed moet kijken met wie je in zee gaat, daarom schrijf ik ook een holistisch ARTS, dus iemand die arts + is, en niet iemand die alleen een cursusje heeft gevolgd ofzo, dan wordt het idd al gauw zweverig >;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:39

Anoniem schreef:
Met wind die op m’n keel heeft gestaan bedoel ik eigenlijk gewoon dat ik in de wind ben geweest :'), ik draag áltijd een sjaal (zonder kan ik de deur gewoon niet uit, heb het gevoel alsof ik dan nog 10x sneller ziek ben). Ook adem ik vrijwel altijd door mijn neus voor zover dat mogelijk is. De weg naar stal bestaat eigenlijk alleen maar uit stukken waar de wind echt vol op staat, dus als ik tegen de wind in moet gaan krijg ik meteen last. Mijn keel en neus gaan helemaal rauw voelen en ik krijg soms ook weinig lucht binnen. En daarna ben ik dus ziek :').

Idealiter moet je neusademhaling je keel beschermen.
...maar als je neus van binnen ook rauw wordt - heftig!

Heb je ooit de glutaminekuur gedaan?
Gesteld dat je 60 kilo weegt: 10 dagen lang 60 gram L-Glutamine op een lege maag innemen. (Mag opgelost in water of vruchtensap, de voorgaande 2 uur niets eten.)
Na die kuur doe ik nog 'als onderhoudsdosering' 'een schepje' per dag.

Dat helpt om je slijmvliezen sneller te laten herstellen.

En je darmflora kan ook gelpen: het blauwe-dop flesje van symbiofor is helpt slijmvliezen.
Citaat:
Wat bedoel je precies met het stukje waarin je zegt dat de huisarts het niet in de smiezen heeft gehad?

...dat jij keer op keer ziek wordt zonder dat de HA er op wijst , terwijl 'rauw slijmvlies' een soort van uitnodiging aan allerlei infecties is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:33

Ik ben net terug van de KNO-arts. Hij heeft me onderzocht maar zei dat mijn klachten niet van het KNO-gebied weg kunnen komen. Het zou te maken kunnen hebben met mijn ademhaling, misschien adem ik verkeerd bij inspanning. Ik moet nu op zoek naar een fysiotherapeut of een logopedist die mij kan helpen bij het verbeteren van mijn ademhaling - als daar het probleem zit. Anders moet ik terug en kan ik een verwijzing naar de longarts krijgen. Helaas dus nog geen licht aan het einde van de tunnel, maar misschien kan de fysio/logopedist me helpen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:55

Hoi,

Wat raar dat je kno dat zo kan zeggen. Ik zou een doorverwijzing naar een andere vragen.

Ik was ook minimaal 6x pee jaar ziek. Ik ben ook bijna overal geweest. Ook al bij een kno en longarts, niemand kon wat. Een kaar later met spoed naar het ziekenhuis ivm zuurstof te kort in mijn bloed. Nu bijna een jaar later ben ik 1.5 week geleden geopereerd aan mijn holtes en tussenschot. Het bleek zelfs dat de doorgangen dichtgegroeid waren waardoor de ontstekingen niet weg konden en de medicijnen er niet bij konden. Dit is alleen op een ct-scan te zien.

Bij mij heeft het ook lang geduurd voordat er wat gedaan is, maar de aanhouder wint. Ik heb alleen al mijn amandelen niet meer en ook vitamine d te kort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:05

Anoniem schreef:
Ik ben net terug van de KNO-arts. Hij heeft me onderzocht maar zei dat mijn klachten niet van het KNO-gebied weg kunnen komen. Het zou te maken kunnen hebben met mijn ademhaling, misschien adem ik verkeerd bij inspanning. Ik moet nu op zoek naar een fysiotherapeut of een logopedist die mij kan helpen bij het verbeteren van mijn ademhaling - als daar het probleem zit. Anders moet ik terug en kan ik een verwijzing naar de longarts krijgen. Helaas dus nog geen licht aan het einde van de tunnel, maar misschien kan de fysio/logopedist me helpen.

Ik herken heel veel van wat je typt. Vooral de moedeloosheid dat ze niks vinden.
Maar soms kun je je doodziek voelen zonder dat daadwerkelijk te zijn. Ik heb dit jaren gehad, was vaste klant bij de ha, kwam regelmatig bij de KNO, Gynaecoloog, en nog wat dokters. Er werd vrijwel niks gevonden, ook niet na tig keer bloedonderzoek doen.
Bij mij was het dan ook puur somatisch, dus dat wil zeggen dat de lichamelijke klachten geen lichamelijke oorzaak hebben, maar een psychische oorzaak kunnen hebben. Stress kan echt onwijs veel doen met je lichamelijke gezondheid. Als je lang gebukt gaat onder stress, maar niet op de eerste stressuitingen reageert, ga je er als het ware doorheen en raakt het hele stresssysteem van de rel. Je lichaam wil nog duidelijker laten merken dat er stress of spanning is, dus maakt het je ziek.

Het kan stress of spanning van van alles zijn, soms heb je niet eens door dat je stress of spanning het.

Edit: ik zie dat er al eens eerder over had gepost :P

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:38

Ik heb niet alles gelezen, wel dat iemand anders al over B12 begon..
Artsen weten niet dat je zoveel klachten kan krijgen van vitamine B12 tekort, het is een heel vervelend probleem.
Reguliere artsen zeggen dat je B12 waarde vanaf 300 goed is, helaas is dat niet het geval en kan je zelfs als het 300 is nog veel klachten ervan ervaren.

Ik heb het zelf ook gehad, mijn waarde was 147 veeel te laag dus.. Ik had dezelfde klachten die jij had. Kijk eens op de site van de vitamine b12 stichting daar kan je heel veel info vanaf halen.
En ik zou als ik jou was je bloeduitslagen eens opvragen en laten bekijken door bijvoorbeeld een holistisch therapeut.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:47

Anoniem schreef:
(...)misschien adem ik verkeerd bij inspanning.

...als je slijmvlies bij het minste of geringste rauw wordt, is het verwijt 'adem niet met open mond' snel gemaakt.

En mogelijk heb je een hypertoon middenrif, maar dat verklaart niet waarom je slijmvlies rauw wordt.

Een hypertoon middenrif kun je zelf relatief makkelijk verhelpen.

Citaat:
Ik moet nu op zoek naar een fysiotherapeut of een logopedist die mij kan helpen bij het verbeteren van mijn ademhaling - als daar het probleem zit. Anders moet ik terug en kan ik een verwijzing naar de longarts krijgen. Helaas dus nog geen licht aan het einde van de tunnel, maar misschien kan de fysio/logopedist me helpen.

...eh, moet je op de loopband van de fysio, die dan jouw ademhaling observeert...?
Dat valt uiteraard te proberen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:51

Je gebit is ok? Geen stiekem lekkende vuliingen? Al je almgaan al uit je gebit? Dat ondermijnt ook een immuunsysteem..

Neem eens elke dag een fruit/groente smoothie met een eetlepel psyliumvezels, de vezels nemen extra water en gifstoffen uit je darmen mee....