Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:11

Poeh, goede vraag. Ik sport niet fanatiek, maar ga wel eens paardrijden voordat mijn eating window om 12u begint. Maar dan ga ik dus daarna eten, dat is wel anders dan wat jij hebt.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:18

Ja sporten voor m'n window begint vind ik ookjuist heel prettig, maar helaas lukt me dat meestal alleen in het weekend

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:46

Ik had vanaf begin juni niet meer aan IF gedaan, zag er eigenlijk een beetje tegenop, maar ook gewoon luiheid. Ben ook weer behoorlijk wat aangekomen. Sinds gister weer begonnen en ik voel me nu al zoveel beter. Veel meer energie en een uitgeslapen gevoel, in plaats van slap en moe zoals normaal.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:54

In het begin was ik ook heel bang op flauw te vallen, diëten waarbij ik minder eet hou ik nooit vol omdat ik duizelig wordt.
Met IF heb ik dat niet, ik eet voldoende maar gewoon een stuk later het is een barrière die je even moet doorbreken maar gaat echt heel snel veel beter!
Gisteren moest ik vroeg werken en at ik rond 8 uur mijn ontbijt, die ik overigens heb uitgesmeerd tot half 11 om telkens kleine hapjes te nemen. Daarna om 13.00 lunch gegeten en was om half 3 echt total loss.
Gelijk ontzettend moe en vannacht slecht geslapen :n

Vandaag weer IF'en maar :Y)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:59

Wat een positieve verhalen allemaal, zo fijn om te lezen! Nu ga ik het ook durven, haha. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:28

Hoe bepalen jullie je luiken? Dus ochtend middag of middag avond ect?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:33

Ik eet geen ontbijt. Mijn pauze begint rond 12u. Dus dan lunch ik, en 's avonds gewoon een warme maaltijd. Soms eet ik om 6u, maar vaak eten we later rond 8u waardoor ik 's avonds laat geen honger meer heb. Dus 2 maaltijden op een dag is zat voor mij.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:35

Eet jij daar tussen helemaal niets, SCW? Ik begin na 12u met eten en hou daar voor 20u mee op. Gister lukte dat niet helemaal, toen had ik een iets groter raam. Vandaag ben ik van 15.30 tot 21.30 weg dus eet ik tussendoor wat brood, denk dat ik als ik thuis kom nog wel even wat yoghurt neem ofzo, anders wordt het wel een lange fast.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:41

Mijn dag vandaag;

10.00 - 13.00 - groentesap van bieten, halve citroen, 3 appels en groot stuk gember.
13.30 - 2 tosti's met kaas en ketchup.
16.00 - wortels met hummus.
19.00 - gegrilde zoete aardappel salade.

niet helemaal IF maar heb net 2 dagen wel vroeg gegeten dus bouw ik zo het ontbijten even rustig af.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:43

Ik heb ook de 12-20 luik, maar ben er vrij flexibel mee.. Als ik later op de avond nog sport begin ik iets later met eten en stop ik iets later (bijvoorbeeld 14-22). Maar ik ben ook nog echt een newbie wat betreft IF, dus of dit echt handig is weet ik (nog) niet O:)

Houden jullie eigenlijk ook bij hoeveel kcal jullie dan binnenkrijgen of niet?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:47

Ik wel. Ik probeer tussen de 1500 en 1700 uit te komen, mijn bmr is zo uit mijn hoofd 1460 en ik heb een kantoorbaan, dus zit doordeweeks veel stil.

Mooi lijstje Willemien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:12

bobje26 schreef:
Hoe bepalen jullie je luiken? Dus ochtend middag of middag avond ect?

Ik stel het smorgens uit
Dus ik "ontbijt" tussen 12 en 2 , net hoe het uitkomt
Dan Avondeten tussen 6 en 8 en naar gelang hoe de dag loopt en daarnaast nog iets tussendoor
Maar of dat smiddags of savonds is ligt er aan hoe vroeg/laat de maaltijden zijn

(Hiermee ben ik indertijd van maat 54 naar maat 46 gegaan , daarna het klad er in en ben nu weer begonnen om er bog 2 a 3 maten af te krijgen en mijn energie weet op peil te krijgen , sinds dat het klad er in is gekomen schort het daar onder andere ook weer Aan)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:23

Zie nu pas dat hier een topic over is. Heeft ook sterk mijn interesse. Ik merk dat als ik ontbijt, ik vanzelf aankom. En inderdaad na een paar uur al weer honger krijg. Heb ook van nature niet echt de behoefte om te ontbijten. Sinds een week sla ik het dan ook over, eet rond 12.30 mijn lunch (karig) en 's avonds rond 19.30 gewoon avondeten, dan eet ik echt wat ik lekker vind. Na een week een kilo kwijt. Netjes toch. En ik voel me er goed bij.
Enige twijfelpunt is dat ik vaak 's morgen een lange buitenrit maak of ga hardlopen. En dan meen ik toch dat ik vantevoren een snee moet eten of zo, omdat ik anders te slap wordt. Maar misschien ook dat maar eens proberen om zonder te doen. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Reden ook dat dit bij mij past omdat ik echt niet kan dieten met koolhydraatarm of supergezonde dingen of zo. Ik ben gewoon gek op pasta's, rijst en pizza. Wil dat niet laten staan. Italianen zijn over het algemeen ook slank.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:14

Ik eet niet speciaal iets omdat ik actief ga zijn voor mijn eerste maaltijd uit
ik kan bijvoorbeeld eerst mesten en voeren en daarna 3 uur lichamelijk zwaar werk doen en daarna pas eten
Ik heb nergens last van qua slapte oid
Maar je kunt altijd iets meenemen voor het geval dat natuurlijk

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:58

Hoi,

Ik volg dit topic al een tijdje en ik vind het wel interessant. Vroeger toen ik op school zat at ik s'morgens nooit, wel dronk ik een chocomelk ( vraag mij niet waarom, deed ik al van kleins af aan). Toen was ik mooi op gewicht, maar dat kan ook ermee te maken hebben dat ik toen ook veel stress had. Nu heb ik een tijd, 1-2 jaar wel s'morgens gegeten, niet veel want ik heb geen honger eigenlijk maar ik at dan s'morgens wat omdat ze idd zeiden dat dit goed was. Ik probeer een paar kilo kwijt te raken en volgens vele begon dit met een goed eetpatroon, alleen lijkt het alsof ik dus nooit genoeg heb. Dus ondanks dat ik geen honger had, at ik iets kleins. En sinds ik dit doe heb ik idd veel meer honger en zin in vanalles doorheen de dag. Dus ik sla het ontbijt s'morgens terug over. Ik heb ook echt geen honger tot s'middags dus op dat gebied houd ik het ook vol. Alleen ik krijg letterlijk maagpijn als ik nuchter blijf -O- Vroeger had ik dit nooit maar vroeger dronk ik ook altijd suikerhoudende dranken, nu drink ik op mijn werk alleen maar water. Iemand enig idee hoe dit komt?
Nogmaals ik heb geen honger s'morgens ofzo, ik drink alleen water en meestal rond 10 uur begin ik last te krijgen van mijn maag -O- Als ik dat iets eet is dat dus wel direct weg maar als ik eet dan krijg ik doorheen de dag echt eetbuien. Als ik pas s'middags eet dan heb ik dit dus niet.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 02:14

Ik meld mij ook. Vind het heel interresant en ook goed om te lezen dat dit voor zoveel mensen werkt. Ik woon nu nog in een hostel, dus kan hier geen porties afwegen etc. maar ik hoop zsm een eigen plekje te vinden, en er dan dus mee te beginnen. :)

(Kan natuurlijk ook beginnen zonder af te wegen, maar ben bang dat ik dan te weinig ga eten)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:11

Mijn streven is om tussen de 1400-1600 kcal per dag te nuttigen.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:58

Nieky, wat vervelend van die maagpijn! Gaat het niet weg als je koffie drinkt? Ik kreeg ook een klotsende buik door gelijk in de ochtend zoveel water op nuchtere maag, dus nu begin ik met een glas water, dan een koffietje en rest van de ochtend alleen water en thee, en ik heb nergens last meer van :) Wie weet helpt dat bij jou ook?

Leuk om te merken dat er toch wel wat mensen mee bezig zijn/willen beginnen.. Doen jullie het vooral om wat af te vallen ook of gewoon voor de structuur?
Ik merk dat ik nu ik thuis zit ivm studeren voor herkansingen ik wel aan m'n kcal kom, maar inderdaad net als Sanne moet ik wel opletten dat zodra ik weer een gewoon ritme heb en meer buiten huis ben, ik genoeg blijf eten. Zo tegenstrijdig dat hoe meer ik bezig ben, hoe minder ik eet, terwijl ik op dagen thuis gemakkelijk veel teveel zou kunnen eten :o?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:29

Interessant topic. Ik heb een tijdlang intermittent fasting gedaan in combinatie met een koolhydraatarm dieet, maar dat laatste vond ik toch te lastig en ben ik met beiden eigenlijk gestopt. Ik vond het eigenlijk wel heel fijn toen ik er eenmaal aan gewend was. Ontbijten doe ik eigenlijk al nooit, in elk geval niet voor 10/11 uur 's ochtends (ben altijd een beetje misselijk 's ochtends, dus eten lukt dan niet).

Ik merk trouwens ook dat als ik een dag thuis ben, ik veel te veel eet. Ik ben echt een vervelings-eter helaas. Als ik lekker bezig ben dan eet ik gewoon op normale tijden. Ik wil wel echt wat kilo's kwijt trouwens, maar ik denk dat ik eerst wel weer even wil wennen aan een 13-21 schema en dan pas weer ga sleutelen aan het aantal kcal.

Mijn gewicht is een lastig ding. Ik ben "maar" 10 kg te zwaar, waardoor ik er eigenlijk weinig nadelen van ondervind en mensen zeggen ook vaak "maar zo zwaar ben je toch helemaal niet?" en dat vermindert de motivatie een beetje. Ik ga door van die perioden waarin ik denk "jeetje dit kan echt niet meer" en dan een week later vind ik het wel weer meevallen. Echt diëten en calorieentellen houd ik daardoor niet goed vol.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:34

Koffie krijg ik nog meer maagpijn van hihi :+ Misschien terug beginnen met chocomelk smorgens aangezien dat vroeger werkte.
Helaas kan ik op mijn werk ook geen thee ofzo zetten ( ik werk als poetshulp) dus als ik water meepak dan ben ik ook verplicht om water te drinken.

Ik wil dit vooral doen omdat ik hoop dat ik dan minder eetbuien krijg en daardoor dus ook afval. Ik denk dat veel mensen ook eten uit verveling. Als ik thuis zit dan eet ik ook veel meer maar puur uit een soort verveling. Als je actief bezig bent, denk je niet na over eten.

Yellowgray ik heb hetzelfde als jou. Ik moet maar een kilo of 5 -8 afvallen. De mensen zeggen idd dat het wel meevalt en ik niet te dik ben maar ik wil toch echt dat buikje terug weg.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:24

Heb hier al regelmatig naar gekeken en over gelezen, gisteren maar eens de knoop door gehakt en na het avondeten begonnen, 18.00. Vanmorgen ontbijt uitgesteld tot na 10 uur, dus had er 16 uur op zitten. Het ging me verrassend gemakkelijk af, tegen 10-en vanmorgen klein knorretje in de buik maar zeker geen honger, flauw, chagrijnig ofzo :Y)

Ik ga eerst beginnen met de 'crescendo' verdeling, 3 niet opvolgende dagen in de week. Pak nu zaterdagavond-zondagochtend weer om te vasten (heb dan wel een verjaardag dus tijden zullen wat doorschuiven). Als 't bevalt ga ik wel kijken of ik er een dag (of meerdere) bij ga pakken of nog wat ga schuiven met de tijden. Wij zijn in de avond vrij vroege eters en daarna vaak druk, dus zal voor mij wat lastiger zijn om bijv om 8 uur of 9 uur nog echt een eetmoment te hebben, dan is het praktischer om gewoon na het avondeten te stoppen en volgende ochtend uur of 10 weer te beginnen. De 2 dagen dat ik in de sportschool ben (krachttraining en/of HIIT circuitje) eet ik voorlopig gewoon 'normaal' dus daar plan ik omheen.

Is voor mij absoluut niet om af te vallen, meer nieuwsgierigheid en benieuwd wat het doet qua energie!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:47

Leuk dat er meer mensen zijn die aan IF (willen) doen! Ik heb al de hele ochtend honger, maar had allerlei afspraken dus geen tijd om te eten. Nog een kwartiertje volhouden. *\o/* Mijn eten vandaag op kantoor bestaat uit een bak sla met tomaatjes, geitenkaas, mais en een beetje pesto vinaigrette, twee broodjes met hummus en een halve avocado, een activia en 100gram verse aardbeien. En thee. Wat ik vanavond ga eten weet ik nog niet. Ik denk dat ik zometeen als lunch de salade, 1 broodje en de yoghurt eet, dan heb ik vanmiddag nog een broodje en aardbeien.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:59

Het fijne is dat als je gaat eten je ook echt honger hebt. Dan geniet je er ook veel meer van. En omdat je maar twee eetmomenten hebt, denk je verder ook niet de hele dag aan eten zoals anders. Het staat gewoon vast, klaar. Dan hoef je je daar verder niet mee bezig te houden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:22

Nou, het ging me gisteren toch zo fijn af en is er niet van gekomen nog iets te eten na het avondeten, dat ik vanmorgen mijn ontbijt maar weer heb meegenomen naar m'n werk ipv meteen eten. Einde van de middag sporten en benieuwd of het daar invloed op heeft.

Vond hier nog wel een fijne uitleg;

http://www.burnfatnotsugar.com/intermit ... sting.html

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:31

Sanne, heb je de neiging om te weinig te eten dan dat je het nog niet druft zonder wegen?

Yellowgrey & Nieky, same here.. Volgens BMI licht overgewicht, maar durf toch wel van mezelf te zeggen dat ik een gezond lijf heb wat hooguit iets strakker kan :) Vorig jaar was ik 15 kilo lichter, hoorde ik van iedereen dat ik te dun aan het worden was en als ik daarvan de foto's terugzie was het met kleren aan idd mooier, maar ik was echt 'skinny fat', terwijl ik nu veel gespierder en gezonder ben :)

Bloodymary, ik heb dat juist niet eigenlijk, iig niet na de 'fast'. Ik begin netjes tussen 12-14 met m'n eerste maaltijd, maar nog totaal geen honger. Ben ik eenmaal begonnen dan heb ik wel steeds 'trek' (echt trek, gewoon zin in lekkers, is absoluut geen hongergevoel), wat ik moeilijker vind om niet aan toe te geven dan wanneer m'n maag een keertje rammelt in de ochtend.. Als ik kort na mijn eerste maaltijd dan weer een vrij grote maaltijd neem heb ik rest van de dag helemaal geen trek meer en zou ik gemakkelijk weer in de 'fast' kunnen, maar ik neem dan gewoon aan het einde van mijn eating window nog een bak kwark met fruit bijvoorbeeld..

Fijn dat het zo gemakkelijk ging Remember! Lijkt het je trouwens niet moeilijker om sommuge dagen wel en andere dagen niet aan IF te doen? Raakt je lichaam niet sneller gewend wanneer je het 'fulltime' doet waardoor het gemakkelijker wordt? Die link heb ik even opgeslagen, vanavond eens even lezen :)