misbruik of??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duijfje

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:54

Geen bewijs?
En wat dan van de bezoeken aan de huisarts (en wat daaruit kwam) en het berichtje dat je gekregen had?

Ik heb wel eens gehoord van een therapie voor kinderen inderdaad met tekenen en kleien. Ik denk dat ze die uitbarstingen bij jou heeft omdat jij save heaven bent. Vreemde ogen dwingen. Iemand anders (therapeut) erbij halen en gedrag opserveren...?
Ik denk ook dat er iets vanuit de persoon gezegd is en dat ze daarom niet verteld hoe of wat.

Enorm lastig en wil je veel sterkte wensen..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 00:00

Hallo TS ik lees vooral mee, maar is speltherapie niks misschien? Dat is een spelendgewijs therapie. Dus een vertrouwensband opbouwen en praten. Vaak omdat ze dan ook door het spelen afgeleid zijn, komt de waarheid vaak eerder aan het licht als puur zitten en praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 00:12

Vreselijke situatie is en blijft het... :n

Wel zou ik, ook al is het afschuwelijk wat er mogelijk met je dochter gebeurd is, het niet accepteren dat ze schreeuwt dat ze je haat en dat soort dingen. Dat is ook iets voor later. Hoe erg het ook is wat er gebeurt, je mag het niet afreageren op mensen die onschuldig zijn. Daarbij moet je uiteraard wel weer duidelijk maken dat je er altijd voor haar bent en altijd van haar zal blijven houden. Maar schreeuwen en slaan met deuren is niet acceptabel. Hoe erg het ook is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 00:38

Misschien een heel stom idee maar gezien de "band" met het oudere stel misschien met ze praten en uitleggen dat het niet goed gaat met je dochter en dat je er niks van snapt maar dat ze voorlopig niet meer naar welke oppas dan ook gaat. Wie weet is hun ook iets opgevallen. Ga uit van hun onschuld en wie weet is er een derde in jet spel zoals een kennis of een buur. Misschien kom je zo achter informatie en haal je een beetje het mogelijke argwaan bij deze mensen zo weg. Je bent de moeder dus terecht dat je je zorgen maakt. Als je echt denkt dat 1 van dit stel de dader is, kan ik me ook voorstellen hoor dat dit te moeilijk is. Tegen dochter zou ik wel zeggen dat hun niet meer oppassen met een smoesje als reden. Misschien is dit een opluchting voor het kind en kan ze zich meer openstellen voor jou.

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 02:41

Jeetje, wat heftig. Het enige wat ik kan zeggen is veel sterkte en succes.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 07:55

Resistance schreef:

Wel zou ik, ook al is het afschuwelijk wat er mogelijk met je dochter gebeurd is, het niet accepteren dat ze schreeuwt dat ze je haat en dat soort dingen. Dat is ook iets voor later. Hoe erg het ook is wat er gebeurt, je mag het niet afreageren op mensen die onschuldig zijn. Daarbij moet je uiteraard wel weer duidelijk maken dat je er altijd voor haar bent en altijd van haar zal blijven houden. Maar schreeuwen en slaan met deuren is niet acceptabel. Hoe erg het ook is.

Dan is het wel belangrijk dat je iets geeft ter vervanging om zich op te uiten.
Bijv een boksbal.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:04

Resistance schreef:

Ik ben een stille meelezer en ik wil hier inderdaad even op inhaken.

Ik ben het tot op zekere hoogte eens met Résistance. Helemaal als je bedenkt dat er (mogelijk) echt niets specifieks gebeurd is en jij deze praktijken van je dochter gewoon accepteert. Misschien vind je dochter dat ook een beetje vreemd? Ik weet het niet.

Maar afgezien van of het wel of niet gebeurt is, het is een super heftige situatie. Ik wil je veel wijsheid wensen en hoop dat je dochter haar probleem binnenkort met je durft te delen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:44

Duijfje schreef:
Geen bewijs?
En wat dan van de bezoeken aan de huisarts (en wat daaruit kwam) en het berichtje dat je gekregen had.

Is geen bewijs, bewijs is er als die man iets verteld wat die gedaan heeft, of als iemand iets gezien heeft.
De wereld is hard!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:55

Mag ik iets heel stoms vragen? Niet aanvallend bedoeld en snap dat het niet zo simpel ligt... Maar weet jij zeker dat deze mensen niet ook nog op andere kinderen passen? Want dan is het misschien wel zo fijn om ook andere ouders eens wat na te vragen en/of te waarschuwen.

Ik vind je heel goed bezig verder! Dat sowieso.. Ik was minder praktisch te werk gegaan en had mensen direct geconfronteerd. (wat niet handig is want je krijgt dan vaak rare situaties... ) Wel ontzettend rot dat er niet meer gedaan kan worden op dit moment..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 13:26

Maar hoe erg ook, zonder hard bewijs kun je niets. Je kunt niet op basis van vermoeden, hoe sterk ook, mensen hun levens verwoesten.
Stel dat er iets bekend wordt gemaakt bij anderen, dat verspreid zich razendsnel. En stel dat het dan toch allemaal anders blijkt te zitten en de beschuldiging is niet terecht. Die mensen komen nooit meer van het stempel af.
Mede daarom is jouw aanpak echt goed TS.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:01

vrouwke schreef:
Duijfje schreef:
Geen bewijs?
En wat dan van de bezoeken aan de huisarts (en wat daaruit kwam) en het berichtje dat je gekregen had.

Is geen bewijs, bewijs is er als die man iets verteld wat die gedaan heeft, of als iemand iets gezien heeft.
De wereld is hard!

Waarom zou het perse de man geweest zijn. Kan zomaar ook de vrouw geweest zijn áls één van de twee al iets gedaan heeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:12

piezze schreef:
Misschien een heel stom idee maar gezien de "band" met het oudere stel misschien met ze praten en uitleggen dat het niet goed gaat met je dochter en dat je er niks van snapt maar dat ze voorlopig niet meer naar welke oppas dan ook gaat. Wie weet is hun ook iets opgevallen. Ga uit van hun onschuld en wie weet is er een derde in jet spel zoals een kennis of een buur. Misschien kom je zo achter informatie en haal je een beetje het mogelijke argwaan bij deze mensen zo weg.

Ik vind dit echt een hele goede opmerking. Dit zou echt een prima insteek kunnen zijn om het gesprek met hun aan te gaan.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:28

Pff wat een verhaal! En wat ben jij een kanjer van een moeder! Waar ik meteen aan moet denken is er ook onderzoek gedaan na soa?

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 17:44

belle_boef schreef:
Zou het voor haar helpen als je juist zegt dat je niet begrijpt waarom zr boos is maar dat je haar juist wil begrijpen zodat je haar kan helpen. En dat je dat aks mama graag wil en er geen enkele rede in de weg zal staan hoe gek die ook is?
Juist omdat ze zo pienter is?

Ook een tijdje geprobeerd, maar dan krijg ik of de reactie dat ze het zelf ook niet weet, of dat ze het me niet wil vertellen.

Resistance schreef:

Ik accepteer die buien ook zeer zeker niet, maar ik zit wel met mijn handen in het haar aangezien ik van alles geprobeerd heb, maar tot nu toe niks lijkt te werken: begripvol reageren, laconiek reageren, negeren, heel duidelijk vertellen dat ik dat gedrag niet accepteer....
Er is afentoe een dag dat ze een engeltje is, ook vrij extreem eigenlijk, en er zijn meestal dagen dat ze de boel gigantisch op stelten zet, boos word om niks enzovoorts.

Ik heb een aantal geluidsopnames gemaakt, die ik binnenkort met de jeugdprofessional ga bespreken en ik ga zeker aandringen op meer hulp/therapie.
Sommige mensen om mij heen die overal van weten steunen mij hier gelukkig ook in, en 1 persoon gaat ook mee naar de JP om wellicht nog beter te kunnen doordringen.

Speltherapie is 1 van de dingen die ik eventueel wil proberen, maar het moet gewoon gelijk goed zijn want hoe meer mensen ze "voor de gek" kan houden, hoe slimmer ze daarin word en hoe moeilijker dit op te lossen is.

@liannetje86, ik weet echt voor 200% zeker dat daar geen andere kinderen over de vloer komen.

@tica_81, precies. En dat maakt deze situatie zo vreselijk gecompliceerd...
Ik kan niks, sta in weze met mijn rug tegen de muur, totdat ofwel mijn dochter gaat praten ofwel er een wonder gebeurd en dit allemaal logisch te verklaren is.
Maar tot die tijd moet ik roeien met de riemen die ik heb, mijn dochter beschermen en helpen (sowieso met haar gedrag, en hopelijk komen we dan meer te weten)

@ayasha, dat is ook zeker een mogelijkheid, ALS er al iets gebeurd is wat het daglicht niet kan verdragen, het blijft helaas nog steeds bij vermoedens.

Goof schreef:
piezze schreef:
Misschien een heel stom idee maar gezien de "band" met het oudere stel misschien met ze praten en uitleggen dat het niet goed gaat met je dochter en dat je er niks van snapt maar dat ze voorlopig niet meer naar welke oppas dan ook gaat. Wie weet is hun ook iets opgevallen. Ga uit van hun onschuld en wie weet is er een derde in jet spel zoals een kennis of een buur. Misschien kom je zo achter informatie en haal je een beetje het mogelijke argwaan bij deze mensen zo weg.

Ik vind dit echt een hele goede opmerking. Dit zou echt een prima insteek kunnen zijn om het gesprek met hun aan te gaan.

Ik heb al eerder meerdere malen een balletje opgegooit door tussen neus en lippen te vertellen dat het gedrag van mijn dochter momenteel niet door de beugel kan.
Helaas krijg ik enkel "nee hoor,.. is altijd lief", of "hier doet ze dat niet hoor", of "tja, ze word mondiger he, gewoon concequent blijven".
Daar kom ik helaas niet verder mee.

@oOeefjeOo, nee is geen test gedaan omdat er van pentratie geen sprake kon zijn volgens de arts, dan zou de schade heftiger zijn geweest.

Voor degenen die me complimenteren met hoe ik dit aanpak, dank je wel en doet me zeker goed.
Ik doe alles wat in mijn mogelijkheden ligt, maar kom helaas niet echt verder en daar baal ik als een stekker van.
Daarnaast doe ik wat mijn moederhart me ingeeft, en ik denk dat dat niet iets is waarvoor ik gecomplimenteerd hoef te worden.
Maar toch heel lief van jullie!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:32

Het lijkt me dat er momenteel ook niet veel anders te doen valt dan je al doet. Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:04

Hoenuverder schreef:
Speltherapie is 1 van de dingen die ik eventueel wil proberen, maar het moet gewoon gelijk goed zijn want hoe meer mensen ze "voor de gek" kan houden, hoe slimmer ze daarin word en hoe moeilijker dit op te lossen is.

Hier wil ik je toch even voor waarschuwen: als je met deze verwachtingen aan welke soort therapie dan ook begint dan zal het hoe dan ook elke keer weer fout gaan. Dat ligt dan echter niet aan de therapeut of de patient, maar aan jouw verwachtingen als moeder. Geen enkele therapeut zal meteen in het eerste (of tiende!) gesprek alle verdedigingsmechanismen van je dochter uitzetten en meteen haar hele hebben en houden blootleggen - wees blij dat dat niet zo werkt, anders zou je kind voor alles en iedereen een open boek zijn en door wie dan ook gemanipuleerd kunnen worden.
Bovendien, als je dochter zich binnen 1 (of 10) gesprekken ineens helemaal blootgeeft aan een totale vreemde (wat een therapeut ook gewoon is), dan zou dat een vrij ziekelijke reactie zijn. Gezonde mensen houden al een gezonde afstand tot anderen, dus het feit dat iemand ziek/gekwetst is betekent niet dat die persoon alle persoonlijke afstand moet verwijderen om weer gezond te zijn. Juist niet.
Mensen die daadwerkelijk misbruikt zijn gaan over het algemeen ook niet in therapie om alle details boven te halen van het onrecht wat ze is aangedaan, maar juist om grenzen te leren aan te geven en te bewaken - net zo goed naar de therapeut als naar de buurvrouw.

Therapie kost tijd - niet alleen bij kinderen maar ook bij volwassenen. Verdedigingsmechanismes worden door mensen/kinderen ontwikkeld en omhoog gehouden omdat ze helpen, en die worden dus niet na 1 woord van de therapeut meteen weggegooid. De reden is stomweg dat je iemand moet vertrouwen om dat te doen, én omdat je erop moet vertrouwen dat de verdedigingsmechanismes van die andere persoon vervolgens sterk genoeg zijn om ook jou te beschermen. En voor je daar zeker van bent heb je echt wel een flink aantal uur in die stoel gezeten, omdat je er zeker van wil zijn dat die therapeut je niet wegstuurt/uitlacht/belachelijk maakt omdat je ooit X hebt meegemaakt.

Ik snap dat je als moeder met de handen in het haar zit en gek wordt van alle onzekerheid, maar in je berichtjes over hulpverlening en onderzoek lijken 2 doelen door elkaar te lopen: willen weten wat er gebeurd is en je kind zich weer veilig laten voelen. Het klinkt nu in je berichtjes alsof je die twee trajecten soms door elkaar haalt, namelijk dat je een therapeut wilt voor je kind om erachter te komen wat er gebeurd is, en kijken wat er met politie/onderzoek mogelijk is zodat je kind het een plekje kan geven omdat er geen onduidelijkheid meer is. Dat zijn echter 2 verschillende dingen:
therapie voor het kind is therapie voor het kind, geen waarheidsvinding voor ouders. Het kan heel goed zijn dat een kind tijdens therapie nooit over (mogelijk) misbruik zal praten maar er wel heel erg van opknapt omdat ze leert hoe ze met haar emoties om kan gaan.
Dus ga alsjeblieft niet op zoek naar een therapeut die je kind kan 'kraken', alle verdedigingsmechanismes overboord gooit en de waarheid boven tafel haalt, want A) dat zal niet gebeuren, en B) dat alles boven tafel halen hoeft de psychische gezondheid van het kind helemaal niet te verhogen.

Ik weet niet of je zelf ooit in therapie bent geweest, maar het leek me goed om dat voor de zekerheid toch te delen, aangezien er bij de gemiddelde Nederlander het beeld bestaat dat een écht goede psych zo door je heen kijkt, meteen de onderliggende problemen weet aan te boren en precies weet wat je denkt, ook al zeg je het tegenovergestelde.
Laat ik het zo zeggen: als die psych bestond, dan waren er geen psychiatrisch patiënten meer. 8-)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:51

Ik snap wel wat TS er mee bedoeld... Ik leidde ook iedereen om de tuin waardoor veel gesprekken na 3-4x klaar waren omdat ze vonden dat ik deed wat ik moest doen en er niets geks in gedrag te vinden was.

Pas op het moment toen ik intern ging ( lees alleen in het weekend thuis) door de week daar school en therapieën, kwam na ruim 2 maanden mijn probleem naar voren... De eerste 2 maanden 'leek' er niets aan het handje. Tot dat ik het zelf niet meer volhield en doorhad dat dat niet ging werken. Deed daarvoor wel al mee aan verschillende therapieën.

Uiteindelijk 7 maanden intern gezeten om zoveel mogelijk aan mijn probleem te geven.

Dit was dus wel al bijna 4 later. Ik was 16 toen ik intern ging. Toen waren we met jeugdzorg al ruim 3 jaar bezig.

TS nogmaals, knap hoe jij het doet, en je doet het goed. Het gedrag van je meisje kan ik me goed voorstellen, klinkt echt behoorlijk als me zelf ( dus ook best confronterend omdat ik idd weet hoe ik vooral tegen mijn moeder heb gedaan). Maar ook mijn moeder was mijn meest veilige persoon. Nog steeds trouwens.

Laat haar weten dat je er voor haar bent en dat ze bij je terecht kan. Probeer te blijven praten, maar idd niets forceren.

Je doet het echt goed!! Dikke knuffel!

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:58

Kun je geen camera in huis plaatsen dat hun jou dochter der uitbarstingen ook zien, ik weet dat het een breuk is op je privacy maar misschien kunnen hun met haar gedrag iets. Omdat ze anders 'mooi weer' speelt als hun er zijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:07

Hoe is je dochter trouwens met je vriend/man? En misschien heel brutaal, maar ik kan het niet opmaken uit je posts; Zijn jullie nog bij elkaar?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:39

xyzutu2: volgens mij bedoelt de ts niet dat de therapeut al binnen 1 sessie antwoorden moet hebben, maar dat dochter 'manipulatief' kan zijn, en daarmee de therapeut om de tuin zou kunnen leiden - mooi weer spelen, waardoor het lijkt alsof er niets aan de hand is. Een goede therapeut is in die zin niet iemand die na 1 keer al resultaten heeft, maar iemand die de tijd neemt om zich niet door de performance van dochter te laten leiden, juist als dat daardoor meer tijd nodig heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:02

Dat is ook wat ik bedoelde: ook een goede therapeut heeft tijd nodig om eerst het gedrag van de patiënt te leren kennen en vervolgens te leren zien wat daarvan manipulatie/schone schijn is en wat niet.
Maar het is dus logisch dat ook een goede therapeut de eerste sessies alleen aan de ouders kan terugkoppelen wat hij ziet, en dat zal in de meeste gevallen sociaal zeer aangepast gedrag zijn. Voor ouders is dat vaak moeilijk, want die voelen zich daardoor vaak aangevallen als zij zeggen dat het kind écht wel probleemgedrag vertoont en de therapeut daarop de eerste sessies alleen kan zeggen dat het kind in de stoel heel netjes en beleefd was.
Het is vervolgens aan de therapeut om uit te zoeken of er inderdaad een probleem is, en of dat bijvoorbeeld bij het kind ligt of (de interpretatie van) de ouders. Maar die tijdrovende zoektocht is voor de ouders vaak niet makkelijk, vooral omdat de therapeut de therapeut van het kind is en niet van de ouders. De verhalen van het kind en de ouders kunnen door de therapeut hoogstens naast elkaar gehouden worden, maar de verhalen/interpretaties van de ouders (die het kind al veel langer en beter kennen) krijgen geen voorrang. En dat is soms lastig om te accepteren, want als de ouder zelf naar een therapeut zouden gaan om over de problemen met een kind te praten dan zou het verhaal van de ouder wél centraal staan.

Maar goed, dan hebben we het wel over een goede therapeut die dus ook bereid is om zich om de tuin te laten leiden door het mooiweergedrag van een manipulatief patiëntje - en ook bereid is om de frustraties van de ouders over zich heen te laten komen die deze manipulatie al veel vaker zagen en het lastig vinden om de therapeut de tijd en ruimte te geven om zélf tot een oordeel te komen.
Dat is dus iets anders dan een therapeut die na 2 sessies zegt dat de patient lacht dus alles is okee en doeii. 8-)

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 07:40

@xyzutu2, dat begrijp ik en is ook zeker niet wat ik nastreef, dat kan ook eigenlijk niet en zou zeer schadelijk zijn voor mijn dochter wanneer een therapeut binnen 1 of 2 sessies al precies (denkt te weten) weet hoe of wat.
Maar ik wens niet na 1 sessie weggestuurd te worden met de woorden "ach ja, als je iets moeilijk vind is het logisch dat je gedachten afdwalen hè", dit waren de woorden van de ggz-poh gespecialiseerd in kinderpsychologie, waar we destijds geweest zijn omdat mijn dochter op school niet meekwam/zich niet kon concentreren waardoor de leraar aan de bel trok.
De JP is toen ingeschakeld, maar die is nu enkele maanden bezig met mijn dochter en het resultaat is nihiel, feitelijk word het gedrag thuis enkel erger.
Dat mijn dochter moeite heeft met de leerstof op school zou kunnen, echter zijn zowel de leraar als ik ervan overtuigd dat het dat niet is, want de cito-toetsen bijvoorbeeld maakt ze vrijwel foutloos, en de gewone wekelijkse opgaven maakt ze de ene dag foutloos, de andere dag kan ze nog geen 3 opgaven in een uur maken.
Er is gewoon meer, maar tot nu toe is het enige wat ik gehoord heb dat mijn dochter een sterke eigen mening heeft.

Maar goed, nieuwe week, nieuwe kansen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:17

Ik heb echt respect voor je hoe je je standhoud zo! Heel veel sterkte nog de komende tijd.

Heb je je dochter al gevraagd waar ze bang voor is? Of dat ze bang is dat er wat met jou gebeurt? Ik hoop voor jou en je dochter dat er snel wat duidelijk wordt en dat jullie verder kunnen!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:33

Poeh he, wat zul jij moe zijn! Ik heb respect voor je hoor! Ik herken wel een aantal dingen. Blijf vooral in jezelf geloven en ga daarvoor. Het is een bijna uitzichtloos gevecht steeds met instanties. Jij kent je dochter het best, helaas is het idd zo dat, omdat je zo dichtbij staat, jij degene bent bij wie ze haar frustraties kwijt kan. Dat doet enorm verdriet, dat weet ik. Probeer het als een "compliment" te zien dat jij haar alles bent... dikke virtuele knuf

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:53

Ik lees al een tijdje mee.
Wil even zeggen dat je een topper bent en je een virtuele knuffel geven!