Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Damned schreef:Flauw maar, zouden dieren dan ook niet in hun waarde moeten gelaten worden?
269_life schreef:Citaat:"Klinkt bijna als een sekte."
"Die mensen zijn gewoon niet wijs"
"Hitler was een vegetariër"
"de bekerende vegetariërs"
"evangelist"
"Misschien moet je dan aan jezelf gaan werken en niet je troubles afschuiven op je omgeving."
"Een beetje respect voor boeren en een wat minder hysterische PETA houding zou je sieren"
"Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij... "
"Mijn popcorn is op. Iemand een worstje?"
"Nee, ik heb daar werkelijk geen flauw idee van. Mijn kipfilets groeien hier aan de boom..."
"Maar als dat leven zo rot is is het toch juist mooi als het voorbij is?"
"Ik zou de extremisten onder het veganisme ook weleens willen vragen"
"rist een paar worstjes van de stapel van Koper"
"Geen idee, gebrek aan zelfvertrouwen?"
Gewoon even wat opmerkingen uit het topic gevist, geadresseerd aan vega(n)s. De oordelen, aanvallen en het onrespectvolle gedrag komen in ieder geval van alle kanten.
chanel1985 schreef:Daar ben ik het met je eens, Jans.
Wilt iemand geen vlees eten, goed.
Wel vlees eten ook goed.
Het gaat om keuzevrijheid.
jasz schreef:Ja en vooral als je biologische soja koopt, komt het sowieso al uit Nederland. Dus daar ligt het probleem niet.
Ygritte schreef:Ik wil ook even reageren op deze quote; er staan enkele zinnen van mij in (Hitler is een vegetarier, vegetariers willen mensen bekeren) en die waren toch echt niet anti-vega of bedoeld om aan te vallen. Zelf ben ik namelijk een vega, dus dan zou ik mezelf hitler noemen.. ?Ik viel niemand aan; de Hitler-opmerking was een komisch feit dat weinig mensen weten als ze roepen dat vleeseters Hitler zijn - iets wat ik sowieso een respectloze vergelijking vind, en volgens mij mogen respectloze opmerkingen wel op zo'n manier ontkracht worden - en de 'bekeren' opmerking had een hele context waarinnik aangaf te geloven in goede bedoelingen en iedereen's keuze accepteren. En nogmaals, ik ben zelf vega, ik ga mijn eigen keuze echt niet aanvallen..
Laura_Zodine schreef:Ik begrijp de vergelijking met extremisme niet. Zijn er ook veganisten die dingen opblazen ofzo?
Gaat het om extreem opdringen? Daar heb je toch geen last van.. Net als jehova getuigen of anti rook dingen? Hoezo extreemGaat niemand dood aan hoor. In tegenstelling tot vlees eten
Jans schreef:Ik laat even in het midden of ik vlees eet of vegetarisch ben. Omdat ik dat in de discussie zelf helemaal niet zo van toepassing vind.
Ik ben van mening dat er aan beide kanten extremen bestaan. Zowel de vleeseters die elke dag het liefst frikandellen, biefstukken en weet ik veel wat eten en dit tegen iedereen verkondigen alsof het de enige waarheid is (bijvoorbeeld dmv plaatjes). Als de veganisten die precies het omgekeerde doen. En in plaats van dingen te onderbouwen komen beide partijen met plaatjes die niks zeggen.
Dat vind ik extremistisch. Waarom niet leven en laten leven en iedereen zelf de keuze laten maken, en juist vragen beantwoorden als iemand die stelt. Ipv het antwoord op te dringen? Zowel vlees- als vegaeters. (Is dat een woord?)
Laura_Zodine schreef:Toch vind ik 'lastig vallen' minder extreem dan dieren slachten en eten en de hele bio industrie.
chanel1985 Waarom is een keuze die dieren dood ok, maar een keuze die mensen lastig valt extremisme?
Laura_Zodine schreef:Toch vind ik 'lastig vallen' minder extreem dan dieren slachten en eten en de hele bio industrie.
chanel1985 Waarom is een keuze die dieren dood ok, maar een keuze die mensen lastig valt extremisme?
Laura_Zodine schreef:Ironisch. Je kan het wel een 'persoonlijke keuze' noemen, maar je dringt dieren wel de dood op bij een van de keuze opties. Dus de veganisten zijn eigenlijk meer van het leven en laten leven.
En nee dat is geen woord
Resistance schreef:Laura_Zodine schreef:Toch vind ik 'lastig vallen' minder extreem dan dieren slachten en eten en de hele bio industrie.
Ik vind het niet normaal om mensen die af en toe een stukje vlees eten te vergelijken met bijvoorbeeld Hitler zoals sommige extreme veganisten doen. Dat is gewoonweg kwalijk. Laat iedereen in zijn waarde. Of je nou wel of geen vlees eet, maakt me niets uit. Ik vind je even aardig en respecteer je keus. Doe dat ook andersom.
Pluizebolpum schreef:Laura_Zodine schreef:Ironisch. Je kan het wel een 'persoonlijke keuze' noemen, maar je dringt dieren wel de dood op bij een van de keuze opties. Dus de veganisten zijn eigenlijk meer van het leven en laten leven.
En nee dat is geen woord
En van dat soort antwoorden krijg ik als vleeseter dus ook de kriebels. Net als bij alle wijsheden waar niet-vleeseters mee aankomen. Het zal zo wezen, ongetwijfeld, ik geloof je op je woord, maar het komt zo belerend en vooral zo "Ik ben beter dan jij want..." over.
En dat terwijl het toch heel anders kan. In mijn dansclubje zitten twee dames die veganistisch leven en daar babbelen we zo nu en dan eens over tijdens het omkleden. Gaat hartstikke leuk. Zij hebben weleens uitgelegd hoe ze eten en waarom ze die keuzes hebben gemaakt en wisselen lekkere recepten uit voor diegenen die geïnteresseerd zijn in een dagje vleesloos. Daarnaast ga je dan toch eerder zelf als vleeseter wat meer nadenken over wat je doet.
Werkt een heel stuk beter dan met vingers wijzen en laten zien hoe goed je zelf wel niet bent.
Brainless schreef:Laura_Zodine schreef:Toch vind ik 'lastig vallen' minder extreem dan dieren slachten en eten en de hele bio industrie.
En het slachten van eigen dieren, is dat ook een probleem?
Brainless schreef:Veganisme is opzich niet extremistisch, maar wat mensen uiten naar anderen.
Dat kan zowel en geloofs- of andere levensovertuigingen zijn.
Ik vind het wel extremistisch om tegen (vleesetende) kinderen te zeggen dat ze een dood kipje aan het eten zijn.
En hoe zielig het is om dieren te eten.
Maar ook als gelovigen tegen een kind zegge: jij komt niet in de hemel omdat je niet in (een) god gelooft.
Dat (vind ik) persoonlijk wel overdreven.
Een discussie/gesprek vind ik altijd interessant, of het gaat over geloven, eten of paarden houden/rijden; mits je niet gaat gooien met wat jij doet is zielig/slecht/absurd.
Want dan is er geen discussie meer mogelijk.
Brainless schreef:Veganisme is opzich niet extremistisch, maar wat mensen uiten naar anderen.
Dat kan zowel en geloofs- of andere levensovertuigingen zijn.
Ik vind het wel extremistisch om tegen (vleesetende) kinderen te zeggen dat ze een dood kipje aan het eten zijn.
En hoe zielig het is om dieren te eten.
Maar ook als gelovigen tegen een kind zegge: jij komt niet in de hemel omdat je niet in (een) god gelooft.
Dat (vind ik) persoonlijk wel overdreven.
Een discussie/gesprek vind ik altijd interessant, of het gaat over geloven, eten of paarden houden/rijden; mits je niet gaat gooien met wat jij doet is zielig/slecht/absurd.
Want dan is er geen discussie meer mogelijk.