Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:42

Ja en vooral als je biologische soja koopt, komt het sowieso al uit Nederland. Dus daar ligt het probleem niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:42

Damned schreef:
Flauw maar, zouden dieren dan ook niet in hun waarde moeten gelaten worden? :+

Jij extremistische PETA-lover! :+

Je hebt wel een punt (even serieus genomen)...maar het in zijn waarde laten kun je dan ook doortrekken naar planten- die lijken ook intelligent leven te kunnen zijn. klik

Niemand kan alles, maar als veel mensen bewust omgaan met dingen, kunnen we samen een hoop.

Mijn mening: als je er niemand mee lastig valt, lekker doen wat je wilt.

Ook ik ben al jaren vegetariër, ook ik heb het hele gebeuren al tig keer gehoord. Leven en laten leven.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:48

269_life schreef:
Citaat:
"Klinkt bijna als een sekte."
"Die mensen zijn gewoon niet wijs"
"Hitler was een vegetariër"
"de bekerende vegetariërs"
"evangelist"
"Misschien moet je dan aan jezelf gaan werken en niet je troubles afschuiven op je omgeving."
"Een beetje respect voor boeren en een wat minder hysterische PETA houding zou je sieren"
"Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij... "
"Mijn popcorn is op. Iemand een worstje?"
"Nee, ik heb daar werkelijk geen flauw idee van. Mijn kipfilets groeien hier aan de boom..."
"Maar als dat leven zo rot is is het toch juist mooi als het voorbij is?"
"Ik zou de extremisten onder het veganisme ook weleens willen vragen"
"rist een paar worstjes van de stapel van Koper"
"Geen idee, gebrek aan zelfvertrouwen?"

Gewoon even wat opmerkingen uit het topic gevist, geadresseerd aan vega(n)s. De oordelen, aanvallen en het onrespectvolle gedrag komen in ieder geval van alle kanten :).

Ik wil ook even reageren op deze quote; er staan enkele zinnen van mij in (Hitler is een vegetarier, vegetariers willen mensen bekeren) en die waren toch echt niet anti-vega of bedoeld om aan te vallen. Zelf ben ik namelijk een vega, dus dan zou ik mezelf hitler noemen.. ? :+ Ik viel niemand aan; de Hitler-opmerking was een komisch feit dat weinig mensen weten als ze roepen dat vleeseters Hitler zijn - iets wat ik sowieso een respectloze vergelijking vind, en volgens mij mogen respectloze opmerkingen wel op zo'n manier ontkracht worden - en de 'bekeren' opmerking had een hele context waarinnik aangaf te geloven in goede bedoelingen en iedereen's keuze accepteren. En nogmaals, ik ben zelf vega, ik ga mijn eigen keuze echt niet aanvallen.. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:54

chanel1985 schreef:
Daar ben ik het met je eens, Jans.

Wilt iemand geen vlees eten, goed.
Wel vlees eten ook goed.

Het gaat om keuzevrijheid.

Mja. Ik heb toch bij dit soort topics steeds de indruk dat het om gelijkhebberigheid gaat.

*kruipt ook onder de steen. Ik heb dan wel geen echte worstjes maar ik kan wel heel lekkere kikkererwtsnacks bakken. Niet gelogen*.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:03

jasz schreef:
Ja en vooral als je biologische soja koopt, komt het sowieso al uit Nederland. Dus daar ligt het probleem niet.

Alsof het probleem Nederlands is....Er wonen net zoveel mensen in Nederland als in een gemiddelde wereldstad. Nederland is een speldeknop op de kaart. Al waren jullie allemaal vegetarier dan merkt niemand daar echt wat van.

En ja het is een feit dat een groot deel van de landbouw voor de veeteelt is en dat kweekvissen groot worden van vermalen kippen.
De varkens van Groot Brittanie aan naar scandinavië en die verkoopt de bacon weer aan Groot Brittanië en zo zijn er wel meer belachelijke constructies. Uiteindelijk draait het allemaal om geld.
Als je je er in verdiept wil je helemaal niks meer eten.

Neemt niet weg dat als je geen vlees eet je wel wat anders zult moeten eten. De wereld moet toch gevoed. Het is niet zo dat als niemand meer vlees eet dat de wereld ineens schoon en mooi is, er is wel meer aan de hand.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:09

Nou ja ik breng het zo omdat ik in ieder geval zeker weet dat er hier geen oerwoud voor gekapt wordt en het is veel beter voor het milieu als we het uit eigen land halen.
Daarbij kan ik alleen zelf proberen het zi goed mogelijk doen, ik kan andere mensen, laat staan andere landen, onmogelijk veranderen. Het is voor mijn gevoel in ieder geval het beste om, als je soja eet, biologische soja uit eigen land te kopen.

Maar dit gaat nogal off-topic, het gaat hier niet om soja.

Edit: soja is niet nodig als vervanger, er bestaat ook lupine, gezonder en beter voor het milieu. En je hoeft eigenlijk niks te vervangen, op alleen groente, fruit, granen, peulvruchten en noten red je het prima.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:15

Ygritte schreef:
Ik wil ook even reageren op deze quote; er staan enkele zinnen van mij in (Hitler is een vegetarier, vegetariers willen mensen bekeren) en die waren toch echt niet anti-vega of bedoeld om aan te vallen. Zelf ben ik namelijk een vega, dus dan zou ik mezelf hitler noemen.. ? :+ Ik viel niemand aan; de Hitler-opmerking was een komisch feit dat weinig mensen weten als ze roepen dat vleeseters Hitler zijn - iets wat ik sowieso een respectloze vergelijking vind, en volgens mij mogen respectloze opmerkingen wel op zo'n manier ontkracht worden - en de 'bekeren' opmerking had een hele context waarinnik aangaf te geloven in goede bedoelingen en iedereen's keuze accepteren. En nogmaals, ik ben zelf vega, ik ga mijn eigen keuze echt niet aanvallen.. :+

Nogmaals, Hitler was geen vega.
Hij had enorme last van flatulentie waardoor de doktoren hem hadden aangeraden om vega/vegan te eten. Maar hij was een enorme liefhebber van gevulde duiven en ander wildbraad :)
Naja, het is natuurlijk wel scharrelvlees :+

En tot zover mijn ode aan Godwin's wet :')

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:20

Ik begrijp de vergelijking met extremisme niet. Zijn er ook veganisten die dingen opblazen ofzo?
Gaat het om extreem opdringen? Daar heb je toch geen last van.. Net als jehova getuigen of anti rook dingen? Hoezo extreem :o? Gaat niemand dood aan hoor. In tegenstelling tot vlees eten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:26

Extremisme betekent dat iemand met iets tot in het extreme doorgaat en daar anderen mee lastig valt. Het hoeft niet dodelijk te zijn :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:29

Laura_Zodine schreef:
Ik begrijp de vergelijking met extremisme niet. Zijn er ook veganisten die dingen opblazen ofzo?
Gaat het om extreem opdringen? Daar heb je toch geen last van.. Net als jehova getuigen of anti rook dingen? Hoezo extreem :o? Gaat niemand dood aan hoor. In tegenstelling tot vlees eten

Ik wens niet lastig gevallen te worden, ook al ga ik er niet dood aan. Heeft iets met respect te maken. Ik ga persoonlijk iemand die geen vlees eet , ook niet bekeren om toch vlees te eten.
Hetzelfde respect verwacht ik dan ook terug.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:30

Jans schreef:
Ik laat even in het midden of ik vlees eet of vegetarisch ben. Omdat ik dat in de discussie zelf helemaal niet zo van toepassing vind.

Ik ben van mening dat er aan beide kanten extremen bestaan. Zowel de vleeseters die elke dag het liefst frikandellen, biefstukken en weet ik veel wat eten en dit tegen iedereen verkondigen alsof het de enige waarheid is (bijvoorbeeld dmv plaatjes). Als de veganisten die precies het omgekeerde doen. En in plaats van dingen te onderbouwen komen beide partijen met plaatjes die niks zeggen.

Dat vind ik extremistisch. Waarom niet leven en laten leven en iedereen zelf de keuze laten maken, en juist vragen beantwoorden als iemand die stelt. Ipv het antwoord op te dringen? Zowel vlees- als vegaeters. (Is dat een woord?)

Ironisch. Je kan het wel een 'persoonlijke keuze' noemen, maar je dringt dieren wel de dood op bij een van de keuze opties. Dus de veganisten zijn eigenlijk meer van het leven en laten leven.
En nee dat is geen woord ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:33

Maar dan nog is dat toch een persoonlijke keuze? Dat jij die keuze niet maakt, is uw keuze. Een ander heeft toch hetzelfde recht als jij om haar keuze te maken?

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:40

Toch vind ik 'lastig vallen' minder extreem dan dieren slachten en eten en de hele bio industrie.

chanel1985 Waarom is een keuze die dieren dood ok, maar een keuze die mensen lastig valt extremisme?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:48

Laura_Zodine schreef:
Toch vind ik 'lastig vallen' minder extreem dan dieren slachten en eten en de hele bio industrie.

chanel1985 Waarom is een keuze die dieren dood ok, maar een keuze die mensen lastig valt extremisme?

Ik vind het niet normaal om mensen die af en toe een stukje vlees eten te vergelijken met bijvoorbeeld Hitler zoals sommige extreme veganisten doen. Dat is gewoonweg kwalijk. Laat iedereen in zijn waarde. Of je nou wel of geen vlees eet, maakt me niets uit. Ik vind je even aardig en respecteer je keus. Doe dat ook andersom.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:55

Mijn mening? Als je écht het milieu wilt redden, blijf dan eerst en vooral kinderloos.
Er zijn véél te veel mensen op deze aardbol. Om terug naar een goed evenwicht te komen waar dieren ook goed behandeld kunnen worden, moet het aantal mensen drastisch verminderen... We kunnen natuurlijk niet gewoon mensen gaan afknallen maar we kunnen wel een geboorgebeperking instellen. Maar als je daarover begint steigeren ze ook allemaal...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:57

Laura_Zodine schreef:

Als je tegen wil en dank mensen blijft lastig vallen, is dat totaal respectloos? Ik sta altijd open voor dialoog maar als iemand mij wil "bekeren" (geld niet alleen voor dit onderwerp) dan stopt het voor mij, alleen al door dat dwingende karakter van toespreken op mij. Dan doe ik zeker het omgekeerde dan wat je wou tewerkstellen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:58

Laura_Zodine schreef:
Ironisch. Je kan het wel een 'persoonlijke keuze' noemen, maar je dringt dieren wel de dood op bij een van de keuze opties. Dus de veganisten zijn eigenlijk meer van het leven en laten leven.

En van dat soort antwoorden krijg ik als vleeseter dus ook de kriebels. Net als bij alle wijsheden waar niet-vleeseters mee aankomen. Het zal zo wezen, ongetwijfeld, ik geloof je op je woord, maar het komt zo belerend en vooral zo "Ik ben beter dan jij want..." over.

En dat terwijl het toch heel anders kan. In mijn dansclubje zitten twee dames die veganistisch leven en daar babbelen we zo nu en dan eens over tijdens het omkleden. Gaat hartstikke leuk. Zij hebben weleens uitgelegd hoe ze eten en waarom ze die keuzes hebben gemaakt en wisselen lekkere recepten uit voor diegenen die geïnteresseerd zijn in een dagje vleesloos. Daarnaast ga je dan toch eerder zelf als vleeseter wat meer nadenken over wat je doet.
Werkt een heel stuk beter dan met vingers wijzen en laten zien hoe goed je zelf wel niet bent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:00

Laura_Zodine schreef:

En het slachten van eigen dieren, is dat ook een probleem?

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:07

Resistance schreef:
Laura_Zodine schreef:

Ik vind het niet normaal om mensen die af en toe een stukje vlees eten te vergelijken met bijvoorbeeld Hitler zoals sommige extreme veganisten doen. Dat is gewoonweg kwalijk. Laat iedereen in zijn waarde. Of je nou wel of geen vlees eet, maakt me niets uit. Ik vind je even aardig en respecteer je keus. Doe dat ook andersom.

Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo normaal, respectvol of aardig, los van wat ze eten.
De vergelijking tussen de bio-industrie en concentratiekampen(gaskamers, op elkaar gepropt ed) heb ik vaker gehoord. Maar iemand persoonlijk met Hitler vergelijken nog niet 8)7
Toch vind ik de extremisme niet de juiste term hiervoor.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:10

Pluizebolpum schreef:
Laura_Zodine schreef:

En van dat soort antwoorden krijg ik als vleeseter dus ook de kriebels. Net als bij alle wijsheden waar niet-vleeseters mee aankomen. Het zal zo wezen, ongetwijfeld, ik geloof je op je woord, maar het komt zo belerend en vooral zo "Ik ben beter dan jij want..." over.

En dat terwijl het toch heel anders kan. In mijn dansclubje zitten twee dames die veganistisch leven en daar babbelen we zo nu en dan eens over tijdens het omkleden. Gaat hartstikke leuk. Zij hebben weleens uitgelegd hoe ze eten en waarom ze die keuzes hebben gemaakt en wisselen lekkere recepten uit voor diegenen die geïnteresseerd zijn in een dagje vleesloos. Daarnaast ga je dan toch eerder zelf als vleeseter wat meer nadenken over wat je doet.
Werkt een heel stuk beter dan met vingers wijzen en laten zien hoe goed je zelf wel niet bent.

Ik was niet aan het proberen om te bekeren hoor haha heb geen bekeer tactiek advies nodig ofzo.
Maar het argument wat genoemd werd was dus eerder een argument voor de andere kant, daar wees ik even op.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:40

Brainless schreef:
Laura_Zodine schreef:

En het slachten van eigen dieren, is dat ook een probleem?

Er stond ok, niet probleem? Ik zou mijn eigen dieren slachten een probleem vinden. Maar anderen niet.
En vind mensen lastig vallen dus een minder groot probleem, niet extremisme.

@chantal1985 maar hoezo is totaal respectloos = extremisme.

Als het om veganisme gaat is respectloos zijn en mensen lastig vallen opeens extremisme :P
Als ze vlees aten was het gewoon een vervelend persoon ofzo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:47

Veganisme is opzich niet extremistisch, maar wat mensen uiten naar anderen.
Dat kan zowel en geloofs- of andere levensovertuigingen zijn.

Ik vind het wel extremistisch om tegen (vleesetende) kinderen te zeggen dat ze een dood kipje aan het eten zijn.
En hoe zielig het is om dieren te eten.
Maar ook als gelovigen tegen een kind zegge: jij komt niet in de hemel omdat je niet in (een) god gelooft.
Dat (vind ik) persoonlijk wel overdreven.

Een discussie/gesprek vind ik altijd interessant, of het gaat over geloven, eten of paarden houden/rijden; mits je niet gaat gooien met wat jij doet is zielig/slecht/absurd.
Want dan is er geen discussie meer mogelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:08

Brainless schreef:

Ik vind het wel extremistisch om tegen (vleesetende) kinderen te zeggen dat ze een dood kipje aan het eten zijn.
Maar ook als gelovigen tegen een kind zegge: jij komt niet in de hemel omdat je niet in (een) god gelooft.

Een discussie/gesprek vind ik altijd interessant, of het gaat over geloven, eten of paarden houden/rijden; mits je niet gaat gooien met wat jij doet is zielig/slecht/absurd.

Ergens is dat wel vreemd. Of er een God is of niet is nog discutabel en een mening, geen feit (al zien sommige mensen dat anders) maar als jij een stuk kip eet dan eet je toch gewoon echt een dood kipje.
Mensen (en kinderen) zouden imo bewuster moeten zijn van wat ze eten en waar het vandaan komt. Die bewustwording is zo belangrijk. Je schrikt echt van hoe weinig mensen over hun voedsel weten.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:09

Ik vind dat niet zielig, die kinderen eten ook gewoon een dood dier op, waarom zou je dat voor ze verbergen.
Ik wist als kind al dat het vlees dat we aten een dood dier was, geleerd van m'n ouders, gehoord op tv of van anderen.
Mijn broers wisten dit evengoed. Ik heb toen besloten geen vlees te eten, al mijn broers eten het nog steeds.

Mijn 8 jaar jongeren broertje heeft ook zo vaak gehoord dat ik zei, 'nee ik wil geen dode koe eten' zoiets zeg ik wel is als het over vegetarisch eten gaat. Hij weet ook dat kaas wordt gemaakt met stremsel uit de maag van dode kalfjes. Dat weerhoudt hem evengoed niet gewoon vlees te eten. Das ook verder prima.

Ik vind dat je altijd open en eerlijk moet zijn. En als ik later kinderen krijg, ga ik die sowieso al zo vroeg mogelijk vertellen hoe het zit met vlees eten, ze mogen hun eigen keuze maken daarin, maar ik zou ze wel de hele waarheid vertellen.

Dat over god is weer iets heel anders, dat is gewoon nooit bewezen, of er überhaupt een god of hemel is. Het heet niet voor niks geloof. En ik zou m'n kinderen ook gewoon uitleggen dat er mensen zijn die geloven dat er een hemel is hoor.

Dat dieren dood moeten voor vlees, is gewoon een bewezen feit, ik zou niet weten waarom je dat niet zou zeggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:03

Brainless schreef:

Hier is ons als vleesetende kinderen wel altijd verteld dat het een dood dier is :) niet zo van; jij eet dode dieren, maar als er vragen kwamen waar bv kippenvlees van gemaakt is, was het antwoord altijd wel 'van een dode kip'. :j
Ik vind het wel raar om je kinderen niet te vertellen waar hun eten vandaan komt...

Maar je bedoelt misschien als andere mensen tegen je kind gaan zeggen hoe slecht ze zijn dat ze dode dieren eten?