Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:16

chanel1985 schreef:
Dat zeg ik ook helemaal niet , ik vind het erg dat mensen moeten sterven omdat men zich aan bepaalde protocollen moet houden, zoals je zelf ook al eerder schreef.

Ik had het er in mijn verhaal over dat ik begreep dat pijn vervelend was, niet sterven. Alhoewel dat ook vervelend is, dat moet ik je beamen. Maar daar had ik het niet over. Ik hoop dat je in jouw werk dus ook wat beter leest.

Maar TS; is er geen mogelijkheid dat je het nu nog even een paar daagjes aankijkt en dan maandag, als de klachten niet verergeren maar afnemen of gelijk blijven dat je lekker naar je eigen HA gaat? Als je daar wat meer vertrouwen in hebt? :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:19

Dan doelde we alle 2 op een andere reactie, miscommunicatie heet dat ;) :D

Ts: Hopelijk gaat het met je teen gauw beter en anders terug naar de dokter en op je strepen staan dat ze wel iets aan doen.

Eunomia

Re: Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:27

De praktijk is van de huisarts die mij gisteren behandeld heeft en daar werkt nog een andere huisarts, deze heeft vakantie. De vervanger voor deze huisarts is er alleen morgen weer en dan heb ik sowieso een afspraak in verband met mijn oorontsteking, dus ik denk dat als er morgen nog geen beweging in te krijgen is ik haar ook even vraag wat zij ervan vindt/denkt.

Ik slik 'gelukkig' al antibiotica voor mijn oorontsteking, maar dit wist mijn huisarts ook niet omdat dit door de vervanger gegeven is (las iets over antibiotica). Ik heb haar dit aan het einde verteld toen ik vroeg welke pijnstillers ik mocht icm AB. (Las dat iemand het over AB had). Over tetanus heeft ze het helemaal niet gehad. Ik ben nu 18 dus misschien dat hij nog wel werkt?

De andere huisartsen in het dorp zijn mijn buren en daar heb ik gewoon niet zo'n prettig gevoel bij, dus overstappen gaat niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:28

TS sterkte met je teen :(:)

Ik hoop dat de arts donderdag je verder helpt.

Ik had mijn kuitbeen gebroken tijdens een fotoshoot en ben het stuk van de shoot(midden op een zandvlakte) naar de auto terug gehobbeld en de volgende dag naar de HA gegaan.
Die meende dat ik mijn enkelbanden gescheurd had dus tape er op bij de Fysio.
Die hebben me in 2 weken 3 x getaped en wisten ook zeker dat er niks gebroken was.
Hebben mijn voet alle kanten op bewogen :oo
En nee, ik schreeuwde het niet uit van de pijn, het voelde niet prettig.

Na 2 weken kreeg ik een blauwe streep over mijn hele kuit dus toch maar terug naar de HA.
Door naar het ziekenhuis omdat ze bang was dat ik trombose had.
Foto's gemaakt en echo en de arts wilde me al naar huis sturen toen de mevrouw van de foto's hem even terug riep.
Flinke gedraaide breuk van mijn kuitbeen, hobbelde ik al 2 weken op rond :(
Revalidatie heeft uiteindelijk meer als een half jaar geduurd :r

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:30

@purny, het is erg rood om mijn nagel. We houden dit in de gaten omdat ik straks anders met een ontstoken teen zit.

@spatter: Bah! Dat klinkt ook erg pijnlijk. Ik vind het zo gek dat de pijn wel minder wordt, maar ik hem nog steeds niet kan buigen.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:31

Doet het ook extra pijn als je op je topje van je teen drukt?
Ik heb vorig jaar mijn grote teen ook gebroken, en ook het bovenste kootje uit de kom. Het gebeurde om 2 uur 'smiddags, en kon 4 uur pas naar de huisarts. Ik kon hem ook niet meer bewegen, kon er niet op staan en had er totaal geen kracht meer in. ook kon ik geen schoenen meer aan en het topje stond scheef.
Toen ik bij de huisarts was dacht hij in eerste instantie dat hij niet gebroken was, maar zag wel dat er iets niet klopte. (teen was helemaal niet gekleurd en zwelling viel ook nog wel mee!) Hij vertelde dat ze konden kijken of de teen gebroken was door op het topje te drukken. Dit deed bij mij geen extra pijn, dus ze verwachten geen breuk. Ben wel direct door gestuurd naar de SEH in het ziekenhuis en om fotos te maken. Was blij dat ik meteen doorgestuurd werd, want de pijn was echt niet te doen (kon ook niet lopen of mijn voet optillen, dus 'sleepte' hem achter mij mee, kon dus alleen maar een zijwaartse beweging maken, beetje stom gezicht eigenlijk :+ ) Nadat er foto's gemaakt waren werd duidelijk dat het bovenste kootje niet meer zat waar het hoorde, en dit moest ook direct weer rechtgezet worden ivm dat anders de pezen(?) die het kootje op zijn plek hielden te ver uitgerekt werden en de kans op dat hij er dan weer snel afschoot groter werd. Ook was het voor de zenuwcellen belangrijk dat het weer goed gezet werd. Ze hadden het in het ziekenhuis niet vaak zo mee gemaakt, dus 3 uur later, 3/4 verdovingsspuiten en nog een aantal röntgenfotos verder om te kijken of hij weer goed zat, hebben ze hem met veel geweld er weer in gekregen. De pijn was meteen weer een heel stuk beter! op de röntgenfoto toen hij weer goed zat bleek er ook nog een breuk te zitten ( welke eerst niet gezien was doordat het kootje er overheen geschoven was). Heb toen 4 weken gips gehad en daarna nog 12 weken zo'n speciale schoen. Het is nu iets meer dan een jaar geleden, maar buigen gaat nog steeds moeizaam en er moet ook niet iemand tegen aan komen, maar voor de rest gaat het prima.

Dus ts als ik jou was, zou ik echt even naar de HAP oid gaan en fotos laten maken. Dan weet je zeker wat er aan de hand is, en hoe sneller ze er bij zijn, hoe beter er wat aan gedaan kan worden!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:34

TS ik snap ook niet waarom je wacht, bel gewoon de HA zeg dat je het niet vertrouwd en vraag om een foto :-)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:37

xCarpediem schreef:
De praktijk is van de huisarts die mij gisteren behandeld heeft en daar werkt nog een andere huisarts, deze heeft vakantie. De vervanger voor deze huisarts is er alleen morgen weer en dan heb ik sowieso een afspraak in verband met mijn oorontsteking, dus ik denk dat als er morgen nog geen beweging in te krijgen is ik haar ook even vraag wat zij ervan vindt/denkt.

Ik slik 'gelukkig' al antibiotica voor mijn oorontsteking, maar dit wist mijn huisarts ook niet omdat dit door de vervanger gegeven is (las iets over antibiotica). Ik heb haar dit aan het einde verteld toen ik vroeg welke pijnstillers ik mocht icm AB. (Las dat iemand het over AB had). Over tetanus heeft ze het helemaal niet gehad. Ik ben nu 18 dus misschien dat hij nog wel werkt?

De andere huisartsen in het dorp zijn mijn buren en daar heb ik gewoon niet zo'n prettig gevoel bij, dus overstappen gaat niet.

Slim plan, gewoon even tot morgen afwachten. Dat je hem nog niet kan bewegen kan door de zwelling komen, zowel van buiten als van binnen. En tetanus heb je voor het laatst gehad toen je 9 was (mits je door het reguliere progamma bent geprikt) en is dus nog een jaartje geldig. En buiten dat, dat moet binnen 92 (?) uur geprikt worden (dat wordt dus altijd op de HAP of bij de HA gedaan, pin me er dus niet op vast :') ) en anders wordt er een antibioticakuur bij gegeven, waar je toch al aan zit. Dus overleg het even, maar in principe ben je nog een jaar beschermd.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:38

Ik ben een aantal jaar geleden gevallen met paard en al, paard viel op mijn enkel/voet %) In het duin, geen telefoons mee, dus hinkelend hangend aan mn paard terug uit het duin gehinkelt (gelukkig waren we nog helemaal aan het begin). Heel even aangekeken, maar werd zo blauw en dik, en was zo pijnlijk, dat ik besloot toch maar naar de eerste hulp te gaan (ik wist toen niet dat ik eerst langs de HAP moest, en dacht ook eigenlijk wel dat het ernstig genoeg was :o ). Op de eerste hulp werd ik niet weggestuurd, ik kreeg de keuze om eerst naar de HAP te gaan en een verwijzing te vragen, of te wachten maar dan ging iedereen met verwijzing voor. Ik koos voor het laatste, dacht dat dat vast sneller was dan op en neer naar de HAP. Not :+ Ik heb daar 6 uur lang zitten wachten. Terwijl iedereen die met verwijzing binnenkwam echt zo geholpen werd, het was ook niet eens echt druk.

2 jaar terug lelijk van mn paard gevallen en knie verdraaid, naar de HAP gegaan, ik had mn lesje wel geleerd :') Kon binnen een half uurtje terecht, en moest door voor een foto, wat ook direct kon. Kortom, echt veel sneller! Binnen 1,5 uur zat ik weer thuis met een mooi drukverband en krukken.
Moraal van het verhaal: het is echt niet zo dat als via de HAP moet, je veel langer onderweg bent. Uiteraard moet je met echte spoed naar de eerste hulp, maar dat lijkt me logisch.

@TS: gelukkig wordt de pijn al minder! Hopelijk wil de huisarts waar je morgen toch al heen moest eens goed kijken!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:40

BloemBloem schreef:
TS ik snap ook niet waarom je wacht, bel gewoon de HA zeg dat je het niet vertrouwd en vraag om een foto :-)

Dan kom ik bij dezelfde HA als gisteren en schiet ik er dus niets mee op. Zij gaat echt geen foto laten maken, want ik stel me aan vind ze.

Ik heb morgen om 8.20u al een afspraak staan bij een andere HA, dan vraag ik liever of zij er even naar kijkt. Zij neemt me wel serieus namelijk. :)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:45

xCarpediem schreef:
BloemBloem schreef:

Dan kom ik bij dezelfde HA als gisteren en schiet ik er dus niets mee op. Zij gaat echt geen foto laten maken, want ik stel me aan vind ze.

Ik heb morgen om 8.20u al een afspraak staan bij een andere HA, dan vraag ik liever of zij er even naar kijkt. Zij neemt me wel serieus namelijk. :)

Houd daar wel rekening mee dat ze dan niet veel tijd heeft om te kijken ;)
Ik had het ook ooit zo gedaan en toen werd er vlug een blik op geworpen en toch geadviseerd om een nieuwe afspraak te maken.
Anders kreeg ik dubbele tijd en liepen de afspraken nog meer uit.

Dus misschien slim om te bellen of je de afspraak kan combineren?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:46

Overigens kan je prima iets breken en niet vergaan van de pijn. Ik heb genoeg mensen op de röntgen naar binnen zien lopen en in een rolstoel naar buiten gereden met de meest lelijke breuken.
Om die reden was ik ook behoorlijk pissig dat de arts van mn eerste ongelukje beweerde dat ik niets gebroken kon hebben omdat ik hinkelend uit het duin gekomen was. Er is toen ook geen foto gemaakt. En na weken rustig aan ging het ook wel redelijk, doordat ik zoveel pijn had heb ik al die tijd met krukken gelopen ook al was dat volgens de beste arts met röntgen ogen onzin. Achteraf gelukkig maar, want toen ze jaren later mn hele onderbeen op de foto zetten na die val van mn paard waarbij ik mn knie verdraaide, werd er een oud geheeld breukje gezien in een middenvoetsbeentje :roll:

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:47

Bij een simpele ontvelling of schaafwond is er geen gevaar voor tetanus. Tetanus kan nl echt niet tegen zuurstof. Er is alleen gevaar als je een penetrerende wond hebt die vrijwel gelijk sluit zodat er geen zuurstof bij komt en het vuil er niet uit kan. Dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Verder snap ik niet helemaal waarom je vader tijdens de afspraak niet ingegrepen heeft. No way dat iemand een gat in de nagel van mijn kinderen boort als ze van iets anders last hebben. Ik zou inderdaad even de ha bellen en zeggen dat je graag een doorverwijzing krijgt voor een foto. Ze heeft je al gezien en hoeft je dus niet opnieuw te zien. Dan heb je in ieder geval vanmiddag duidelijkheid.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:47

xCarpediem schreef:
BloemBloem schreef:

Goede optie! Wat ik al eerder schreef vandaag goed hoog houden kijken of koelen toch lukt en kijk toch eens naar traumeel of iets anders waar Arnica in zit helpt echt goed bij herstel van kneuzingen etc

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:49

TS ik raad je aan regelmatig je voet in een badje van lauw water te weken en eventueel met een hansaplastje je teen vast te tapen aan de teen er langs. Veel meer kunnen ze in het ziekenhuis ook niet doen. Of je teen nu gebroken is of niet. En verder je voet als je zit hoog leggen.

Verder alleen goed in de gaten houden of het gaat ontsteken. Dan zou misschien een kuurtje nodig zijn.

En je gaat inderdaad met jouw klachten niet naar de HAP of rechtstreeks naar de SEH. Gelukkig ben je zelf daar ook nuchter genoeg voor. Ik zou wel een andere HA zoeken ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:53

Ze kijkt alleen even of mijn oorontsteking is afgenomen door de antibiotica omdat hij de vorige keer erger was geworden. Dat is geen uren werk. :)

Mijn vader zat er eerst niet bij, die heb ik uit het wachtgedeelte geroepen toen mijn HA weg was en ik het gevoel had dat ik van mijn stokkie ging. Mijn vader heeft dus de helft maar meegekregen, dus dat neem ik hem ook niet kwalijk.

Mijn moeder gaat morgen even mee naar binnen bij de andere HA.

Ik zit nu weer in een sodabad en ga daarna weer met m'n voet omhoog. Koelen werkt niet, dat vermindert de pijn niet.

Ik krijg alleen ontzettend last van de andere kant van mijn voet doordat ik niet op mijn teen kan steunen. Waarom heb ik van die kleine voetjes. :+

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:54

Maar als ze je voor 10 min inplannen gaan ze niet nog een andere afspraak erachteraan zetten ;)
Zo bedoelde ik het meer...
Maar dit zal misschien ook per praktijk verschillen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:56

Geen sodabad nemen TS. De korreltjes in soda kunnen ontstekingen veroorzaken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:58

xCarpediem schreef:
BloemBloem schreef:

Dat zet je even een strot op dat je haar manier van handelen niet correct vindt en je alsnog een foto wilt.

Het zal lekker wezen zeg....
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 11-05-16 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:58

Ik zal voor de zekerheid even bellen dan, bedankt voor de tip!

Mijn HA zei dat ik in een sodabad moest... :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:00

xCarpediem schreef:
Ik zal voor de zekerheid even bellen dan, bedankt voor de tip!

Mijn HA zei dat ik in een sodabad moest... :+

Het wordt tegenwoordig helemaal afgeraden heb ik begrepen van mijn huisarts. Op internet zijn de meningen verdeeld. Google er maar eens op.....

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:10

TS logisch dat je teen dik en pijnlijk is en dat je niet kan buigen, waarschijnlijk heb je inwendig een enorme bloeduitstorting en idd misschien een gebroken teen.
De tinteling kan ook komen door de bloeduitstorting nl het afknellen van onderdelen in je teen.

Nu nog koelen heeft niet zo heel veel zin meer wel hoog houden waardoor de druk minder wordt.
Door een bloeduitstorting krijg je enorme druk en dat is gewoon zeer pijnlijk.
Je hebt gelijk dat je niet naar SEH bent gegaan dit is niet levensbedreigend wel heel erg pijnlijk.
Meestal met een kleine week gaat het alweer veel beter als er geen breuk zit

De doorboring van je nagel kan idd ook rood worden en ook de bloeduitstorting onder je nagel kan dit veroorzaken.

Volgende keer bij zoiets koelen maar dan niet met coolpack is nl zwaar en te koud in 1x maar bv een theedoek met lauw water gebruiken en dan de theedoek steeds verder afkoelen naar koud.
En als het niet gebroken is dan kan het nog een week of 6 duren voor alles weer normaal voelt.

Enne het is nu pas 2 dagen he

Sterkte

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:36

Ik zou sowieso heel duidelijk vermelden dat je die andere arts niet meer wilt. Mocht er morgen nou door je fijne arts een compleet andere diagnose gesteld worden over je teen zou ik helemaal een klacht indienen. Echt een hele rare manier van behandelen hebben ze daar zeg. Ik zou vandaag inderdaad even afwachten en dan morgen het aan je andere huisarts vragen. Beterschap!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 11:41

Bedankt allebei. Mocht er een andere diagnose gesteld worden, dan ga ik nog wel even langs om te vragen waarom ze op deze manier gehandeld heeft.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:31

spoelen met gewoon water onder de douche ermee en spoelen lekker warm water erop dat werkt goed