Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:34

Wendy schreef:
. Mijn moeder is sindsdien alleenstaande ouder geworden, ongewenst. Maar ze had wel dat enorme verantwoordelijkheidsgevoel. Ze heeft zichzelf de jaren daarna compleet weggecijferd voor mij en mijn zusje. Ze heeft héél hard gewerkt om ons de kansen te geven waar wij, in haar ogen, recht op hadden. Wij moesten vooral niet lijden onder het verlies van mijn vader, vond ze.
Mijn moeder is een fantastisch mens. Maar ze is wel vroeg oud. Of dat te maken heeft met het feit dat ze zichzelf compleet weggecijferd heeft na het overlijden van mijn vader? Geen idee.
Feit is wel, dat ze veel te hard gewerkt heeft. Voor ons.

En heel eerlijk: ik snap niet dat iemand daar bewust voor zou kiezen.

heb je hier wel eens letterlijk naar gevraagd bij je moeder? ik wel, al ligt het in mijn situatie anders omdat mijn vader van haar scheidde en niets meer met haar of zijn kinderen te maken wilde hebben.
mijn moeder heeft altijd alles op alles gezet voor ons. Zich letterlijk kapot gewerkt om ons aan alles mee te kunnen laten doen, te voorkomen dat we buiten de boot zouden vallen. En dat al vanaf mijn 1e (mijn broer was net 6).. Ook zij is snel oud geworden, zowel lichamelijk als geestelijk. het heeft allemaal heel veel van haar gevergd.
En toch zegt ze; ik zou het zo weer doen. Ze heeft er bewust voor gekozen geen nieuwe partner toe te laten, maar altijd alles zelf te doen. En toen er wel een nieuwe partner kwam, deed zij de opvoeding en alles nog steeds alleen. zij vond dat haar plicht en haar taak, maar bovenal was het haar wil. Ze WILDE niets anders dan ons grootbrengen en gelukkig maken. Ze wilde haar liefde delen en ons laten zien hoe mooi het leven is. Niets qua verbittering of verdriet, maar steeds kenbaar maken door het te zeggen maar het vooral te laten voelen, dat ze ons zo graag wilde en er altijd voor ons zou zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:39

Quellian schreef:
_San87_ schreef:
Nou ja, TS vraagt om ervaringen. Iedereen heeft ouders, en kan van daaruit ervaring delen. Ook vrouwen met kinderen kunnen jun ervaring delen, wat dus ook gebeurt.

Ik val hierover en dit is toch niet bepaald een ervaring:
Boras schreef:
Het belang van het kind moet altijd voorop staan.
Kunnen die lesbisch stellen het niet zo regelen dat het kind een biologische vader heeft die actief in zijn of haar leven aanwezig blijft, dan zouden ze inderdaad geen kinderen moeten nemen. Niet omdat ze lesbisch zijn, wel omdat ze niet aan de basisbehoefte van een kind kunnen voldoen.

Het belang van het kind moet altijd voorop staan, zeker.
Is een biologische vader in het leven van het kind een basisbehoefte? Echt? Ook als de biologische vader -ik noem even een zijstraat- het kind seksueel misbruikt of mishandelt? Wat is dán het belang van het kind? Ik vind geen biologische vader in het leven van het kind niet per definitie een ontbrekende basisbehoefte.

Sorry, maar dit vind ik echt een brug te ver.

Ik vind dat jij een brug te ver gaat door er van alles bij te halen wat verschrikkelijk, maar in deze casus totaal niet relevant is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:41

Boras schreef:
vuurneon schreef:
Vaderfiguur is ook heel belangrijk! Maar... Dat kan ook opa zijn.

Je kunt een biologische vader niet zomaar door willekeurig welk ander familielid of kennis laten vervangen.

Google eens op "biologische ouder missen gevolg".

Heus, er moet niet te lichtzinnig over worden gedacht.
Ik verbaas me daarover in dit topic.

Lichtzinnig? Ik niet :n

Maar bij gebrek aan vader (biologisch of wettelijk), is een vaderfiguur wel belangrijk (vooral bij jongens). Niet ter vervanging, ter aanvulling ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:43

Precies dat, benangelique. Mijn moeder heeft sinds een aantal jaar een nieuwe man, toen haar kinderen eenmaal op eigen benen stonden. 'Niemand, geen enkele man, bemoeit zich met de opvoeding van mijn kinderen'.

Boras, volgens mij was jij degene die dat erbij haalde.
Ik vraag je: tot wanneer is volgens jou een biologische vader (of moeder, als het om 2 mannen gaat) een basisbehoefte? Ten koste van wat mag dit gaan? Oprecht benieuwd naar jouw antwoord :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:46

Bij mijn eigen zoon merk ik ook dat hij heel sterk een vaderfiguur nodig heeft. Als mijn man, die zeer, zeer onregelmatig werkt en vaak niet thuis is op de momenten dat mijn zoon dat wel is, dan trekt mijn zoon heel sterk naar mijn vader of mijn broer toe. :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:47

Vuurneon, ik had je verkeerd begrepen.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:49

Tja wat is basis behoefte van een kind... Zelf heb ik mijn vader wel gemist doordat ik ook het bij andere gezinnen zag en dacht waar is die van mij?
Dus ik denk dat het best lastig is als een kind iets niet heeft wat de rest wel heeft (op jonge leeftijd vooral). Dit zou mij toch wel aan het denken zetten.

Terwijl voor mij de basisbehoefte wat een kind nodig heeft, gevoel van veiligheid en onvoorwaardelijke liefde is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:00

Quellian schreef:
Precies dat, benangelique. Mijn moeder heeft sinds een aantal jaar een nieuwe man, toen haar kinderen eenmaal op eigen benen stonden. 'Niemand, geen enkele man, bemoeit zich met de opvoeding van mijn kinderen'.

Boras, volgens mij was jij degene die dat erbij haalde.
Ik vraag je: tot wanneer is volgens jou een biologische vader (of moeder, als het om 2 mannen gaat) een basisbehoefte? Ten koste van wat mag dit gaan? Oprecht benieuwd naar jouw antwoord :)

Wat heb ik erbij gehaald?

Tot wanneer? Het hele leven. In de zin van dat het ontbreken van een biologische ouder in de jeugd niet alleen een gemis is tijdens de jeugd. De nadelige gevolgen kunnen ook juist in de volwassen jaren opspelen. Het heeft vaak grote gevolgen voor de emotionele ontwikkeling van een mens. Dat draag je je hele leven mee. Hierover is genoeg te vinden op Internet. Ik kan het als ervaringsdeskundigen helaas alleen maar beamen.

Natuurlijk zijn er omstandigheden waarbinnen contact met een ongeschikte ouder niet gewenst is. Maar dat gaat de casus van ts niet over. We hebben het hier niet over een horrorvader, maar over een kindje wat nog niet is geboren en wat ik een goede, aanwezige vader wens.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:09

Overigens heb ook ik een moeder die haar 4 kinderen in haar eentje fantastisch heeft grootgebracht.
Die vermelding verdient ze <3

En nu ga ik uit deze discussie :) Veel plezier nog.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:12

Ahh jemig wat zijn jullie bevooroordeeld zeg...
Ik heb ook beide ouders gehad en laten we het zo zeggen ,ik had veel liever geen moeder gehad!

Je kan nog gaan lopen zeuren dat je 2 ouders moet hebben..
Waarom? Zo dat je 2x keer geen klik hebt?

Iemand die alleen voor zn kind zorgt is juist sterk en dapper in mijn ogen.
En niks anders..
Dat ouderwetse gezever over je moet er 2 , kom op zeg wie zegt dat je het dan zo goed hebt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:12

Maar als ts maar rap een man zoekt om toch een vader te hebben voor het kind, hoe groot is dan de kans dat het daad werkelijk "een goede" vader is?

Is het dan niet beter geen vader te hebben, dan een slechte vader?

Wat zijn de gevolgen voor de emotionele ontwikkeling en de nadelige gevolgen in de volwassen jaren bij een slechte vader te hebben?

Ik heb persoonlijk nu last doordat ik nu niet bepaald een goede vader heb gehad. Had er dan liever geen gehad.

Schemerdier

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:15

Daarbij, dan vinden ze zeker ook niet dat je wanneer je kinderen nog jong zijn, mag scheiden? Want dan ben je je vadersrol ook weer kwijt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:21

Damned schreef:
Daarbij, dan vinden ze zeker ook niet dat je wanneer je kinderen nog jong zijn, mag scheiden? Want dan ben je je vadersrol ook weer kwijt.

Ik neem toch aan dat bij een scheiding zowel de vader als de moeder de kinderen blijft zien. Anders doe je je kinderen enorm tekort. Bepaalde uitzonderingen (geweld e.d.) daargelaten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:24

chanel1985 schreef:
Maar als ts maar rap een man zoekt om toch een vader te hebben voor het kind, hoe groot is dan de kans dat het daad werkelijk "een goede" vader is?

Is het dan niet beter geen vader te hebben, dan een slechte vader?

Wat zijn de gevolgen voor de emotionele ontwikkeling en de nadelige gevolgen in de volwassen jaren bij een slechte vader te hebben?

Ik heb persoonlijk nu last doordat ik nu niet bepaald een goede vader heb gehad. Had er dan liever geen gehad.

Ik weet niet of het niet hebben van een vader erger is dan het hebben van een slechte vader. Daar zijn ook weer gradaties in natuurlijk. Ik vraag me af of daar ooit onderzoek naar is gedaan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:27

Juist tegenwoordig is de rol van de vader na een scheiding belangrijker dan ooit. Zonder ouderschapsplan wordt er tegenwoordig zelden een echtscheiding nog uitgesproken. In normale omstandigheden, bij geweld, drugs, drank etc. is allemaal niet van toepassing.. In dat ouderschapsplan staan de taken, plichten, zorg etc richting de kinderen benoemd.

Na een scheiding ben je heel die vaderrol helemaal niet kwijt. Vroeger was dat vanuit het idee dat moeders voor de kinderen zorgen en pa voor het geld.

Maar de wereld is niet perfect te creeeren. Kinderen zijn veerkrachtig genoeg. Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:28

_San87_ schreef:
Damned schreef:

Ik neem toch aan dat bij een scheiding zowel de vader als de moeder de kinderen blijft zien. Anders doe je je kinderen enorm tekort. Bepaalde uitzonderingen (geweld e.d.) daargelaten.

Dat is maar te zien welke regeling wordt afgesproken. 1x een weekend in de maand eens langsgaan bijvoorbeeld vind ik nu niet zo'n grote toegevoegde waarde.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:32

Voor mensen die alleen hun kind opvoeden omdat de omstandigheden zo zijn heb ik heel veel respect. Vaak is dat niet makkelijk.
Maar bewust voor een kind kiezen zonder partner vanuit een eigen kinderwens, daarin mis ik de vraag wat je je kind te bieden hebt. En dan bedoel ik het echt niet financieel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:32

Dus een moeder kan niets te bieden hebben?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:55

Het allerbelangrijkste is dat een kind gewenst is en dat is bij TS. Denk dat zij met een goede voorbereiding en bijvoorbeeld een 'vaderfiguur', bijvoorbeeld een broer of opa die geregeld wat leuks doet met de kleine ook een soort man biedt in het leven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:59

Sclimpre schreef:
Voor mensen die alleen hun kind opvoeden omdat de omstandigheden zo zijn heb ik heel veel respect. Vaak is dat niet makkelijk.
Maar bewust voor een kind kiezen zonder partner vanuit een eigen kinderwens, daarin mis ik de vraag wat je je kind te bieden hebt. En dan bedoel ik het echt niet financieel.

Hoe bedoel je het dan? Want dat vind ik wel interessant. En zou niet iedereen die kinderen op de wereld zet, zich dat moeten afvragen?

Overigens denk ik dat veel mensen het hebben van 2 ouders idealiseren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:02

Imo idd een vraag die iedere ik-wil-ouder-worden zich mag afvragen.

Dat laatste denk ik ook wel eens van mensen die dus graag kinderen willen :')

* bukt alvast voor de hagel en modder *

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:15

lieveli schreef:
Sclimpre schreef:

Hoe bedoel je het dan? Want dat vind ik wel interessant. En zou niet iedereen die kinderen op de wereld zet, zich dat moeten afvragen?

Overigens denk ik dat veel mensen het hebben van 2 ouders idealiseren.

Uiteraard moet iedereen die aan kinderen begint zich dat afvragen. Voor je eraan begint heb je toch een soort ideaalbeeld van hoe de jeugd van jouw kind er zou uitzien? En dan kan je je gaan afvragen hoe je zo dicht mogelijk bij dat ideaalbeeld kan komen en wat je daarvoor over hebt. Dit vraag je je toch ook af voor je aan een paard begint (zie ander topics op bokt :-)) ? Dan moet dat toch nog veel meer gelden voor kinderen.

Soms heb ik ook het idee dat mensen bij kinderwens aan schattige baby's en lieve kleuters denken. En niet aan lastige pubers, terwijl dat toch een periode is dat je alles moet geven om je kind ook in die periode te steunen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:18

2 ouder gezinnen moeten daar toch ook aan denken.
Ik snap niet wat de relevantie hier van is in dit topic.

Het is toch niet dan een alleenstaande niets of minder te bieden heeft dan een 2 ouder gezin? Het kan juist soms andersom zijn, is allemaal navenand de situatie.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:28

Ik heb na de scheiding van mijn broer altijd gezegd; kinderen zijn er niet voor gemaakt om ze alleen op te voeden :o. En daar blijf ik bij vanwege heel veel redenen. Als je gaat scheiden of je partner overlijdt, heb je geen keuze, dan moet je alleen of (op termijn) met een andere partner verder. Het is niet onmogelijk als alleenstaande ouder en kinderen van BOM moeders (of BOF vaders :D) zullen vast ook gelukkig zijn en ook BOM moeders zullen ongetwijfeld gelukkig zijn maar je maakt het jezelf niet per se makkelijk en soms vraag ik me af of die kinderwens dan zo sterk de boventoon (moet) voer(t)en :o.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:44

Kinderen zijn denk ik ook niet gemaakt om opgevoed te worden door twee ouders. Volgens mij hebben ze een veel breder netwerk nodig.