Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij de opvang geregeld?

Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) uit principe.
46 (9%)
Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) andere reden (bijv. geen werk).
23 (4%)
Zelf/partner 1 dag.
14 (3%)
Zelf/partner 2 dagen.
38 (8%)
Zelf/partner 3 of meer dagen, maar niet helemaal geen opvang.
27 (5%)
Familie/vrienden 1 dag in de week.
52 (11%)
Familie/vrienden 2 dagen in de week.
43 (9%)
Familie/vrienden 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Gastouder 1 dag in de week.
9 (1%)
Gastouder 2 dagen in de week.
19 (4%)
Gastouder 3 of meer dagen in de week.
18 (3%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 1 dag in de week.
22 (4%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 2 dagen in de week.
37 (7%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Opvang in homogene groep (specifiek naar leeftijd).
8 (1%)
Opvang in heterogene groep (verschillende leeftijden).
11 (2%)
BSO, dus voor oudere kinderen na schooltijd.
25 (5%)
Opvang aan huis.
13 (2%)
Opvang bij de persoon/instelling thuis, die de opvang op zich neemt.
5 (1%)
Anders, namelijk.......................
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 465

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:38

Ik heb niet alle berichten gelezen en heb zelf geen kinderen maar wilde even laten weten dat sommige van mijn collega's het voor de kinderen best goed hebben geregeld.
Ik werk in een 2 ploegendienst en er zijn collega's die als stelletje bij ons werken. Hierbij werkt de een in de ene ploeg en de andere in de andere ploeg. Als de ene klaar is met werken begint de andere dus. Dan nemen ze het kind mee naar het werk als degene met de latere dienst begint en de andere kan dan het kind mee naar huis nemen.
Het kind is dus altijd bij een van de ouders en moet alleen even mee naar het werk rijden en meteen weer mee terug naar huis met de andere ouder.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:38

Ik ben gestopt met werken toen de eerste werd geboren. Nu heb ik 3 kids van 6,12 en 13 jaar en sinds kort ben ik weer aan het werk. Ik werk 3x avond/nachtdienst op een laboratorium. Als mijn man thuis komt ga ik werken. Zo is er altijd een ouder thuis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:43

Bij ons is gelukkig 1 op 3 kinderen vanaf 18 maanden.
Minder zou ik niet willen voor peuters.
In de groep waar onze gup zit zijn eigenlijk altijd 3 mensen op 8 aangezien er op het moment 1 jonge baby bij is. Tot 18 maanden betalen wij ook een stuk meer ivm intensievere begeleiding.

Bij oudere kindjes vind ik het een heel ander verhaal. Die kunnen praten, hulp halen en doen lang niet meer zo onnozel.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:46

Ik denk dat het er ook maar net aan ligt wat voor GO je treft. Zo heb ik stage gelopen bij een gezin met 2 kindjes van 1, 2 van 3 en dan kwam er na school nog 2 van 4. Deze vrouw nam idd niet de tijd voor een kindje.

En een gezin met 1 van 1, en 1 van 3 ( en kindjes die uit school kwamen ) welke de kinderen totaal niet netjes behandelde en ik ook een klacht heb in gediend.

En dan de GO welke ik op t oog had, zij heeft niet meer dan 3 kindjes per dag incl haar eigen kindje omdat zij het belangrijk vind dat je tijd hebt voor de kinderen. ( buurvrouw )

En dan ken ik nog een GO ( andere buurvrouw ) welke elke dag 8 kinderen heeft van alle leeftijden waar ik werkelijkwaar altijd gehuil hoor.

luxje

Re: Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:57

Het diploma dat een gastouder moet hebben, stelt niet zo veel voor imo, zijn een boel diploma's goedgekeurd...

Het uit de slof schieten van een gastouder wordt thuis dus niet gecorrigeerd.
In een kdv, psz etc heb je dus het 4 ogen principe, zo is er meer controle op de kids, maar óók controle op de leiding op elkaar, in theorie..., ik geloof nl niet dat een stagiaire een afgestudeerde collega terug fluit, als deze ook nog de beoordeling moet schrijven..
Dingen die écht niet door de beugel kunnen zullen vast gemeld worden, maar een iets te grove correctie vast niet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:27

Ik denk dat ook ervaren collega s elkaar niet zomaar terugfluiten. Dat ligt aan de onderlinge verstandhouding en dergelijk. Ik ben het niet altijd eens met mijn moeder maar ben wel blij met het vertrouwde plekje voor ons mannetje. Mijn moeder heeft mijn vader als back up en in noodgevallen springt mijn zus ook nog bij. Die is er iedere ochtend en vangt soms een middag op. Andersom doe ik dat voor haar. Als mijn moeder die van mijn zussen ook opvangt heeft ze wel 5 kindjes in huis maar de oudste 2 helpen haar die zijn 9 en 12 jaar oud.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 06:33

Toen ik jong was, had ik een oppas voor soms 2x per week en soms 3x per week.
Dat is werkelijk het beste ooit voor mij geweest, en ben mn ouders nog steeds heel dankbaar voor dat ze dit zo hadden geregeld.
Moet ik er wel bijzeggen dat dit echt een speciale oppas is, met een heel groot hart. Voelde voor mij ook niet als een oppas, maar als 2e moeder. Zo'n een maak je niet vaak mee denk ik.
We gingen naar haar huis na schooltijd, tot na het avondeten. Ook kwam ze voor schooltijd om ons wakker te maken en naar school te brengen (school was letterlijk aan de andere kant van de straat. Met 30 seconden lopen, stond ik in de school. Letterlijk).
Soms kwam ze wat eerder zodat ze mn moeder wat kon helpen in het huishouden.
Ook nam ze ons vaak mee met boodschappen doen, en mochten wij het eten uitkiezen. En soms kocht ze ook kleine cadeautjes voor ons. Met haar eigen geld, niet mn ouders geld. Ik was helemaal gek van paardenspelletjes op de pc, en daar bracht ik dan ook de meeste tijd door :D of de harry potter spellen, waar zij me dan mee hielp.
Ook logeerden we regelmatig bij haar. Niet omdat het nodig was voor mn ouders, maar gewoon omdat het kon. Zij vond (vindt) het geweldig om met kinderen te zijn, en wij vonden het geweldig bij haar. Mocht ik soms ook vriendinnen meenemen en dan hadden ze een hele speurtocht in t bos uitgezet voor ons. Haar eigen kinderen (die waren toen ergens rond de 20) hielpen haar dan..
Ik bleef daar ook elke week komen totdat ik 15 was. Niet omdat ik t nodig had, maar gewoon voor de gezelligheid.
Ja, het was zeker weten het beste ooit voor mij en heb er ontzettend veel geluk mee gehad. Noem haar ook nog steeds 'tante yvonne', wat er ook nooit meer uit gaat :')
En nu ik t zo opschrijf, besef ik me pas echt hoeveel geluk ik heb gehad en dat ik haar echt goed is moet bedanken. Want ze heeft enorm veel voor me betekent in mn hele opvoeding.

Dus ja, ik vind een oppas echt zeker weten het beste. En zou ook zeker een oppas proberen te vinden later, áls ik kinderen heb.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:31

rockwitch schreef:
Tenzij die ene net met een kindje naar de wc is of ook iets aan het doen is waardoor ze niet gelijk kan reageren als er iets is.

Klopt, maar dat hebben moeders zelf ook vast wel eens en op een kdv zijn ze vast ook niet altijd allemaal even redelijk.

Ik denk niet dat het ontzettend veel uitmaakt.

ik mag toch hopen dat dat wel uitmaakt! daarom ben je met meerdere collega's, die houden dat in de gaten. bovendien verwacht ik van een professional ook een professionele houding. Bloed onder je nagels vandaan? dan ga je maar een rondje lopen, even op de wc afkoelen oid, maar je gaat dat niet botvieren op de kinderen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:58

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen.

Ik denk dat teveel denken dat bij een kdv er altijd meer mensen op een groep zitten. Het ligt aan het aantal kindjes. Als dat volstaat met 1 leidster dan is er ook 1 leidster. Ik vind dat er wel erg panisch wordt gedaan over het bezig zijn met 1 kindje en dan de anderen niet in zicht te hebben. Dat houd je dat ga je niet voorkomen. Het is alleen hoe je het doet. Op een kdv heb je boxen enz waar je de hele kleintjes in kunt leggen en de wat oudere kindjes kunnen rustig even "alleen" spelen als er 1 naar de wc of naar bed moet. Als je wilt dat je kindje nooit uit het oog is dan moet je er zelf voor zorgen ipv het weg te brengen. Hoewel zodra er broertjes en zusjes bij komen het ook al lastig wordt.

Voordeel van een kdv is dat het meestal zo ingericht is, dat er vaak veel overzicht is ongeacht waar de leidster op dat moment is. Bij een gastouder is het een "normaal" huis. Echter het huis is wel gekeurd en moet voldoen aan bepaalde eisen.

Ik ben nu nog thuis, maar vanaf augustus moet ik ook weer werken. Wij hadden voor de derde een gastouder aan huis en de middelste is voordat hij naar school ging naar het kdv geweest. Nu zitten we erover na te denken om 2 dagen een gastouder aan huis te nemen of 1 dag gastouder aan huis en 1 dag kdv. De oudste twee zullen dan opgevangen worden door familie.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:01

benangelique schreef:
rockwitch schreef:
Tenzij die ene net met een kindje naar de wc is of ook iets aan het doen is waardoor ze niet gelijk kan reageren als er iets is.

Klopt, maar dat hebben moeders zelf ook vast wel eens en op een kdv zijn ze vast ook niet altijd allemaal even redelijk.

Ik denk niet dat het ontzettend veel uitmaakt.

ik mag toch hopen dat dat wel uitmaakt! daarom ben je met meerdere collega's, die houden dat in de gaten. bovendien verwacht ik van een professional ook een professionele houding. Bloed onder je nagels vandaan? dan ga je maar een rondje lopen, even op de wc afkoelen oid, maar je gaat dat niet botvieren op de kinderen.

Ja dat mag iedereen hopen, maar als ouders zijnde heb je zowel bij een go als bij kdv geen zicht op hoe dingen gaan. Je vertrouwt erop dat het goed gaat en dat alle kindjes de aandacht krijgen die ze nodig hebben, maar je kan het nooit 100% zeker weten. Of er nou meerdere begeleidsters zijn of 1.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:54

is helemaal waar hoor rockwitch. maar voor mij persoonlijk (ons persoonlijk) vind ik de kans op misdragingen op een kdv kleiner dan bij een go.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:29

egnie schreef:
Ik heb niet alle pagina's doorgelezen.

Ik denk dat teveel denken dat bij een kdv er altijd meer mensen op een groep zitten. Het ligt aan het aantal kindjes. Als dat volstaat met 1 leidster dan is er ook 1 leidster.

In Nld is toch echt het 4 ogen principe verplicht voor het kdv
Op elke 8 kindjes is er 1 gediplomeerd leidster, daarnaast volstaat een stagiaire of andere ouder/vrijwilliger, maar er moet een tweede persoon zijn.
Laatst bijgewerkt door luxje op 01-02-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:29

Zou kunnen hoor. Ik ben nog nooit op een kdv geweest omdat onze voorkeur uit ging naar een go ivm het huiselijke en ons mannetje die 6 maanden full time bij mama was. Voor hem was de drukte bij een kdv teveel geweest op het begin.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:36

Bij minder dan 8 heb je maar 1 iemand. Tis volgens mij 1 op 4. Bij ons zaten ze de ochtend alleen. Dus vier kindjes totaal. Dan staan ze er echt niet met 2

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:45

Ik ben fulltime mama. Daar hebben mijn vriend en ik bewust voor gekozen.
Toen we wisten dat m'n zoontje met een schisis geboren zou worden, wou ik hem niet naar een kdv.
Hij heeft toch net iets meer zorg nodig, zeker met de voedingen. Ik wil daarvoor er gewoon 24/7 voor hem zijn.
Soms is het lastig, je raakt best geïsoleerd zo haha.
Maar aan de andere kant vind ik het heerlijk, kan 'm alle zorg geven die hij verdient, zeker rond de operaties heen.
Als hij wat ouder is, en het meeste achter de rug heeft, als hij goed kan eten.
Dan wil ik hem zeker 1 a 2 daagjes per week naar de peuterspeelzaal hebben.
Vind ik zelf persoonlijk alleen maar goed voor zijn ontwikkeling.
Maar goed, dat is nog ver weg haha.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:32

Mijn dochter (6 bijna 7) en zoon (2 bijna 3) gaan 3 dagen in de week naar een oppasmoeder.

Van jongs af aan zijn beide 2-3 dagen in de week bij een Duitse oppasmoeder geweest.
Ten 1e omdat ik i.v.m. financiën moet blijven werken min. 3 dagen per week.
Ten 2e omdat ze dan vanuit een origine Duitstalige omgeving de Duitse taal correct meekrijgen.
Ten 3e omdat ik voor dat uurtarief wat ik betaal gewoonweg niet thuis kan blijven (2.20 euro/uur voor het kind wat de meeste uren maakt, 2e kind voor 1.10 euro/uur)

Zowel mijn dochter als mijn zoon hebben het altijd uitstekend naar hun zin gehad bij hun oppasmoeders. Bij alle oppasmoeders waren er altijd wel 1 of meerdere kinderen om mee te spelen variërend in leeftijd van jonger tot ouder dan mijn kinderen. Op het moment zitten ze al 2 jaar bij een oppasmoeder die zelf kinderen in de leeftijd van 13-18 jaar heeft. De vorige oppasmoeder had een zoontje die qua leeftijd precies tussen mijn dochter en zoon in zat.

Mijn dochter gaat sinds dit schooljaar naar de 1e klas (daarvoor vanaf haar 3e Kindergarten en dan NSO opvang bij de oppasmoeder) en wordt dinsdag t/m donderdag om half 1 door de oppasmoeder bij school opgehaald ('s ochtends met taxi naar school gebracht). Mijn man brengt onze zoon om half 8 naar de oppasmoeder waar ik ze rond 16 uur weer ophaal (ik werk zelf van 7:30-15:30). Over een maandje als hij 3 wordt mag hij ook naar de Kindergarten en zal dan door mijn man 's ochtends naar de Kindergarten gebracht worden waar hij om half 1 ook door de oppasmoeder wordt opgehaald.

Hier in Duitsland geldt voor oppasmoeder trouwens het maximum van 4 'externe' kinderen per dag. In de Kindergarten ligt het maximum (als ik het me goed herinner) op max. 10 kinderen per 'volle' leerkracht. Stagaires en assistenten mogen er volgens mij maar max. 5 onder hun hoede hebben.
Mijn dochter zat in de Kindergarten in een klas van 22-23 kinderen (in de leeftijd van 3 t/m 6 jaar) en had 2 'volle' leerkrachten en 1 stagaire/assistent.