30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:05

Suusje1986 schreef:
TrIjNiE__ schreef:
Deze morgen deze pannenkoekjes gemaakt: http://uitpaulineskeuken.nl/2014/03/hav ... appel.html Anders dan gewone maar daarom niet minder lekker, wel wat droog aangezien ik er geen stroop oid op heb gedaan :-) Ook de rozijnen heb ik weggelaten want dat eet ik niet zo graag :)

Ik ben overigens 1,5 kg afgevallen terwijl ik nog maar 6 dagen bezig ben := En het was niet eens de bedoeling om af te vallen! Toch eet ik echt niet minder dan normaal, ik laat alleen de toegevoegde suiker weg :D

Dat is met name vocht doordat je nu koolhydraatarm eet!

Ik eet nochtans niet minder koolhydraten hoor, evenveel rijst, brood, etc. als anders. Enkel de koeken, chocolade, gesuikerde yoghurt etc. laat ik weg :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:12

Heerlijke, vullende en gezonde ontbijttip: havermoutbanaanpannenkoeken <3

- gemalen havermout (gewoon havermout blenderen, heel simpel)
- ongeveer 2 geprakte bananen
- melkvervanger (rijstemelk, amandelmelk, speltmelk etc)
- 1 tl bakpoeder en een snufje zout
- 2 el water met 1 el gemalen lijnzaad even laten staan (als bindmiddel)

Dit alles bij elkaar roeren, beetje experimenteren met verhoudingen tot het een goed papje is.
Het is sowieso dikker beslag dan gewoon pannekoekenbeslag! Hou daar rekening mee.
Het worden kleine/dikke pannenkoekjes.

Héérlijk met vijgenjam en blauwe bessen :9

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:19

Delicia, als je pindakaas neemt kan je het beste degene nemen zonder gehard palmvet, dit is namelijk niet zo goed voor je. (Weet niet of dat in jouwe zit maar in de meeste wel)
Ik heb biologische pindakaas van de jumbo waar het niet in zit, maar ook daar hadden sommige biologische het.
Bij de ah heb je all about nuts pindakaas die is ook goed.

Maaikemuis, vervelend dat het niet zo lekker loopt en dat je weinig nieuwe lekker dingen ontdekt! Voor mij was het ook even zoeken maar begin lekker de draai te krijgen! Vooral veel nieuwe dingen proberen zou ik zeggen

Suliko, leuk joh! Die ga ik maken :)

Suliko

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:36

Voor iedereen die een beetje inspiratieloos is heb ik een hele goede site!
Nu is deze ook grotendeels glutenvrij, wat niet erg is, daar kan je doorheen lezen (en zelf gewoon tarwes gebruiken die je wilt gebruiken) of gewoon havermout (oorspronkelijk glutenvrij) gebruiken.

Maar wat ik zelf heel fijn is dat er telkens achter een receptlink tussen haakjes staat waar het allemaal '-vrij' van is (zuivel, suiker, gluten, vlees). Maar eigenlijk is alles sowieso suikervrij, vandaar dat ik het hier deel. :)

En er staat echt ontzettend veel op! Van ontbijt tot hoofdgerechten en tussendoortjes tot zoete baksels en drankjes.

http://www.focusonfoodies.nl/suikervrije-en-glutenvrije-recepten/

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:00

@suliko: zit er in de vijgenjam geen suiker? Thx voor de link. Mooie verzameling recepten.

@Delicia: goed kans dat er in de afhaalchinees ook een heleboel suiker zit :+ . Ik verwacht dat je stiekem toch best wat toegevoegde suikers binnenkrijgt. Als de hoeveelheid past binnen je eigen doelstelling is dat natuurlijk prima.

@maaikemuis. Dan pak je toch een keer gewoon een stuk taart en ga je morgen suikervrij verder. Moet kunnen vind ik, zeker als je langer dan 30 dagen suikervrij wilt doen ;-).
Kan aan jouw lijstje van gisteren de hoeveelheden niet zien, maar kan me voorstellen dat je dan nog honger hebt. Lunch lijkt weinig en avondeten helemaal. Wil je tevens kilo's kwijt? Aan de kwark en havermout zal het niet liggen, want dat vult goed. Zeker omdat kwark veel eiwit bevat.

@_bloempje01_: als bij bij de ingrediënten geen suiker (of een van de andere -tig benamingen daarvoor staat) zit er geen toegevoegde suiker in. Met dit lijstje kun je dat checken als je wilt: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... ennen.html.

@MadelonSunny: wellicht dat het bij jou zit in de verdeling van de eetmomenten door de dag heen, je lijstje komt niet schraal over. Ontbijt is misschien te krap. Je schrijft dat je tevens nog een paar kilo's kwijt wilt. Dan zou ik meer ontbijten, om de calorieën te compenseren de kaas door een magerder beleg vervangen, de gebakken aardappeltjes door iets anders. Geen idee wat er in de soyachoco zit. Eiwitrijke dingen vullen trouwens heel goed.
Gebruik de mijnvoedingscentrum? 1661 kcal klinkt niet verkeerd (hangt er natuurlijk van af hoe lang en zwaar je bent).

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:17

Emma_s_girl schreef:
@suliko: zit er in de vijgenjam geen suiker? Thx voor de link. Mooie verzameling recepten.

Ligt eraan waar je de vijgenjam haalt. :Y)
Als je het bij een natuurwinkel haalt zal er als het goed is geen suiker in zitten.
Geen idee waar die van ons vandaan kwam, maar daar zat absoluut geen suiker in, vijgen zijn al heel zoet (en gezond!) van zichzelf.
Maar van de supermarkt kan ik geen garantie geven, daar pleuren ze overal suiker doorheen. :')

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:26

WillBokkers schreef:
Delicia, als je pindakaas neemt kan je het beste degene nemen zonder gehard palmvet, dit is namelijk niet zo goed voor je. (Weet niet of dat in jouwe zit maar in de meeste wel)
Ik heb biologische pindakaas van de jumbo waar het niet in zit, maar ook daar hadden sommige biologische het.

Yep, zit er in :+ Had alleen nou eenmaal op de suikers gelet, maar volgende keer (mocht de pot op zijn :=) let ik daar ook op. :)

Emma_s_girl schreef:
@Delicia: goed kans dat er in de afhaalchinees ook een heleboel suiker zit :+ . Ik verwacht dat je stiekem toch best wat toegevoegde suikers binnenkrijgt. Als de hoeveelheid past binnen je eigen doelstelling is dat natuurlijk prima.

Klopt _O-, Al, het aantal suikers wat ik vandaag binnen had gekregen, is de helft wat ik 'normaal' binnen krijg :o

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:13

@Delicia: dan heb je in ieder geval al iets bereikt :).

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:51

Gisteren stiekem toch een stukje taart gesnoept, vond het zo sneu, vriend had hem speciaal voor mijn verjaardag gebakken... En vanavond uit eten, gaat hem ook niet worden. :\

Maar goed, zelfgebakken speltbrood is super lekker en in combinatie met hutenkase en cherrytomaatjes best leuk te decoreren.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:11

maaikemuis schreef:
Gisteren stiekem toch een stukje taart gesnoept, vond het zo sneu, vriend had hem speciaal voor mijn verjaardag gebakken... En vanavond uit eten, gaat hem ook niet worden. :\

Maar goed, zelfgebakken speltbrood is super lekker en in combinatie met hutenkase en cherrytomaatjes best leuk te decoreren.

Ik heb vandaag ook aan een stukje ijs gezeten :=
Maar ga de rest van de dag wel weer proberen zo min mogelijk suikers te nemen.
Af en toe wat lekkers ontneemt ik mijzelf ook niet. Als het maar niet dagelijks wordt.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:16

Suliko schreef:

Dit alles bij elkaar roeren, beetje experimenteren met verhoudingen tot het een goed papje is.
Het is sowieso dikker beslag dan gewoon pannekoekenbeslag! Hou daar rekening mee.

Ik heb gisteren ook bananenpannenkoekjes gegeten. Heerlijk! Ik deed gewoon 2 eieren geklust met 1-1,5 geprakte banaan en dan bakken in anti aanbak pan. Afgewerkt met stukjes verse banaan en geroosterde almandelen. Maar je kan er bij eten wat en wil natuurlijk. Super simpel, geen toegevoegde suiker.

Wasa crackers eet ik ook heel graag! Ik eet meestal de gewone rogge crackers of die met sea SALT en rosemary. Lekker te beleggen met geplette avodaco's stukjes tomaat en afgewerkt met zwarte peper en grof zout. Lekker en ook zonder suiker!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:19

Waarom kan je niet uit eten maaikemuis? Gewoon goed opletten wat je neemt. Bij mij gaat het eigenlijk altijd goed. Of ga je juist wel maar ben je bang dat het niet suikervrij kan? Ik kan eigenlijk bijna overal eten, ipv een toetje neem ik dan een kop koffie. Toetjes vallen altijd tegen, meestal komen ze in de keuken niet verder dan wat fruit op een schaaltje. En ik vind fruit geen toetje, helemaal niet als iedereen lekker aan het ijs of de pudding zit. Dan heb ik liever koffie.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:24

We gaan naar ctaste in Amsterdam, blind eten dus. Ik ga zeker wel, maar suikervrij zal het zeker niet worden. Temeer omdat de voorkeuren zonder suikervrij de kok al hoofdpijn zullen geven :=

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:27

Hey prietpraat!
Ik zag je Pannekoekjes al op instagram. Ga het ook eens proberen want ze zagen er super lekker uit!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:37

Dat zou ook niks voor mij zijn, blind eten. Ik wil wel zelf de kaart lezen en ook zien wat ik op mijn bord heb. Als ik het niet vertrouw schuif ik het gewoon aan de kant.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:56

Vorig weekend begonnen met het vermijden van toegevoegde suikers. Qua bijwerkingen heb ik niet zoveel last gehad. Zelfs geen snaai-neigingen ondanks dat ik dinsdag ongesteld werd.
In deze week ruim 1 kilo afgevallen :oo
Dit weekend iets minder streng geweest omdat ik wedstrijdweekend (incl. overnachting) heb gehad in Emmeloord. Gezondigd met 2-3 pakjes Sultana, 3-4 mueslirepen, 2 broodjes gezond, 1 patat met, 4 flesjes cola-bier en een half blikje energydrank (verdeeld over 2 dagen he :P ).
Wat mij echter wel positief opviel dit weekend: Ik had veel minder last van vermoeidheid dan normaal op dergelijke weekenden. Het effect van suiker?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:12

Suliko schreef:

Zo deze ga ik proberen! Klinkt heerlijk!

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:52

Ik meld me ook!
Ben gister begonnen en hoop het lang vol te houden, zeker voor het resultaat :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:11

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:32

Vandaag verslapen en eten vergeten dus dat was niet bepaald suikervrij eten...
Broodje gezond en KitKat repen.. Whoops.
Net die havermoutbanenpannenkoeken gemaakt, voor morgen voor de lunch ben benieuwd!

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 00:30

Hallo,

Ik ben niet van plan totaal suikervrij te gaan eten. Maar ik zou wel willen minderen. Echter ben ik echt een moeilijk figuur qua broodbeleg en ben ik een vervanging aan het zoeken voor mijn broodjes hagelslag. Ik vervang nu 2 vd 3 broodjes al door filet american. Schijnt ook niet echt goed te zijn maargoed.

Nu las ik op internet dus dingen over appelstroop en jam. Ik wilde dit wel gaan proberen. Nu snap ik alleen iets niet. Op internet zie ik varianten staan van jam en appelstroop zonder toegevoegde suiker. Nu ben ik aan het vergelijken op de site van AH alleen nu kom ik er achter dat er ook jam soorten zijn met toegevoegde suikers die alsnog minder suikers bevatten dan de jam zonder toegevoegde suiker. Ik raak nu al in de war. Iemand suggesties voor bepaalde merken? Kan ik beter degene zonder toegevoegde suikers nemen omdat dit natuurlijke suikers zijn? ook al zit er dan per 100 gram 20 gram meer suiker in?

En heeft iemand nog meer suggesties voor broodbeleg? Geen worst graag. Ik las ook iets over suikervrije chocoladepasta. Iemand enig idee of dit in een supermarkt te koop is?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:05

Kruidenkaas, smeerkaas, kipfilet, eiersalade, kaas, er is echt zo veel ander beleg dan alleen hagelslag en chocopasta...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:38

Het is natuurlijk ook niet verstandig om te denken dat 'natuurlijke' suikers beter zijn dan toegevoegde suikers! Zo zou je dus een product waar bv fructose aan toegevoegd wordt misschien laten staan, maar eet je bv wel vijgenjam zoals iemand eerder schreef. En dat terwijl vijgen het hoogste fructose gehalte heeft van alle soorten fruit. Met je zgn. natuurlijke suiker krijg je dan nog steeds een suikerbom binnen, die echt niet minder slecht is voor je lijf dan toegevoegde suiker (onder welke naam dan ook). Dus appelstroop, jams etc. kun je beter gewoon laten staan. Veel beter is om te proberen te wennen aan minder zoet en andere broodsmeersels proberen. De 100% natural pindakaas is bv lekker, geeft je gezonde eiwitten en vetten. Zonnatura heeft groentesmeersels (wel duur) en je kunt ook zelf dingen maken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 07:21

Wat denk je van avocado op brood? heerlijk met tomaat!