Afkicken, wat is het moeilijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: Afkicken, wat is het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:08

Even keihard maar een verslaving houd je je hele leven.Helemaal overwinnen doe je het nooit.
Wees altijd waakzaam op wat jou triggert om naar die verslaving te grijpen of dat er niet perongeluk een verslaving insluipt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:11

Gillbo schreef:
Even keihard maar een verslaving houd je je hele leven.Helemaal overwinnen doe je het nooit.
Wees altijd waakzaam op wat jou triggert om naar die verslaving te grijpen of dat er niet perongeluk een verslaving insluipt

Ik ken toch zat mensen die een pakje per dag rookten en nu misselijk worden bij de gedachte aan een sigaret :+

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:19

Wouw...wat ben jij vandaag en gisteren goed bezig geweest! Ik zou het gewoon per dag bekijken...vandaag heb je weer. En je hebt een toffe vriendin eigenlijk ook wel...gewoon lekker zo doorgaan!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:31

Poetser, waanzinnig zeg - een pluim voor je omgang met dit proces en met de uiteenlopende reacties hier. Heb er zelf totaal geen ervaring mee, maar wil even m'n support kwijt.
Super dat je voor jezelf en je zoontje op weg bent een mentaal en physiek gezonder iemand te worden. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:14

Renee1991 schreef:
Gillbo schreef:

Ik ken toch zat mensen die een pakje per dag rookten en nu misselijk worden bij de gedachte aan een sigaret :+

Een verslaving opzich is de valkuil, niet waaraan je verslaafd bent.
Bijv, stressvolle situatie's dan zoekt iemand die verslavingsgevoelig is houvast in gewoontes.
Dit zal altijd iets zijn waar je alert op moet blijven.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:43

Dacht dat het bij deze verslaving misschien anders werkte, omdat ik van meerdere mensen gelezen heb dat ze na een redbull verslaving gewoon nog af en toe een blikje kunnen drinken.

Op dit moment gaat het even niet goed meer. Ik zit met de bibber in mijn lijf, blikje 3 is al half op en kasten zijn geplunderd. Ondanks dat ik voor mijn doen heel veel heb gegeten aan tafel, is mijn maag een bodemloze put en denken mijn hersenen dat ik aan het verhongeren ben.
Om maar even op te noemen wat ik de laatste 3u gegeten heb
- Gegratineerde aardappelschijfjes met appelmoes en een kippenpoot (op zondag eten we altijd iets lekkers en makkelijks)
- Een volledige reep chocolade
- 3 mandarijntjes
- Fruit uit blik met een kwak slagroom (deze is nu op en komt voorlopig niet meer in huis)
- Een aantal snoepjes van zoontje die ik eigenlijk helemaal niet lust en ineens ongeloofelijk veel trek in had
- Nu juist een beker soep en een boterham
- Oh ja ook nog een half zakje paprika chips
En ondanks dit alles, zit ik nog steeds met het gevoel van een hongerig gevoel en ben ik al aan het overwegen geweest om een pizza in de oven te steken :( Nee, ik ben niet zwanger.

Verder heb ik verschrikkelijke hoofdpijn, wat wel kan komen door veel te veel suiker in een korte tijd, en ik heb jeuk over heel mijn lijf. Blijkbaar toch te veel verwacht van mezelf vandaag.

Het rare is dat ik normaal gezien bij een grote verandering of bij stress, zenuwen, noem maar op altijd stop met eten. Ik krijg gewoon niks binnen en vanavond blijf ik honger hebben. Net alsof ik de hele dag op reserve heb geteerd en dat deze weer aangevuld moeten worden :\

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:48

Ga je ook actief iets doen als je 'trek' hebt? Of probeer je het uit te zitten?

Voor de blikjes die je nog wel drinkt, probeer daar een heel bewust moment van te maken. Dus aan tafel gaan zitten zonder tv of telefoon of boek. Dus echt zitten en heel bewust bezig zijn met het opdrinken. Iedere keer als je een paar slokken neemt moet je jezelf aan tafel zetten.

Verslaving is vaak deels gewoonte. Dat patroon moet je ook doorbreken

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:56

Echt actief iets doen gaat helaas niet. Ik woon in een studio met zoontje momenteel dus hij slaapt in dezelfde ruimte als waar ik zit. Het enige dat ik kan doen op zo'n moment is even snel buiten een sigaretje roken en dat is dan weer het ene kwaad bestrijden met het andere.
Tv heb ik momenteel niet, zowel zoontje als ikzelf kijken daar nooit naar. Hetgeen dat we graag kijken kunnen we via de laptop kijken. 's avonds zit ik eigenlijk altijd met de laptop aan tafel.

Ik denk dat is zo maar gewoon naar bed ga. Morgen weer een nieuwe dag. Wel ga ik het met de huisarts ook hebben over die onstilbare honger die ik nu heb. Eens kijken wat hij daar van zegt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:28

Oei jou lijf is boos en laat dat duidelijk merken.Jij bent sterker, genoeg blijven drinken en lekker slapen

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 06:52

Nieuwe dag is weer aangebroken. Dankzij zoontje al vanaf 5 uur wakker.

Beker koffie staat voor mijn neus, maar nog steeds ontzettend moe. Ik ga mij zometeen maar verder voorbereiden op het gesprek bij de dokter. Ook ga ik alle vragen op papier zetten, zodat ik zeker niks vergeet te vragen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 06:54

Wat goed dat je je vragen opschrijft.
Die vermoeidheid is heel normaal. Door je enorme suiker intake moet je lijf nu leren om ergens anders de energie vandaan halen. geef het even de tijd.
Je bent echt zo geweldig goed bezig

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 07:07

Renee1991 schreef:
Gillbo schreef:

Hier zit zo iemand :) Het heeft een hele tijd geduurd, maar we zijn intussen 5 jaar later en geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om te gaan roken. De eerste maanden/jaren had ik het vooral moeilijk op sociaal vlak, dan dacht ik vaak 'nu zou het gewoon handig/fijn zijn om samen met de rest een sigaretje op te steken'
Maar geleidelijk zijn de rokende vrienden vervangen door niet-rokers, en nu mis ik het echt nooit meer. Als je telkens naar buiten gaat om te roken mis je veel, door dat niet meer te doen heb ik een aantal heel fijne niet-rokers leren kennen :)

Heel veel succes vandaag TS!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:21

Heb net het hele topic gelezen. TS, ik vind dat je het fantastisch doet! Het is hartstikke lastig om van zoiets af te kicken, daar heb je ontzettend veel wilskracht voor nodig. Knap dat je zo sterk kan zijn!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:28

Gillbo schreef:

Neehoor, als ex-roker weet ik dat dit bovenstaande helemaal nergens op slaat en dit soort uitspraken juist mensen die een verslaving hebben op de gedachten worden gezet dat het een levenslange strijd gaat zijn. Is niets van waar. Het is juist een opluchting als je er vanaf bent.

En nee, ik heb nadat ik gestopt ben een hele hoop oliebol voor m'n kiezen gehad maar nooit de neiging of het gevoel gehad om weer in een (andere) verslaving te rollen. Niet in alcohol, suiker, eten of roken. Helemaal niks.

Dus denk voortaan even na voordat je onzin gaat rondbazuinen die het mensen met een verslaving alleen maar moeilijker maakt om te stoppen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:38

Helaas geen onzin, het is wetenschappelijk bewezen zelfs.
Dat wil niet zeggen dat het gevoel heel ver naar de achtergrond kan verdwijnen maar een verslavingsgevoeligheid is wel iets wat wel degelijk in je kan zitten

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:43

Ik heb een stukje dit topic doorgelezen, mijn moeder is verslaafd aan energy drank blikjes die ze altijd van de dirk haalt (want de andere zijn niet lekker). Ze drinkt er tussen de 2 en 4 per dag dus dat valt nog mee. Maar als ze probeert te stoppen mislukt het al na een paar dagen.

Ongeveer een jaar geleden deed ze een poging om af te vallen en daarbij ook te stoppen met de energy drank. Maar om het afvallen te versnellen had ze Chinees thee gehaald bij de reform winkel, en toen ze die elke dag 2 keer dronk had ze vrijwel geen behoefte meer aan haar blikjes. En de keer daarna dat ze probeerde te stoppen en tegelijkertijd de thee dronk lukte het haar veel langer om het vol te houden

Misschien dus een tip? Als het niet werkt schaad het niet, want voor zover ik weet is het absoluut niet slecht voor je.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:56

Gillbo schreef:
Helaas geen onzin, het is wetenschappelijk bewezen zelfs.
Dat wil niet zeggen dat het gevoel heel ver naar de achtergrond kan verdwijnen maar een verslavingsgevoeligheid is wel iets wat wel degelijk in je kan zitten

Ik zou daar graag een bron van zien want een verslaving is simpelweg een fysiologische reactie en niet iets wat in je hersenen zelf zit en wat daar eeuwig blijft zitten.

Bovendien vind ik het jammer dat je met je uitspraken andermans herstel bemoeilijkt en daar luchtig over doet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:19

Het is wel vastgesteld dat de ene mens verslavingsgevoeliger is dan de ander. Waarom is geloof ik nooit vastgesteld welk mechanisme ernu achter zit maar wel dat het helaas zo is. En dat soms de ene verslaving wordt vervangen door een ander. Zie bv obese de eerste aflevering. Die man was verslaafd aan sporten. Door omstandigheden is dat omgeruild naar eten, daarna weer naar sport en daarna weer naar eten.

Maar ts hopelijk heeft je gesprek bij de huisarts je wat geholpen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:20

Nou als je mijn post leest dan zie je dat ik ts wel degelijk steun.
Steun wil niet altijd zeggen dat je iemand naar de mond praat.
Is het echt zo erg dat ik ts een heads up geef dat ze er voor moet waken niet de ene verslaving met de andere te vervangen?
Ik denk dat je daar meer aan hebt dan alleen maar oh's en ah's.

En ik zou zeggen verdiep jezelf eens in verslaving dan zie je dat wat ik schrijf klopt.
Het is zelfs zo dat verslaving erfelijk kán zijn, hoeft niet maar kan wel.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:55

@Gillbo, jou reacties zijn komen inderdaad als steun over en ook als waarschuwing voor de valkuilen van een verslaving. Hierdoor zijn ze waardevol voor het herstel en daarna op het goede pad te kunnen blijven.

Oke, even een update van de gesprekken vandaag.

Mijn moeder reageerde verrassend. Blijkbaar had ze het al een tijd door en maakte ze zich zorgen om mij, maar ze wist goed genoeg dat ik het van haar toch niet zou aannemen als ze mij hiermee confronteerde. Dat dat ook de reden was dat ze zorgde dat er geen blikjes in huis waren als ze wist dat ik kwam weet ik nu dus ook.

De dokter, even een lang verhaal kort proberen te maken.
In de eerste plaats was hij heel verbaasd over mijn zicht op de realiteit omtrend mijn verslaving. Ook was hij heel blij dat ik zelf tot inzicht gekomen ben.
Er is bloed afgenomen om de waardes te controleren en een urinestaal genomen. Hier zou ik deze week nog de uitslagen van krijgen.
Het afbouwen gaat naar zijn idee redelijk snel, mogelijk zelfs te snel op lange termijn. Echter moet ik mezelf niet verplichten om de blikjes te drinken, maar er gewoon 1 pakken op het moment dat het echt nodig is.
Het taurine supplement raad hij af, omdat dit enkel het probleem verplaatst en niet oplost. Ook gaat het herstel een langere tijd innemen omdat ik ze al van kinds af aan drink en mijn lichaam en mijn psychische gesteldheid eigenlijk niet beter weet dan dat het bij het leven hoort. Daarom raad hij aan om, indien ik afgekickt ben maar ik wel nog af en toe het signaal krijg om er 1 te drinken (maximaal 2 per week) hier ook aan toe te geven voorlopig. Zolang ik maar zorg dat ik niet weer opnieuw begin en er dus voor waak dat het niet te veel wordt. Hoe minder hoe beter natuurlijk.
Ook raad hij aan te gaan fitnessen, zowel om mijn aandacht wat af te leiden als voor mijn gezondheid.
De grootste zorg op dit moment is de schade aan mijn nieren. Dat dit een zwak punt is wist hij al, nu ook hoe dat komt.
Verder vindt hij dat het psychische deel van het afkicken wel goed zit. Het is voornamelijk het fysieke deel dat ik nog moet doorstaan dat echt moeilijk word. Of psych het daar morgen mee eens gaat zijn weet ik dan te zeggen.
Stoppen met roken raad hij wel nog even af. Dit kan een te grote impact krijgen op mijn herstel van de blikjes en er daardoor voor zorgen dat ik het beide niet vol hou.

Er is nog veel meer besproken geweest, maar dit zijn toch wel de belangrijkste dingen denk ik. Indien jullie vinden dat er bepaalde dingen niet kloppen die gezegd zijn (dat idee heb ik zelf namelijk wel een beetje) dan ga ik een bezoekje brengen aan mijn vorige huisarts. Die vertrouw ik namelijk veel meer en is ook min of meer op de hoogte van mijn probleem, maar zit op anderhalf uur reizen met de bus.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:32

_Nelleke_ schreef:
Gillbo schreef:

Neehoor, als ex-roker weet ik dat dit bovenstaande helemaal nergens op slaat en dit soort uitspraken juist mensen die een verslaving hebben op de gedachten worden gezet dat het een levenslange strijd gaat zijn. Is niets van waar. Het is juist een opluchting als je er vanaf bent.

En nee, ik heb nadat ik gestopt ben een hele hoop oliebol voor m'n kiezen gehad maar nooit de neiging of het gevoel gehad om weer in een (andere) verslaving te rollen. Niet in alcohol, suiker, eten of roken. Helemaal niks.

Dus denk voortaan even na voordat je onzin gaat rondbazuinen die het mensen met een verslaving alleen maar moeilijker maakt om te stoppen.

Vind dit altijd wel typisch hoor, heb al eerder dit soort uitspraken gelezen in dit topic, was het maar zo simpel.

Maar helaas in de praktijk is dat niet zo hoeveel mensen wel niet terugvallen alvorens ze kunnen stoppen of het ene middel gaan vervangen met het ander.

Een verslaving heeft zelden één oorzaak. Biologische, psychologische en sociale factoren bepalen samen of iemand verslaafd raakt. Bij het doorgronden en behandelen van een verslaving wordt er gekeken naar al deze aspecten. Het zogenaamde Bio psycho sociaal model. Tenminste zo kijken wij in de instantie waar ik werk. Maar er kunnen zeker ook veranderingen in de hersenen optreden . In bepaalde 12-stappen klinieken zeggen ze zelfs dat een verslaving een hersenziekte is.

IK vind het best goed advies van je huisarts, wat vind jij niet goed dan?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:54

Ik weet het niet goed, maar ik had er heel de tijd een raar gevoel bij. Hoewel hij oprechte interesse leek te hebben en echt wel met goede tips, adviezen en uitleg kwam, kreeg ik het idee dat hij niet precies weer wat voor impact deze verslaving kan hebben op mensen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:22

Zou het misschien ook kunnen zijn dat hij maar weinig verslaafde ziet en dan degene die al een heel eind afgekickt zijn helemaal zelden tegenkomt.
Goed dat hij in ieder geval al je waardes gaat controleren.
Je bent op de goede weg!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:04

Wow, jouw huisarts klinkt als zeer verstandig. Jij zelf trouwens ook :)
Ga zo door. Zit niet bij de pakken neer als het een keer tegen zit, of je een (kleine) terugval hebt. De laatste dagen heb je al zo snel afgebouwd, dat het kan dat je nu op een soort plateau zit voor je weer verder kunt. Geeft niks. Alles wat je mindert is meegenomen, zeker gezien de lange tijd die je dat spul al drinkt.
Tof dat je bloed en urine onderzocht worden! Succes!!!!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:18

Gelukkig ligt het dan toch aan mijn gevoel dat het bezoek niet al te best bevallen is. Misschien dat ik psychisch toch niet zo sterk nog en dit gewoon erg confronterend was (dat was het ook wel). Ook een puntje om morgen te bespreken.

Wat ik nog vergeten erbij te zeggen:
Ik ga nu wekelijks op controle, indien de bloedwaardes slecht zijn, zal dit ook onder controle blijven staan. Ik moet nu wel nog een week op 3 blikjes blijven. Drink ik er minder omdat de behoefte mindert is dat heel goed, maar ik mag mezelf niet verplichten te minderen nu.