KaiKarine schreef:Het is ongezond om zuivel te vervangen door soja! Kies liever voor de andere plantaardige alternatieven.
http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-wa ... gezond-is/
Ik geef je meteen een reden waarom het niet klopt: ze verwijst naar het wetenschappelijk bewijs voor al haar punten, maar geeft alleen wetenschappelijk bewijs voor Fyto-oestrogeen in dieren. Je weet dat maar 5 tot 25% van de dierstudie's dezelfde resultaten geven als in mensen? Deze zin: "Soms zijn de uitkomsten van de dierstudies al zo veelzeggend, dat onderzoek op mensen niet eens toegestaan wordt." Is dus echt totale onzin omdat de kans dat de dierstudies dus totaal nietszeggend zijn gewoon veel groter is

Ik heb niet alles onderzocht op internet van de dingen die ze aangeeft, maar van de dingen díe ik heb opgezocht klopt echt maar de helft van de dingen die ze zegt. Fyto-oestrogeen heeft een heel andere werking in het lichaam, dus ook een andere uitwerking. Dit: 'Dit zijn stoffen die lijken op onze eigen oestrogenen en daardoor ook dezelfde werking hebben.' is dus ook weer onzin. En bovendien is die zin sowieso onzin omdat er van iedere stof wel isomeren oid zijn, maar die hebben bijna zonder uitzondering een heel andere functie.
Tuurlijk zal er vast wel iets zitten in soja wat 'slecht' voor je is. Maar wie drinkt liters soja per dag? Net zoals dat zo'n beetje alles in de juiste hoeveelheden giftig is, zelfs water. Ik vind het echt enorm speculatief. Er wordt ook niet over de kwantiteit van die stofjes in soja gesproken wat me wel een heel belangrijk onderdeel bewijs lijkt?