Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:05

KaiKarine schreef:
Het is ongezond om zuivel te vervangen door soja! Kies liever voor de andere plantaardige alternatieven.

http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-wa ... gezond-is/

Ik geef je meteen een reden waarom het niet klopt: ze verwijst naar het wetenschappelijk bewijs voor al haar punten, maar geeft alleen wetenschappelijk bewijs voor Fyto-oestrogeen in dieren. Je weet dat maar 5 tot 25% van de dierstudie's dezelfde resultaten geven als in mensen? Deze zin: "Soms zijn de uitkomsten van de dierstudies al zo veelzeggend, dat onderzoek op mensen niet eens toegestaan wordt." Is dus echt totale onzin omdat de kans dat de dierstudies dus totaal nietszeggend zijn gewoon veel groter is :')

Ik heb niet alles onderzocht op internet van de dingen die ze aangeeft, maar van de dingen díe ik heb opgezocht klopt echt maar de helft van de dingen die ze zegt. Fyto-oestrogeen heeft een heel andere werking in het lichaam, dus ook een andere uitwerking. Dit: 'Dit zijn stoffen die lijken op onze eigen oestrogenen en daardoor ook dezelfde werking hebben.' is dus ook weer onzin. En bovendien is die zin sowieso onzin omdat er van iedere stof wel isomeren oid zijn, maar die hebben bijna zonder uitzondering een heel andere functie.

Tuurlijk zal er vast wel iets zitten in soja wat 'slecht' voor je is. Maar wie drinkt liters soja per dag? Net zoals dat zo'n beetje alles in de juiste hoeveelheden giftig is, zelfs water. Ik vind het echt enorm speculatief. Er wordt ook niet over de kwantiteit van die stofjes in soja gesproken wat me wel een heel belangrijk onderdeel bewijs lijkt?

Mungbean

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:22

Monnikskruid is fytooestrogeen in een potje. Men weet wel degelijk wat dasrvan de effecten zijn.
Niet voor niets helpt ongefermenteerde soja bij overgangsklachten.

Maar zoals altijd: van een donut krijg je ook niets, van 30 donuts per dag kun je behoorlijk buikpijn hebben.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:15

VT > MWS

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:51

Sizzle schreef:
Monnikskruid is fytooestrogeen in een potje. Men weet wel degelijk wat dasrvan de effecten zijn.
Niet voor niets helpt ongefermenteerde soja bij overgangsklachten.

Maar zoals altijd: van een donut krijg je ook niets, van 30 donuts per dag kun je behoorlijk buikpijn hebben.

Van een recente literatuurstudie:
Citaat:
Animal and human studies evaluating phytoestrogen effects on the adult hypothalamic–pituitary–gonadal (HPG) axis following adult exposures have been fairly consistent and reveal the potential for suppression. Multiple studies have documented the estrogenic activity of phytoestrogens in ovariectomized rodents [54,235,239] and, in humans, it is generally accepted that consumption of isoflavones-rich soy foods suppresses circulating estrogen and progesterone levels and can attenuate the preovulatory surge of luteinizing hormone (LH) and follicle-stimulating hormone (FSH) [298,179,65]. Notably, however, a handful of studies have found no impact of isoflavones on female hormone levels at all. One of the most recent of these followed 34 women consuming 100 mg of isoflavones per day for a year and found no changes in luteal phase levels of estradiol, estrone, progesterone, SHBG, FSH or LH at months 1, 3, 6 or 12 [162]. Another also failed to find altered circulating gonadal hormone levels in 14 women given soy cookies containing 52 mg of isoflavones or isoflavone-free cookies for 5 days. Interestingly, at least one study found suppressed luteal estradiol levels following increased soy intake, but only in women of Asian descent [298], indicating ethnicity could be an underappreciated factor when considering the potential human health effects of soy isoflavones. With such small samples sizes in all of these studies, however, they may have been too underpowered to detect effects. A 2009 meta-analysis concluded that, in pre-menopausal women, isoflavone intake increases cycle length and suppresses LH and FSH levels [104]. This conclusion is consistent with the clinical case report from SUNY Downstate Medical Center [38] and indicates that use of soy foods should be approached with caution in women attempting to become pregnant or experiencing menstrual cycle irregularities.

Note: Gemiddelde inname (ook met vegetariërs meegenomen) in Nederland van isoflavones is ongeveer 3mg/dag. In deze studies gaat het om 50 - 100 mg/dag. Wanneer je dus een iets hogere inname hebt door het drinken van sojaproducten of het consumeren ervan heeft dat dus tot zover bewezen geen effect. Zeker aangezien er geen eenduidige resultaten worden geboekt wat dus wijst op een variabele. Maar inderdaad, alles met mate.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:06

Alles is in overmaten slecht voor je. Dan kan water je zelfs al doden.
Vind het een hoop drukmakerij om niks.
Ook is trouwens de melk die wij in de winkel kopen een heel ander product dan dat wat oorspronkelijk uit de koe is gekomen.

Van alles een klein beetje, dat is het gezondst.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:40

Moderatoropmerking:
Jullie zijn al weer paar pagina's netjes ontopic, mag ik vragen om dat zo te houden? :)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:46

Hier ook iemand die nagenoeg geen zuivelproducten gebruikt al vanaf jonge leeftijd. Ik vind het totaal niet lekker en mijn maag/darmen protesteren gelijk als ik een keer vla/yoghurt eet.

Vroeger op de basisschool maakte ze zich daar zorgen om, maar voor als nog ben ik kern gezond, een goede huid en sterke botten.

Ik ben dus van mening dat melk producten geen noodzaak zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:50

Percy schreef:
Mensen zijn niet de enige zoogdieren die melk drinken. Katten drinken melk, honden zijn er dol op en egeltjes worden er mee gered. Zet een ratje melk voor en die consumeert het ook met alle plezier net als kippen.

Egels zijn lactose intolerant, die kunnen zelfs doodgaan aan het drinken van melk. Helaas weten veel mensen dat niet en gaat het oude fabeltje van een schoteltje melk klaarzetten voor de egels nog steeds rond.
Voor veel andere dieren is (koe)melk ook alleen maar schadelijk ipv gezond!

Ik drink nooit melk maar at wel elke ochtend cruesli met melk. Ik had continu slijm achter in mijn keel zitten, dag en nacht, sinds ik gestopt ben met cruesli+melk in de ochtend (nu zo'n 2 weken) is het slijm al bijna geheel verdwenen!
Wel eet ik nog kaas maar dat kan ik echt niet laten staan :o Veel te lekker :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:52

In plaats van koemelk zou je paarden- of kamelenmelk kunnen nemen. Deze twee staan namelijk bekend als zeer goede vervangers, maar dan uitermate geschikt voor mensen met huidproblemen. Heb zelf een keer pannenkoeken met kamelenmelk gegeten: :9 . Ook heb ik wel eens paardenmelk gedronken, maar vind zelf verse paardenmelk lekkerder dan de gekoelde, dag-later-melk. Er zijn verschillende paardenmelkerijen in Nederland, waar ze niet alleen de vloeibare- en capsulevorm verkopen, maar ook veel verzorgende producten als creme en shampoo. Mijn broer had altijd last van droge, jeukende plekken op zijn rug, maar door paardenmelkshampoo volledig weggegaan. Mensen met koemelkallergie zijn ook zeer gebaat bij de andere twee melksoorten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:58

Ik drink t liefst verse koemelk, zo uit de koe of uit de tank...uit de winkel drink t t niet...

En met mate natuurlijk...

En op zich maakt t mij niet uit of je wel of geen koemelk drinkt.

Het heeft zn voor en nadelen. Ik ondervind geen nadelen.

Maar had ik die wel, dan zou ik ook stoppen ivm gezondheid gaat voor alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:53

Lactose zit toch in alle melk? Ik vrees dat je, als je lactose intollerant bent, na een tijd ook op melk van andere diersoorten reageert.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 00:39

Ik drink al vanaf kleins af aan ongeveer zo'n 3 glazen melk per dag en ik heb geen klachten oid :+. Beter melk dan cola toch?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 06:56

Frankaas schreef:
Ik drink al vanaf kleins af aan ongeveer zo'n 3 glazen melk per dag en ik heb geen klachten oid :+. Beter melk dan cola toch?

Hier hetzelfde +:)+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 07:17

Inderdaad drink eens een maand geen melk.
Het Moet eerst ook allemaal uit je lichaam en dan kan je kijken of je eczeem minder wordt.
Bij mijn zusje hielp dat wel goed.
En zelf had ik als kind koemelk allergie. Nu neem ik het nog met mate. Dan eet ik kwark.

Gewoon proberen zo kan je steeds dingen uitsluiten.
En kijken wat voor jou werkt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:52

sigrid1182 schreef:
Ik drink t liefst verse koemelk, zo uit de koe of uit de tank...uit de winkel drink t t niet...

En met mate natuurlijk...

En op zich maakt t mij niet uit of je wel of geen koemelk drinkt.

Het heeft zn voor en nadelen. Ik ondervind geen nadelen.

Maar had ik die wel, dan zou ik ook stoppen ivm gezondheid gaat voor alles!

Vers van de koe (even koken en laten afkoelen - vind het velletje van verse melk zo lekker :o ) of uit de tank vind ik inderdaad ook het lekkerst! Uit de winkel smaakt het eigenlijk helemaal niet meer naar melk, vind ik.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:26

Merlinde schreef:
Tillie20 schreef:
Verder staat melk bijna altijd als ingrediënt dik gedrukt omdat meer mensen er een allergie voor hebben. In mijn ervaring is het dus niet moeilijk om dit te vermijden, je moet het alleen echt willen.

Mijn dochtertje had bij de geboorte koemelkallergie en ik wilde per se borstvoeding geven de eerste weken dus dat betekende een geheel koemelkloos dieet.
Je vergist je in hoe veel producten melk zit en niet overal staat het met zo veel woorden op.
Heel veel soorten chips of snoepjes zit wel iets van melk of weipoeder in.
Veel broodbeleg, ook boter, valt af en elke dag speciaal brood halen bij de bakker, waar er precies 1 soort zonder melk werd gemaakt.
Gourmetten rond de kerst ging niet want een stokbroodje met kruidenboter of een sausje bij het vlees ging niet.
Het was dus 1 soort brood en alleen alles puur qua aardappels groente en vlees ( ook opletten want dat kon niet in boter gebakken worden )
Na 7 weken moest ik mijn dieet staken omdat ik zelf lijkbleek was en zwarte kringen om mijn ogen had en te snel afviel.
Nou was dit wel een extreem dieet en iemand die alleen kaas/ melk/ yoghurt vermijd zal hier geen last van krijgen, maar als je echt geen enkele vorm van koemelk binnen mag krijgen blijft er weinig over om te eten.
Misschien als je je er in verdiept en je levensstijl veranderd, maar ik vond het absoluut geen makkie!

Eerlijk gezegd vind ik jouw post een beetje onzin. Er zijn genoeg sausjes zonder melk (ook kant en klaar van Remia ofzo): knoflook, whiskey-cocktail, kerrie, allemaal geen probleem. Heel veel supermarkt-brood is melkvrij (bij de Ah bijv. de voordeelbroden in bruin, meergranen en volkoren), becel en andere dieetboters bevatten helemaal geen melk en afbakstokbrood meestal ook niet.

Ik eet al jaren melkvrij en kan gewoon bij een gewone supermarkt in het gewone schap 90% van m'n boodschappen halen. Ook zonder weipoeder ed als ingrediënten.

En Sandraverl: klopt, intolerantie geldt voor alle dierlijke melk, naar dat geldt niet voor een allergie. Ik ben intolerant en gebruik dus geen dierlijke melkproducten, maar iemand die allergisch is voor koemelkeiwitten mag wel gewoon buffelmozzarrella, geitenkaas of paardenmelk.
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 02-08-15 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:28

Niet alle pagina's gelezen, maar wil nog even zeggen dat er ook kookboeken zijn met recepten voor voedselallergiën en -overgevoeligheden. Heb me lagen vertellen dat dit een goed kookboek moet zijn:

http://www.bol.com/nl/p/basiskookboek-b ... 006199639/

Ook kun je eens op deze site kijken: http://www.voedselallergie.nl

Trouwens sinds ik gestopt ben met gewone magere yoghurt/kwark 's morgens, maar Alpro Soyayoghurt neem heb ik veel minder gauw last van vaginale ongemakken (kwam ik achter toen ik weer overstapte op yoghurt/kwark, omdat dat goedkoper is).

Ergrns aan het begin van deze discussie werd soyayoghurt van huismerk genoemd, omdat dat goedkoper is. Waar koop je dat? Ken alleen Alpro eigenlijk.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:32

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:40

Wij zijn zo wat het enige land waar ze melk drinken en vooral in zoveel maten.in de meeste landen worden mensen er ziek van.ook zijn wij de enige zoogdieren,die na de zoogperiode nog melk drinken. Ik denk dat je er goed resultaat bij zult hebben door geen of weinig koemelk producten te drinken eten.kijk anders naar de geitenmelk producten deze zijn vaak veel beter als je dan toch graag melk yoghurt of kaas eet. Er zijn veel mensen die er klachten van krijgen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:44

Als ik op vakantie ben in Europa zie ik in heel veel supermarkten gewoon melk hoor...

Maar het is inderdaad aan de man gebracht vanwege economische crisis en een overshot aan melk. Denk dat het hier daarom zo populair is; van generatie op generatie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:36

In Portugal kon ik ook gewoon melk kopen :+ in de vs was het ook geen probleem om aan melk te komen. Dus het enige land? Naaaa

In Afrikaanse landen drinken ze rustig het melk van hun geiten op of gebruiken het in gerechten.

Voor de mensen die kruidenboter missen: aioli is een zalig melkvrij alternatief! Lactose vrij of melkvrij leven is niet heel lastig. Alle basis zelf maken; de pure aardappelen, pasta, rijst, vlees en groenten zijn geen probleem, brood en broodbeleg ook niet en met sorbet ijs en waterijs kom je de zomer ook door. Veel sauzen zijn ook geschikt en t is allemaal gewoon in de supermarkt te verkrijgen :Y)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-08-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:41

vuurneon schreef:
In Portugal kon ik ook gewoon melk kopen :+ in de vs was het ook geen probleem om aan melk te komen. Dus het enige land? Naaaa

In Afrikaanse landen drinken ze rustig het melk van hun geiten op of gebruiken het in gerechten.

Voor de mensen die kruidenboter missen: aioli is een zalig melkvrij alternatief!

In Afrikaanse landen drinken ze ook gewoon koeienmelk :+ dus dat alle negers allergisch zijn zal ook wel meevallen. De melkboer rijdt gewoon rond om iedereen te voorzien van melk en de supermarkt staat er ook vol mee.

En in heel Europa kan je idd gewoon melk kopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:43

Ja klopt, maar vond geiten wel een mooie afwisseling haha

Die dieren worden net zoals bij ons gebruikt; voor vlees én melk. Harstikke handig zo'n 2 in 1 dier!

Blijkbaar kwamen wij gaande weg in de evolutie er achter dat de melk van bepaalde dieren ook heel fijn voor ons is.

Overigens komt het ook regelmatig in bepaalde landen voor dat dieren mensenmelk krijgen: omdat bv de geit belangrijk voor hun is, willen ze best aan de ene borst hun kind aan de andere borst een baby geit aankoppelen die te weinig van eigen moeder krijgt of moeder is overleden.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:58

keona schreef:
Wij zijn zo wat het enige land waar ze melk drinken en vooral in zoveel maten. in de meeste landen worden mensen er ziek van.ook zijn wij de enige zoogdieren,die na de zoogperiode nog melk drinken. Ik denk dat je er goed resultaat bij zult hebben door geen of weinig koemelk producten te drinken eten.kijk anders naar de geitenmelk producten deze zijn vaak veel beter als je dan toch graag melk yoghurt of kaas eet. Er zijn veel mensen die er klachten van krijgen.

Dat is gewoon dikke onzin. :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:37

keona schreef:
Wij zijn zo wat het enige land waar ze melk drinken en vooral in zoveel maten.in de meeste landen worden mensen er ziek van.ook zijn wij de enige zoogdieren,die na de zoogperiode nog melk drinken. Ik denk dat je er goed resultaat bij zult hebben door geen of weinig koemelk producten te drinken eten.kijk anders naar de geitenmelk producten deze zijn vaak veel beter als je dan toch graag melk yoghurt of kaas eet. Er zijn veel mensen die er klachten van krijgen.

Niet eens met je eerste zin: in Mongolië leven de mensen vooral van de melk van de Yak.