Evelijn schreef:Oh.. Tica_81 ze mag het ook best onzin vinden... maar heb dan liever dat ze dat gewoon meteen roept ipv van die vragen te stellen die zogenaamd bedoeld zijn om andere mensen wakker te maken... dan weet je tenminste meteen wat je aan diegene hebt... ipv dat het van die vage vragen zijn die nauwelijks kleur bekennen.
'Ze'?
Volgens mij waren mijn vragen verre van vaag. Eerder te duidelijk voor een aantal mensen hier. Gezien het aantal mensen hier wat iets van edelstenen af schijnt te weten, dacht ik heel naief dat er vast iemand zou zijn die er meer over zou kunnen uitleggen. Over principes achter de veronderstelde werking. Is dat te vaag?
Had ik beter op voorhand kunnen zeggen dat alles zomaar onzin zou zijn omdat ík niet op de hoogte zou zijn van hoe iets werkt? Uiteraard had ik mijn vermoedens, maar ik wil niet op voorhand alle uitleg afserveren omdat het niet in mijn straatje zou passen. Sterker nog, als iemand goed kan onderbouwen dat iets werkt (en liefst ook nog hoe), dan ben ik best bereid dat aan te nemen.
Beide onderstaande berichten laten zien dat er blijkbaar fundamenteel niet begrepen wordt hoe wetenschap werkt.
8nnemiek schreef:En als je iets niet hebt geprobeerd kun je ook niet zeggen of het wel of niet werkt.
Het mooie van klinische studies is namelijk dat die precies dat doen wat 8nnemiek ontkent. Goed onderzoek zorgt ervoor dat je niet op goed geluk maar wat aan hoeft te rommelen in de hoop dat iets werkt, simpelweg omdat je dat nog niet geprobeerd had. Goed onderzoek laat zien of iets een effect heeft en zo ja in welke gevallen, zodat je zonder het eerst te hoeven proberen kunt aangeven in welke gevallen je een bepaald effect van iets kunt verwachten.
Suliko schreef:Ach, dat het nu nog niet wetenschappelijk bewezen is hoeft ook niets te zeggen hoor.
Als je kijkt naar wat we duizenden jaren geleden als onzin afdeden en waar we op dat moment wel in geloofde, neem de filosofen die zogenaamde gekken waren maar het uiteindelijk wel mooi bij het rechte eind hadden.
Ja, we zijn flink vooruitgegaan door de jaren heen. Maar dat wat nu nog niet door de wetenschap is bevestigd, wil helemaal niets zeggen. Er komen steeds meer nieuwe dingen bij die van te voren afgeschreven werden als klinkklare onzin en magie. Dus ik zou je vooral niet te afhankelijk stellen van wat de wetenschap zegt, dit verandert toch met de dag.
Ze weten alleen nog niet de juiste manieren om erbij te komen dus wordt het gelabeld als 'onmogelijk' 'placebo' 'zweverige onzin'. Over een aantal jaar is die zweverige onzin hedendaagse wetenschap.

Ook hier geldt weer: als iets écht een effect heeft, dan is dat aan te tonen. Dat de werkingsmechanismen en de principes erachter nog niet doorgrond worden, dat is misschien wat anders, en dat kan inderdaad met de tijd komen, maar het aanwezig zijn van een effect, dát kun je aantonen. Een aangetoonde werking wordt zeker niet zomaar afgeserveerd als 'onmogelijk', 'placebo', of 'onzin'.
Uiteraard moet je zo'n onderzoek wel heel goed opzetten en vooral opletten welke conclusies je eruit trekt.
Stel, je vergelijkt bij een grote populatie proefpersonen met bepaalde klachten onder gecontroleerde omstandigheden het effect van specifiek op de persoon 'gependelde'(?) stenen met dat van willekeurige straatkiezels (uiteraard wel aangeboden met hetzelfde verhaal erbij als bij de 'echte' stenen), en je vindt geen verschil in werking. Daarmee toon je dan nog steeds niet aan dat er dús geen effect is van persoonlijk op maat uitgekozen stenen. Je zou namelijk evengoed kunnen stellen dat de bewuste 'pendelaar' zijn vak niet verstaat, bijvoorbeeld.
Gelukkig draait het in de (medische) wetenschap meestal niet om het aantonen dat iets géén effect heeft. Het basisprincipe is nog steeds dat 'wie claimt, bewijst', dus gaat men uit van geen effect totdat een effect wél aangetoond is.
Dat de 'reguliere' gezondheidszorg stenen in jullie ogen wegzet in het hoekje 'onmogelijk', 'placebo' of 'onzin', wil dus helemaal niet zeggen dat dat een onveranderlijk, vaststaand iets is, maar alleen dat het blijkbaar (nog) niet gelukt is om aan te tonen dat ze werken. Sterker nog, zodra met degelijke studies is aangetoond dat bepaalde stenen in bepaalde gevallen een reproduceerbaar effect hebben, dan zíjn edelstenen 'regulier'.