De (on)zin van edelstenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Re: De (on)zin van edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:17

Edelstenen! <3 Ik heb inmiddels amethist, rozenkwarts, bergkristal en nog eentje.
Heb ze eigenlijk niet uitgekozen op hun 'werking', maar omdat ze me zo aantrokken toen ik ze zag. En normaal draag ik nooit roze, heb er een hekel aan maar ik draag met liefde mijn rozenkwarts. :j

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:25

Ik heb n.a.v. dit topic net een citrienhangertje gekocht. Ik ben benieuwd! :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:47

dorientjuh schreef:
Ik heb n.a.v. dit topic net een citrienhangertje gekocht. Ik ben benieuwd! :)

Citrien zou de communicatie verbeteren.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:53

Ik ben ook nog steeds blij met mijn Granaat hanger... maar of het echt werkt weet ik nog niet :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:15

xjamilla schreef:
Ik zag iets in het topic voorbij komen over stenen die bij paarden gebruikt worden?
Kan iemand hier toevallig daar iets meer over vertellen? :o Hoe kies je voor een paard dan de stenen/steen uit? gewoon het zelfde als bij mensen? (Maar daar weet ik ook niet zo veel over :') )

Ja, hetzelfde als bij mensen die dezelfde problemen/ziekte hebbeb. Ik draag de geneeskrachtige steen zelf als ik mijn paard ga verzorgen, of strijk er mee over de zieke plek.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:05

Kan iemand hier eigenlijk uitleggen wát die stenen verondersteld worden te doen? Niet waarvoor ze zouden helpen ofzo, maar echt de werkingsmechanismen? Wat maakt dat een stuk kwarts bijvoorbeeld andere dingen doet wanneer het een iets andere kristalvorm heeft of verontreinigd is met minieme hoeveelheden van bepaalde metalen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:41

In de eerste plaats kunnen via de huid van de drager stoffen uit de steen opgenomen worden.Of, bijv. door magnetisme, invloed hebben op het krachtveld van het lichaam. :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:14

anjali schreef:
In de eerste plaats kunnen via de huid van de drager stoffen uit de steen opgenomen worden.Of, bijv. door magnetisme, invloed hebben op het krachtveld van het lichaam. :j

Ik mag hopen dat jij ook weet dat de opname van zware metalen door de huid vrijwel verwaarloosbaar is? En al helemaal in de vaak slecht oplosbare vorm waarin deze in de meeste edelstenen aanwezig zijn?

Gelukkig maar, want als je die stoffen echt binnen zou krijgen via de huid, dan zou mensen adviseren om allerlei kobalt-, koper-, arsenicum-, lood- en andere zware metaalverbindingen tot zich te nemen, een stuk kwalijker zijn dan slechts het aanraden van een placebo.

De meeste van de edelstenen die in dit topic genoemd worden zijn trouwens ook niet magnetisch van zichzelf, dus als magnetisme echt de werking zou moeten verklaren, dan zou er alleen werking te verwachten zijn bij hematiet en nog een klein handje vol (voornamelijk) ijzerverbindingen.
Voor magnetisme kun je beter kijken naar iets als de beruchte Biostabil van oplichter Bruno Santanera (meerdere malen bij Kassa, Radar, of vergelijkbare programma's besproken geweest).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:18

Wil je een wetenschappelijk bewijs oomens? Of wil je een gedachtengang onderuit halen.
Wetenschappelijk is het allemaal vast niet te bewijzen dat stenen iets doen... en voor uitermate rationele mensen is het gewoon hocus-pocus.... maar goed... als mensen vrolijk, aardiger, meer zelfvertrouwen krijgen door een steentje om te hangen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:28

Bij mij werken ze. *\o/*

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:33

Fijn dat ik dit topic weer terug vind!

Ik heb een hele tijd met een hematiet ring rondgelopen die ik van een persoon heb gekregen. Niet voor de werking, maar gewoon omdat het emotioneel gezien erg goed voelde om het te dragen (na een lange tijd heb ik toch eens opgezocht wat de werking is. Tot grote verbazing sloot het prima aan op mijn klachten!).

Na een tijd is de ring stukgevallen. Ik laat normaal nooit iets vallen, maar dit keer wel. Pats op het kleed en de ring was stuk...
Nu had ik dus een paar dagen geleden een nieuwe hematiet steen ontvangen. Niet als ring maar als donut hanger. En ondanks dat het vast niet veel zal doen, het voelt toch fijn dat ik weer een steen bij me heb <3

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:07

oomens schreef:
Kan iemand hier eigenlijk uitleggen wát die stenen verondersteld worden te doen? Niet waarvoor ze zouden helpen ofzo, maar echt de werkingsmechanismen? Wat maakt dat een stuk kwarts bijvoorbeeld andere dingen doet wanneer het een iets andere kristalvorm heeft of verontreinigd is met minieme hoeveelheden van bepaalde metalen?

Weet je dat niet? Deze stenen zijn magisch. Ze werken via niet aantoonbare of waarneembare "energieen", en ze worden door de gebruikers geactiveerd door middel van allerlei rituelen (begraven, in zout leggen, in de maneschijn zetten etc). Pure magie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:43

Evelijn schreef:
Wil je een wetenschappelijk bewijs oomens? Of wil je een gedachtengang onderuit halen.
Wetenschappelijk is het allemaal vast niet te bewijzen dat stenen iets doen... en voor uitermate rationele mensen is het gewoon hocus-pocus.... maar goed... als mensen vrolijk, aardiger, meer zelfvertrouwen krijgen door een steentje om te hangen...

Als mensen zich er beter bij voelen is dat helemaal prima, maar waar ik moeite mee heb is de stelligheid waarmee van alles hier wordt beweerd zonder ook maar de minste onderbouwing, afgezien van wat slecht gedocumenteerde anekdotes.

'Steen x werkt bij klacht y', 'als je hier last van hebt dan helpt die-en-die steen', 'deze steen helpt want hij is gependeld voor jou', 'als je hem begraaft laadt hij weer op'. Allemaal zonder de minste slag om de arm en gebracht als een feit.

Niets mis met in sprookjes geloven en daar zelf gelukkiger van worden, maar zeg er dan als 'disclaimer' even bij dat je alle veronderstelde effecten niet hard kunt maken voordat je die sprookjes aan een ander aanraadt. Niet alleen jij persoonlijk hoor, dat geldt voor meer mensen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:49

Potdorie. Donder ik even van m'n roze wolk. Bedankt Oomen, voor deze vreselijk nuttige en onmisbare aanvulling in dit topic!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:06

Ja... je hebt echt mijn ogen geopend, Oomens... stelligheid dat is echt het grote probleem als het om dingen als edelstenen gaat...

en niet alleen mij persoonlijk... ik heb geen enkel advies m.b.t. edelstenen gegeven... ik las alleen maar mee.. en vond jou "vraag" een beetje raar (en vooral beetje misplaatst)

Ik heb het een beetje genoeg van Bokkers die posten om andersmans ogen te openen ipv gewoon uit hun eigen ervaring, gevoel en leven dingen posten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:27

Je moet ook niet voor ALLES een wetenschappelijk bewijs voor hebben vind ik.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:36

Laatst bijgewerkt door Kentaro op 19-11-15 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:37

Gezien de topic titel mag natuurlijk zo een reactie ook. Iedereen mag het onzin vinden. Wetenschappelijk bewijs is er niet, misschien zit het bij iedereen die er baat bij heeft allemaal tussen de oren. Hoe of wat dan ook, als het voor iemand ook maar iets doet, prima toch?
Ikzelf reageer vrij heftig op dingen als stenen, kleuren, geuren etc. Ben ik gek? Ja absoluut. Heeft iemand er last van? Nee. Heb ik baat bij bepaalde kleuren, geuren en stenen? Zeker wel!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:40

Oh.. Tica_81 ze mag het ook best onzin vinden... maar heb dan liever dat ze dat gewoon meteen roept ipv van die vragen te stellen die zogenaamd bedoeld zijn om andere mensen wakker te maken... dan weet je tenminste meteen wat je aan diegene hebt... ipv dat het van die vage vragen zijn die nauwelijks kleur bekennen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:49

Oei oomens, heb ik net al mijn medicijnen in de prullebak gegooid en een hoop stenen aangeschaft, blijkt het allemaal onzin te zijn -O-
Bedankt voor die nuttige post!

:')

Niet alles is wetenschappelijk te verklaren. Hoe vaak hoor je wel niet over wonderbaarlijke genezingen?
Maar ik hou gewoon van die oosterse cultuur, het boedisme, chakra's, kruidengeneeskunde, meditatie, energie.. en edelstenen, die hebben gewoon een bepaalde aantrekkingskracht. En als je iets niet hebt geprobeerd kun je ook niet zeggen of het wel of niet werkt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:58

Ach, dat het nu nog niet wetenschappelijk bewezen is hoeft ook niets te zeggen hoor.
Als je kijkt naar wat we duizenden jaren geleden als onzin afdeden en waar we op dat moment wel in geloofde, neem de filosofen die zogenaamde gekken waren maar het uiteindelijk wel mooi bij het rechte eind hadden.
Ja, we zijn flink vooruitgegaan door de jaren heen. Maar dat wat nu nog niet door de wetenschap is bevestigd, wil helemaal niets zeggen. Er komen steeds meer nieuwe dingen bij die van te voren afgeschreven werden als klinkklare onzin en magie. Dus ik zou je vooral niet te afhankelijk stellen van wat de wetenschap zegt, dit verandert toch met de dag. :+
Ze weten alleen nog niet de juiste manieren om erbij te komen dus wordt het gelabeld als 'onmogelijk' 'placebo' 'zweverige onzin'. Over een aantal jaar is die zweverige onzin hedendaagse wetenschap. :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:13

Evelijn schreef:
Oh.. Tica_81 ze mag het ook best onzin vinden... maar heb dan liever dat ze dat gewoon meteen roept ipv van die vragen te stellen die zogenaamd bedoeld zijn om andere mensen wakker te maken... dan weet je tenminste meteen wat je aan diegene hebt... ipv dat het van die vage vragen zijn die nauwelijks kleur bekennen.

'Ze'?

Volgens mij waren mijn vragen verre van vaag. Eerder te duidelijk voor een aantal mensen hier. Gezien het aantal mensen hier wat iets van edelstenen af schijnt te weten, dacht ik heel naief dat er vast iemand zou zijn die er meer over zou kunnen uitleggen. Over principes achter de veronderstelde werking. Is dat te vaag?
Had ik beter op voorhand kunnen zeggen dat alles zomaar onzin zou zijn omdat ík niet op de hoogte zou zijn van hoe iets werkt? Uiteraard had ik mijn vermoedens, maar ik wil niet op voorhand alle uitleg afserveren omdat het niet in mijn straatje zou passen. Sterker nog, als iemand goed kan onderbouwen dat iets werkt (en liefst ook nog hoe), dan ben ik best bereid dat aan te nemen.

Beide onderstaande berichten laten zien dat er blijkbaar fundamenteel niet begrepen wordt hoe wetenschap werkt.
8nnemiek schreef:
En als je iets niet hebt geprobeerd kun je ook niet zeggen of het wel of niet werkt.
Het mooie van klinische studies is namelijk dat die precies dat doen wat 8nnemiek ontkent. Goed onderzoek zorgt ervoor dat je niet op goed geluk maar wat aan hoeft te rommelen in de hoop dat iets werkt, simpelweg omdat je dat nog niet geprobeerd had. Goed onderzoek laat zien of iets een effect heeft en zo ja in welke gevallen, zodat je zonder het eerst te hoeven proberen kunt aangeven in welke gevallen je een bepaald effect van iets kunt verwachten.
Suliko schreef:
Ach, dat het nu nog niet wetenschappelijk bewezen is hoeft ook niets te zeggen hoor.
Als je kijkt naar wat we duizenden jaren geleden als onzin afdeden en waar we op dat moment wel in geloofde, neem de filosofen die zogenaamde gekken waren maar het uiteindelijk wel mooi bij het rechte eind hadden.
Ja, we zijn flink vooruitgegaan door de jaren heen. Maar dat wat nu nog niet door de wetenschap is bevestigd, wil helemaal niets zeggen. Er komen steeds meer nieuwe dingen bij die van te voren afgeschreven werden als klinkklare onzin en magie. Dus ik zou je vooral niet te afhankelijk stellen van wat de wetenschap zegt, dit verandert toch met de dag. :+
Ze weten alleen nog niet de juiste manieren om erbij te komen dus wordt het gelabeld als 'onmogelijk' 'placebo' 'zweverige onzin'. Over een aantal jaar is die zweverige onzin hedendaagse wetenschap. :D
Ook hier geldt weer: als iets écht een effect heeft, dan is dat aan te tonen. Dat de werkingsmechanismen en de principes erachter nog niet doorgrond worden, dat is misschien wat anders, en dat kan inderdaad met de tijd komen, maar het aanwezig zijn van een effect, dát kun je aantonen. Een aangetoonde werking wordt zeker niet zomaar afgeserveerd als 'onmogelijk', 'placebo', of 'onzin'.

Uiteraard moet je zo'n onderzoek wel heel goed opzetten en vooral opletten welke conclusies je eruit trekt.
Stel, je vergelijkt bij een grote populatie proefpersonen met bepaalde klachten onder gecontroleerde omstandigheden het effect van specifiek op de persoon 'gependelde'(?) stenen met dat van willekeurige straatkiezels (uiteraard wel aangeboden met hetzelfde verhaal erbij als bij de 'echte' stenen), en je vindt geen verschil in werking. Daarmee toon je dan nog steeds niet aan dat er dús geen effect is van persoonlijk op maat uitgekozen stenen. Je zou namelijk evengoed kunnen stellen dat de bewuste 'pendelaar' zijn vak niet verstaat, bijvoorbeeld.
Gelukkig draait het in de (medische) wetenschap meestal niet om het aantonen dat iets géén effect heeft. Het basisprincipe is nog steeds dat 'wie claimt, bewijst', dus gaat men uit van geen effect totdat een effect wél aangetoond is.
Dat de 'reguliere' gezondheidszorg stenen in jullie ogen wegzet in het hoekje 'onmogelijk', 'placebo' of 'onzin', wil dus helemaal niet zeggen dat dat een onveranderlijk, vaststaand iets is, maar alleen dat het blijkbaar (nog) niet gelukt is om aan te tonen dat ze werken. Sterker nog, zodra met degelijke studies is aangetoond dat bepaalde stenen in bepaalde gevallen een reproduceerbaar effect hebben, dan zíjn edelstenen 'regulier'.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:23

Misschien mis ik je punt Oomens, maar waarom vind je het zo belangrijk dat alles wetenschappelijk onderbouwd wordt? Ik ben zelf wetenschapper, maar onderzoeken zeggen lang niet alles en de resultaten kunnen net zo goed op aannames berusten (ook al worden ze niet zo gepresenteerd).

Daarnaast zet 'regulier' zich nogal eens af tegen 'alternatief', daar zijn meerdere gevallen van bekend. Een bevriend apotheker verwijst bijvoorbeeld naar homeopathie door te zeggen dat het effect daarvan even groot is als een theezakje wat je in de ene kant van het IJsselmeer hangt, waarvan je de waarden aan de overkant gaat meten.

Ik ben het daar niet mee eens, omdat ik zelf een andere ervaring ben toegedaan (niet door wetenschappelijk onderzoek). Ook worden de zogenaamde kruidenvrouwtjes honend weggelachen door veel reguliere artsen, terwijl kruiden de basis zijn van de geneeskunde. (Ik bedoel, vroeger werden kruiden gebruikt om te genezen.)

Tegenwoordig zie je artsen en therapeuten regulier en alternatief combineren. Een goede zaak denk ik. Denk je dat ze alleen producten gebruiken die op de reguliere manier zijn onderzocht en waarvan de werking op die manier is bewezen?

Ik vind het dus niet zo interessant om wetenschappelijk bewijs te hebben voor de zin/onzin van edelstenen. Deels kan er sprake zijn van een placebo effect, maar aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat 'producten' uit de natuur wel degelijk een bepaalde werking kunnen hebben waar het menselijk lichaam op reageert.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:12

Stille meelezer gaat zich er ook even mee bemoeien.
Ik heb zelf ook het liefste wetenschappelijk bewijs (als het ff kan het originele artikel zodat ik het zelf kritisch kan beoordelen) omdat dat gewoon objectiever is dan ervaringen. Ik sluit echter niet uit dat er dingen zijn die kunnen werken, die we nu gewoon nog niet begrijpen.
Ik ben echter wel ermee eens dat er hier harde claims worden gedaan die gewoon niet onderbouwd zijn. Zoals het via de huid opnemen van stoffen. Als je dat zo hard kan zeggen, vind ik dat je dat ook moet kunnen onderbouwen. In dit geval moet je imo dan kunnen zeggen welke stofjes en verbindingen dat zijn en via welke mechanismes ze worden opgenomen door de huid. Kan je dat niet? Dan is het een vermoeden, een idee en dus geen feit. Ik vind het juist erg boeiend om over zulke dingen na te denken en mogelijke verklaringen te bedenken. Het is juist zo interessant om er open over te discussieren, ipv iets te roepen als feit en de discussie daarmee eigenlijk dicht te gooien.

Verder wilde ik vooral iets zeggen over placebo. Ik vind deze term zeker niet in het rijtje onzin en onmogelijk vallen namelijk. Er wordt vaak heel negatief gedaan over het placeboeffect, terwijl het juist iets moois is. Het is een bewezen effect wat op verschillende manieren kan werken. Feit is wel DAT het werkt. Het is juist zo'n mooi mechanisme van ons eigen lijf (en dieren ook trouwens) en ik zie het meer als ons zelfgenezend vermogen. Het middel wat je neemt of gebruikt is dan dus niet hetgene wat je 'geneest' of beter laat voelen, maar het is wel de weg er naartoe. Of het nou via conditionering of verwachting werkt, je activeert je eigen lijf ermee. Imo dus een prachtig effect en zo zonde dat er altijd negatief over word gedaan.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:47

De werking van de stenen is op energetisch niveau.. Dus de frequentie van jou trillingen die "fout' trillen worden naar de goede frequentie trillingen geholpen door de stenen..