@zerline: Jij was dus nog jong toen jij je been brak. Ik was gelukkig uitgegroeid. Die was duidelijk door de midden poehee.
mbt steken: het is voor mij nu ook 5 jaar geleden en ja voel ook nog steeds steken maar niet zo erg dat het mij hindert. Al begin ik afgelopen tijd mijn been soms wel weer meer te voelen....
@lonan: Ik weet niet wat voor werk je doet? Zwaar belast werk of?? Ik ben gevallen op 13 januari. Ik mocht een half jaar niet werken/ volledig of zwaar belasten. Dus ik ben half juli weer volledig gaan werken met mijn eigen werk. Heb 6 weken in het gips gezeten uiteindelijk en volledig onbelast. Ben toen op gaan bouwen en toen ik eenmaal auto kon rijden ben ik therapeutisch wel gaan werken. Maar dan secretaresse werk vooral zittend. En dat heb ik langzaam uitgebreid. Deed op gegeven moment wel diensten in mijn eigen werk maar dan nacht op een afdeling waar ik eigenlijk niets hoefde te doen. Lag 1 patient ter observatie of in ieder geval geen zwaar werk. Al had ik wel last van mijn plaat op het moment dat ik ging werken, bukken kon ik wel maar overeind komen dan moest ik me echt optrekken. Echt hersteld was ik pas na een jaar met fysio e.d.
Ik kan mijn been wel scheren al is die wel helemaal aan het vervellen haha.
En pen zit door het bot idd. Mijn zus heeft zo'n pen in bovenbeen gehad en die hebben ze er na 5 jaar toch uitgehaald. Heeft weinig pijn gehad toen en kon na een week eigenlijk alles wel weer. Dus daar ben ik niet zo bang voor.
Hoe ze het erin 'zetten'. Voet in klem (zag ik aan de blauwe afdrukken) en met een hamer erin slaan (en dat gaat er behoorlijk heftig aan toe). Net onder m'n knieschijf hebben ze hem erin gezet. Zal morgen een foto plaatsen hoe mijn been nu is, vanmorgen gemaakt en vanavond even op fb gezet.
Rontgen foto's kun je wel opvragen in het ziekenhuis. Wil ik woensdag ook even gaan doen.
Wbt revalidatie vragen: ik weet net zo weinig als jullie helaas!
Oef, een wrange brok in mn keel kreeg ik toen ik de beginpost las. Bah zeg wat een pech dat je zo verkeerd terecht kwam toen je van je paard af ging! Brrrr... je kuit- en scheenbeen breken is je ergste nachtmerrie
Hopelijk gaat je herstel voorspoedig!
Tyke
Geplaatst: 10-05-15 03:20
Bij mij is plaatje op het bot geschroefd. Er was eerst nog sprake dat ze externe fixatuur zouden plaatsen. Gelukkig hebben ze dat niet gedaan. Dan had ik stellage buiten mijn been gehad brrrr.
Revalidatie kan je eigenlijk niet zeggen omdat iedere arts en ook iedere breuk een ander beleid heeft denk ik. Ik heb foto's uitgeprint meegekregen toen. Maar van mijn polsbreuk heb ik ze op CD laten zetten.
dems75
Geplaatst: 10-05-15 06:09
lonan, dat lijkt mijn been wel (van binnen en van buiten!) Scheen/kuit/enkelbreuk had ik. Lange pen erin idd en plaatje tegen kuit/enkel. Heb jij ook na de operatie een zenuwblock gekregen? ik kreeg op de verkoeverkamer een lange naald in mijn knieholte, daarmee hebben ze mijn enkelzenuwen verdoofd.
Heb overigens de hele operatie (3,5 uur) meegemaakt, had alleen ruggeprik gekregen, wilde geen roesje. Je ziet overigens niets...maar wel het röntgenapparaat want die stond naast me. Kon ik af en toe zien dat er weer een pen/schroef/plaatje bij was gekomen.
Voor mij is het nu 3.5 maand geleden en ik zit nog steeds thuis. Binnen loop ik al wat met 1 kruk en gisteren bij de fysio heb ik een klein stukje los gelopen aan de hand van de fysio. Onwijze overwinning!
Ik kan alleen maar meegeven om zoveel mogelijk te bewegen en beenspieroefeningen te doen...ik kreeg bijna spierdystrofie na 6 weken liggen....
Lonan
Geplaatst: 10-05-15 10:07
Wat bijzonder van die pen die er in word geslagen, heftig. En klinkt pijnlijk. Ik heb denk ik ook in zon klem gezeten op dezelfde plek als jij was ik ook zo blauw.
Tyke jij had een openbreken wond ? Brrrrr dat lijkt me heel heftig. Gelukkig niet een stellage aan de buitenzijde gekregen. Ik werk in een winkel dus sta wel 8 uur op mijn benen, maar mijn contract word niet verlengt want de winkel is al dicht momenteel. Ik was va februari al betaald vrijgesteld van werk tot eind juni, helaas weinig van mijn betaalde vakantie kunnen genieten tot nu toe .
Dems75 hmmm..ik zit nu op 5 week...ik kan dus er wel van uitgaan dat ik niet snel weer kan werken. Ik beweeg nu al best veel ja niet met het gebroken been uiteraard, hij is bij mijn enkel elke dag stijf momenteel, dat is al beter geweest. Ik doe wel oefeningen ik heb een band meegekregen. Ik moet mijn tenen naar mijn knie trekken anders kreeg ik een ballerina voetje is me gezegd.
Ik ben tegen 5 uur geopereerd en was pas om half 12 savonds weer op de kamer en toen was ik nog niet heel lang wakker dus wat er allemaal gebeurt is weet ik niet. Ik denk niet dat ik een naald heb gehad in mijn knie maar ik heb werkelijk geen idee. Ik kan me voorstellen dat los lopen een overwinning is idd. Een goed gevoel naar de toekomst. Mocht je na je weken rusten beginnen Met belasten ? Suikermeisje jij moet wel regelmatig naar het ziekenhuis voor je been zo te lezen, hier zat er 6 week tussen voordat ik terug hoefde te komen. Heb jij ook dat je voet qua eelt helemaal begint los te komen, voet ziet er niet uit aan de onderzijde allemaal losse vellen en droog . Ik blijf smeren.
Vanacht in mijn eigen bed geslapen met een kussen onder mijn voet, ging prima op zich. Maar het bed beneden ligt wel beter, ik was veel vaker wakker. Nou straks douchen, doe ik nog steeds op een stoel en dan naar mijn moeder voor Moederdag , fijne dag allemaal. Prettig om andere ervaringen te lezen hier.
dems75
Geplaatst: 10-05-15 10:12
Ik douche ook nog steeds op een stoel....
Joh, tijdens de operatie leek het wel alsof ik op een bouwvakplaats was. Getimmer, geboor enz enz. T gaat er dan echt niet zachtjes aan toe zeg maar, t zijn net slagers
Dat van dat eelt had ik ook...sowieso mijn hele voet ging vervellen omdat hij een week na de operatie echt abnormaal dik was geworden (vocht). Nu heb ik echt een heel poezelig voetje....heeeel zacht, net een babyvoetje haha. Dat zal wel weer langzaam veranderen nu ik er weer meer op loop/sta enz enz.
En Lonan...ik weet niet wat voor werk jij doet? ik ben juf en ben voor de zomervakantie dus niet terug voor de klas. Ik mag wel van de arbo passend (lees: zittend) werk doen voor max 3 uur per dag, maar dat is onder voorbehoud van vervoersmogelijkheden. Ze moeten me dus wel kunnen komen halen en terugbrengen.
En ik maar hopen dat ik mijn stage af zou kunnen maken dit jaar (onderwijs) maar daar vrees ik voor dan.
Maar hier idd sneller op controle maar geen idee waarom enzo.
Maar 'fijn' om te lezen dat ik lotgenoten heb.
De oefening teen naar knie trekken doe ik ook elke dag. Net als mijn tenen buigen want dat wilde ook niet helemaal. Ik kan niet zo goed stil zitten en verleg mijn been dus vaak want dan zit het weer niet lekker.
@lonan: Eelt is bij mij nog allemaal aanwezig maar de plek van de breuk was blauw en dat begint te vervellen. Jij bent wel lang weggeweest zeg. Ik werd half 8 geopereerd en half 12 werd ik wakker en ben ik naar de kamer gebracht.
@dem75 mooie overwinning dan al! Maar jemig jij bent al een eind verder zeg!
Ik douche ook op een stoel. Littekens zijn goed dicht, ga graag in bad wanneer zou dat weer kunnen/mogen?
Ik breek weer even in. Wat betreft die steken, ik heb ze ook gehad. Net alsof er met een scherp iets in je geprikt wordt. nadat de pen bij mij verwijderd is nooit meer last van gehad. Pen gaat er eigenlijk op dezelfde manier uit als dat die er in gekomen is. Dat verwijderen stelt helemaal niets voor.
Ga vooral niet teveel lezen op internet, daar staan alleen maar negatieve dingen op. Veel is afhankelijk (volgens mij) van je eigen inzet. Ik ben ongeveer met 4 maand weer begonnen met werken. Was bij mij ook gebeurt op het werk, dus kon mijn eigen ritme wel wat aangeven. En ik was blij dat ik er weer was. Ga er maar wel vanuit dat voor je weer een beetje goed loopt je heel wat maanden verder bent. Of het verstandig is om in bad te gaan weet ik niet. Je moet er natuurlijk wel weer uit zien te komen, denk dat dat je grootste probleem wordt.
Ik kon trouwens heel fijn slapen op mijn zij, met een kussen tegen mijn knieen en mijn ene voet onder een kussen en de ander erboven.
Dat laatste doe ik inderdaad ook met op mijn zij slapen, ideaal
Bad sla ik maar over idd.
Naja mijn stage duurt nog 2 maanden dus ben bang dat ik het niet ga redden
Lonan
Geplaatst: 10-05-15 23:32
@ Suikermeisje ik denk dat je best in bad kan maar vind dat ook wel eng, je moet er ook weer uit idd. Ik vind je been er goed uitzien, geen zwelling meer toch. Het ziet er idd ook netjes uit qua littekens.
@vajramani dat denk ik ook wel, maar goed het ligt er ook aan wat voor werk je doet. Ik kan me voorstellen dat het fijn was om weer te gaan werken.
@ dems75 dat had ik hierboven al gemeld haha, ik werkte in een winkel. Ik ben benieuwd of ze je halen, aan de ene kant best fijn denk ik een andere omgeving. Maar ik ben ook best snel moe hebben jullie dat ook, het is ook niet fijn als je de rest vd dag dan kapot bent, maar ik denk dat ik het persoonlijk heel fijn zou vinden.
Slapen op mijn zij kon ik denk ik na anderhalve week ook, wel kort. Maar nu steeds langer. Ik kan ook moeilijk op mijn rug slapen. Ik deed dat idd ook met kussentje en dekbed dubbel tussen mijn knieën . Zodat het niet zeer ging doen op de knieën.
Overigens hebben jullie ook steeds dat dat been koud is? Ik heb het idee dat ik dat vooral heb als ik die kous aan heb die ik meegekregen heb, vandaag heb ik hem niet aangehad en ik had ook geen koud been.
Lonan
Geplaatst: 10-05-15 23:32
Oefff dat vrees ik ook niet, jammer zeg. Moet je dat straks inhalen? Gaat dat lukken met je studie ?
Tyke
Geplaatst: 11-05-15 02:15
Staand werk is idd niet echt haalbaar.
Mm denk niet dat je je stage zo ga redden nee. Vind je wondjes er wel mooi uitzien. En in bad gaan zal vooral het eruitkomen idd lastig zijn. Ik moet er niet aan denken.
Ik kon eerste 2 weken niet op mijn zij liggen helaas. Gips hield me behoorlijk tegen zullen we maar zeggen. toen ik onderbeensgips kreeg ging dat beter.
Wat Vajramani zegt het is vooral eigen inzet. en ik heb ook wel netjes geluisterd naar de arts mbt het belastbaarheid en half jaar niet. Ben ook niet eerder op mijn paard gaan zitten dan dat ik werkte. Al kwam dat ook doordat paard net in lappenmand zat door een operatie.
Eelt was ik ook zo kwijt toen. Flink verveld. Al is het allemaal weer terug.
@lonan: niet extreem open maar punt van bot is door mijn huid heengegaan. Bot stak niet uit. Maar het heeft wel flink gebloed. Op plaats waar het gebeurde was na een week het bloed nog goed te zien. (sneeuw) maar sijpelde er zo maar uit. was niet fijn. Kreeg het ook pas in ambulance te horen.
Ik heb aardig tijdje op stoel gedouchd. Dan kon ik mijn been naar boven leggen op een andere stoel zodat gips droog bleef.
Mijn been / voet was niet extreem koud na dit alles. Wel heb ik heel lang vocht er in vast gehouden en daarom nog een "steunkous" gehad. Als ik nu veel doe dan wordt hij nog steeds wel dik. soms zo erg dat ik niet in mijn rijlaars kan komen. Gelukkig heb ik mijn oude nog en daar pas ik nog wel in.
Lees nu het verhaal.. Jeetje Ik heb zelf ook absoluut geen fijne ervaring met tiel.. Als ik moet, ga ik naar den bosch, dan maar een stukje verder. Helaas moet ik toch aankomende, en volgende week woensdag er naartoe.. Kon nergens anders ik snap in ieder geval je nare ervaring! Als je er nog lag, was ik je op komen zoeken
@xZiva Ik zit zo dicht bij Tiel dat je daarin eigenlijk geen keuze hebt en op dat moment vond ik alles wel prima
Verder heb ik geen gips natuurlijk dus voor het slapen wel heel fijn.
@ Lonan: Mijn knie is nog wel wat dikker en enkel is ook nog wel behoorlijk dik. Maar niet zo erg als het was.
Mijn voet is vooral koud en het gevoel is er niet helemaal in mijn tenen. Vind dit erg eng mede met mijn diabetes.
@tyke: Dat klinkt wel heel eng zeg! Bij mij zeggen ze dat ik geluk heb gehad dat ik goede rijlaarzen aan had en geen jophurs want dan had het weleens anders eruit kunnen zien.
Lonan
Geplaatst: 11-05-15 16:28
Hahaha ik kan me voorstellen dat je alles best vond, het is verschrikkelijk qua pijn teminste zo heb ik dat ervaren , ik zei ook in het ziekenhuis heel vaak, ja is goed kan me niks schelen als je me maar van de pijn af helpt. Welk ziekenhuis was mij ook om het even toen.
Ja ik snap dat je dat eng vind ivm je diabetes , misschien de volgende keer even vragen? Mijn voet bed onder mijn tenen de kussentjes zeg maar zijn savonds ook vaak dik en mijn enkel ook elke avond. Maar ik kan mijn tenen wel goed bewegen. Gelukkig word alles beter qua zwelling Suikermeisje. Ik heb heel vaak dat mijn onderbeen compleet koud is.
@lonan Oh bij mij dus echt alleen de tenen die koud en verdoofd voelen. Heb een hele lijst gemaakt met vragen die ik ga stellen woensdag dus die tenen staan er ook op. Aangezien een doof raar gevoel meestal een goed teken is bij diabetici. Heb geen zin om op mijn 22ste al druk te moeten maken over een slechte doorbloeding in mijn voet. 60 vind ik wel vroeg genoeg eigenlijk.
En in het ziekenhuis vond ik ook alles best, al hadden me gelijk onder narcose gebracht haha. Had niks aan die dag gemist dan
Ze hebben mijn mooiste rijbroek zelfs verknipt. Ze wilden hem uittrekken maar de gedachte daaraan deed me al zeer dus toch maar geknipt. Vorig jaar op CSI Eindhoven gekocht en dit jaar zou ik er weer een demonstratie gaan rijden (dameszadel) samen met mijn zus. Die gaat wel dus ga wel weer mee en misschien als dezelfde stand er staat dat ik weer 1 koop.
Grappige is trouwens, mijn jongste broer is niet meest zorgzame type, maar toen ik in het ziekenhuis lag had zijn vriendin dat doorgestuurd naar hem en toen was die lichtelijk geshockeerd en wilde graag weten of er iets ernstigs was. En nu vraagt hij ook bijna elke dag wel: 'hoest nou?' Is al heel wat voor hem, wel grappig om zo mee te maken.
Vajramani
Geplaatst: 11-05-15 22:01
Ik heb wel een tijd gehad dat als mijn been naar beneden hing, dat het ging kloppen. Weet eigenlijk niet meer of het ook koud en doof aanvoelde. Langzaam aan verbeterde dat. wisselbaden (koud/warm) wil ook nog wel eens helpen zeggen ze. Behalve je eigen inzet ligt het er ook aan wat voor arts je hebt. Ik kan niets anders zeggen dat deze echt top was! Daar zit echt verschil in. In eerste instantie had ik een andere chirurg, daar zou ik dus ook 6 week gips bij krijgen na de operatie. De arts die ik uiteindelijk kreeg gaf me een week gips. Mijn schroef is er een week eerder uitgegaan dan eigenlijk zou mogen, anders konden mijn ouders niet op vakantie. Mijn pen gaf last met buigen en strekken waardoor mijn knie op slot schoot. Een bezoekje aan hem, in mijn dossier kwam urgent te staan en een halve week later lag ik al op de operatie tafel. Van mijn arts mocht ik ook weer rijden vanaf het moment dat ik weer volledig mocht belasten, als het aan mijn fysio had gelegen had dit nog een behoorlijke tijd geduurd. rijden heeft juist mijn spierkracht sneller terug laten komen. Mijn arts heeft zelfs nog een brief geschreven om dispensatie aan te vragen bij de knhs, om met zweep te mogen rijden. Helaas ging de knhs daar niet mee akkoord
weet niet of jij ook een stelschroef hebt. Deze moest bij mij eerst verwijderd worden voor ik volledig mocht belasten. Anders was de kan groot dat deze zou breken. En dan moest die uit het bot geboord worden
Hmmm dat ga ik vragen. Mocht tot nu toe klein beetje belasten maar niet al teveel.
Littekens ingesmeerd met calendulan. Die bij m'n knie zijn erg mooi al, m'n enkel wat minder.
Lonan
Geplaatst: 12-05-15 22:04
Vandaag heb ik mijn bed op laten halen. Wat een ruimte weer in mijn toch al kleine hokje, heerlijk maar ook emotioneel. Toen ik even alleen was vanavond heb ik eerst een potje zitten janken. Morgen is het 6 weken geleden. Het kwam misschien ook wel omdAt die man die mijn bed haalde zei...oke, dan gaan ze volgende week een scan maken om te kijken of de pennen nog op zijn plek zitten en er geen schroeven zijn af gebroken *slik*. Ik heb er maar niks op gezegd, ik dacht wel ..enne bedankt hè.
Vajramani, dat is fijn om te horen dat je snel weer te paard was, en dat het goed is voor de bespiering. Balen dat ze niet mee wilden werken bij het knhs.
Suikermeisje, wat lief vAn je jongste broertje. Mijn moeder is hier elke dag voor mij, zo lief, en dan ben je volwassen . Ik heb ook nog een jonge pup die toen het gebeurde slecht nog maar een week of 10 was. Dus ik ben mijn moeder heel dankbaar, en het is ook nog eens gezellig .
Ik heb niet mega de drang om zo snel mogelijk weer te rijden. Ik heb meer de drang om mijn vrijheid weer te krijgen, auto te mogen rijden etc...want voel me ondanks ik aanloop zat heb, heel erg opgesloten. Ik heb geen zit kont, en heb ook teveel tijd om na te denken . Elke dag doen we nu wel even een rondje met de hond, ik in de rolstoel. En gisteren was het zulk prachtig weer dat we echt even het bos in zijn gegaan hier, de hond was moe en lifte de terugreis mee op de rolstoel, ik heb me dood gelachen.
Fijn idd dat die man dat zo zei ahum... Naja hopelijk zit het allemaal wel goed.
Verder wel echt fijn dat je moeder er veel is. Ik woon thuis dus moeder is er bijna de hele dag.
En zo'n rolstoel... Word daar beetje gek van. Hou niet van in de rolstoel zitten haha en het zijn hier lange saaie wegen dus om lekker op pad te zijn is te vermoeiend.
Gok dat ik vrij snel kan autorijden. Die druk kan ik aardig handelen namelijk.
Vandaag boor het eerst klein beetje op mijn been echt gestaan. 10cm naar voren zetten en met rechts aansluiten en op die manier soort van gelopen. Deed helemaal geen pijn. In totaal 2x super klein stukje maar begin is er dus. Morgen naar het ziekenhuis en horen of dat überhaupt wel mag
Lonan
Geplaatst: 12-05-15 23:31
Meen je dat nou, dat is fijn. Ik heb gisteren even mijn teen neer gezet, deed echt zeer en serieus heb er nagenoeg nul gewicht op gezet. Ik ben benieuwd wat ze morgen zeggen in het ziekenhuis. Succes morgen. Ik vind het al heel wat dat ik mijn voeten naast elkaar kan zetten als ik zit hahaha, en mijn voet recht kan, want dat kon ik totaal niet tot vorige week, niet om de pijn maar die rek was er toen nog niet, jij gaat met veel meer stappen vooruit:D .