KoudbloedKim schreef:Nee, ik hou niet veel vocht vast.
Tenminste, niet dat je het lichamelijk merkt aan dikke enkels/polsen.
Maar ik moet wel minstens 5 a 6 keer plassen s'nachts.
KoudbloedKim schreef:Wat ik wel merk is dat ik in mijn slaap veel afval.
Als ik de ene dag bijv. tot 8 uur slaap, ben ik ong. 2 kilo lichter dan de avond ervoor.
Slaap ik de dag erna tot 12 uur, ben ik 2,5 kilo lichter.
Die twee dingen hebben natuurlijk direct met elkaar te maken
Je houd overdag dus wel vrij veel vocht vast, anders hoefde je 's nachts niet zo vaak te plassen. En het is logisch dat je 's ochtends zoveel lichter bent als je zoveel plast! Plas maar eens een nachtje zes keer op een emmer, dan zal je zien dat die 2.5 kilo 's ochtends in de emmer zitten
(hihi, ik doe dat regelmatig, ik moet goed mijn vochtbalans in de gaten houden)
Eigenlijk eet je nu heel eetgestoord.. Je eet niet alsof je serieus af wilt vallen maar alsof je een probleem hebt dat je volgende maand opgelost wilt hebben. En dat kan niet als het over zoveel kilo's gaat, niet als je ook nog je lichaam gezond wil houden. Een lichaam dat al helemaal vermoeid en verdrietig is hou je niet op gang met een pannekoek en een smoothie en verder kopjes thee. Daar moet je toch juist voedingsstoffen in stoppen? Dagelijks, of zelfs dagelijks meerdere keren wegen heeft ook niet zo veel zin, je hebt kans dat het je humeur beïnvloed en dat is heel leuk als je toevallig 200 gram lichter bent dan gister, en verdrietig als je toevallig wat zout gegeten hebt en 200 gram zwáárder bent dan gister..
Ik herken wel heel erg je frustratie.. Ook ik slik veel (hart)medicatie die er om bekend staat dat het moeilijker wordt om af te vallen, of dat je er zelfs van aankomt. Balen! En ook ik schommel al sinds mijn vijftiende denk ik 25 kilo op en neer. En hoe vaker ik schommel, hoe vaker je fout/ongezond/met veel te weinig calorieën bent afgevallen en weer aangekomen, hoe meer mijn lijf lijkt te proberen alles vast te houden. Ik heb ook wel eens meerdere weken achter elkaar een 'ziekenhuisdieet' gebruikt, ontworpen om snel kilo's af te vallen voor obese patienten die bijvoorbeeld snel onder het mes moeten. Aan het eind van die twee weken leven op 500 calorieën en vooral kale sla was ik 100 gram lichter. Frustrerend!!! (en dom, ook, van mezelf)
Wat voor mij nog wél werkt is koolhydraatarm eten. Géén calorieën tellen. Veel groente en eiwitten eten en afkicken van de suiker. Voor mij werkt het goed en ik kan er mee afvallen zonder honger of mijn lichaam af te matten door slechte keuzes. Dat kan ik best goed, ik eet er gezond (want veel groente, weinig suikers) mee, en ik voel me energieker. Je suikerspiegel is veel beter in balans waardoor je ook mentaal minder schommelingen hebt/ neiging tot ineens bij-eten hebt.
In tegenstelling tot afvallen door zo weinig te eten, daar voel je je slap, futloos en verdrietig van. Behalve die tien minuten na het op de weegschaal staan. Maar daar houd je je lijf niet mee op de been 
Ik lees vaak je topics en reacties en ik wilde nu graag reageren omdat het iets is waar ik mijn hele leven ook al tegen aan loop. En waarvan ik ook overtuigd ben dat dat niet iets is dat ineens over is als ik wél ooit 80 kilo weeg. Daarin hebben we gewoon levenslang!
Sorry als je het ervaart als het zoveelste bemoeizuchtige advies.. ik hoop oprecht voor je dat je er weer (gezond) wat kilo's afkrijgt en dat je je weer wat gezonder gaat voelen!