acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:05

Groente en fruit op de markt scheelt echt bakken met geld! Vooral wanneer je later op de dag gaat.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:06

@ San87 Dat denk ik ook :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:27

Cayenne schreef:
Groente en fruit op de markt scheelt echt bakken met geld! Vooral wanneer je later op de dag gaat.

Hier op de markt scheelt het niets.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:29

Hoeveel je kwijt bent voor 2 personen aan avondeten hangt ook maar net af van hoeveel je per persoon eet... Maar 35 euro is voor mij altijd prima te doen geweest! Alleen voor avondeten dan he, niet voor de hele week boodschappen. En we aten ook nooit vlees, dat scheelt vast ook.

Maar ongezond eten blijft wel gemakkelijker, volgens mij. Ik moet het eerste echt gezonde gerecht dat echt heel erg weinig tijd kost nog ontdekken. Momenteel is mijn snelste couscous met gesneden rode bieten en blokjes feta, maar ook dat levert je afwas op en het kost tijd :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:30

kohtje schreef:
Cayenne schreef:

Hier op de markt scheelt het niets.

Hier scheelt het bijna de helft :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:34

En daarbij wat is het probleem met het investeren van geld in je gezondheid?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:40

femke27 schreef:
Verder wil ik hier even wat stellen: wat is gezond eten? Ik ken van vroeger de slogan: snoep verstandig, eet een appel. Die appel schijnt tegenwoordig teveel suiker te hebben. Dat schijnt niet gezond te zijn. De schaal van 4 veranderd langzaamaan in een schaal van 40 volgeschreven met benodigdheden voor ons lichaam die geen mens nodig heeft. Bruin volkoren brood is een echte dikmaker. Maar ik ben ermee groot gebracht omdat men zei dat het gezond was. Gewoon fruit is niet goed, superfruit wel. Enz, enz, enz.

Een appel heeft niet te veel suiker. Appelsap heeft teveel suiker.

Een appel per dag kan je prima hebben. (+/- 70 kcal en een GI van 38 en dat is laag)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:44

MarlindeRooz schreef:
En daarbij wat is het probleem met het investeren van geld in je gezondheid?

dat ligt er maar net aan of je uberhaupt wat hebt om te investeren natuurlijk..

ik ben wel voor dat je gezonde keuzes maakt voor het geld dat je te besteden hebt..
Dus heb je 2 euro.. dan zie ik liever dat iemand daarmee een stampotje maakt
dan een portie patat met een frikandel..

maar investeren in je gezondheid is niet voor iedereen weggelegd..
ik ga persoonlijk niet mijn vingers branden aan hoe men geld spendeert..
ik kan mij goed voorstellen dat velen op de goedkope plofkip aangewezen zijn in combinatie met witte rijst en met wat basisgroenten..Terwijl een stuk vis met wat gevarieerdere groenten en zilvervlies rijst natuurlijk gezonder is. Je kunt mensen niet aanrekenen dat ze het op de goedkopere toer moeten doen.. Hooguit kun je je wenkbrauwen optrekken als men beweert dat ze zich alleen frituur kunnen veroorloven (want voor dat geld kun je ook veel goedkoper koken)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:53

love_western schreef:
Patt schreef:
Niet veroordeel..........sorry hoor. Teksten beetje inhoudsloos jammer.
Wie wil er nu overgewicht hebben? Niemand toch?
Bedenk dat er meer mensen te dik zijn dan dat je weet met ieder zijn of haar problemen erachter.
Nooit veroordelen!
Als je er zelf nooit voor hebt gestaan zeker niet.

Ik heb er weinig problemen mee met hoe ik nu ben. Ben gelukkig. En dat is wat telt voor mij.

En gelijk heb je !!! _/-\o_

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:53

NatasjavE schreef:
femke27 schreef:
Verder wil ik hier even wat stellen: wat is gezond eten? Ik ken van vroeger de slogan: snoep verstandig, eet een appel. Die appel schijnt tegenwoordig teveel suiker te hebben. Dat schijnt niet gezond te zijn. De schaal van 4 veranderd langzaamaan in een schaal van 40 volgeschreven met benodigdheden voor ons lichaam die geen mens nodig heeft. Bruin volkoren brood is een echte dikmaker. Maar ik ben ermee groot gebracht omdat men zei dat het gezond was. Gewoon fruit is niet goed, superfruit wel. Enz, enz, enz.

Een appel heeft niet te veel suiker. Appelsap heeft teveel suiker.

Een appel per dag kan je prima hebben. (+/- 70 kcal en een GI van 38 en dat is laag)

ik snap Femke hier wel Natasja,
ik denk niet dat Femke geloofd dat een appel niet gezond is, of volkoren brood..
maar op het 'doorslaan' van gezondheidsfreaks, die een grammetje teveel slecht vinden,
en het hebben over dat plussize modellen de overhand krijgen (plussize modellen hebben nog niet eens een gemiddelde maat).

En dat een appel op sommige topics hier al verworpen wordt, net als alle soorten fruit, omdat er fruitsuikers inzitten.. E nummers worden verguist, zelfs de natuurlijke (ook een appel zit vol e nummers, een citroen etc).. En gezworen wordt bij de dure superfruits... Die ook vol suikers zitten van nature (staat immers ook beschreven, 'lekker zoet' en dergelijken), maar omdat er 'superfood' op staat, maakt natuurlijk suiker en 'e nummers' blijkbaar niet meer uit.. Als het maar duur is en een labeltje 'super' draagt, dan wordt het ineens verheerlijkt.

Mijn oma is 95 geworden, mijn andere 93.. De een was van de hollandse pot.. Aardappels, lekker vet stukje varkensvlees, goede lepel jus en groenten, afwisselend wit en bruin brood. De ander was ietsjes luxer.. Die bakte rustig een mals biefstukje in roomboter en gebruikte het 'bakvocht' dan als dressinkje door de sla of dipte het wit brood erin, at vooral witbrood, met lekkere belegsoorten.. De eerste oma was een normale maat, mijn andere ietsjes gezetter.

Normaal eten kom je een heel eind mee.. gewoon oppassen met toegevoegde rotzooi dingen.. maar de angst die tegenwoordig heerst voor het woordje suiker, ongeacht of het natuurlijk is, koolhydraten ongeacht welke, vetten ongeacht welke.. is gewoon schrikbarend.. En daarmee ook de vooroordelen tegen de mensen die of het type 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' en de mensen die gewoon het geld niet hebben om alle die dure labels te kopen in de speciale schappen.

Je zou bijna denken dat de mensheid nooit in staat is geweest om te overleven hier in Nederland, tot er een goya bes op de markt was, of voor guinoa kwam overgewaaid..

Denk dat Femke vooral daarop doelt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:55

Amandavd schreef:
xTammyy schreef:
Ik vraag mijzelf wel altijd af: hoe kun je met jezelf leven als je overgewicht hebt?
Dat bedoel ik niet ten nadele van anderen, die gedachte heb ik puur omdat ik op het randje van anorexia heb gezeten en omdat ik kan eten wat ik wil.
Een denkfout in mijn hoofd dus.
Daarnaast ken ik ook zat mensen die voor het mooie te vol zijn (wat is mooi denk je dan) maar geen moeite doen om af te vallen al willen zij dat zelf. Vooral dat soort mensen ga ik nooit begrijpen.
Het is een lastige discussie. Mensen mogen mij wel uitmaken voor anorexia patiënt of zeggen dat ik meer moet eten (geloof me, wat ik op een dag eet laat je schrikken) maar zodra ik zeg dat een ander moet minderen heb je de poppen aan t dansen..

Sorry maar dit is echt wel het meest kansloze wat ik ooit gelezen heb. En niemand zegt dat het mag dat een ander jouw voor anorexie patient mag uitmaken et, ook dat is onfatsoenlijk.

Goh lees je de rest van mijn post ook? Dat is een denkfout van mij, een beschadiging, iets wat er jaren geleden is ingekropen en waarschijnlijk helaas nooit meer uit gaat.
Veroordeel ik daardoor mensen? Zeker niet.
Ik ken zat mensen die enorm hun best doen om af te vallen, maar het lukt ze simpelweg niet door medicatie, aanleg ed.
En ik kan mensen die enorme moeite hebben met op gewicht te blijven, dat lukt sommige maar net.
Voor die mensen heb ik alle respect van de wereld.
Mensen die zichzelf te dik vinden maar sporten teveel moeite vinden heb ik dan weer geen respect voor. Die pure luiheid dus, maar gelukkig zie je dat niet veel bij mensen die echt een te zwaar BMI hebben.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:00

Als het zo zou zijn dat mensen ongezond eten omdat ongezond goedkoper is, dan ben ik het er ook niet mee eens! Ik ben student en de meeste dagen kook ik ook gewoon gezond. En dat is best betaalbaar.

Beetje letten op de groenten van het seizoen en groenten in de aanbieding eten. Die zijn dan ook goedkoper. Daarnaast vind ik bijvoorbeeld prei, brocolli en bloemkool echt niet duur. Fruit kan nog weleens wat duurder zijn. Maar als je de fruit van het seizoen koopt valt het heel erg mee. Afgelopen periode heb ik dan ook veel mandarijnen gekocht. Waren echt goedkoop. 1,29 voor een netje ofzo? Daarnaast, als je naar het snoep, koek, chips en ook diepvries schap kijkt, dan vind ik dat vaak nog best duur. :)

Je moet gewoon een beetje creatief zijn denk ik. Ik zou het echt niet kunnen elke dag 'ongezond' eten. Ik snak op een gegeven moment naar mijn groentes. :p

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:12

Natuurlijk is gezond eten duurder dan ongezond eten. Hoe verzinnen jullie het dat het niet zo is.

Hier een pizza van 1.10.
http://www.ah.nl.kpnis.nl/static/produc ... es_JPG.JPG

Probeer daar maar eens onder te komen met een gezonde maaltijd.

En dit is bij de Albert Heijn. Ik durf te wedden dat je bij de aldi wel een goedkopere nog hebt.

Zalm met rijst.

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R6 ... honingsaus

Een paar van de ingrediënten en dan steeds het goedkoopste wat ik vinden kon.

AH zalm 300 gram 5,50
400 gram basic rijst 0,39 euro (geen eens zilvervliesrijst he)
Bospeen een bos 1,69 euro
Ik reken niet eens alle ingrediënten mee dus je komt al snel op 10 euro voor de hele maaltijd. Gedeeld door 4 2,50 euro pp.

De pizza heeft zo'n 100 kcal meer en is natuurlijk sneller uit je maag dan de zalm met peen en rijst.
Ach,...dan neem je nog een pizza,...en dan nog ben je per persoon goedkoper uit.

Je moet eens weten waar ik de diabetsverpleegkundige over hoor waar mensen soms op leven.

Ja ze zouden beter keuzes kunnen maken. Maar het ook begrijpen en doen......dat blijkt soms heel erg moeilijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:15

Rijst per persoon: 20 cent
een prei: 49 cent
sausje (voor meerdere keren gemaakt, per keer ong. 30 cent)

Tadaa, een 'maaltijd' voor minder dan 1 euro 10.

Stamppot is ook behoorlijk goedkoop. Maar het vlees moet je meestal weglaten. Maar dat kun je vervangen door bonen of af en toe een vegadingetje. Je gaat immers ook niet 7 dagen per week pizza eten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:18

Sheran schreef:

En waar is het vlees of vis? Of vervangend product?
Wat zit er in dat sausje? Want sausjes zijn normaal gesproken nu net niet gezond.
Is dat gemaakt met goede vetten?

Want ik vind prei met saus en rijst nu nog niet echt gezond klinken.

En prei mag goedkoop zijn. Je zal ook eens een keer iets ander moeten eten.

Om over de smakelijkheid maar te zwijgen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 21-02-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:18

Serieus natasja? Je vergelijkt een diepvriespizza met zalm? Zalm is 1 van de duurste eiwitbronnen die er is.... Vervang die eens door 2kipfiletjes..
Ik heb mijn eetpatroon omgegooid sinds juli en ben sindsdien minder geld kwijt iedere week aan de boodschappen. Gezond eten hoeft niet duurder te zijn, echt niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:20

NatasjavE schreef:
Sheran schreef:

Wat zit er in dat sausje? Want sausjes zijn normaal gesproken nu net niet gezond.

Vlees of vis zit ook niet in grote hoeveelheden op pizza. Met eten van goede vervangers als bonen en vegaburgers kom je er ook en dit hoeft niet elke dag.

Voorbeelden van sausjes: tomatenpuree met kruiden, of melk + meel + kruiden :)

Gezond is ook vrij relatief, er wordt vaak moeilijk gedaan over calorieen, maar calorieen op zich zijn niet slecht. Een calorierijke pindasaus is prima :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:20

secricible schreef:
Serieus natasja? Je vergelijkt een diepvriespizza met zalm? Zalm is 1 van de duurste eiwitbronnen die er is....
Ik heb mijn eetpatroon omgegooid sinds juli en ben sindsdien minder geld kwijt iedere week aan de boodschappen. Gezond eten hoeft niet duurder te zijn, echt niet.

Dit was het eerste recept wat ik kon vinden. Ik wil best nog naar iets anders zoeken voor je.
Met een goedkopere variant voor het vis. Kip per 30o gram is 2,50 wel plofkip uiteraard.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:23

Ja, want op die pizza zal uiteraard biologisch rundvlees zitten.... Op die pizza zal nauwelijks vlees zitten dus dit is appels met peren vergelijken.
Ga eens een maand lang met een budget van een bijstandsgezin er op uit en bekijk wat je voor maaltijden kunt maken, zoek eens tussen de budgetmaaltijden van de ah....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:23

Sheran schreef:

Vlees of vis zit ook niet in grote hoeveelheden op pizza. Met eten van goede vervangers als bonen en vegaburgers kom je er ook en dit hoeft niet elke dag.

Voorbeelden van sausjes: tomatenpuree met kruiden, of melk + meel + kruiden :)

Gezond is ook vrij relatief, er wordt vaak moeilijk gedaan over calorieen, maar calorieen op zich zijn niet slecht. Een calorierijke pindasaus is prima :)

Het gaat mij om gezond versus ongezond. En laat juist de pizza erg ongezond zijn...inderdaad er zit geen vlees vis of vervanging op.

Voor mij heeft een gezonde maaltijd iets aan koolhydraten, voldoende groente en een stukje vlees of vis. Vegetarische gerechten,...goed uitgebalanceerd zijn meestal nog ietsjes duurder.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 21-02-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:25

Hahaha nou ik eet ook niet vaak zalm of vis hoor. :p

En inderdaad ik heb geen budget voor biologisch vlees maar in de voedzaamheid zit ook geen verschil, wel in de prijs.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:26

secricible schreef:
Ja, want op die pizza zal uiteraard biologisch rundvlees zitten.... Op die pizza zal nauwelijks vlees zitten dus dit is appels met peren vergelijken.
Ga eens een maand lang met een budget van een bijstandsgezin er op uit en bekijk wat je voor maaltijden kunt maken, zoek eens tussen de budgetmaaltijden van de ah....

Dat is exact mijn punt. Er zit geen biologisch vlees op die pizza. Die pizza is ongezond en bevat vooral veel vet, zout en koolhydraten.

En natuurlijk is er voor een goede prijs een goede maaltijd te maken.

Maar prei met rijst met een sausje is dat mijn inziens dan weer niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:27

Probeer eens een wokmaaltijd met omeletreepjes (eieren zijn goedkoop)gebakken rijst en een zak diepvrieserwtjes. Beetje ketjap (eenmalige investering) Kom ik ver onder de 1,10 uit... Kijk ook eens op bijstandsgerechten.nl
Het probleem is dat je hier over na moet denken en het veel minder een goed gevoel geeft dan veel vet en suiker (tijdens het eten dan). En daar zijn mensen uit een laag SES heel gevoelig voor.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-02-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:27

Stel, je hebt maar 1 euro 10 te besteden per dag, wat zou jij dan maken Natasja?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:28

Goedkoop gezond eten vind ik geen uitdaging, goedkoop gevarieerd gezond eten wél :)
Maar los van deze discussie vind ik het eigen verantwoordelijkheid om gezondheid te stimuleren. Wel zolang ik mee betaal aan de premie ja :)