Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:03

_Mara_ schreef:
Kleding komt bij de kringloop vandaan, vorige week nog een lekkere warme trui gevonden van de C&A Clockhouse collection. Ik had hem afgelopen winter al zien hangen in de winkel, van de 'knitted clothingwear', maar vond het iets te duur. En nu vond ik hem zomaar voor 4 euro bij de kringloop! Ik ga tenminste 1 keer in de week eventjes kijken daar, je weet nooit waar je tegenaan loopt. Wel stel ik mezelf altijd de vraag; ben ik het echt nodig? Consuminderen dus, ik heb al best veel naar de kringloop gebracht, ik ga het grootste deel van mijn dvd's verkopen of daar heenbrengen. Er is gewoon al zoveel zooi op de wereld, waarom moeten we steeds nieuwe dingen kopen?

Ik probeer ook te 'consuminderen'. Nadenken of ik het écht nodig heb. (Oké, die nieuwe trui is heel mooi. Maar eigenlijk heb ik hem niet nodig..)
Veel kleren heb ik nog niet gekocht in de kringloop, misschien moet ik er maar eens vaker gaan kijken. Hier in de buurt is er een ecologische kledingwinkel. Persoonlijk vind ik het hele mooie kleren, maar redelijk duur. Dat is dan weer een nadeel.

streep

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:23

leuk dit topic. Een vriendinnetje gaf me dit als tip. Zelf probeer ik er ook op te letten dat ik het licht uitdoe en de kraan dichtdoe als ik mijn tanden poets. Mijn kleding, behalve mijn rijkleding koop ik duurzaam. Ik shop bij watmooi (www.watmooi.nl.) en ik ben aan het sparen voor deze rijbroek. http://www.equirex.nl/collectie/dames/style-002/ gemaakt van biologisch katoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:25

Leuke gedachtengang maar men o men wat een prijzen... daar kan mijn studerende single mama budget helemaal niks mee :n

Afijn, ik doe niet aan rijkleding. Rijd even prima in mijn spijkerbroeken die ook ook dagelijks aan heb. Als ze helemaal op zijn koop ik wel 'nieuwe' tweedehandsjes. Ook duurzaam.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:54

Wubwub schreef:
Leuke gedachtengang maar men o men wat een prijzen... daar kan mijn studerende single mama budget helemaal niks mee :n

Afijn, ik doe niet aan rijkleding. Rijd even prima in mijn spijkerbroeken die ook ook dagelijks aan heb. Als ze helemaal op zijn koop ik wel 'nieuwe' tweedehandsjes. Ook duurzaam.

haha doe ik ook, scheelt ook weer omkleden ;D
Al zijn de prijzen hoog omdat kleding produceren erg duur is. En er bij de andere winkels dus wordt bezuinigd op milieu & mensen.
Wat wij normaal zijn gaan vinden is natuurlijk totaal niet normaal.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:56

klopt @freya de prijzen van HM enzo zijn niet eerlijk voor de mensen die het maken. Maar ja, de meeste van ons willen een t-shirts voor 5 euro. Maar als je logisch nadenkt kan dat echt niet als iedereen er wat aan moet verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:06

Streep, dat is natuurlijk zo.. maar die prijzen die ik in die link zag zijn voor veel mensen echt niet te betalen hoor. Ben pro eerlijkheid maar t moet wel realistisch/haalbaar zijn.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:07

Verantwoorde kleding is inderdaad behoorlijk prijzig. Ik koop wel eens iets bij Miss Green, dat is ook best aan de prijs, maar het is echt een fijne kwaliteit. Wel probeer ik ook niet meer te kopen dan noodzakelijk.

Wel wil ik de H&M niet teveel afdoen. Er wordt bij mij op het werk onderzocht welke bedrijven het beste op hun medewerkers letten etc. en de H&M komt hier heel goed uit de bus. Zij zijn één van de beste uit 'hun klas' zogezegd. Zij zetten zich er echt voor in dat ook de medewerkers van alle producenten goed worden behandeld. De lage prijs komt door de massa productie (en natuurlijk is de kwaliteit gewoon minder). Dus als je dan toch nieuwe goedkope kleding wilt kopen; doe dit bij de H&M. :)

Rijden in een spijkerbroek kan ik echt niet, mijn velletjes komen dan klem te zitten bij de beugelriemen. Daarbij zijn mijn rijbroeken een heel stukkie elastischer dan mijn spijkerbroeken. Vind mijn buik wel prettig, haha. Scheelt wel dat ik niet zo vaak rijd, met wandelen, longeren of fietsen heb ik altijd een oude spijkerbroek aan. De rijbroek die ik nu heb gaat alweer 4 jaar mee geloof ik.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:33

Eigenlijk zouden we dus maar een paar kledingstukken kunnen kopen en die helemaal afdragen ;)
Nou moet ik zeggen dat ik met mijn enorme bult 2de hands kleding ook bijna niet hoef te wassen, dus tja...
Maar eco vriendelijke kleding is ook goedkoper te krijgen hoor, basis shirtjes etc.
Ik zal ff de website opzoeken want ik ga binnenkort bestellen om ze te bedrukken met gedichten voor de markten in de zomer.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:34

continental clothing en Boo weevil

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:11

palousa_boy schreef:
Misschien ook leuk om te kijken voor sommige hier is de serie "its nog easy being green" dat te vinden is op YouTube.
Is wel in het Engels maar is een serie over wat mensen die een oude boerderij hebben gekocht en daar proberen zo veel mogelijk zelfvoorzienend te leven.

Het zal voor velen hier geen mogelijkheid zijn om zo ver te komen, maar misschien wel leuk om te zien hoe anderen het doen.

Al dagen aan het zoeken op Netflix naar een nieuwe serie, via Jef een serie op Youtube gevonden. . . nice :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:16

*\o/* heb je toch nog iets aan mij :+

Nee das onzin.

De 2e serie is inderdaad wat minder leuk zoals al eerder aangegeven, maar er komen wel dingen voorbij die voor mensen met een gewoon huis ook haalbaar zijn (zonder lap grond dus).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:22

Ik vond de eerste serie ook leuk! Wel vroeg ik me af waarom er zoveel mensen komen helpen voor nop, vooral die klussenman en de moestuinvrouw (ik weet hun namen niet meer). Het scheelt hun wel heel erg veel werk dat ook al die vrienden maar blijven komen.

Ik wil trouwens wel groener worden, maar mijn luxe niet teveel inleveren. Dus ik ga opzoek naar een mooie combinatie tussen hippe kleding en 'groene' kleding. Ook gebruik ik gewoon graag mijn wasmachine, droger, laptop, tv, waterkoker.

Gisteren ook een mooie aflevering van Tegenlicht gezien. Over nieuwe technologie in de voedselindustrie, een aanrader om even terug te kijken!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:04

Droger vreet wel echt!
Andere dingen snap ik en gebruik ik ook behalve tv.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:06

Trouwens, ik heb laatst aflevering van Floortje naar het einde van de wereld gekeken en daar zag ik dat ze de amazone aan het kappen waren voor olieboringen. Dat heeft me zoooo gemotiveerd zoveel mogelijk de auto te laten staan.
Ik heb een snellere fiets gekocht en cross nu veel meer op de fiets.
Eerder wist ik wel dat auto rijden niet goed was, maar dacht vooral aan uitstoot. Nu snap ik dat hoe meer olie wij willen hoe erger de natuur beschadigd wordt.
Soms is net een andere insteek weer even fijn om door te gaan!

Net als dat voor vlees zoveel water en soja nodig is, ipv alleen voor het dierenleed.

Misschien vinden jullie de facebookgroep Living off the grid ook leuk?
Enne, ik heb trouwens ook nog een oude mobiel hahahaha mensen lachen me enorm uit, maar ik weiger de smartphone. (hoop het nog even vol te houden)
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 16-03-15 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:07

Gebruik de droger 1 tot 2 keer per week voor handdoeken/ondergoed/sokken. Verder niet.

Ik had trouwens twee soorten wasbare reinigingspad gekocht, maar de ene bevalt echt absoluut niet, wat een miskoop. De pads zijn veel te dun, hebben harde randen en werken niet naar behoren. Ze zeggen dat ze reinigen met alleen water, nou dat werkt dus echt niet. 10 euro weggegooid, ook zonde.... :')

De andere pads werken trouwens wel prima!

Morgen worden de regentonnen bezorgd! Ben benieuwd of het gemakkelijk aan te sluiten is...

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:41

Freya6 schreef:
Enne, ik heb trouwens ook nog een oude mobiel hahahaha mensen lachen me enorm uit, maar ik weiger de smartphone. (hoop het nog even vol te houden)

Ik heb de indruk dat ik zeldzaam aan het worden ben, zo zonder smartphone :+ Bijna al m'n vrienden hebben er eentje, maar de mijne blijft werken dus ik vertik het om een nieuwe te kopen. Ik zou eventueel ook op Facebook kunnen met mijn mobiel, maar dan heb ik een half uur geduld nodig en is mijn batterij voor de helft leeg...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:31

*\o/*

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:01

Woehoe, ben vandaag aangenomen bij de eerste verpakkingsvrije winkel in Nederland. Ik word een manusje van alles; supermarkt en de lunchroom (die zit er bij in). Ik heb er ZO veel zin in, eindelijk een baan waar ik voor de volle 100% achter sta. *\o/*

Deze is het: http://www.opgewecktnoord.nl/

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:11

Proficiat! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:14

Wat cool! Van harte!!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:33

Wat leuk! Gefeliciteerd Mara!
Ik dacht dat er in Utrecht ook 1 kwam? Of zit die in Groningen er al een poosje?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:33

Gefeliciteerd Mara! Ik kom zeker een keer langs ;).

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:36

Dankjulliewel allemaal. :)

@Diane_ : Nee, die in Groningen opent voor het publiek 4 mei, voor de investeerders 30 april. Utrecht verkondigt al een tijdje dat ze de eerste zijn, maar Groningen gaat toch echt de eerste zijn. :D

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:57

Aah, vandaar! Wat leuk! :) Van Utrecht had ik inderdaad gelezen dat ze de 1e zouden zijn, haha. Ach ja, Groningen is iets te ver voor mij ;)
Verkopen ze ook biologische producten of vnl. gangbare?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:55

_Mara_ schreef:
Woehoe, ben vandaag aangenomen bij de eerste verpakkingsvrije winkel in Nederland. Ik word een manusje van alles; supermarkt en de lunchroom (die zit er bij in). Ik heb er ZO veel zin in, eindelijk een baan waar ik voor de volle 100% achter sta. *\o/*

Deze is het: http://www.opgewecktnoord.nl/

Cool! Als de winkel open is kom ik zeker een keertje langs :)!