Meer bokkers die klimmen als sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:39

Jolliegirl schreef:
Woow gave foto's komen hier voorbij!

Is klimmen duur als sport?
Ik ga eens zoeken waar hier (Dordrecht e.o) mogelijkheden zijn!

Lijkt me erg leuk om te doen, deed het op school ook altijd.

Tegen over de MBO school, Da Vinci zit een fijne hal. Daar klimt mijn broer :j

edit: bij het leerpark

midori

Re: Meer bokkers die klimmen als sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:05

Klopt, vallen van een overhang is eigenlijk minder erg omdat je nergens tegenaan valt. Maar ik denk puur omdat het fysiek moeilijker is, en je dus sneller moe wordt, dat ik er moeite mee heb! Had laatst een lelijke val gemaakt toen ik aan het voorklimmen was aan de zijkant van de overhang. Zwengde dus toen goed uit/rond en klapte tegen de voorkant aan. Geen pretje en lang last van gehad. Dat gebeurt je iig niet bij een overhang!

Ze hebben hier geen klimcursussen voor puur klim skills. Lijkt me eigenlijk wel leuk!

Ik ga trouwens net na nieuwjaar naar Schotland voor een winter mountaineering cursus voor beginners. Fingers crossed dat er dan sneeuw is maar lijkt me zo gaaf om met ice axes en crampons te werken! Is normaal heel duur maar een vriend tipte om een gesubsidieerde cursus. net onder de €100 voor twee dagen curses, inclusief hostel en eten. Iedereen kan zich er voor aanmelden, misschien iets voor volgend jaar!

http://pyb.co.uk/conville.php

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:37

Ik kom dit topic eens wakker maken.. klimmen jullie nog? :)

Ik heb het topic een tijdje gevolgd maar klom toen nog niet. Nu sinds september vorig jaar wel, ik volg een tweede cursus nu. Zou ook heel graag eens rostklimmen want tot nu toe heb ik alleen nog maar in een klimhal geklommen. Ik dacht om misschien deze zomer ergens een rotsklimcursus te volgen, zijn er hier mensen die dat al gedaan hebben? Ik zou via de klimvereniging waar ik klim een week in Frankrijk kunnen klimmen, maar Schotland bijvoorbeeld spreekt mij ook wel heel erg aan :P

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:14

Buiten klimmen is er hier ook nog nooit van gekomen. Ik kan niet voorklimmen (wil wel de cursus nog doen) en ben daardoor heel afhankelijk van anderen. En dan blijkt buitenklimmen nog wel eens heel spontaan te gebeuren wat met mijn wisselende rooster niet in te passen is.

En veelal wordt er dan geboulderd. Maar aangezien ik niet kan afspringen is dat onbegonnen werk. Ik kom wel boven, maar naar beneden is bijna onbegonnen werk.

Van de zomer op Corsica maar eens kijken of er iemandet ons buiten wil spelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:28

Wat is het verschil tussen klimmen, bulderen en voorklimmen? Ik zag vorige week nog wat op vakantie veilingen over klimmen in Bussum maar nu staat het er helaas niet meer op.

Ik heb wel een keer caving gedaan, waarbij we ook steile wanden op moesten maar dan had je een soort gesp waar je je voet in zet om omhoog te komen,dus je gebruikt eigenlijk niet de wand zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:48

Leuk! Buiten klimmen lijkt me ook tof.

Boulderen is klimmen zonder touw/zekering, dus als je valt kan niemand daar wat aan doen :D Daarom gaat dat ook maar tot een meter of 3-4? hoog of zoiets.

Klimmen is wel met zo'n harnas en touw, maar dan hangt het touw er al in. Voorklimmen is eigenlijk de stap daarvoor. Het touw zit dan rechtstreeks tussen de klimmer en de zekeraar. De klimmer clipt dan steeds een ding aan de wand waar het touw doorheen kan, dan klim je weer een stukje, clipt en touw er weer doorheen, etc. Dan ben je dus wel gezekerd: je valt (als je je laatste punt voorbij bent geklommen) hooguit 2x de afstand tussen jou en het laatste gefixeerde punt (+ de rek van het touw). :) Klimmen met flinke overhang gaat ook zo.

Ik heb al maanden niet meer geklommen! Ben verhuisd en moet nu helaas een stukje reizen om bij een klimhal te komen.

Ben benieuwd wat jullie allemaal gaan doen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:57

Vorig jaar zomer voor het eerst buiten met klimmen kennis gemaakt. Toen een via farrata gedaan in Spanje. Op 5 meter hoogte had ik al spagettibenen. Ongecontroleerd trillen. Ik heb iets tegen hoogtes. De ramen lappen staand op een stoel vind ik al heel wat. De gids was gelukkig heel geduldig. Het ging steeds beter, alleen de overhangende stukken vond ik nog best spannend. Uiteindelijk 260 meter geklommen. Volgende dag flink spierpijn van de spanning en veel blauwe plekken.
Aankomende juli gaan we naar Sardinie. Daar is een via ferrata op 160 mtr boven de zee, in totaal 1000 meter klimmen zowel horizontaal als vertikaal. Lijkt me spannend maar ook tof.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:00

Hier staat het klimmen helaas nog steeds op een laag pitje. Heb geen geluk met klimmaatjes. Steeds na 1 of 2 keer hebben ze of te weining tijd of een blessure. EN zelf heb ik het eerlijk gezegd momenteel ook gewoon te druk haha, maar ik zou het wel leuk vinden weer 1-2x per maand ofzo.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:11

darkadia schreef:
Hier staat het klimmen helaas nog steeds op een laag pitje. Heb geen geluk met klimmaatjes. Steeds na 1 of 2 keer hebben ze of te weining tijd of een blessure. EN zelf heb ik het eerlijk gezegd momenteel ook gewoon te druk haha, maar ik zou het wel leuk vinden weer 1-2x per maand ofzo.

Wanneer je wil klimmen bij Amsterdam centraal dan kun je wel aanhaken af en toe hoor. Ik klim met vriendlief, maar daarnaast haken er altijd wel mensen aan.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:37

maaikemuis schreef:
darkadia schreef:

Wanneer je wil klimmen bij Amsterdam centraal dan kun je wel aanhaken af en toe hoor. Ik klim met vriendlief, maar daarnaast haken er altijd wel mensen aan.

Ow leuk! Vanaf 1/6 werk ik weer in Amsterdam, dus dan zou dat prima een avondje te combineren zijn. Ik ben nog niet zo ver overigens, zat op 5B, 5C, maar nu al een tijd niet geklommen, dus zal wel weer bij 4 beginnen ;)

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:30

Leuk dat er weer wat leven in zit! Ik klim normaal gesproken op de uni (gratis) maar dat is een beetje raar geregeld allemaal en aangezien de lesweken over zijn is de klimhal dicht... dus nu moet ik een stuk reizen om te gaan klimmen. Buiten klimmen staat wel op het programma, moet alleen even wachten tot mijn vrienden hun tentamen periode over is :P Ben wel laatst nog in the Lake District geweest en heb daar gescrambled (sorry weet niet hoe dat in het nederlands heet :Y) en ik ben in Februari in Schotland geweest om winter routes te scramblen. Ondanks niet bepaald goed tot uitermate slecht weer wel een hele gave ervaring!!

Edit: Ik begin in September aan mijn masters in Groningen dus dan zal ik wel weer een stuk actiever gaan klimmen. Ik geloof dat de klimvereniging daar vrij actief is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:42

Superleuk midori! En klopt, GSAC is een leuke en actieve vereniging. En drie locaties in de stad waar je kunt klimmen/boulderen!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 23:41

Super! Gaan ze ook wel eens naar België om buiten te klimmen ofzo?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 00:33

Oh wat leuk een klimtopic!

Mijn vriend en ik zochten iets om samen te doen en klimmen sprak ons beiden al een poosje aan. Dus in februari/maart een cursus gedaan van 4 weken en sindsdien (nu 5 weken) klimmen we zelfstandig, gemiddeld 3a4x per week. :+ Een grote hit dus

We hebben ook alles maar gelijk aangeschaft; gordel (Edelrid), karabinier, schoenen (evolv en boreal) en zekeringsapparaat ( simpele tuber van Black Diamond).

Hiervoor hebben we nooit geklommen dus we zijn wel echt bij 0 gestart. 4 klimmen we redelijk en we zijn her en der gestart met een 5A-B maar die klimmen we nog niet uit.

We beginnen nu de routes een beetje te zien en langzaam wat meer dynamisch te klimmen dus niet zoals je een ladder omhoog gaat zeg maar. Instructie video's helpen een hoop plus soms kijkt er wel eens iemand meer die tips geeft.

We klimmen altijd in Roosendaal, echt een fijne klimhal met top sfeer.

Super cool dat sommigen van jullie buiten klimmen, dat staat ook bij ons op de planning als we wat meer niveau en ervaring hebben.

Hoe dan ook, het lijkt me leuk om mee te lezen en avonturen/overwinningen te delen :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:40

Laura, leuk dat je de stap gaat maken naar buiten klimmen. Als je voor Schotland gaat, zorg dat je dan wel een goed behaalkt gebied uitzoekt. Dat is in Schotland zeker niet overal, maar wel fijn voor je eerste meters buiten. En kijk qua planning ook goed naar het weer. Klimmen op natte rots is niet leuk.

Midori gsac kom ik regelmatig tegen in Duitsland en ook wel in België.

Hier staat klimmen op een laag pitje ivm mijn dochter die 3 weken geleden is geboren. Hoop wel snel weer te kunnen beginnen. Alleen buiten klimmen wordt wel een stuk lastiger denk ik.

In 2018 wel heel veel mooie klimmetjes gedaan. Een route uitgeklommen die al heel lang op mijn wensenlijstje stond.
Fegefeuer
Afbeelding

En in de zomer een rotspunt geklommen met mijn vriend waarvan we 9 jaar geleden zeiden dat we die nog eens wilden klimmen
Petit clocher de portalet

Afbeelding

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:43

Een kindje hoeft geen probleem te zijn hoor Lieke, daar ben ik het voorbeeld van. Mijn ouders waren allebei kliminstructeur op rots, en dat betekende veel weekendjes naar België. Ik werd in een baby-bouncer aan een boom gehangen, en dan hing ik daar lekker. Natuurlijk konden ze niet meerdere touwlengtes klimmen. Maar er was altijd wel iemand die een oogje in het zeil kon houden.

Voor de mensen die buiten willen klimmen, informeer eens bij je eigen regio van de NKBV. Ik ben veel mee geweest via Regio Maashoek, en die gingen zo'n 8 à 10 keer per jaar naar België om te klimmen gedurende het voorjaar/zomer/herfst. Hartstikke gezellige weekenden altijd.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:53

Vandaag voor het eerst wezen boulderen! Vroeger wel eens geklommen met een harnas. Maar dit vond ik echt veel leuker! Heerlijk om zo bezig te zijn. Zijn er mensen die in Rotterdam en omstreken boulderen? En zo ja waar? En wat zijn nou echt de grote risico's van het boulderen? Ik had heel erg last van zweethanden ook met chalk. Iemand hier de gouden tip daarvoor?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:38

Geen rdam, maar breda heeft een mooie hal en da's een half uurtje met de trein <3

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:18

Benoite schreef:
Vandaag voor het eerst wezen boulderen! Vroeger wel eens geklommen met een harnas. Maar dit vond ik echt veel leuker! Heerlijk om zo bezig te zijn. Zijn er mensen die in Rotterdam en omstreken boulderen? En zo ja waar? En wat zijn nou echt de grote risico's van het boulderen? Ik had heel erg last van zweethanden ook met chalk. Iemand hier de gouden tip daarvoor?

Ik ben 2 jaar geleden ooit 1x wezen Boulderen in Rotterdam. Vond het leuk en uitdagend. Daarna nooit meer gedaan. Geen idee waarom niet. Ben aan het overwegen om binnenkort een kennismakingslesje te gaan volgen (Neoliet).

Bianca_v_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:14

Benoite schreef:
En wat zijn nou echt de grote risico's van het boulderen? Ik had heel erg last van zweethanden ook met chalk. Iemand hier de gouden tip daarvoor?

Ik boulder nu iets meer dan een half jaar, afwisselend in Amsterdam en Haarlem. Het grootste risico is vallen en dan verkeerd terecht komen; in de meeste gevallen voel je wel aankomen dat je gaat vallen/wegglijden en kun je gecontroleerd afspringen. Verder: bereid je voor op schaafwonden :P Ik kom net terug van boulderen en heb weer een prachtige nieuwe plek op m'n elleboog erbij omdat m'n voet weggleed en ik met m'n arm langs de muur schuurde.
Zweethanden heb ik zelf gelukkig weinig last van, dus ik kan niet uit ervaring spreken... ik zou zeggen: neem genoeg chalk zodat je handen wit zijn, en vraag bij je boulderhal wat je het beste kunt doen :)

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:09

En ik las ergens dat je bewust laten vallen een x verstandig is geldt dat ook voor het boulderen? wat mij verbaasde is dat je helemaal zonder les zo kan beginnen. Dus een vriendin kon wel wat tips geven(had het 4x gedaan) maar eigenlijk was k maar wat aan het doen. :=.
ja chalk had k gelijk gekocht daar na mijn eerste wegglijer _O-. Maar dan alsnog ergrns halverwege lijkt dat alweer van mijn handen verdwenen.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:11

Tink89 schreef:
Geen rdam, maar breda heeft een mooie hal en da's een half uurtje met de trein <3

Hoe heet deze hal?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:10

Benoite schreef:
Tink89 schreef:

Hoe heet deze hal?

Bruut :D

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 22:39

Hallo Bokkers!

Ik wil hier proberen weer wat leven in te blazen als dat mag.

Ik klim nog altijd, en ben afgelopen zomer wezen reizen dus heb onderweg veel gewandeld en geklommen. Zo heb ik in Turkije mijn eerste trad/sport (spaced out bolts) multipitch op lead geklommen, hebben we mt. Olympus in Griekenland, en nog wel wat andere dingen. Daaronder ook een aantal routes vanaf de Tonrino hut in de Alpen. Onze goal was de Matterhorn via de leongrat route, maar helaas waren de condities te slecht en was de hut zelfs dicht vanwege rockfall. Dus alle plannen omgegooid en we hebben uiteindelijk die Eiger geklommen, ook leuk natuurlijk!!

Ik ga nu een gele andere levensfase te gemoet, want na jaren lang in Ierland gewoond te hebben, begin ik nu een baan in Zwolle. Ben dus ook van plan om bij Yosemite te gaan klimmen! Iemand ervaring met daar klimmen?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:19

Wat vet om de Eiger te doen, die wil ik ook nog graag klimmen. Woonde je in Ierland dicht bij de rotsen?