Het leed dat shampoo heet: Jeuk of vet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:52

Dank jullie wel voor de tips: ik weet niet of de kids ook last hebben van de douchecreme, maar ik vermoed dus van wel, aangezien ze beide zo'n uitslag hebben op de huid. Kan natuurlijk ook door wat anders komen, maar ik vermoed dus dat dit een grote boosdoener is.. Als ik zelf nl die douchecreme gebruik, heb ik ook een jeukende/trekkende huid. Bij de ene erger dan de andere.

Waar kan ik het beste heen gaan? We hebben hier de tuinen, maar ook een Eko Plaza. Daar heb ik een tijd geleden een keer een shampoo gehaald, Traay? Maar weet echt niet meer of die nou fijn was of juist niks deed..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:54

Ik heb een blok zeep gehaald: Aleppo's oerzeep van Herbelle. Ingredienten: Sodium Olivate, Vegetable Glycerin, Aqua. Lijkt mij niet verkeerd, ben heel benieuwd wat het doet. Vooral wat het niet doet eigelijk, haha :Y)

Love_Rosie

Re: Het leed dat shampoo heet: Jeuk of vet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:29

heeft er ook iemand ervaring met appel cider azijn?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 12:48

Ja ik! Ik gebruik het verdund met water, nadat ik mijn haar "gewassen" heb met bakingsoda. Als ik het niet voldoende verdun, wordt mijn haar weer sneller vet. Eerst gebruikte ik het alleen op mijn haar, maar nu doe ik het ook wel op mijn hoofdhuid, ik heb het idee dat het wel goed werkt tegen een droge hoofdhuid. Maar nogmaals, goed verdunnen, anders wordt het weer snel vet ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:49

Weer even een update:

Lush Soak And Float en Lush Squeaky Green
Om de dag was ik mijn haar en dan om en om met de blokjes van Lush. Dus maandag gebruik ik SF, dinsdag alleen met water spoelen, woensdag dan SG, donderdag alleen met water etc.
Wat een verademing. _O_ Mijn haar is tussentijds niet meer vet, heeft veel volume, ruikt lekker fris, is mooi zacht. Mijn hoofdhuid is mooi rustig (zolang ik ook van de extra suikers en melkproducten afblijf) en al met al echt een aanrader vanuit mijn ervaring.

Lush Seanik en Milde shampoo met hamamelis van de Yves Rocher
Deze twee gebruik ik voor de afwisseling. Zo af en toe vind ik een geurtje ook wel lekker namelijk icm met lekker ruikende douchegel. Ook hiermee heb ik nog geen problemen ondervonden.

Over sulfaten (welke variant dan ook)
Als je op Google zoekt naar informatie over sulfaten dan wordt je platgegooid met informatie over hoe slecht dit zou zijn. Ook ik was hier heilig van overtuigd en dacht dat dit de problemen bij mij deels zouden veroorzaken. Totdat ik een zoektocht maakte naar sulfaatvrije shampoo en dat is tot heden nog niet gelukt. Ik begon mij af te vragen waarom dat tot heden nog niet gelukt is en heb daarover o.a. ook een leuk gesprek gehad bij de Yves Rocher, bij de Tuinen en bij nog zo'n biologische winkeltje waar ik even niet meer op de naam kom. :=
Volgens die drie winkeltjes is sulfaat nodig om de shampoo te laten schuimen zodat het zijn werk kan doen. Klinkt logisch, want een beetje schuim vergemakkelijkt het aanbrengen wel. Het is alleen belangrijk om te kijken hoe hoog de sulfaten staan en met welke soort je te maken hebt (indien je er gevoelig voor bent). Bij Lush staan ze bijvoorbeeld vooraan waardoor ik ze om de dag gebruik en dat wil ik straks afbouwen naar om de 2 dagen. Bij YR staat ie als tweede en ook die gebruik ik dus maar af en toe.

Wat ik wilde zeggen/het gevoel wat ik wil omschrijven, is die paniek omtrent sulfaten wel nodig? Dat het schijnbaar in een zeer groot deel van de shampoo's zit zegt toch wel iets over het feit dat het nodig is bij shampoo? Is het dan wel zo schadelijk? Ik lees meer berichten over dat huidproblemen te maken met met een te hoge frequentie van (verkeerde) shampoo gebruik en voedingen dan dat het de sulfaten zouden zijn.

Mijn conclusie: ik snap het niet meer, ik begin te twijfelen en ben daarom al een tijd lang op zoek naar echt goede betrouwbare bronnen. Ergens vond ik die verkopers een goed punt hebben, vooral omdat echt 100% SF-vrij shampoo door mij althans nog niet gevonden is.

Nu lees ik van Marocje over de Aleppo's oerzeep van Herbelle. Zijn dat echt de enige drie ingrediënten? Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen hier mee, wellicht neemt dat mijn twijfel toch weer weg.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 12:58

Maar zo'n 50/75 jaar geleden (voordat shampoo echt belangrijk gevonden werd) had 1 op de 10 mensen een geïrriteerde hoofdhuid/roos/jeuk en nu is het 1 op de 10 die dat niet heeft. Dus shampoo is wel degelijk schadelijk voor je hoofdhuid ;)

Voeding zal er ook zeker wel wat mee te maken hebben!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:36

Ik gebruik nu al enkele weken de shampoo Soft shampoo van Louis Widmer.
Mijn haar en hoofdhuid moesten er even aan wennen, maar het gaat nu heel goed. Ik hoef mijn haar niet meer om de dag te wassen, maar red het een dagje extra. In het begin met een beetje droogshampoo, nu nagenoeg niet meer.
Van de week bij de kapper geweest en verteld welk product ik gebruik. De kapster prees hun eigen product aan. Zou een natuurlijk product zijn, zonder parabenen.
Ik kreeg een proefje mee. Heb er mee gewassen, weer jeuk en erg snel vet. Daarna eens gekeken wat er in zit. Er zitten inderdaad geen parabenen in, maar wel veel siliconen. Ik heb het idee dat dat de boosdoeners bij mij zijn.
De shampoo van louis widmer stond ook op het lijstje van Jetske ultee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:38

Ik denk dat voeding en leefwijze veel zwaardere factoren zijn dan de shampoo an sich. Ik merk aan mijzelf dat als ik zuinig ben met suiker- en melkproducteninname dat ik nagenoeg geen jeuk heb. Ook als ik veel buiten kom, lekker beweeg, ontspannen ben en gezond eet, heb ik nagenoeg geen jeuk. Een stressweek, slecht slapen en slecht eten en voila daar is de jeuk weer. Niet alleen bij mij, maar dit lees ik heel veel op het internet.
Nu gebruik ik zelf geen verdere haarverzorgingsproducten, maar ook daar lees ik veel verhalen over dat vermindering ervan al heel positief opvalt.

Vandaar dat ik denk dat voeding en leefwijze veel belangrijker zijn dan een goede shampoo. Maar dat een goede shampoo wel nodig is ter ondersteuning van een gezonde hoofdhuid.

Als je het dan toch over tijd gaat hebben, zo'n 50/75 jaar geleden leefde men qua eten ook vele malen gezonder. Chips, cola etc was er niet/in veel mindere mate. Zo eenzijdig kun je die tijdlijn dus niet belichten.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 14:51

Dat is waar!

Ik gebruik verder ook eigenlijk nooit iets in mijn haar. Ik doe nu tegen te pluis Lush Karma vaste parfum in de puntjes van mijn haar (ik heb van mezelf erge pluis, komt niet door de manier van wassen ofzo).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:00

Ik had heel lang last van korstjes (met jeuk) en een droge hoofdhuid (roos). Maar ik ben ervan af met de shampoo van Forever Living.

Hij werkt voor mijn man niet, die heeft een vette hoofdhuid en is van zijn vette roos af met schauma van schwarzkopf.

Dus wat bij de één werkt hoeft bij de ander niet te werken :)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:29

purple, hoe doe je de verdeling van zowel baking soda en aca?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:39

Zeker riddershow dat beweer ik ook niet, maar het is meer dat ik twijfels had over die sulfaten die ik nu hardop heb uitgesproken. :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:42

magda_90 schreef:
Zeker riddershow dat beweer ik ook niet, maar het is meer dat ik twijfels had over die sulfaten die ik nu hardop heb uitgesproken. :j

Ow, had het tegen niemand in het bijzonder ;)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 16:07

myself133 schreef:
purple, hoe doe je de verdeling van zowel baking soda en aca?

Ik heb niet echt een vaste verdeling, meestal een kleine eetlepel bakingsoda en een kopje lauw water. Dit doe ik in een flesje, dan is het makkelijker verdelen op je hoofdhuid. Ik maak wel maar voor 1x wassen een hoeveelheid, anders komen er schilfertjes bakingsoda in mijn flesje.
Ik doe 1 deel appel cider en 3 of 4 delen water, meestal maak ik hiervan een fles klaar, dat kan je gewoon laten staan.
Op internet kan je misschien wel een betere uitleg vinden over de verdeling ;)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:10

op internet staan heeeeel veel verdelingen, die variëren van 1 op 2 tot 1 op 5, vandaar dat ik me afvroeg wat jij deed.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 16:31

Het is ook een beetje bij jezelf proberen denk ik. Als ik hem te sterk maak met bakingsoda, krijg ik een droge hoofdhuid en als ik hem te erg verdun, is het snel weer vet.
Zelfde is voor aca, maar dan andersom ;)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:41

Ik heb af en toe periodes met veel jeuk (hoofdhuid) en kan zo wie zo niet tegen aloëvera.
En dat zit in zó veel dingen. Wordt je soms simpel van.
Maar goed, qua shampoo gebruiken we meestal karnemelk zeep van de action. Het wordt verkocht als handzeep geloof ik, met pompje, maar het werkt prima voor je haar. Weet niet of het voor jou werkt, maar wij zijn er blij mee.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:34

magda_90 schreef:
Nu lees ik van Marocje over de Aleppo's oerzeep van Herbelle. Zijn dat echt de enige drie ingrediënten? Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen hier mee, wellicht neemt dat mijn twijfel toch weer weg.

Hey, als zeep vind ik hem tot nu toe erg fijn! De kids ook, die zeiden zelf dat hun huid veel rustiger is.. Weet niet of dit wel kan na 2 keer gebruiken, maar dit was mijn ervaring eigelijk ook. Hoewel ik geen exzeem heb dan (Ik noem het zelf trouwens wel exzeem, maar dat was het niet volgens de HA? Wat het dan wel precies was kwam ik niet achter)

Maar mijn huid voelt veel fijner, niet zo trekkerig na het douchen. Heb het ook voor mijn haar gebruikt, maar geloof dat dit niet zo'n goed idee was. Het voelt een beetje vettig aan. Maar het ziet er wel weer schoon en verzorgd uit, en is ook fijn in 'model' te brengen. Ga het nog een paar keer gebruiken als shampoo, als dit niet bevalt koop ik wel een nieuwe fles.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:55

Ik zou graag je feedback over een tijdje nog eens willen horen, vooral het shampoo gedeelte. Want als dit echt de enige drie ingrediënten zijn, dan wil ik hem alsnog graag proberen. :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:12

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:44

Marocje schreef:
http://www.lievernatuurlijk.nl/c-2068462/aleppo-oerzeep/

Ik heb die met de groene band. Heb ff gegoogled en ben blij met de keuze: blijkbaar kan je de zeep echt voor je haar gebruiken.

Zal over een tijd wel weer een update plaatsen over hoe ie echt bevalt ;)

Ik heb mijn haar een eind met olijfzeep gewassen. Mijn haar werd er best zacht van, maar mijn hoofdhuid jeukte heel erg na een paar weken en het haar dat tegen mijn hoofd lag werd bijna kleverig := Maar het is wel een gezonde kuur geweest, want in de eerste weken dat ik mijn haar weer met mijn normale shampoo (bio-shampoo van Ürtekram en Weleda) waste, was mijn haar zachter en makkelijker te borstelen dan ooit :)

De rest gebruik ik nu om mijn tanden mee te poetsen, ik heb nog een hele blok bijna :=

Edit: waarmee ik niet zeg dat het niet kan werken uiteraard, kan perfect dat bij jou wel werkt wat bij mij niet lukte en omgekeerd :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:21

Huh, tanden poetsen met zeep? Lijkt mij niet echt lekker. Maar waarom gebruik je het niet voor de rest van je lichaam?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:24

Dat doe ik ook, maar niet zo vaak :) Werkt prima hoor, voor tanden poetsen.

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:28

Ik heb alleen je beginstukje gelezen, niet alle reacties.

Sinds kort gebruik ik gewone shampoo van de Kruidvat. Nieuw soort shampoo voor gevoelige hoofdhuid. Gewoon simpele huismerk, voor (volgens mij) 4,00 euro.
Ik werd ook gek van de jeuk, zelfs tot bloedens toe. Na een paar keer wassen om de dag was het weg :)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:34

myself133 schreef:
heeft er ook iemand ervaring met appel cider azijn?

Ik was nu sinds 3 maanden mijn haar met alleen 1/2 water 1/2 appelazijn en ik ben nog nooit zo gelukkig geweest met mijn haar :)
Het is zacht, pluist niet meer en zit gewoon supergoed. Welke shampoo en conditioner ik eerder ook gebruikte (en ik heb veel geprobeerd) het bleef altijd raar pluizig en droog. Sinds ik was met appelazijn is dit verleden tijd. Echt een aanrader, ik ga het ook proberen voor de staarten van de paarden.