NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:32

verdiep je eens in deze hormonen:

ghreline en leptine

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:33

Op 800 kcal aankomen is logisch. Je lijf gaat op spaarstand en houd alles vast. Sterker nog: ik heb moeten leren om meer te eten om af te vallen. Dat is wel enorm moeilijk trouwens.

Pluisje, wat eet je voor producten? Misschien kunnen mensen hier met je mee kijken :)

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:33

Ess_Ramona schreef:
Er zijn mensen die 3 taarten naar binnen kunnen werken en geen grammetje aankomen, en mensen die al aankomen na 1/10 van 1 taart.
Ene mens heeft nou eenmaal meer aanleg om dik te worden, en sommige mensen zijn stevig geboren.
En er zijn mensen die door middel van medicijnen aankomen, waar ze niks aan kunnen doen?
Wat moet je met die mensen dan? Geen medicijnen meer laten slikken zodat ze afvallen met alle gevolgen van dien?

ja net als mijn vriend, 190 lang en weegt 63 kilo. Zwaar ondergewicht als je de bmi wilt geloven. En hij eet de hele dag door. Ik ben dan zelf 1,93 lang en weeg 78 kilo. Maar ik heb wel de aanleg om dik te worden (15 kilo afgevallen 2 jaar trug)

soms vraag ik me wel af wat gezonder is? Want zoals ik moet letten op wat ik eet en eet hierdoor ook gezond. Wie weet zit er bij hem wel een laag vet om zijn organen.

daarnaast weet ik wel iemand die ook altijd veeeeeel te dun was, medicijnen kreeg en vervolgens haar hele leven overgewicht had omdat de medicijnen de schildklier bijna niet meer lieten werken.

iedereen is nou eenmaal gebouwd zoals hij is, de een is een stukje dikker dan de ander en dat is ook helemaal niet erg. Let er gewoon wel op dat je gezond eet en genoeg beweegt :) ieder zijn eigen maatje. Als we allemaal hetzelfde zouden zijn zou het ook niet leuk zijn toch.

(sorry als ik wat spel fouten maak of hoofdletters mis, ik typ op mobiel namelijk)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:37

Ja wat is dik en wat is ongezond? Daar komen dus artsen en diëtisten aan te pas om dat te beoordelen. Hoewel mij wel opvalt hoeveel jonge tieners al zo aan de mollige kant zijn. Maat 36 is echt niet langer de standaard volgens mij. En die hebben nog een heel leven dus als je al een beetje richting de mollige kant neigt........ Ik zelf word altijd te mager gevonden met mijn 1,74 52 kilo en maatje 34, maar dat boeit mij weinig aangezien ik gewoon normaal en gezond eet en ja ook patat en snoep, maar met mate. ik ben tevreden met mijzelf. Ik kom ook niet snel aan en kan mij voorstellen dat het dus ook andersom kan zijn dat je juist snel aan komt en moeilijker afvalt. Elk lichaam zit anders in elkaar. Ik denk dat er minder naar het aantal kilo's en meer naar het voedingspatroon en bewegingspatroon moet worden gekeken om te zeggen of iemand een gezond en goed gewicht heeft, want daar staat valt alles bij niet bij kilo of kleding maat en dan heb heb ik het niet over morbide obesitas of anorexia slank, want daar is duidelijk iets goed mis. Toch heb ik wel moeite met mensen die beweren van lucht aan te komen, want zoals wij in de familie altijd zeggen.... niemand is dik uit het concentratie kamp gekomen. Met andere woorden je komt toch echt alleen aan van eten en drinken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:42

Cayenne schreef:
Op 800 kcal aankomen is logisch. Je lijf gaat op spaarstand en houd alles vast. Sterker nog: ik heb moeten leren om meer te eten om af te vallen. Dat is wel enorm moeilijk trouwens.

Pluisje, wat eet je voor producten? Misschien kunnen mensen hier met je mee kijken :)

Ik eet iig veel te weinig :j en drinken trouwens ook :Y)

Momenteel ben ik thuis bezig met mijn scriptie. Ik probeer meer te eten en met regelmaat.
Mijn dagindeling is als volgt:
Ontbijt: Yoghurt of kwark met een stuk fruit erin (banaan, peer of appel maar net wat er is) met een beetje muesli en wat lijnzaad :9

Eet meestal pas rond een uur of 10 (eerst, opstaan, hond uitlaten, dingen voorbereiden e.d.) Dus een tussendoortje neem ik niet smorgens

Vaak maak ik een kan met thee (uit losse thee :j meestal fruitthee, brandnetelthee o.i.d.) en probeer die leeg te krijgen omdat ik veel te weinig drink. Vaak lukt dit dan ook niet ;) Drink zonder suiker.

Lunch:
Tussen de middag twee boterhammen met beleg. Meestal beleg. eet bijna geen zoet. Wil het nog wel eens roosteren omdat ik dat lekker vind, of maak soms een tosti van twee boterhammen met ham en kaas ertussen. (soms eet ik er 2, en dus dan 4 boterhammen).

Tussendoor: Meestal een stuk fruit, of als ik toevallig naar mijn paard ga of iets anders doe, dan neem ik niks.

Avondeten:
Wat de pot schaft want woon nog thuis. Maar over het algemeen is het gewoon gezond. Hou niet zo van avondeten dus eet niet zo veel. Eet meestal meer groente dan aardappels en een stukje vlees. Past iig makkelijk op 1 bord. is absoluut niet vol en schep ook nooit twee keer op.

Tussendoor: Savonds na het avondeten eet ik eigenlijk nooit meer iets. Heb ik geen behoefte meer aan als ik avondeten heb gehad.

Dit was het zon beetje +:)+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:54

ShamalArabs schreef:

ghreline en leptine

Juist :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:59

pluisje88 schreef:
Cayenne schreef:

Ik eet iig veel te weinig :j en drinken trouwens ook :Y)

Momenteel ben ik thuis bezig met mijn scriptie. Ik probeer meer te eten en met regelmaat.
Mijn dagindeling is als volgt:
Ontbijt: Yoghurt of kwark met een stuk fruit erin (banaan, peer of appel maar net wat er is) met een beetje muesli en wat lijnzaad :9

Eet meestal pas rond een uur of 10 (eerst, opstaan, hond uitlaten, dingen voorbereiden e.d.) Dus een tussendoortje neem ik niet smorgens

Vaak maak ik een kan met thee (uit losse thee :j meestal fruitthee, brandnetelthee o.i.d.) en probeer die leeg te krijgen omdat ik veel te weinig drink. Vaak lukt dit dan ook niet ;) Drink zonder suiker.

Lunch:
Tussen de middag twee boterhammen met beleg. Meestal beleg. eet bijna geen zoet. Wil het nog wel eens roosteren omdat ik dat lekker vind, of maak soms een tosti van twee boterhammen met ham en kaas ertussen. (soms eet ik er 2, en dus dan 4 boterhammen).

Tussendoor: Meestal een stuk fruit, of als ik toevallig naar mijn paard ga of iets anders doe, dan neem ik niks.

Avondeten:
Wat de pot schaft want woon nog thuis. Maar over het algemeen is het gewoon gezond. Hou niet zo van avondeten dus eet niet zo veel. Eet meestal meer groente dan aardappels en een stukje vlees. Past iig makkelijk op 1 bord. is absoluut niet vol en schep ook nooit twee keer op.

Tussendoor: Savonds na het avondeten eet ik eigenlijk nooit meer iets. Heb ik geen behoefte meer aan als ik avondeten heb gehad.

Dit was het zon beetje +:)+

Daar hebben we een topic voor, voor als je af wilt vallen [HK] Diëten en afvallen deel 5!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:00

Daar gaat het toch niet om? heb je de laatste paar pagina's niet gelezen?
Het gaat erom dat mensen keihard beweren dat je afvalt als je weinig eet, en ik zeg dat dat niet zo makkelijk ligt. Er wordt gevraagd wat ik dan zoal eet zodat mensen kunnen zien dat ik het niet verzin. Als ik dieetlijstjes had willen posten dan had ik dat daar wel gedaan.

Edit: ik ben een tijd actief geweest daar. Maar je hebt er niks aan. Iedereen zegt wat ie die dag gegeten heeft en daar blijft het bij. Ik zie de toegevoegde waarde er niet van.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 03-03-14 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:02

pluisje88 schreef:

Het was een tip.. het kan je misschien helpen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:03

hahaha, als ik 75 weeg, dan ben ik veel te licht :')
Niet alle reacties gelezen. Na topicbericht niet zo veel zin in omdat het zo kort door de bocht is. En waarschijnlijk alle berichten erna waarschijnlijk gehak is.

Als het ts enkel gaat om het ongezond eten: Klopt, maar kijk eens hoeveel mensen "verslaaft" zijn aan suikers en al de E-nummers die er juist voor zorgen dat je alleen maar door wil eten.
En dan heb ik het nog niet over de kosten van goed en vers eten (alhoewel NL wel één van de landen is waar hierin het minste verschil zit gezond/duur ongezond/goedkoop)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:04

pluisje88 schreef:
Het gaat erom dat mensen keihard beweren dat je afvalt als je weinig eet, en ik zeg dat dat niet zo makkelijk ligt. Er wordt gevraagd wat ik dan zoal eet zodat mensen kunnen zien dat ik het niet verzin. Als ik dieetlijstjes had willen posten dan had ik dat daar wel gedaan.

Ik dronk ook te weinig. Nu moet ik van mezelf verplicht meer drinken en dat helpt. Niet alleen voor het doorspoelen en tegen uitdroging, maar ook tegen het hongergevoel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:05

Cayenne schreef:
pluisje88 schreef:

Ik dronk ook te weinig. Nu moet ik van mezelf verplicht meer drinken en dat helpt. Niet alleen voor het doorspoelen en tegen uitdroging, maar ook tegen het hongergevoel.

Dat is het rare ook. Echt hongergevoel heb ik eigenlijk nooit. Als het soms raar uitkomt eet ik wel eens om 3 uur voor het eerst iets die dag. En dan heb ik al wel paard gereden en adere dingen gedaan zonder te hebben gegeten :o

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:06

En hier een Nederlander (weliswaar in België wonend) die zich bij de 'te dik' groep mag aansluiten.
'Vroeger' nooit problemen, ik kon eten wat ik wou, was heel de dag bezig met de paarden en had standaard maatje 34 (oke, vlak na de kerst was dat een 36 maar dat was er met een maand ook weer af).... En toen werd ik ziek, kreeg medicatie en tada, ik kwam aan... en niet een klein beetje.... Ondanks dat ik direct aan de rem heb getrokken stopte het niet (inmiddels is het wel opgenomen in de bijsluiter dat je er veel van aankomt).... Maar ja... daar sta je dan, ondanks goede eetgewoonte (diëtiste bijgeweest) en heel veel controles in die tijd 50 kg zwaarder... Tuurlijk dat ik door de ziekte tijdelijk ook niet heb kunnen bewegen heeft er ook niet veel goed aan gedaan maar geloof me vrij 30 kg in 4 maanden is heel veel... ziekelijk veel (en in combinatie met die medicatie ben ik geen losstaand geval, momenteel lopen er nog een x aantal rechtszaken rond maar goed, daar zal ik niet over uitweiden nu)....
8 maanden een superstreng dieet heb ik gevolgd en viel toen 5 kg af..... Das niet veel....

Toen ik weer gewoon begon te eten bleef het gewicht het zelfde... soms een kilo minder, soms een kg meer... maar het bleef gelijk....

Nu een jaar geleden begonnen met de huisarts om er weer wat aan te doen... We hebben het opgedeeld in 2 delen... eerst van de 140 naar de 105... een periode opgebouwde rust en daarna de laatste 37.... De periode van de eerste 35 kg hebben gehad.... Nu zijn we sinds 3 weken (na een stop van 7 maanden) bezig met deel 2... Inmiddels staan we op 94 kg.... Ondanks dat er al heel veel af is zijn de blikken als ik in de supermarkt loop nog steeds niet mis... Mijn vriend en kids diëten niet mee en kook ik apart voor.... en ja, 1 x in de 2 weken eten die ook eens frietjes met een snack (en een salade)... De blikken in de supermarkt liegen er nog steeds niet om.... De veelbetekenende blikken die van de zak naar mij gaan en weer terug samen met een licht hoofdgeschut zeggen genoeg.

Mijn dieet valt mij regelmatig zwaar maar met steun van thuis uit, de huisarts en terug kijkend naar foto's van vroeger is het vol te houden.... Ik eet nu weinig, leef op een combinatie van bepaalde poedertjes, water en een aantal soorten groenten. Is zeker niet voor iedereen geschrikt en zonder opvolging en controles van de huisarts ook absoluut niet te doen....

Toch denk ik dat de gemiddelde mens iets moet nuanceren.... Idd, niemand kwam dik uit een concentratiekamp.... In een concentratiekamp kregen de meeste ook geen medicatie oid....
Nu vandaag de dag zijn er veel meer redenen waardoor mensen aan kunnen komen... Is het niet in elk geval een verkeerd voedingspatroon en noem maar op....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:07

@Pluisje: Tja, op die manier val je ook niet af. Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Sowieso is het belangrijk dat je een vast schema van eten hebt.
Denk dat het voor jou wel verstandig is om een voedingsconsulente te raadplegen. Kan me wel voorstellen dat je lichaam niet wilt dat je afvalt met zo onregelmatig eten, weinig eten en dan ook nog eens heel weinig drinken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:11

Daarom zeg ik ook, dat ik mezelf nu heel bewust verplicht om netjes standaard op vaste momenten te eten. Doe ik sinds een paar maanden. Maar ik heb er dus moeite mee dat ik van mezelf zo veel moet eten. Ik moet dan al weer eten terwijl ik nog vol zit van de vorige keer en daar wordt ik misselijk van. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Iedereen kijkt je erop aan dat je eet, terwijl je meer moet eten, en je dat eigenlijk niet wilt want je bent namelijk al te dik...

Ik heb wel een vast schema.
Ontbijt +- 10.00 uur
Lunch Half 1
Tussendoor +- half 3
Avondeten +- 6 uur/half 7
Tussendoor: Niks meer

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:23

Ontbijt is alleen belangrijk als je er later vreetbuien van krijgt als je niet ontbeten hebt. Verder is het ontbijt overslaan en later op de dag eten, vooral voor mannen, juist heel erg goed. Ik zou zeggen: als je van nature geen ontbijter bent en er geen vreetbuien van krijgt als je overslaat: gewoon lekker blijven doen.

Doe je research. Er staat een hele hoop onzin in dit topic en iedereen verkondigd het weer aan anderen alsof het waarheden zijn. Zo blijven we aan de gang.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:24

phormicola schreef:
ShamalArabs schreef:

ghreline en leptine

Juist :j

dat is wel grappig,ik denk al heel lang dat het door hormonen komt,vooral een disbalans ervan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:24

Maar jouw lichaam is gewoon in spaarstand. Natuurlijk val je niet af.
En ja je moet minder eten dan je dagelijkse behoefte om af te vallen maar daar zit een grens aan. Max 500 calorieën onder je dagelijkse behoefte ongeveer.

Ik sport dagelijks fanatiek 2-3 uur. Ik at rond de 1500 calorieën en viel op een gegeven moment ook niet meer af, ik moest meer gaan eten van mijn trainer.

Ik vond dat heel moeilijk maar na 3 weken nagenoeg stil te hebben gestaan toch meer gaan eten, en inderdaad gezonde dingen. Tevens 1 rustdag erbij gepland, ik sportte 6 dagen in de week. En de eerste week gelijk weer 700 gram eraf.

Ik ben nu bijna 1 jaar bezig, en er is dit jaar 35 kilo afgegaan, puur door meer te gaan eten ( toen ik begon at ik ook 900 calorieën per dag ) en meer te gaan sporten.

En om terug te komen op de openingspost:

Ik vond het afschuwelijk om te zwaar te zijn, iedereen staart je overal aan als je wat eet, leuke kleren zijn moeilijk te vinden, dan wel onmogelijk. Ik ben enorm blij dat het eraf is en ik ga nooit meer terug.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:27

pluisje88 schreef:
Daarom zeg ik ook, dat ik mezelf nu heel bewust verplicht om netjes standaard op vaste momenten te eten. Doe ik sinds een paar maanden. Maar ik heb er dus moeite mee dat ik van mezelf zo veel moet eten. Ik moet dan al weer eten terwijl ik nog vol zit van de vorige keer en daar wordt ik misselijk van. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Iedereen kijkt je erop aan dat je eet, terwijl je meer moet eten, en je dat eigenlijk niet wilt want je bent namelijk al te dik...

Ik heb wel een vast schema.
Ontbijt +- 10.00 uur
Lunch Half 1
Tussendoor +- half 3
Avondeten +- 6 uur/half 7
Tussendoor: Niks meer

misschien is dit te weinig?

ik heb de afval programma`s op tv gevolgd en je moet min 6x per dag wat eten om de stofwisseling op gang te houden
eet je te weinig val je niet af

vooral het programma the biggest loser daar werd erg op genoeg eten gelet :j
ik eet ook tussendoortjes doe ik dat niet krijg ik later trek in chocola of chips mijn maag knort dan echt
en dan ben ik te zwak om eten te pakken en neem dan zoetigheid -O-

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:40

ik heb het hele topic wel gelezen gehad en toch dacht ik altijd dat iedereen (buiten ziektes en medicatie enzo om) af kan vallen op de een of andere manier.
Dat ik dit dacht (beetje denk) heeft ook zijn reden.
Toen ik 12 jaar was woog ik rond de 80 kilo (1,65 gok ik) , heb vanaf mijn 8ste altijd licht gelijnd ,naarmate ik ouder werd werden de diëten wel ietsjes strenger.
Op mijn 13 begon ik mega streng te lijnen en toen ik 14 (1,70) werd was ik meer als 30 kilo kwijt .
Ik heb in dat jaar wel licht anorexia/boulimia gehad maar daar heb ik mezelf samen met hulp van thuis uit weer uit gehaald.
Nu weeg ik 54 kilo ben gezond en kan zo goed als alles eten maar kom niet echt aan.
Ik had vroeger een langzame stofwisseling en nu snel, hoe kan dat?

Ik ben heel benieuwd hoe dit dan komt?
ik heb gelezen dat niks/veel te weinig eten niet ervoor zorgt dat je afvalt.
Waarom werkte dit bij mij dan wel?
Want ik geloof ook echt wel dat het sommige mensen echt niet lukt.

Dit is echt absoluut niet aanvallend bedoeld naar niemand.

Ik ben zelf jaren gepest dus ik weet hoe klote het voelt en hoe zwaar het is.
Eerst werd ik gepest omdat ik dik was en later omdat ik zo dun was .
mensen vinden altijd wel iets om je mee op de kast te jagen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:40

Medicijnen of lichamelijke aandoeningen waardoor je sneller aankomt valt toch niet onder de noemer nederlanders steeds dikker. Daar spitsen ze zich toch vooral op mensen die aankomen door te weinig beweging of teveel of te ongezond eten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:39

pluisje88 schreef:
Je mag me trouwens even uitleggen hoe het kan dat ik 6 weken het ziekenhuisdieet gevolgd heb:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/die ... dagen.html

De eerste 3 weken ben ik 6 kilo afgevallen. Hierbij at ik zelfs de helft niet omdat ik het niet opkreeg.
Na 3 weken kwam ik op dezelfde hoeveelheid eten, precies volgens de lijst nog meer aan dan ik eerst afgevallen was.

Ik at dus minder dan 800 calorieën en kwam daar keihard op aan.

Ik weet niet hoe de rekenwonders onder ons dit gaan onderbouwen?

Ik heb gelezen wat het inhoud.... maar het is ook niet erg gezond.
Ik kan me voorstellen dat een lichaam hiervan in protest gaat.

Afvallen op deze manier werkt averechts lijkt me. Steeds meer verse en gezonde zaken aan je huidige voedingspatroon toevoegen, en daarmee steeds meer 'ongezonde' dingen laten liggen is het enige dat werkt.
Je bent dan al 'vol' immers....
Als ik in de supermarkt sta, ben ik 1 van de weinigen die veel verse dingen koopt. Vrijwel iedereen heeft heel weinig verse producten op de band liggen. Ik vind de explosieve 'groei' van mensen niet zo verwonderlijk....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:50

Tja en toch krijg je het mee vanuit een ziekenhuis als je moet afval;en voor een operatie.
Geloof me, het oordeel van mensen laat je dingen doen ten koste van je eigen lijf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:06

Ik weeg altijd tussen de 49 en de 55 kilo, ik ben aan het einde van de zomer en aan het einde van de winter altijd wat zwaarder, in de herfst en de lente een heel stuk lichter. Ik sport in de winter en zomer minder, en geniet van alle feestdagen en bbq's in de zomer.
Ik ben 1.60 lang.

Ik ben nooit dik geweest, maar zal ook nooit heel erg dun worden. Ik denk ook niet dat ik ooit echt dik zal worden, ik ben heel erg blij dat ik slank ben en zal er ook alles aan doen om dat te blijven. Gelukkig hoef ik er niet heel veel voor te doen; ik drink gewoon standaard alleen water en thee eigenlijk en ben geen hele grote eter.

Ik heb vrienden gehad die klaagden dat ze zichzelf te dik vonden. 1 vriendinnetje in het speciaal, die had het dan steeds over dat wij allemaal "mooie zwanen" waren en zij het lelijke eendje. Toen we op vakantie waren viel mijn mond ook open van verbazing, zij was namelijk degene die altijd het grootste/meest kcalrijke eten bestelde, terwijl ze toch "echt niet veel at hoor!!!"

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:10

Ik ben 1,65 en 60 kilo ongeveer. Ik ben veel afgevallen leef stuk gezonder en sport regelmatig. Heb ook gewoon een strak buikje maar opzich als je alleen naar de cijfers kijkt mag het iets minder zijn. Ik ben noumaal niet zo heel slank gebouwd, heb een kont, borsten en heupen.. Ja zo slank als sommige vriendinnen zal ik nooit worden. Uiteraard zijn er nog dingen die ik wil verbeteren maar daarvoor sport ik.
Het is zo moeilijk om alleen naar de cijfers te kijken..

Ik vind ook niet dat de meederheid van mij omgeving te dik is hoor