Endometriose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:52

Gaat dat goed met je spiraal? Ik zit daar nl ook aan te denken. Ik slik nu continue de pil door met zo nu en dan een stopweek. Maar eigenlijk lijkt een spiraal mij ideaal! En ja, gelukkig wordt die alleen maar onder narcose geplaatst. Heb je geen last van bloedingen? Pijn in de buik? Acne?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:03

Zelf krijg ik elke 3 maanden een spuit lucrin sinds een jaar en voor mij is het het wondermiddel, heb me nog nooit zo goed gevoeld!
Nu ben ik wel 45 dus normaal zou ik ook richting de overgang kunnen gaan, als je jonger bent is dat anders.
Ik heb één dochter gekregen en natuurlijk geen kinderwens meer.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:08

Lucrin was voor mij een nachtmerrie :+ Ik kreeg er nachtelijke opvliegers van en ben ruim 5kg aangekomen. Om die opvliegers tegen te gaan ben ik op advies van de arts de pil erbij gaan slikken, waardoor ik nog meer aankwam... :o

Sjintoo

Re: Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:10

in België wordt volgens mij de spiraal niet onder narcose geplaatst :(. Lijk me vrij pijnlijk en daarom neem ik de pil continu door met af en toe een stopweek.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:13

Nee, ik neem niet de pil, want daar kan ik absoluut niet tegen.
Ik heb wel opvliegers, maar valt bij mij reuze mee, zeker nu ik het langer neem steeds minder last van.
Ik val juist af omdat ik veel meer kan, had ook bekkenbodemklachten en door de anti-hormonen helemaal opgelost!
Ik kan nu ook weer fietsen, kon ik helemaal niet meer.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:16

Ik heb ook endometriose, een aantal operaties ondergaan en 3x kantje boord gelegen...
Ik wilde alleen heel graag kinderen en had gelukkig een gyn die daar een groot voorstander van was. we zijn 5 jaar bezig geweest met IVF (en ICSI), met tussendoor stops vanwege operaties. Uiteindelijk is 3 jaar geleden mijn zoontje geboren en sinds die tijd is mijn endometriose rustig. In het begin nog 2 jaarlijs controle, nu 1x per jaar, maar de cystes die er zitten zijn rustig, groeien nu niet sinds mijn zwangerschap.
Ik zit (niet meer) aan de medicijnen/pil en ook dat gaat super. Alleen mijn menstruatie is nog steeds heel heftig...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 07:50

Sjintoo schreef:
in België wordt volgens mij de spiraal niet onder narcose geplaatst :(. Lijk me vrij pijnlijk en daarom neem ik de pil continu door met af en toe een stopweek.

Het plaatsen van een spiraal zoals de mirena kan idd pijnlijk zijn maar dat is voor iedereen anders. Ik heb de pijn en een week daarna niet kunnen functioneren steeds er voor over gehad om daarna weer 3 jaar zonder klachten verder te kunnen leven. Van de pil, ook de meest lichte werd ik ziek.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:52

Ben sinds vrijdag de pil vergeten en toen ik daar na 2 dagen achter kwam leek het me al te laat. Zit nu met *gelukkig* nog erg vage krampen, maar ben bang dat ik weer ongesteld word (logisch). Dat wordt weer een gezellig weekend! :Y)

Die naalden, brrrr! Vond het al een ramp om 1 keer in de 3 maand een spuit lucrine te laten zetten! Knap hoor.

De lucrin zelf vond ik uiteindelijk wel meevallen. Enkel last van wat opvliegers en tja, al er ook heus wel van aangekomen zijn? Maar daar kon ik me toen niet zo druk om maken. Was eindelijk van de pijn af!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:40

roosje78 schreef:
Gaat dat goed met je spiraal? Ik zit daar nl ook aan te denken. Ik slik nu continue de pil door met zo nu en dan een stopweek. Maar eigenlijk lijkt een spiraal mij ideaal! En ja, gelukkig wordt die alleen maar onder narcose geplaatst. Heb je geen last van bloedingen? Pijn in de buik? Acne?

Hij word niet onder narcose geplaatst. Een narcose is best zwaar voor je lichaam dus dat doen ze niet zomaar. Ik ben afgevoerd omdat het plaatsen zoveel pijn deed dat ik mijn hand tot bloedens toe kapot had gebeten. (Puur om de pijn te verplaatsen en het niet uit te gillen :+).
Dit hoeft niet te betekenen dat het bij iedereen zoveel pijn doet hoor. Het gebeurt vrijwel nooit dat ze iemand moeten afvoeren, ik word nog steeds herkend door de mensen die toen dienst hadden. ^)

Momenteel werkt de spiraal niet goed, maar dat komt door de operatie, kennelijk was dat een klap waardoor ik ineens weer eisprongen heb, dus ik heb nu weer de pil om alles onder controle te krijgen en de pijn verder te onderdrukken.

Ik heb overigens geïnformeerd over het invriezen van eicellen, maar dat is geen optie voor Endometriose omdat je eicellen gewoon goed blijven, het is de eileider die stuk gaat. :\

Ik heb volgens mij ook last van die pil in combinatie met mijn spiraal, hormonen overdosis oid, ik huil echt om alles :'). Verschrikkelijk.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:45

Als men verwacht dat het plaatsen van een spiraaltje -te- pijnlijk zal zijn, kunnen ze de baarmoedermond verdoven. Ze verdoven en onmiddellijk zetten ze het spiraaltje. 3 seconden (verdoving en zetten) en het onding zit...

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:52

Dan hadden ze het bij mij niet verwacht denk ik.
Edit: Het is niet alleen het plaatsen wat pijn doet, maar ik kreeg ook gelijk 3 dagen lang hele intense krampen, overgeven, rugpijn etc. Ben echt heel ziek geweest door het onding.
Laatst bijgewerkt door Aroha op 22-04-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:02

Klinkt helaas erg bekend!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:39

Ik gebruik nu de nuvaring sinds een week of 7.
de 1e keer was drama zo'n pijn in me benen rare strepen op me benen.
2e keer iets minder heftig reactie.
nu de 3e tot nu toe geen pijn.
Toch weer met hormonen weer niet mezelf.
Erg kort lontje snel huilen en soms dagen dat je je k*t voelt.
Ben ook heeeel snel weer zo moe.
Dat is anders geweest.
Veel afscheiding, toch af en toe pijn waar die eierstok heeft gezeten...

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:53

hier ook endometriose, maar ik mag me gezegend noemen na wat ik allemaal heb gelezen!

ik heb voor mijn operatie ook dagen krom gelegen van de pijn, niet te geloven wat een mens kan doormaken.
het klamme zweet breekt je uit en je partner staat moedeloos toe te kijken omdat ik ook niet kan aangeven wat hij voor me kan doen.

nu na de operatie (inmiddels 5 jaar) gaat het best aardig en met het doorslikken van de pil kan ik me aardig redden, al vermoed ik dat ik binnenkort weer een bezoekje ziekenhuis kan gaan maken ( de pijnklachten nemen langzaamaan weer toe dus er zal wel weer meer BMSV zitten waar het niet hoort)

voor iedereen hier uiteraard sterkte, want het is niet niks wat jullie allemaal mee moeten maken met je lijf. :(:)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:17

hoogendroog schreef:
Als men verwacht dat het plaatsen van een spiraaltje -te- pijnlijk zal zijn, kunnen ze de baarmoedermond verdoven. Ze verdoven en onmiddellijk zetten ze het spiraaltje. 3 seconden (verdoving en zetten) en het onding zit...

Helaas werkt verdoven niet altijd voldoende en 3 seconden bleek bij mij ruim een kwartier te zijn. Het weghalen wordt bij mij binnenkort onder narcose gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:15

Ik word maandag geopereerd!
Ben toch wel een beetje zenuwachtig voor hoe en wat, maar eindelijk meer duidelijkheid...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:38

Heel veel succes!!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:57

Sterkte en succes!

Hier maar weer afspraak gemaakt met de gyn...weer klachten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 23:06

Schiet niet op Patrick, ook jij succes!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:41

Baal ook wel hoor...
Het is nu nog niet echt heftig gelukkig.

Probeer ook gewoon me dingen te blijven doen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 07:59

Hier valt de pijn mee maar ben zo moe... Elke dag weer -O-

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:11

Spannend, Bobje! Heel veel succes en sterkte!

Wat vervelend, Patrick! Hopelijk kan hij wat voor je doen! Wanneer kun je terecht?

@Patricia: De vermoeidheid is een hele normale klacht. Al moet ik wel zeggen: als ik mijn energie goed verdeel over de dagen en ik plan alles zorgvuldig, dan gaat het goed. En de laatste tijd gaat het hierdoor wel enorm goed.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:02

Misschien eens op vitamine d prikken?
Die was bij te laag.

Ik kan 10 juni terecht.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:15

Ik zie dat het in dit topic nog helemaal niet is gezegd maar ben op aanraden van mijn gynaecoloog een klein jaar terug begonnen met de Yaz 24+4 pil. Hij vertelde dat deze vaak een heel positief effect heeft bij mensen met endometriose. Sceptisch en met een lichte aversie tegen de anti-conceptiepil (in 15 jaar nog nooit iets gehad waar ik me echt beter door voelde ipv slechter) toch maar begonnen. In de beginmaanden weinig effect maar ik kan inmiddels stellen dat ik mijn een na laatste menstruatie door ben gekomen met maar 1 ibuprofen 400mg en mijn laatste menstruatie zelfs helemaal geen pijnstilling heb genomen en ik me de hele menstruatieperiode gewoon prima heb gevoeld (afgezien van wat lichte buikkramp).

Ter illustratie: voorheen kon ik tijdens mijn menstruatie 2 dagen NIET functioneren, NIET rechtop staan van de pijn. Soms zakte ik ineens door m'n knieën van de enorme pijn die ineens heel heftig kwam opzetten. Het was ondraaglijk, zelfs met ibuprofen 600mg + 1000mg paracetamol kon ik alleen voorzichtig door het huis bewegen of in bed liggen. Ik leek wel een bevallende vrouw, inclusief zweten, trillen, overgeven, diarree etc. := Ik heb hiervoor microgynon, diane, nuvaring en gewoon niks geprobeerd en geen van allen maakte het beter.

Wel ben ik ongeveer 5kg aangekomen maar dat maakt me helemaal niks uit. Ik ben zo blij dat ik weer normaal kan functioneren tijdens mijn menstruatie en ik me niet een week van tevoren al druk ga maken over de pijn die weer gaat komen straks...

Het is een vrij onbekende pil maar mijn gyn was er echt lyrisch over en ik inmiddels ook!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:02

De yaz werkt voor mij helaas niet. Elke pil werkte of van het begin af aan niet of begon op langere termijn klachten te geven..