Vader te dik, wilt niet afvallen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:06

Brainless schreef:
@Kinke
Ik kijk in je profiel naar je leeftijd... en mijn 'theorie" klopt.
:+

:j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:06

Vjestagirl schreef:
MyHorseGirl schreef:
Chelle_dora, het lijkt net alsof het je niks uitmaakt wat anderen (waar je veel om geeft!) doen.. Ik wil jou nog wel eens horen als jouw vriend/vriendin/ouders/weet ik het drugsverslaafd is of gevaarlijk dik. Of ze het dan nog steeds zelf moeten weten. Kan er niet zo goed met mijn verstand bij dat je diegene dan niet zou helpen met (om te beginnen) zeggen dat ze er mee zouden moeten stoppen, dat dat beter is.

Dit is geen aanval of iets, maar eerder hoe het op mij overkomt.

Ik denk dat Chelle_dora beseft dat mensen geholpen moeten willen worden voordat je ze kunt helpen. Je kunt tegen een drugsverslaafde best zeggen "Joh, daar moet je mee stoppen, dat is ongezond". De kans dat ze dat zelf al weten is groot. De kans dat ze of vinden dat ze geen probleem hebben, of er gewoon nog niet klaar voor zijn om mee te stoppen is groot. Je kunt mensen steunen als ze naar je toe komen en om hulp vragen. Iemand zeggen om te stoppen is niet helpen maar pesten.

Ik (wij) wil mijn zorgen etc. gewoonn eens goed uitspreken in een goed gesprek. Dat is geen pesten hoor :n Ja, als ik continue zou zeggen '' moet je dat wel eten'' en '' zou je die chips wel pakken'' ja dat zou inderdaad niet fijn zijn. Overigens nog geen pesten. Want bij pesten is er duidelijk machtsverschil.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:08

Maartje1990 schreef:
little_king schreef:
Die berichten dat je niet dwingt kwamen pas nadat mensen je daar op aanspraken, net als dat er ineens uit komt dat er geen gesprek is geweest, wat wel lijkt in je OP.
Ja je zorgen uitspreken kan en mag en uit je Op is te lezen dat je dat al gedaan hebt en je vader aangeeft daar nu niets mee te doen.
respecteer dat.
Maar dat wil jij niet lezen :)

Niet iedereen die obees is gaat ook snel dood. Niet iedereen die rookt gaat met longkanker dood. Niet iedereen die elke avond drinkt gaat dood aan leverfalen.
Net zo veel gaan er dood aan een hartaanval door stress, door het werk, door onze regering en het niet kunnen betalen van de rekeningen. Maar daar hoor je niemand over.
Net zo goed dat je gezond als een vis bent en morgen onder een bus kunt komen.
We hebben niet in de hand wanneer onze tijd is, ook een gezond levend persoon niet.

Geniet van de tijd dat je moeder er nog is, gooi die spaarzame tijd niet weg in strubbelingen over je vader zijn gewicht.

Sterkte.

Dan heb je niet goed gelezen. Nergens heb ik gezegt dat ik 'm zou gaan dwingen. Ook niet in de OP. En óók in de OP stond dat ''goed'' gesprek tussen aanhalingstekens, en ja, inderdaad laterna gaf ik een uitleg wat dat ''goede gesprek'' precies inhield.

Ja later na wat jou beter uitkwam.
En goed kan dan tussen aanhalingstekens staan, je vader heeft je duidelijk gemaakt wat hij er van dacht.
klaar dus, einde discussie.

En de rest van mijn quote, daar zeg je dan weer niets over. (en over een heleboel berichten)
Je noemt bokkers selectief, maar jij zelf bent dat ook :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:09

Kinke schreef:
Brainless schreef:
@Kinke

:j

Inderdaad! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:10

Brainless schreef:
@Kinke

mwah, even wat reacties/leeftijden bekeken, gaat niet echt op hoor. Maar dat doet er verder niet zo toe.

@ Little_king: Helemaal gelijk, dat zei ik alleen maar omdat het mij beter uitkwam :roll:

Sorry, op zo'n reacties ga ik ook niet echt op reageren. Zeker als er allemaal maar aannames worden gedaan waar nergens iets van klopt.

little_king

Re: Vader te dik, wilt niet afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:15

Nu ben ik al de tweede waarop je niet meer reageert :+

Ja in mijn ogen was jij je straatje schoon aan het vegen waarop mensen je gewezen hadden.
Die aannames komen door berichten die je zelf hebt geschreven.

In je OP is heel duidelijk dat je het met je vader er over gesproken hebt, al dan niet in een goed gesprek, en hij niet wil veranderen op het moment.
Ik heb dan maar 1 vraag, waarom respecteer je dat niet?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:38

Wat is dit nou allemaal voor gezeik in dit topic.
TS: als jij het gesprek met je vader aan wilt gaan, doe dat dan gewoon. Waarom heb je dat niet al gedaan? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:39

TS
Ik bedoelde ermee te zeggen, dat nu ik ouder ben ik hun (mijn ouders) mening best respecteer, maar ik daar geen rekening mee hou (als ik echt wat anders wil).
Ook risico keuzes maak ikzelf, natuurlijk mogen ze best zeggen als ze het ergens niet mee eens zijn, of dat ze iets jammer vinden.
Maar als ik aangeef dat ik het wel ga doen, is het ook klaar.
En zo werkt het ook andersom.

Zo ook mijn vader, zeer slecht lichaam en dan gaat hij met de camper Noorwegen/Zweden doortrekken omdat hij graag het noorderlicht wil zien en de fjorden.
Verstandig? Niet echt, want als er een aneurysma knapt of hij krijgt een hartinfarct, is hij letterlijk ten dode opgeschreven.
Wat wij als kinderen ervan vinden?
TOP doen, zolang zijn lichaam het nog doet moet hij leven zoals hij wilt.

Hij is gestopt met allerlei (9 van de 10) medicijnen omdat ze zijn leven beheerste, nu heeft hij weer energie.
Tja zijn levensduur zal wel een stuk verkort worden, maar ik vind het top dat hij nog wil en kan genieten.
Hij wil ook niet meer gereanimeerd worden, PRIMA keuze, want het is ZIJN keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:47

little_king schreef:
Rebecca ik had een collega die echt veel te zwaar was, naar de buiten wereld was ze altijd vrolijk en maakte ze er grapjes over.
Maar die grapjes waren juist om te verbloemen hoe erg ze er mee zat.
Als je haar goed kende en echt in gesprek ging dan kwamen de tranen boven en wist ze niet hoe ze het moest aanpakken, ze had al zoveel geprobeerd.
Maar voor een buitenstaander was het iemand die het niets kon schelen.

Geloof me in onze maatschappij waar dikke mensen uitgespuugd worden is niemand blij met te zwaar zijn.
En zou afvallen ook een stuk minder moeilijk zijn als je gewoon niet hoefde te eten.
Roken kun je laten, gewoon niet kopen, toch lukt vele het dan niet. Eten moet je in huis hebben, moet je wel kopen. Dat maakt het dubbel zo moeilijk.
Het rare is dat veel mensen wel begrip hebben als ze niet van roken af komen, maar van eten zijn maar een stelletje slappe mensen die geen doorzettingsvermogen hebben. :?

Ik vind het ook slap als je niet kunt stoppen met roken. Eten moet je eten ja, maar je kiest er toch zelf voor om chips, frisdranken en dergelijke te kopen? net als sigaretten hoef je dat niet te kopen hoor.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:48

@rebecca mensen kunnen ook te dik worden van de te volle bord, zonder chips en frisdrank.
Zeker als je ouder bent.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:50

Brainless schreef:
TS
Ik bedoelde ermee te zeggen, dat nu ik ouder ben ik hun (mijn ouders) mening best respecteer, maar ik daar geen rekening mee hou (als ik echt wat anders wil).
Ook risico keuzes maak ikzelf, natuurlijk mogen ze best zeggen als ze het ergens niet mee eens zijn, of dat ze iets jammer vinden.
Maar als ik aangeef dat ik het wel ga doen, is het ook klaar.
En zo werkt het ook andersom.

Zo ook mijn vader, zeer slecht lichaam en dan gaat hij met de camper Noorwegen/Zweden doortrekken omdat hij graag het noorderlicht wil zien en de fjorden.
Verstandig? Niet echt, want als er een aneurysma knapt of hij krijgt een hartinfarct, is hij letterlijk ten dode opgeschreven.
Wat wij als kinderen ervan vinden?
TOP doen, zolang zijn lichaam het nog doet moet hij leven zoals hij wilt.

Hij is gestopt met allerlei (9 van de 10) medicijnen omdat ze zijn leven beheerste, nu heeft hij weer energie.
Tja zijn levensduur zal wel een stuk verkort worden, maar ik vind het top dat hij nog wil en kan genieten.
Hij wil ook niet meer gereanimeerd worden, PRIMA keuze, want het is ZIJN keuze.

+1

Zo zie ik het ook.
Ik ben volwassen en doe mijn ding en wil daar geen opdringende ouder in, aangeven prima maar dan klaar.
En zo andersom ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:52

Brainless schreef:
@Kinke

Maar mensen die 35+ zijn hebben over het algemeen al een heel eigen leven, een eigen huis, man/vrouw met eventueel kinderen, opleiding afgerond en een baan en dergelijke. Jongeren hebben dat meestal nog niet; die zijn nog heel erg afhankelijk van hun ouder(s). Ook al ben ik volwassen, ik zou absoluut nog niet zonder mijn vader kunnen leven.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:55

Op de leeftijd van TS woonde ik op me zelf en vele met mij :)
En die leeftijd vind ik dat je ook zelfstandig hoort te zijn.
Missen van een ouder blijft altijd moeilijk. Ook als je ouder bent.
Maar iemand die gezond leeft kan morgen ook een ongeluk krijgen. Het lot heb je niet in handen.
En de dikke buurman wordt 90 :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:56

Rebeccaa schreef:
Ik vind het ook slap als je niet kunt stoppen met roken. Eten moet je eten ja, maar je kiest er toch zelf voor om chips, frisdranken en dergelijke te kopen? net als sigaretten hoef je dat niet te kopen hoor.

Ben jij weleens ergens aan verslaafd geweest?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:57

Brainless maar jou vader gaat genieten van zijn leven daar zou ik ook alleen maar positief over kunnen zijn. maar je verdriet weg eten is geen oplossing.

ts heeft nog geen goed gesprek gehad met haar vader dat was mijn in de OP al duidelijk, soms moet je meer tussen de regels doorlezen en dieper gaan op mensen.

ts mag gerust bezorgd zijn en dit uiten, ook zei is een mens met gevoelens die ze neer moet kunnen leggen bij haar ouders.

Mijn moeder dronk enkele jaren geleden ook erg veel, we hebben haar hierop gewezen en weken later ben ik er alleen met haar op terug gekomen. en dat heeft geholpen we hebben goed kunnen praten en kunnen uiten. en er was echt een goed gesprek en me moede zag de ernst niet echt in, omdat ze niet zag dat ze zoveel dronk !

misschien is de vader van ts ook niet zo bewust bezig, en kan het met een goed gesprek ineens een eye opener zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:09

Maartje1990 schreef:
Ik (wij) wil mijn zorgen etc. gewoonn eens goed uitspreken in een goed gesprek. Dat is geen pesten hoor :n Ja, als ik continue zou zeggen '' moet je dat wel eten'' en '' zou je die chips wel pakken'' ja dat zou inderdaad niet fijn zijn. Overigens nog geen pesten. Want bij pesten is er duidelijk machtsverschil.

Prima dat jij je zorgen uit wil spreken. Alleen als hij daarna besluit om niets te veranderen, of als zelfs als hij aangeeft dat hij niet wil luisteren moet je dat wel accepteren en respecteren, en ik betwijfel (gezien al jouw reacties, inclusief "dit lees ik niet meer" naar mensen die niet zeggen wat jij wilt) of je dat kan en gaat doen. Misschien een volledig verkeerde inschatting hoor, maar dat gevoel krijg ik bij jou en jouw posts.

Dat er machtsverschil moet zijn voor pesten: nee, er hoeft bij pesten geen duidelijk machtsverschil te zijn. 2 kindertjes die samen in een klaslokaal zitten hebben echt gewoon dezelfde 'macht'. 2 collega's op het werk hebben echt dezelfde 'macht'. En toch wordt er in beide situaties veel gepest.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:11

Vjestagirl schreef:
Maartje1990 schreef:

Prima dat jij je zorgen uit wil spreken. Alleen als hij daarna besluit om niets te veranderen, of als zelfs als hij aangeeft dat hij niet wil luisteren moet je dat wel accepteren en respecteren, en ik betwijfel (gezien al jouw reacties, inclusief "dit lees ik niet meer" naar mensen die niet zeggen wat jij wilt) of je dat kan en gaat doen. Misschien een volledig verkeerde inschatting hoor, maar dat gevoel krijg ik bij jou en jouw posts.

Dat er machtsverschil moet zijn voor pesten: nee, er hoeft bij pesten geen duidelijk machtsverschil te zijn. 2 kindertjes die samen in een klaslokaal zitten hebben echt gewoon dezelfde 'macht'. 2 collega's op het werk hebben echt dezelfde 'macht'. En toch wordt er in beide situaties veel gepest.

Vader heeft volgens de op al aangegeven niet te willen veranderen.
Zoveel is er uit een vorig gesprek toch al duidelijk geworden en dat wordt duidelijk niet geaccepteerd.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:24

Ik moet zo lachen om de ironie in dit topic.

Bokkers vallen TS aan dat ze zich niet zo moeten bemoeien met haar vader omdat haar vader aangegeven heeft toch niet te willen veranderen..

Maar bokkers blijven zich wel bemoeien met TS nadat ze heeft aangegeven niet gediend te zijn van zulke reacties, het word duidelijk niet geaccepteerd ;), en alleen tips wil om haar vader te helpen.

Beetje pot verwijt de ketel hierzo... De bokkers zijn nog bemoeizieker bezig met TS dan TS met haar vader.

-

In ieder geval, TS, moeilijke situatie en ik vind je helemaal geen bemoeial. Je bent zijn dochter. Je wilt het beste met hem voor.. En soms moet je dan eens doordrukken in dingen, omdat ze het zelf niet willen inzien.

Daar zit ook een grens aan natuurlijk, het moet niet te ver gaan, maar er is niets mis met het aangeven ervan en het tenminste te proberen te veranderen.

Je hebt het volste recht, als dochter zijnde, om je vader daarop aan te spreken.

Het is zijn keuze en zijn leven, dat klopt... Maar dat betekend toch niet dat we elkaar niet meer elkanders verkeerde gedrag mogen aanspreken?

Als die dag komt, dat niemand zich meer met elkaar bemoeit, onder het mom van, het is ieders eigen keuze, dat is dan een zeer zwarte dag.

Anders kun je alles onder het mom van eigen keuze goed praten (Ja, ik kies toch zelf voor de drugs. Ja, ze kiest er toch zelf voor om te blijven bij de man die haar slaat. Ja, ik kies er toch zelf voor om me in coma te zuipen elk weekend). Zo werkt de wereld niet mensen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:40

StalNollie schreef:
Brainless maar jou vader gaat genieten van zijn leven daar zou ik ook alleen maar positief over kunnen zijn. maar je verdriet weg eten is geen oplossing.

{knip}
misschien is de vader van ts ook niet zo bewust bezig, en kan het met een goed gesprek ineens een eye opener zijn.

Maar mijn vader heeft ook veel te veel gegeten en dat doet hij nu nog.
Natuurlijk is verdriet weg eten geen oplossing, maar TS geeft aan dat hij voor de ziekte van haar moeder ook al verkeerd at en te zwaar was.

Mijn vader heeft verkeerde keuzes gemaakt, en ja hij houdt zeer van lekker (en verkeerd) eten.
Dat deed hij ook toen hij zijn eerste hartaanval kreeg en is hij blijven doen.
Natuurlijk mag TS met haar vader praten om aan te geven dat ze (het jammer) vindt dat hij te zwaar is.
Maar meer kan ze niet doen, ze kan zeggen dat ze als hij wilt afvallen graag wilt helpen.

Ik snap dat TS er echt mee zit hoor, ik weet nog van mijzelf dat ik hem wel kon wurgen dat toen hij van een zware openhartoperatie thuis kwam en het eerst wat hij wilde eten was een frikandel speciaal.
Dus ik ken de onmacht van TS maar al te goed.

Maar nu ik er terug op kijk, dan weet ik ook dat andere (die nu net als ik proberen TS er anders naar te laten kijken) wel gelijk hadden.
Maar ik weet ook dat TS dit anders ziet en dit hoogstwaarschijnlijk naast zich neerlegt (dat deed ik toen ook).

@Rebeccaa
Ik wil ook niet zonder mijn vader hoor, absoluut niet.
En ik weet dat de dag dat ik hèt telefoontje krijg dat het verkeerd is, snel dichterbij komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:56

Rebeccaa schreef:
little_king schreef:
Rebecca ik had een collega die echt veel te zwaar was, naar de buiten wereld was ze altijd vrolijk en maakte ze er grapjes over.
Maar die grapjes waren juist om te verbloemen hoe erg ze er mee zat.
Als je haar goed kende en echt in gesprek ging dan kwamen de tranen boven en wist ze niet hoe ze het moest aanpakken, ze had al zoveel geprobeerd.
Maar voor een buitenstaander was het iemand die het niets kon schelen.

Geloof me in onze maatschappij waar dikke mensen uitgespuugd worden is niemand blij met te zwaar zijn.
En zou afvallen ook een stuk minder moeilijk zijn als je gewoon niet hoefde te eten.
Roken kun je laten, gewoon niet kopen, toch lukt vele het dan niet. Eten moet je in huis hebben, moet je wel kopen. Dat maakt het dubbel zo moeilijk.
Het rare is dat veel mensen wel begrip hebben als ze niet van roken af komen, maar van eten zijn maar een stelletje slappe mensen die geen doorzettingsvermogen hebben. :?

wie zegt dat dikke mensen alleen chips en frikandellen eten en frisdrank drinken :? Weet jij wel wat een verslaving inhoudt, wat obesitas is? Het zijn chronische ZIEKTEN, beschreven in de CBO-richtlijnen. Die moet je dus ook behandelen als chronische ziekten. Met gewoon alleen gezond eten ben je er nog lange niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:34

Eline, daar heb je gelijk.
Met het verschil dat ts dit topic opent en kan verwachten dat er mensen niet met haar eens zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 16:14

little_king schreef:
Met het verschil dat ts dit topic opent en kan verwachten dat er mensen niet met haar eens zijn.

Dat snap ik ook wel, maar de reacties en aannames van sommige gaan wel erg ver en na 10 keer heb ik het ook wel gehoord.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:56

Met open mond heb ik hier de reacties zitten lezen... Er lijken zich hier aardig wat mensen persoonlijk aangevallen te voelen door de Ts, omdat ze haar vader graag gezond zou zien! Misschien moeten betreffende bokkers eens bij zichzelf te raden gaan waar deze frustratie vandaan komt? Zijn jullie zelf te zwaar, hier ontevreden mee en wordt dit op Ts afgereageerd? Anders snap ik het echt niet, maar dat zal vast aan mij liggen!

Ts, ik snap dat je je zorgen maakt over je vader. De mijne is ook jarenlang veel te zwaar geweest, en pas toen hij een foto van zijn opgeblazen gezicht terug zag ging er een knopje om. 35 kilo eraf in een jaar met gezond eten en flink sporten, wat was (en ben) ik trots op hem! Hoop dat dit bij jou ook uiteindelijk gaat lukken!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:13

Maartje1990 schreef:
little_king schreef:

Dat snap ik ook wel, maar de reacties en aannames van sommige gaan wel erg ver en na 10 keer heb ik het ook wel gehoord.

Maar heb je dat dan niet na 10 keer dat mensen zeggen ja joh moet je wat van zeggen?
Echte tips hebben ze ook niet, want het gaat om jou en jou vader, die wij niet kennen.
En uiteindelijk moet je het zelf doen.

Schuimpie, dat is wel een hele rare gedachte en beschuldiging.
Wat dus meer over jou zegt dan over de mensen die hier reageerden :)

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:01

Citaat:
Schuimpie, dat is wel een hele rare gedachte en beschuldiging.
Wat dus meer over jou zegt dan over de mensen die hier reageerden :)

Nee hoor, even goed lezen: ik stelde een vraag omdat ik de felheid van sommige reacties niet begrijp. Geen beschuldiging dus! :)