Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:21

De laatste tijd gaat het slechter met mn oma, dus hier hebben we hier en daar wel gesmokkeld met de suikers en sowieso niet al te gezond gegeten.. Teveel aan ons hoofd. Ik hoop het vanaf nu weer op te gaan pakken! Ik ben wel mooi op mijn gewicht blijven hangen, dus niet aangekomen! Ook niet rond de feestdagen :))

Ik vond honing juist een mooie vervanger voor suikers, op de potjes staat niks over toevoegingen of bewerkingen.. Wat wordt er dan mee gedaan? Stevia heb ik ook wel eens gebruikt.. Geen succes :\

havermout

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:34

Is kokos suiker niet een optie, als vervanging? Of het heet kokos bloesemsuiker, weet t zo niet precies uit mijn hoofd..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:37

Bedoel je palmsuiker? Geen aanrader hier.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:39

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:41

Zonnepaardje: Misschien eens kijken bij Paleo baking-recepten?

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:08

Bhriseis schreef:
Zonnepaardje: Misschien eens kijken bij Paleo baking-recepten?

Bedankt voor de tips :)
Zal eens op paleorecepten zoeken.

Kokosbloesemsuiker of palmsuiker heb ik ook geprobeerd, maar ik vind het zo duur :o
Susanh, waarom ishet volgens jou geen aanrader ?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:03

Hooii :)

Mag ik me hier melden?
Ik ben echt zwaar suikerverslaafd, en wil dus gaan stoppen met suiker eten.
Heb het topic een beetje globaal doorgelezen, maar ik ben dan niet van plan om geen brood enzo te eten.
Ik wil in ieder geval stoppen met chocola, snoep ( dat at ik eigenlijk al heel weinig) , koek en drop enzo.
En hoe zit het met hartige snacks? Zoals chips enzo ?
Dat wil ik ook sowieso niet meer gaan eten, maar voor als ik een een trek heb kan ik dat dan wel eten?

Eten maken met zakjes deed ik al nooit, maak altijd mn eigen sauzen met kruiden uit de toko.

Ik ga nu ook alleen maar water drinken, en ik vind het eigenlijk nog lekkerder ook, alleen heb ik wel meer dorst als ik alleen water drink.
Als iemand nog tips heeft om niet naar zoetigheid te graaien hoor ik dat graag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:26

Lidewijke schreef:
Mariska_87 schreef:

Hoe weet je nu precies wanneer honing geraffineerd is? Ik heb nu twee soorten staan waar ik wel mijn vermoedens bij heb aan de hand van de kleur, dikheid en prijs maar er staat op geen van beide verpakkingen dat het bewerkt is oid..

Een vriendin vertelde me laatst dat alle honing in de supermarkt bewerkt is. In de natuurwinkel kan je het misschien vinden, maar om zeker te zijn kan je best recht bij de imker kopen zei ze.
Weet natuurlijk niet zeker of het zo is, maar ik geloof haar wel..

is dat niet eht verschil tussen koudgeslingerde honing en niet-koud-geslingerde honing ?

Ik weet dat alle honing uit de supermarkt niet de ' goede ' is. Voor koudgeslingerd moet je echt naar en eco-winkel (maar dan moet je nog goed opletten denk ik)/ imker en ik heb het wel eens gehaald op zo'n boerderij waar je biologisch eten kan kopen.
Stuk lekkerder dan honing uit de supermarkt ook overigens.

Dadels helpt bij mij echt wel voor m'n zoete trek :) Je kunt er ook lekkere dingen mee maken, zoals brownies. Nooit geprobeerd, maar ziet het recept regelmatig voorbij komen op voedingblogs ( ' raw brownies' ) . Je moet er even aan wennen denk ik.

Palmsuiker kost geen bal bij de toko. Dat is echt niet te vergelijken met de belachelijke prijzen uit de natuurwinkel.
http://tokowijzer.nl/2008/10/12/gula-djawa/

:)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:42

Na 3 weken vakantie in de US ben ik ook weer gestopt met suikers en dat valt me heel erg vies tegen! Ik wil m'n stabiele bloedsuiker weer terug en ik kan me nu weer herinneren hoelang ik daarvoor 'geknokt' heb. Ik hoop dat het dit keer wat minder lang duurt.

Ik gebruik voor een zoetje gewoon lekker chemische zoetstof, dat heeft bij mij totaal geen negatief effect op m'n bloedsuiker of gewicht. En nu maar hopen dat het niet kankerverwekkend is :+
Verder eet ik wel gewoon koolhydraten ivm sport.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:42

Sammy_xxs schreef:
Hooii :)

Mag ik me hier melden?
Ik ben echt zwaar suikerverslaafd, en wil dus gaan stoppen met suiker eten.
Heb het topic een beetje globaal doorgelezen, maar ik ben dan niet van plan om geen brood enzo te eten.
Ik wil in ieder geval stoppen met chocola, snoep ( dat at ik eigenlijk al heel weinig) , koek en drop enzo.
En hoe zit het met hartige snacks? Zoals chips enzo ?
Dat wil ik ook sowieso niet meer gaan eten, maar voor als ik een een trek heb kan ik dat dan wel eten?

Eten maken met zakjes deed ik al nooit, maak altijd mn eigen sauzen met kruiden uit de toko.

Ik ga nu ook alleen maar water drinken, en ik vind het eigenlijk nog lekkerder ook, alleen heb ik wel meer dorst als ik alleen water drink.
Als iemand nog tips heeft om niet naar zoetigheid te graaien hoor ik dat graag :D

Chips bevat voornamelijk aardappel (zetmeel en dus koolhydraten) en vet. Al moet je wel bij bepaalde smaken even goed op de verpakking kijken of er suiker bij zit. Bij smaakjes als sweet chili enzo willen ze er nog weleens suiker doorheen doen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:14

Maar wat ik me afvraag... Als je helemaal geen suiker of koolhydraten eet... Word je bloedsuiker dan niet constant te laag? Hebben jullie daar geen last van?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:16

Zolang je weinig lichamelijke activiteit hebt is het geen probleem, Menino. Mijn ervaring met koolhydraatarm is dat als je meer dan 2x per week intensief sport dat het dan wel een probleem gaat worden. Suikervrij kan prima zolang je geen professioneel athleet bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:07

Ok, ik merk zelf wel dat ik af en toe een beetje flauw ben namelijk, en ik eet niet helemaal koolhydraatvrij... Maar beperkt het tot een minimum ( geen brood, aardappels, pasta, etc. ) ... Maar als er toevallig croutons in m'n salade zitten pik ik ze er niet uit en ik eet soms ook wel eens iets wat gepaneerd is ofzo .. En havermout :P En er zullen nog wel verborgen koolhydraten zijn die ik binnenkrijg, houd het niet nauwkeurig bij.

Nu sport ik ook wel, maar omdat heel intensief te noemen := zit een beetje te twijfelen wat ik nu moet doen en of ik niet beter het koolhydraat-arme even kan laten varen... Want ik word die flauwtes wel zat :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:09

Het begon bij mij ook met flauwtes :) Ik weet niet hoe slank je bent, maar beneden een bepaald vet% en activiteitsniveau heb ik gewoon koolhydraten nodig.
Het is dus wellicht tijd om het één en ander te veranderen in je eetwijze :)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:13

ik ben wel heel erg aan het minderen maar omdat ik nog thuis woon is het moeilijk.
en vind het ook heel moeilijk om van snoep enz af te blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:21

phormicola schreef:
Het begon bij mij ook met flauwtes :) Ik weet niet hoe slank je bent, maar beneden een bepaald vet% en activiteitsniveau heb ik gewoon koolhydraten nodig.
Het is dus wellicht tijd om het één en ander te veranderen in je eetwijze :)

Niet zo slank :D heb een BMI van 26 en mijn vetpercentage is ook wat bovengemiddeld...
Volg dit dieet wel al vrij lang en kom van een BMI van 30 ( en vroegah zelfs 38 :+ ) ...

Maar ga wel even een afspraak maken met de (sport)diëtiste want zie door de bomen echt het bos niet meer ... B-)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:31

Dan kun je waarschijnlijk nog wel eventjes vooruit, tenzij je tijdens het sporten merkt dat je de energie niet hebt om er een schepje bovenop te doen. Vergeet niet dat kh-arm altijd spiermassa kost en dat je spiermassa nu juist nodig hebt om vet te verbranden.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:36

Ik heb net een eigen brood zonder suiker ( en asbest... ;-) ) gebakken.. Versie volkoren van de LIDL geloof ik.. Lekker!!

Ultra simpel en zonder suiker!! YEAH! *\o/* *\o/*

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:43

Mariska_87 schreef:
Ik heb net een eigen brood zonder suiker ( en asbest... ;-) ) gebakken.. Versie volkoren van de LIDL geloof ik.. Lekker!!

Die broodmixen van de Lidl koopt mijn moeder ook altijd, echt superlekker :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:07

Mariska_87 schreef:

Goed te weten, die ga ik morgen kopen!
Ik ben nieuw hier, wil ook minderen in suikers. Heb een zwak voor chocolade, maar andere zoetigheid kan ik goed laten staan.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:09

gabyfedde.. ff goed de ingredienten lijst nalezen, ze zijn namelijk niet allemaal zonder suiker geloof ik..

Chocolade is niet slecht zo lang het maar meer dan 70% cacao heeft..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:15

Mariska_87 schreef:
gabyfedde.. ff goed de ingredienten lijst nalezen, ze zijn namelijk niet allemaal zonder suiker geloof ik..

Chocolade is niet slecht zo lang het maar meer dan 70% cacao heeft..

Goeie, dank voor tip!!

Chocolade stop ik gewoon mee, ben niet verslaafd ofzo. Bespaart weer geld :)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:17

Chocola is ook mijn grote liefde :+: Dus eens in de zoveel tijd koop ik weer eens wat, gewoon omdat ik vind dat het allemaal wel leuk moet blijven en ik mezelf niet dingen moet gaan ontzeggen die ik echt heel graag eet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:19

Je kan ook kiezen voor chocola gezoet met stevia of rauw chocoladerepen

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:03

Naar aanleiding van dit topic ben ik wel gestopt met suiker in de thee, heb dit vervangen voor honing.