Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:01

Dat gebrek aan nuance rondom entingen (en nee, ik ben niet automatisch tegen alle entingen, maar er zijn gradaties) kwam ook heel duidelijk naar voren rondom het meningokokken-vaccin. Vlak voordat het ingevoerd werd, was er namelijk een uitbraak. En boze ouders stonden bij de artsen op de stoep om dat vaccin te eisen.

Er werd toen niet gezegd 'sorry mensen, pech gehad, we hebben de vaccins nog niet', nee, er werd door overheid en medici omstandig uitgelegd waarom het risico heel klein was en waarom de ouders vooral het vaccin niet moesten eisen. Niets aan de hand.

Een paar maanden later werd het vaccin wel ingevoerd. In de wetenschappelijke kennis is sindsdien nauwelijks wat veranderd: de kennis over het vaccin en de prevalentie van meningokokken zijn niet ineens heel anders geworden. Toch kijken we er nu blijkbaar heel anders tegenaan en zou het risico ineens heel groot zijn als je het niet doet? Dat klopt niet.
Als het risico toen het vaccin er nog niet was eigenlijk best meeviel - dusdanig dat het vaccin niet met een noodgang werd ingevoerd bij een werkelijke uitbraak - dan is het risico nu echt wel zo klein dat het volkomen verantwoord is om te kiezen om die inenting niet te zetten. (En dan gaan we nog even voorbij aan de argumenten in Duitsland.)

En dat is wat me zo tegenstaat: er wordt een hele grote dikke zwarte lijn getrokken, met 'inentingen = goed, niet inenten = volslagen belachelijk'. Maar de werkelijkheid ligt genuanceerder: niet alle vaccins werken even goed, niet alle bijwerkingen zijn gelijk, niet altijd is de herd immunity van belang, en niet alle risico's van de ziektes zijn gelijk.
Tetanus is wat dat betreft een hele andere orde dan de bof bv. (Maar omdat tetanus vrijelijk blijft leven op straat is het bv weer niet van belang of de buurman ook is ingeent.)

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 17:08

Tieneke schreef:
Zahlina, hep.B? Bijtgedrag?

En wie gaat mijn kindje tot bloedens toe bijten?
De bijter moet ook bloed in zijn mond hebben.
Sorry hoor maar als ik bang moet zijn dat iemand met hep.b mijn kind gaat bijten dan kan ik haar ook niet laten rondlopen, in de auto mee nemen etc etc.

Amy77

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:22

Maar er is zo'n grote angst om niet te enten..maar als je vertrouwen hebt dat je je kindje goed kunt ondersteunen in de homeopathie, je goed hebt laten voorlichten, goed hebt ingelezen, dan is het massaal enten ook niet nodig denk ik zo? er zullen altijd mensen zijn die wel graag hun kindje willen laten enten en dat is ieders goed recht en eigen keus..maar het moet eigenlijk de overheid zijn, die men meer moet laten kiezen, met goede voorlichtingscampagnes etcetc..maar dat gebeurd niet, geld geld geld.
Er zijn goede alternatieven, om het ziektebeeld niet enorm te laten worden, dat wil je gewoonweg niet voor je kind..maar dat is wat ik voornamelijk lees bij de voorstanders van laten enten, dat er niet gesproken wordt over de alternatieven. Een echt goed homeopaath weet waar hij het over heeft en wat hij doet..

Even klein voorbeeld (ook hier ga ik de bronne van bij zoeken), er ligt medicatie klaar tegen kanker, of men volledig geneest dat heb ik nog niet gelezen, maar het ziektebeeld wordt minimaler en kans op uitzaaiingen veel kleiner..dat ligt er al jaren, maar mag niet gebruikt worden, want dan ligt de pharmaceutische wereld op zn gat..nu is er een campagne, sms doorbraak' naar 1 of ander nummer..zodat er geld opgehaald wordt, om deze medicatie te gaan gebruiken door de mensheid. Belachelijk, is geen geld voor nodig, want het ligt dr al..ja dr is geld nodig om andere verliezen weer aan te vullen.

Het feit dat het Engelse Koningshuis (en wellicht ook in Nl??) andere vaccins gebruikt dan de burgers, zegt mij genoeg..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:25

Ik heb niet het hele topic doorgelezen want ik sta op het punt om de deur uit te gaan.
Ik heb nog geen kinderen dus wellicht heb ik nog helemaal geen recht van spreken. :+

Maar als ik kinderen krijg worden ze sowieso ingeënt.
Ik heb een tante van een jaar of 45 die als kind zijnde niet is ingeënt en daardoor polio heeft gehad. Gevolg: ze loopt al haar hele leven met een rollator, kan nooit mee dagjes winkelen, niet sporten etc.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:28

Zahlina, tot bloedens toe bijten is nu ook weer niet zo uitzonderlijk hoor... Ik heb zelf m'n zus ooit een hapje uit d'r arm gebeten :+ Gruwelijk, maar wel waarheid...

Poliovaccin is in Vlaanderen overigens verplicht.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:38

Amy77 schreef:
Even klein voorbeeld (ook hier ga ik de bronne van bij zoeken), er ligt medicatie klaar tegen kanker, of men volledig geneest dat heb ik nog niet gelezen, maar het ziektebeeld wordt minimaler en kans op uitzaaiingen veel kleiner..dat ligt er al jaren, maar mag niet gebruikt worden, want dan ligt de pharmaceutische wereld op zn gat..nu is er een campagne, sms doorbraak' naar 1 of ander nummer..zodat er geld opgehaald wordt, om deze medicatie te gaan gebruiken door de mensheid. Belachelijk, is geen geld voor nodig, want het ligt dr al..ja dr is geld nodig om andere verliezen weer aan te vullen.

Het feit dat het Engelse Koningshuis (en wellicht ook in Nl??) andere vaccins gebruikt dan de burgers, zegt mij genoeg..

Ik zou hier dan toch wél de bronnen van willen zien... Hoe kom je aan deze wijsheid... Denk dat niemand een middel wat kanker écht kan genezen op de plank zal houden voor de pharmaceutische wereld. Dus dat wil ik echt wel even ergens lezen.

En het Engelse Koningshuis... misschien krijgen ze wel veel zwáárdere vaccins, weet jij veel. Er hangt troonopvolging vanaf. Het Belgische Koningshuis vliegt ook niet meer in één vliegtuig (kroonprinsesjes gaat apart). Dus zegt me weinig.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:53

ik las ergens dat een kind blind zou zijn omdat de moeder de kattenbak heeft schoongemaakt

ook dit is zo n zwaar overdreven fabel die rondgaat dat alle katten toxoplasma zouden dragen, er zijn meerdere steekproeven gedaan en er is maar heel klein percentage van de katten die dat draagt. Er is ook een onderzoek gebeurt om te vergelijken tussen studenten diergeneeskunde (toch wel een groep die heel veel in contact komt met kattenbakken) en studenten landbouw, waaruit bleek dat de diergeneeskundestudenten gewoon normale besmettingsgraad hadden vergelijkbaar met de algehele bevolking en bij delandbouwstudenten ligt het veel hoger. De kans op besmetting is vele malen groter door het eten van niet goed gewassen groenten, veel in de tuin werken en natuurlijk in combinatie met slecht je handen wassen.

ik heb als dierenarts al mensen gehoord die van hun arts hun kat meosten weg doen omdat ze zwanger waren hierom ik bedoel :roll: artsen zijn zeker niet altijd heilig hoor.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 17:59

Tieneke, dan mag jij niet in de buurt van mijn dochter komen als je Hep B hebt, ze kan nu namelijk nog niet terugbijten.
Maar even zonder gekheid, de kans dat mijn dochter in contact komt met Hep.b is zo klein dat enten in mijn optiek nutteloos is.
Ik zelf ben pas overgegaan met enten toen ik voor de 2de keer in korte tijd gespuugt werd met bloed door drugsklanten en toen was het risico op hep b nog steeds niet erg groot.

Woonde wij nu in een wijk waar je vaak gebruikte naalden zouden rondzwerven dan zou ik het wel overwegen.

cyclo86.
Er worden zoveel dingen vertelt en voorgehouden, het lijkt wel dat men ons bang wil maken/houden en we mogen vooral niet te veel kennis opdoen en dan een eigen mening vormen.
Ik heb gedurende mijn zwangerschap ook weleens dingen gegeten die eigenlijk niet mochten maar heb aan de andere kant dingen laten staan die bijna iedereen gewoon vind om te eten.
GMO producten, gelukkig kom je deze nog niet masaal tegen in Europa, mijt is dus. Wat niet gemakkelijk is omdat wij heel erg veel producten uit de US hebben.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:37

Net een telefonisch gesprek gehad met het consultatieburo.
Tot mijn somme verbazing begrepen ze mijn twijfel helemaal, ik had mij voorbereid op een moeilijk gesprek, had veel verwacht maar dit niet.
14 aug gaan we ingesprek over welke enting wel en welke niet, wanneer te enten etc etc.
We zijn helemaal vrij in de keuze die we gaan maken en ze zullen ons daarin ondersteunen.
Het komt hier vrij wel niet voor dat mensen ervoor kiezen om niet te enten of onvolledig.
Het blijkt dat we hier nu toch via het nederlandse protocol enten en er geen prikken worden weggelaten.

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:42

Tegenwoordig worden nog maar weinig kinderen ziek van enten. Dit omdat ze de dosis aangepast hebben.
Ik heb 3 kinderen en bij de 1ste twijfelde ik ook super erg en uiteindelijk heb ik het wel gedaan. Van te voren hem niets gegeven en naderhand lekker in een warm badje gedaan. Alle 3 mijn kinderen hebben er geen last van gehad bij alle prikken niet. Niet ziek geen koorts en geen stijve beentjes zoals sommige beweren.
Ik denk dan ze enten niet voor niets en je hoort nu teveel over kinderen met de mazelen wie wat wat er nog meer terug komt omdat sommige mensen niet willen enten(wat ook eigen keus is en goed recht).

Ik heb er dus uiteindelijk wel gedaan en heb er nooit spijt van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:46

Ik vraag me af hoor, ik heb een chronische ziekte, moet ook eigenlijk aan de medicijnen en kan jaarlijks een griepprik halen. Ik ben van voor 1976 en dus niet ingeent tegen mazelen, dus ik loop risico door zeg maar op de Veluwe op vakantie te gaan, omdat een ander zijn kinderen niet in ent. Met wie weet welke gevolgen voor mij en mijn gezin en vele anderen, bijvoorbeeld zwangere vrouwen van voor 1976 die de mazelen nog niet gehad hebben en welke zeer schadelijk zijn voor de ongeboren vrucht?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-13 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:47

Oja, Zahlina, kids willen elkaar nog wel eens bijten hoor en hard ook.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:50

elske_ schreef:
En wat als jou kindje de mazelen krijgt, de ziekte die nu in het nieuws is? Er wordt niet voor niets ingeënt, de ziektes zijn vaak behoorlijk ernstig als het kind ze krijgt en kunnen zelfs dodelijk zijn. Is het dan niet beter om te voorkomen of hoop je dat de rest van de kinderen om jouw kind heen ingeënt zijn, zodat de ziekte zich niet makkelijk verspreid?

Dat wou ik precies zelfde zeggen.

Denk niet dat ze niet meer voorkomen.

Dat is juist omdat er geënt worden dat het niet meer voorkomt.

Juist doordat er niet geënt werden breken de enge ziektes uit en dat vind ik zeer kwalijknemend van die domme mensen. Die nemen niet alleen risico met hun eigen kinderen maar ook anderen door besmetting.

Dan willen ze ineens wel naar een ziekenhuis (wakker geworden zeker)..............

Want het geloof redt een kind niet, het geneest niet en het voorkomt geen ziekten en zeer zeker niet dat als men geloofd dat het geloof voorkomt dat er ellende is en of er ziekten uitbreken.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:56

Mindim, maar hoeveel kinderen hebben er daadwerkelijk Hep B en op het moment van bijten ook eigen bloed in de mond.
Die kans is dusdanig klein.

Over mensen die zeggen, wat nou als een ziekte uitbreekt.
Hoe zit dat dan als de entingen pas de laatste 10 jaar zijn ingevoert, hoe zit het met de mensen die nog niet geent zijn, zijn deze dan net zo gevaarlijk voor de volksgezondheid als mijn kleine die er misschien niet voor geent is?
Waarom wordt bij het invoeren van een nieuwe enting niet iedereen opgeroepen om als nog geent te worden?
Nee we besluiten dat er een nieuwe enting bij komt om vanaf dat moment alle aangeboden kinderen voor entingen te enten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:59

Wil je het risico lopen Zahlina? Je zal er maar net eentje treffen die het wel heeft.

Ik ben geloof ik niet ingeent tegen mazelen, heb het ook niet gehad, dus ik loop waarschijnlijk het risico door besmet te worden door andersmans oningeente kind. De mazelen is hier dus ook onlangs uitgebroken in de biblebelt, bij de mensen die niet hebben geent en er zijn aanzienlijk ziekenhuisopnamen geweest, als ik het journaal mag geloven.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:59

Mag ik er wel even op wijzen dat degenen die hier pleiten tegen vaccins 'omdat de wetenschap onacceptabel weinig weet van de gevolgen op de langere termijn' wel heel apart bezig zijn om vervolgens homeopathie aan te moedigen? Daar wordt namelijk helemaal geen wetenschappelijk opgesteld (dubbelblind, etc.) onderzoek naar gedaan en dat vind ik persoonlijk enger - hoewel het merendeel van de zgn. 'medicatie' weinig tot geen effect zal hebben, zullen sommige plantjes/kruiden/etc. wel degelijk effecten hebben die dan dus niet voorzien worden. 'Je kindje beschermen met homeopathie' lijkt me een stuk onverstandiger dan inenten.

TS, in je lange post wijs je mij erop dat de SV40 'in de doofpot' gestopt is. Niet echt; het kostte mij precies 2 minuten Googlen om te lezen waar het over ging. Dat is geen doofpot meer. Dat het destijds niet met groots bombarie aangekondigd is kan ik begrijpen, gezien de massahysterie die uit kan breken als je dit soort zaken zomaar in de krant zet.

Het is heel goed dat er ruimte is in Nederland om zelf te beslissen om te enten of niet. Maar wat mij zo ontzettend tegenstaat in deze discussie is dat er over en weer met zulke ongelofelijke onzin gestrooid wordt. Ik zie bedroevende 'citaten' van huisartsen of consultatiebureaus, zgn. 'onafhankelijke' bronnen die gewoonweg propageren om niet in te enten omdat de grote boze farmaceutische maffia erachter zit.
Probeer in hemelsnaam de emotie eruit te halen en kijk rationeel naar de voor- en nadelen. Geen enkele moeder vindt het leuk als haar baby een prik moet krijgen, en volgens het principe 'if it ain't broke, don't fix it!' is het natuurlijk logischer om niet te enten. Maar kijk vooral ook naar het effect van niet vaccineren.

En het zou ook lonen om daarbij te kijken naar het collectief, de samenleving als geheel, en niet alleen naar jouw directe omgeving. Maar hier kom ik bij een van mijn persoonlijke stokpaardjes aan, een vlieger die overigens ook opgaat voor bijv. verkiezingen etc., maar laat ik daar nu niet over uitwijden. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:33

Ik ben niet ingeënt tegen mazelen en ben dus ook heel bang om het te krijgen als volwassene of zelfs als bejaarde nog. De andere kinderziektes heb ik gekregen of ben ik tegen ingeënt, dus dat speelt minder door mijn hoofd.
Pas bij 100% inenten zal het virus ofwel uitsterven ofwel een andere gastheer zoeken (dieren bijvoorbeeld), en dat blijft een utopie, al is het alleen al wanneer je denkt aan arme landen.

Ik heb wel laten enten tegen hepatitis B omdat mijn kinderen ooit ook groot worden en seksuele contacten gaan hebben met alle risico's vandien. Als volwassene gaan ze het zelf moeten betalen en de meeste mensen zullen dat tenzij uit hoofde van hun beroep niet meer doen. Ik kan me wel voor mijn kop slaan als mijn dochter mijn kleinkind weer gaat besmetten met hep B!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:55

@Shadow, er is inderdaad vaak een gebrek aan nuance, maar dat komt ook omdat artsen en andere werkers in de gezondheidszorg de ervaring hebben dat het gros van de leken geneigd is erg slecht te luisteren en juist erg goed is in dingen uit het verband te trekken.
Vervolgens zijn er dan weer kwakzalvers die van die gebrekkige medische kennis misbruik maken en die mensen met allerlei onzin geld uit de zakken te kloppen en ze zelfs ervan te weerhouden naar een dokter te gaan als dat nodig is.

Zouden artsen bijvoorbeeld zeggen (STEL he, ik noem maar wat als voorbeeld) dat 1 op de anderhalf miljoen inentingen een ziek persoon oplevert, dan weten ze dat dat éne geval gaat rondzingen op internet, in de media en dat "het volk" in paniek raakt en bang wordt voor inentingen. Kijk maar naar dat "autismeverhaal". Is al lang door gedegen onderzoek ontzenuwd, en nóg geloven mensen er in.

Zouden artsen, vóórdat er een inenting tegen bestond, hebben toegegeven dat Heamophilus Influenza B toch best wel redelijk vaak slachtoffers maakt, stonden er nóg meer kwaaie/paniekerige ouders bij de artsen aan de deur... terwijl er op dat moment nog niets tegen gedaan kon worden.
Zo werkt dat... men probeerde op dat moment gewoon paniek vanwege iets waar toch niets aan te doen is te voorkomen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 19:57

Hanmar, over SV40, je komt hier heel erg veel van tegen maar hoeveel van de sites via google zijn van officiele instanties?
CDC heeft dan eindelijk deze maand een stuk over SV40 op hun site gezet maar dit ook snel weer eraf gehaald: http://www.realfarmacy.com/cdc-admits-9 ... cer-virus/
Waarom zouden ze het niet laten staan? Het is overduidelijk wat SV40 heeft gedaan.

Mindim, ja ik ben bereid dat mijn dochter dat risico te laten lopen.

Urielle. Al jij zo bang bent waarom laat je je nu dan toch niet enten?
Tja en dan nu Hep B enten zodat je kinderen straks sex hebben.
Ik mag hopen dat mijn dochter zo verstandig is om het veilig te doen, want een Hep b enting zorgt er niet voor dat ze andere erg vervelende ziektes kan oplopen die je kleinkind ook kan krijgen.

Zoolganger. Heb jij voor mij links naar de onderzoeksresultaat waarin ze bewijzen dat Aurisme niet te linken valt met entingen?
Want het enige wat ik kan vinden is dat ze niet kunnen aantonen dat er een link is maar ok niet kunnen aantonen dat de link niet bestaat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:00

@Zahlina, ik heb het in mijn studieboek staan, maar dan moet ik dat eerst zoeken (heb het wel èrg goed opgeborgen... :P Vermoedelijk is het ook op "Academia" te vinden, maar ik weet niet of niet-studenten daar bij kunnen...

edit, heb het boek teruggevonden, moet alleen nu "even" zoeken... ach... zijn maar 800 bladzijden die ik moet doorworstelen. :P
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 31-07-13 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:02

Zijn die links ook al niet eerder in het topic geplaatst?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:02

Omdat de kosten van een enting icm loon geneesheer momenteel te hoog liggen voor mij, er liggen nog genoeg dringender medische zaken te wachten op de plank die eerst gedaan zouden moeten worden :)
Over SOA's: als ze me een kleinkind gaan geven gaat ooit dat rubbertje de deur uit moeten ;)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:03

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:09

Mindim schreef:
Zijn die links ook al niet eerder in het topic geplaatst?

Dat kan, er zijn inmiddels verschillende linken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:11