Is inenten wel zo verstandig als we denken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re: Is inenten wel zo verstandig als we denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:48

homeopaat is niet noodzakelijk een arts. er zijn artsen die homeopathie doen, maar dat is een zeldzaamheid.

voor mensen die twijfelen of ze vaccin willen geven nav hoeveelheid ziektekiemen. Een ziekte zelf doormaken geeft veel meer ziektekiemen. denk in grote orde met een cocktail 100 ziektekiemen en met een doorgemaakte ziekte duizenden...

registratie voor artsen bestaat zeker en wordt ook gedaan als het zeker is.

sherani, het kan altijd, maar de kans op complicatie van vaccin is zovele malen kleiner dan een van een ziekte. Maar als het inderdaad verbonden is, is het echt niet leuk. Maar weet je ook niet wat er gebeurd zou zijn als...

Dekkingsgraad voor voor bof van 96 per cent kan te laag zijn. 4% kan net voldoende zijn om het te laten rond gaan.

adjuvans kan verschil maken in duur van effectiviteit. Alleen gaan studies geen leven lang mee, dus komt men er vaak later achter dat effectiviteit daalt.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:50

over baarmoederhalskankervaccin: dat is geen garantie dat je geen baarmoederhalskanker krijgt. Het elemineert zo veel mogelijk de kans dat je het krijgt via die virussen. Er zijn nog wel een paar leperikken die nog niet gekend zijn! Dus altijd uitstrijkjes blijven laten nemen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:59

Citaat:
Tja en andersom is dat net zo! wanneer ouders wel ge-ent hebben en hun kindje gaat dood of wordt ernstig ziek NA een enting... Dan is het had ik maar niet (nu) ge-ent.
Dus dat kun je storend vinden, Maar zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Feit is alleen wel dat de kinderen die naar inenten over vele malen minder is dan de kinderen die overlijden aam een ziekte waar tegen te enten is

Is dat zo? Waar kan ik die feiten vinden dan?

Zo ver ik weet is er geen duidelijk onderzoek naar kinderen die (ernstig)ziek worden van een enting, omdat dit vaak wordt afgewimpeld en er zowiezo geen onderzoek wordt gedaan.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:17

chevax schreef:
Sharani schreef:
Heb zelf bij mijn kind ook ernstige bijwerkingen meegemaakt na de 2 de dktp enting (is wel een arts bij geweest en dus ook gemeld als bijwerking). Mijn zoon heeft geen blijvende schade over gehouden maar een kind uit onze naaste omgeving wel (ook na de 2 de dktp), die jongen is zeer zwaar gehandicapt geraakt... Na zulke dingen wordt je wel minder positief over vaccinaties.

Dat is erg. Is bewezen dat het door de vaccinatie komt?

Ja, in beide gevallen.

Wizewo: dat is zo maar daardoor ben ik wel anders over vaccinatie gaan denken en laat mijn kinderen overal meer tegen inenten. Mensen die voor verplicht inenten zijn hebben de negatieve kant waarschijnlijk niet van dichtbij meegemaakt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:52

chevax schreef:
Een van de belangrijkste factoren voor de ontwikkeling van autisme is ongetwijfeld het toedienen van veel vaccins op zeer jeugdige leeftijd. Vaccins bevatten in Nederland veelal aluminiumhydroxide, formaldehyde, eiwitverontreinigingen en de entstoffen zelf, viraal of bacterieel of toxines, soms ook kwik (griepvaccin),. Deze vaccins kunnen bij kinderen met een slecht functionerend ontgiftingssysteem (tekort aan metallothioneine) tot ernstige bijwerkingen leiden, waarvan autisme er slechts een van is. Mogelijk berust het ontstaan van epilepsie, astma, eczeem, gedragsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen, en vele andere post-vaccinale klachten op hetzelfde ontstaansmechanisme. In de Verenigde Staten valt de enorme toename van autisme (van 1:180.000 naar 1:180 samen met de introductie van de BMR en later van het Hepatitis-B vaccin dat bij de geboorte gegeven wordt.

En daar heb je het eigenlijke probleem bij de kern te pakken. Maakt dat de vaccins schuldig? Nee, want zij doen waarvoor zij bedoeld zijn alleen is de uitwerking in een afwijkend lichaam anders dan in een gezond lichaam.

Overigens is het 'verband tussen autisme en introductie van BMR' wederom zo eenzijdig opgesteld. Wat te denken aan de verslechtende leefomstandigheden? Telt dat dan ineens niet meer mee?

Nogmaals, de conclusie vaccineren = ziekmakend kan gewoon niet eenduidig gesteld worden.

Sharani schreef:
Wizewo: dat is zo maar daardoor ben ik wel anders over vaccinatie gaan denken en laat mijn kinderen overal meer tegen inenten. Mensen die voor verplicht inenten zijn hebben de negatieve kant waarschijnlijk niet van dichtbij meegemaakt.

Of laten zich niet leiden door individuele gevallen maar kijken naar het groter geheel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:12

wizewo schreef:
homeopaat is niet noodzakelijk een arts. er zijn artsen die homeopathie doen, maar dat is een zeldzaamheid.

Als mijn arts zou proberen me homeopatische middelen aan te meren zou ik onmiddelijk een andere zoeken. Water is een stuk goedkoper uit de kraan.
Dat leken in die onzin geloven is tot daar aan toe, voor een arts is het een blijk van onacceptabele incompetentie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:25

Kuggur, zelfs het placebo-effect (als dat het enige zou zijn) is een behandelmethode die bewezen effectief is. Dus als een arts dat effect goed in kan zetten, op een manier dat de patient kan instemmen, lijkt me dat prima medisch te verantwoorden :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:30

Och als jij het acceptabel vind dat je arts je met een placebo (en ja, dat is het enige effect van homeopathie) afscheept, prima, maar het blijft volstrekt onethisch als behandelmethode. Artsen mogen in het algemeen geen placebo´s toepassen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:33

Magda90: Als jou kind gehandicapt raakt of overlijd door vaccinatie zal het groeps belang je iets minder kunnen schelen. Ook mensen die roepen om verplicht enten doen dat omdat ze bang zijn voor de gezondheid van hun kinderen, en maken dus net zo goed een egoïstische keuze als degene die besluiten niet te enten.

Ik ben blij dat we keuze vrijheid hebben en die is al moeilijk genoeg ook omdat zowel de positieve als negatieve informatie nogal gekleurd is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:38

Kuggur schreef:
Och als jij het acceptabel vind dat je arts je met een placebo (en ja, dat is het enige effect van homeopathie) afscheept, prima, maar het blijft volstrekt onethisch als behandelmethode. Artsen mogen in het algemeen geen placebo´s toepassen.

Dat is niet helemaal waar, er zijn patiënten die als gevolg van een dieperliggend probleem allerlei 'kwaaltjes' hebben aangekweekt die 'niet echt' zijn zeg maar. Placebo's kunnen dan uitstekend werken en wanneer het dieperliggend probleem weggewerkt is, wordt de kuur van deze placebo ook gestopt.

Maar je schrijft het inderdaad al, in het algemeen worden ze niet door artsen voorgeschreven.

Sharani schreef:
Magda90: Als jou kind gehandicapt raakt of overlijd door vaccinatie zal het groeps belang je iets minder kunnen schelen. Ook mensen die roepen om verplicht enten doen dat omdat ze bang zijn voor de gezondheid van hun kinderen, en maken dus net zo goed een egoïstische keuze als degene die besluiten niet te enten.

Ik ben blij dat we keuze vrijheid hebben en die is al moeilijk genoeg ook omdat zowel de positieve als negatieve informatie nogal gekleurd is.

Dat zal vast, maar paracetamol kan ook dodelijk zijn, daarom dat ook maar niet meer nemen? Mijn punt is dat aan ieder geneesmiddel risico's kleven vooral als er iets van te voren al niet lekker loopt, maar alleen maar daarna kijken en het bij voorbaat/achteraf afzweren is niet mijn ding.

Overigens vraag ik mij echt af in hoeverre die twee zaken inderdaad te wijten zijn geweest aan vaccinaties. Want bij een gezond immuunsysteem kan dat haast niet voorkomen, dan moet er al iets anders meegespeeld hebben wat dan waarschijnlijk nog niet bekend was. De recente wetenschappelijke berichten hierover bevestigen dat namelijk ook (te zoeken via Pubmed bijvoorbeeld).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:46

magda_90 schreef:
Dat is niet helemaal waar, er zijn patiënten die als gevolg van een dieperliggend probleem allerlei 'kwaaltjes' hebben aangekweekt die 'niet echt' zijn zeg maar. Placebo's kunnen dan uitstekend werken en wanneer het dieperliggend probleem weggewerkt is, wordt de kuur van deze placebo ook gestopt.

Leuk bedacht hoor, maar vertel eens, hoe wil je dit in de praktijk op een ethisch verantwoorde manier doen? Je kunt een placebo namelijk niet succesvol toepassen zonder tegen je patient te liegen.

Tenzij je bijvoorbeeld homeopaat bent en zelf oprecht in de werkzaamheid van je behandelmethode gelooft. Maar dergelijke "therapeuten" weten uiteraard zelf niet dat ze een placebo toepassen (wat overigens een belangrijke factor is in de werkzaamheid van het placebo effect).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:48

Kuggur schreef:

Placebo's zijn volgens mij alleen onethisch als je de patient niet op de hoogte stelt. Als je vooraf instemt (kan bv ook zijn als je instemt met 2 proefperiodes waarvan 1 placebo) is er natuurlijk niets onethisch aan. Het nadeel is dat het placeboeffect in veel gevallen vermindert als je de patient op de hoogte stelt. Een dilemma. (Misschien is de reguliere geneeskunde gewoon jaloers omdat de homeopaten dit dilemma lijken te omzeilen. ;) )

Overigens zou ik er voor tekenen als homeopathische middelen het ergste zou zijn, ik heb wel erger gezien hoor :) En met 2000 doden per jaar aan medische missers zou je zeggen dat er binnen de eigen gelederen nog ruimte genoeg is voor kritiek voor ze zich op anderen moeten richten.

Van de wetenschappelijkheid van de redeneringen van de meeste artsen ben ik bovendien nog niet echt onder de indruk, dus ik vraag me af waarom regulier zich zo verheven voelt boven alternatief.

Om het weer even terug te trekken naar het topic: het is bijvoorbeeld echt een probleem als artsen bijwerkingen niet registreren omdat ze van een bepaalde bijwerking nog nooit hebt gehoord. Om zonder verder onderzoek te doen naar een situatie die op z'n minst wel verdacht is (pal na een inenting een hele heftige reactie) de klachten terzijde schuiven - met welk recht beroep je je dan nog op een behoorlijke 'wetenschappelijke' benadering?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:56

Shadow0 schreef:
Placebo's zijn volgens mij alleen onethisch als je de patient niet op de hoogte stelt. Als je vooraf instemt (kan bv ook zijn als je instemt met 2 proefperiodes waarvan 1 placebo) is er natuurlijk niets onethisch aan. Het nadeel is dat het placeboeffect in veel gevallen vermindert als je de patient op de hoogte stelt. Een dilemma. (Misschien is de reguliere geneeskunde gewoon jaloers omdat de homeopaten dit dilemma lijken te omzeilen. ;) )

Dat is geen "dilemma". Dat is simpelweg de reden dat je als reguliere arts geen placebo kunt toepassen.
Shadow0 schreef:
Overigens zou ik er voor tekenen als homeopathische middelen het ergste zou zijn, ik heb wel erger gezien hoor :) En met 2000 doden per jaar aan medische missers zou je zeggen dat er binnen de eigen gelederen nog ruimte genoeg is voor kritiek voor ze zich op anderen moeten richten.

Ja, so what? Homeopathie is het toedienen van water, nogal wiedes dat ze geen slachtoffers maken, de giftige dosis van water is dermate hoog dat je er niet trots op zou moeten zijn dat je niet overdoseert...Een nogal irrelevant argument dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:59

Kuggur schreef:
Dat is geen "dilemma". Dat is simpelweg de reden dat je als reguliere arts geen placebo kunt toepassen.

Natuurlijk is het wel een dilemma. De medische wetenschap heeft geen effect zo uitgebreid aangetoond als het placeboeffect, en toch kunnen ze het niet goed inzetten. Lijkt mij een levensgroot dilemma :)

Citaat:
Ja, so what? Homeopathie is het toedienen van water, nogal wiedes dat ze geen slachtoffers maken, de giftige dosis van water is dermate hoog dat je er niet trots op zou moeten zijn dat je niet overdoseert...Een nogal irrelevant argument dus.

Tsja, persoonlijk vind ik dat artsen die hun eigen vak niet goed uitoefenen niet te hoog van de toren moeten blazen over anderen. En hun aanhangers ook niet. Laat de homeopaten lekker homeopaat zijn. Laat homeopatische artsen ook rustig bestaan zolang ze de medische handelingen bekwaam en kundig uitoefenen. Geen enkele moeite mee. Ik snap de kift niet.

En het punt over de bias in registratie van bijwerkingen (toch best wel essentieel als je onderzoek als basis hebt en je vervolgens data laat liggen) sla je over?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:07

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:14

Kuggur schreef:
magda_90 schreef:

Leuk bedacht hoor, maar vertel eens, hoe wil je dit in de praktijk op een ethisch verantwoorde manier doen? Je kunt een placebo namelijk niet succesvol toepassen zonder tegen je patient te liegen.

Tenzij je bijvoorbeeld homeopaat bent en zelf oprecht in de werkzaamheid van je behandelmethode gelooft. Maar dergelijke "therapeuten" weten uiteraard zelf niet dat ze een placebo toepassen (wat overigens een belangrijke factor is in de werkzaamheid van het placebo effect).

Als je tegen een patiënt zegt dat het een placebo is, helpt het bij voorbaat niet. Dus in dit geval mag er zeker een placebo voorgeschreven worden zonder de patiënt direct te vertellen dat het een placebo is, het mag in jou ogen wellicht niet ethisch zijn, maar als het de patiënt wel helpt, waarom dan niet?

Nog even ter verduidelijking: "Placebo's kunnen dan uitstekend werken en wanneer het dieperliggende probleem weggewerkt is, wordt de kuur van deze placebo ook gestopt".

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:22

Dat was duidelijk genoeg zonder het te herhalen. Liegen blijft onethisch, óók in dit geval.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:24

magda_90 schreef:
Dus in dit geval mag er zeker een placebo voorgeschreven worden zonder de patiënt direct te vertellen dat het een placebo is, het mag in jou ogen wellicht niet ethisch zijn, maar als het de patiënt wel helpt, waarom dan niet?

Het gaat rechtstreeks in tegen het principe van 'informed consent' zoals vastgelegd in de wet (WGBO). Wat mij betreft: ik zou bv vrijelijk meewerken aan een (dubbel)blinde proef, maar ik zou een klacht indienen tegen een arts die een placebo voorschrijft en mij daar niet in kent.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:31

Ik zeg niet liegen, ik heb het over indirect vertellen dat het een placebo is. Door bijvoorbeeld simpelweg te zeggen dat het om glucosetabletten gaat (wat eigenlijk in feite niets doet) zeg je indirect dat het om placebo's gaat, maar de patiënt heeft dan wel het gevoel dat ze geholpen wordt.

Overigens een bekend voorbeeld: hyperventilatie. Zit tussen je oren maar kan zeer vervelende uitwerkingen hebben, de 'smarties' kunnen hierbij dan uitstekend helpen totdat het ademhalen zelf weer goed onder controle is. Ik heb het dan ook alleen maar over placebo's in dit soort gevallen, verder niet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:38

Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van inenten. Heb een keer een documentaire gezien over een man (weet even niet hoe zijn beroep wordt genoemd) die mee hielp aan het maken van die vaccinaties. Hij zei ook duidelijk dat hij ze zelf dus echt niet ingespoten wilde hebben, omdat hij wist wat erin zat.

Zo'n 4 jaar geleden heerste er de Mexicaanse griep, die ook vooral gevaarlijk was voor zwangere vrouwen. Ik was toen zwanger en mijn VK en huisarts wilde allebei dat ik daarvoor een inenting kreeg. Maar ik wou dat dus echt niet!
Dus heb dat ook niet gedaan, ben ook ziek geworden. Ik wou die troep gewoon niet in mijn lichaam.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:10

pfff ik snap het probleem niet zo.. Mensen sterven ook wel eens aan een fikse verkoudheid
Ik heb als kind de mazelen,de bof, rode hond, kinkhoest en waterpokken gehad, het ging zo dat wanneer we een klasgenootje/vriendje hadden met een 'kinderziekte' wij op logé moesten.. Zodat we de kinderziekte gehad hadden voor we volwassen waren.
Dus begrijp dat inenten niet zo.. Tetanus begrijp ik nog etc, maar inenten tegen griep?mazelen?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:13

Overgevoeligheid voor stoffen in de vorm van astma en allergieën zou komen omdat men tegenwoordig te weinig in contact komt met viezigheid. Doordat eerder mensen veel meer in aanraking met dieren (vooral koeien) en viezigheid kwamen zou er een betere afweer zijn en minder overgevoeligheid. Dat was de theorie erachter

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:36

De vraag die mij al een tijdje bezig houd is het volgende:

Mensen vertellen vaak dat kinderen die niet ingeënt zijn beschermd worden door de groep kinderen die wel ingeënt is.

Ik snap dit niet. Een kind wat ingeënt is kan even goed ziek worden en ook drager zijn zonder zelf ziek te worden.
Dit heeft toch niks met wel of niet enten te maken?

Heeft iemand uitleg hierover voor mij?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 01:03

Toverbal schreef:
De vraag die mij al een tijdje bezig houd is het volgende:

Mensen vertellen vaak dat kinderen die niet ingeënt zijn beschermd worden door de groep kinderen die wel ingeënt is.

Ik snap dit niet. Een kind wat ingeënt is kan even goed ziek worden en ook drager zijn zonder zelf ziek te worden.
Dit heeft toch niks met wel of niet enten te maken?

Heeft iemand uitleg hierover voor mij?

Maar als je in een gebied zit met 99% vaccinatiegraad en stel er wordt daardoor niemand ziek, dan kan die ziekteverwekker zich ook amper/niet verspreiden en loopt dus dat ene individu dat niet geent is minder risico dan in een gebied met 0% vaccinatiegraad waar de ziektekiemen lekker vrij spel hebben.

Het menselijk lichaam is voor veel ziektekiemen een soort plek om lekker te groeien. Zodra je geent bent (of van jezelf al afweerstoffen hebt) zal je immuunsysteem zo snel ingrijpen dat de ziektekiemen veel minder/amper tijd hebben om te vermeerderen :) de ziekte wordt dus eigenlijk de kop ingedrukt voor het zich kan vermeerderen en 'voortplanten' (bijv door de lucht door hoesten).

Als niet geent individu zit je dus 'veiliger' in een populatie waarin de ziekte geen kans heeft om zich echt te verspreiden. (Want niet verspreiden = uiteindelijk (meestal) de dood van de ziektekiemen).

Daarnaast, als een individu al antistoffen tegen zieke X heeft en hij/zij loopt dat virus of bacterie etc nog een keertje op, dan reageert het lichaam sneller,sterker en specifieker (want je hebt al geheugencellen met een soort 'recept' waarin staat hoe die ziekte het best opgeruimd kan worden) dan wanneer je nog nooit met ziekte X in aanraking bent gekomen. Hierdoor verloopt ziekte X vaak ook veel milder dan bij het eerste contact. (Bijv: ipv 6 dagen heftige diarree (=6 dagen de kans voor ziekte X om zich te verspreiden) nu maar 2 dagen milde diarree (=maar 2 dagen om zich te verspreiden en de ziektekiemen zijn dan ook nog eens verzwakt of in kleiner aantal aanwezig)).

Hoop dat dat een beetje antwoord geeft op je vraag :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:07

Ook wel kudde-immuniteit genoemd als je er verder over zou willen googlen.

Persoonlijk vind ik wel dat we doorslaan in Hygiëne en het gebruik van medicijnen en antibiotica. Het is niet te ontkennen dat sinds de mens meer hygiëne is gaan toepassen dat het percentage auto-immuun ziektes en allergieën de pan uit reizen. Echter kun je daar echt niet alleen de vaccinaties de schuld van geven.

Kinderen mogen niet meer rollebollen in het zand en komen daarbij niet meer in aanraking met allerlei ziektekiemen en stront van dieren. Zodra er een kuchje is, is het gelijk, hup naar de HA voor een antibiotica kuur, en zodra het kuchje weg is, die kuur ook vooral niet afmaken! En dat terwijl kuchjes 9 van de 10 keer veroorzaakt worden door een virus, en laat ab daar nou net totaal geen effect op hebben. Elke dag of meerdere keren per dag onder de douche, met de hele zeep reutemeteut erbij. Handen wassen met desinfecterende zeep, en vooral de meest agressieve schoonmaak middelen toepassen in de badkamer en de keuken.

De westerse mens slaat daar echt veel en veel te veel in door. Echt de westerse wereld heeft massaal smetvrees.