Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:40

Edit : het heeft toch geen zin.
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 09-06-13 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:46

Horseyfries, inderdaad, ze wil het niet proberen. Heeft ze bij de eerste wel gedaan en dat is mislukt, maar dat zegt niets over een tweede kind, daar wil ze het echt niet proberen. Is haar goed recht, mag ze helemaal zelf weten! Ik reageerde alleen op russel over bv doneren. Vrouwen die doneren stoppen daar enorm veel tijd en energie in. Dat doen ze om moeders en vaders te helpen die echt hun kind niet zelf kunnen voeden. Bij TS is dat een heel ander verhaal. Er is al een tekort aan doneren, dan kan je niet verwachten dat mensen die het zelf niet proberen dat ook krijgen. Als ik mee zou doen zou ik ook liever melk doneren voor een moeder die haar borsten heeft moeten laten verwijderen bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:49

Ik heb zelf geen kinderen (geen idee of die er ooit komen) en studeer verpleegkunde. En wat wij daarin heel hoog in het vaandel moeten dragen is de mens in zijn geheel. Met respect voor zijn eigen keuzes, eigen waarden, eigen mening en eigen visie. En we worden opgeleid met een achtergrond van wetenschappelijke kennis die we daarin moeten kunnen doen passen, zonder afbreuk te doen aan de persoon in zijn geheel en de zorg die hij/zij dient te krijgen.

Vanuit dat standpunt moet ik zeggen dat ik de TS prima begrijp dat ze kv wil geven. Als zij het gevoel heeft dat ze afbreuk gaat doen aan zichzelf door het toch opnieuw te proberen, dan is dat haar volste recht om het te weigeren. KV is tegenwoordig een volwaardig alternatief op bv en het wordt niet voor niets steeds op de voet opgevolgd om nog verder te perfectioneren. Zelf ben ik ook een kv-kind en ik mankeer niks, ben gezond, heb een goed stel hersens.
Mensen die beweren dat je kindje dom wordt van kv die missen zelf toch een flink deel logica vind ik persoonlijk. Kan prima dat je kind perfect eet aan de borst maar als zijn lichaampje de nodige voedingsstoffen er niet uit kan halen door bijvoorbeeld een ander inwendig probleem. Dan kunnen de hersentjes en de verdere ontwikkeling evengoed een achterstand/schade oplopen.

Komt ook bij dat als zij het fysiek niet aankan om bv te geven dat kv misschien zelfs beter is. Als zij doodop is, uitgeput, niet genoeg melk kan voorzien en richting depressie gaat, dan functioneert zij ook niet goed. Een moederlichaam dat zelf niet optimaal werkt geeft altijd risico dat ook het kindje via de bv niet alles optimaal binnen krijgt. Kan zij dit vermijden met kv? Doen!

Om de stress en druk binnen een relatie niet te vergeten. Het moet voor haar partner ook een hel geweest zijn om zijn vrouw zo in de put te zien zitten. Dat moet ook een grote impact gehad hebben.

Kortom: als het voor de TS meer voordelen biedt om kv te geven omdat zo de zorgdruk verdeeld kan worden, omdat ze dan ook even de zorg voor de baby aan iemand anders kan overlaten (de grootouders, tantes en oom, haar partner) en die mensen daar plezier mee doet, omdat ze dan wél het gevoel heeft om er 100% van te genieten en er te kunnen zijn voor haar kind, dan is het voor mij klaar en duidelijk dat dat gewoon de beste keuze is die ze kan maken. En dan heeft iedereen dat gewoon te respecteren. Zoniet mag ze van mij die mensen gewoon rechtstreeks de deur uit vegen :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:50

Je beseft zelf niet hoe grof je opmerking was blijkbaar Rumina?
En dan de mede BV dames die mij dan gaan aanspreken op wat ik zeg?
Denk toch alsjeblieft eindelijk eens na waar je in dit topic zelf mee bezig bent. Nu nog begint er weer iemand over "advies geven over wel of geen borstvoeding". Daar GAAAAT dit topic niet over, het gaat er juist over dat ze helemaal geen advies meer wil!
Is dat jullie echt niet aan het verstand te brengen ondanks verschillende posts van verschillende mensen die daar al op wezen?

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:52

Helaas een bekende discussie.
Ik geloof niet dat iemand bij wie het wel gelukt is met de bv kan oordelen hoe het is voor iemand bij wie het niet gelukt is.
Ik realiseer me dat we een keuze hebben en dat dat een luxe is. Alhoewel men vroeger ook wel minnen had natuurlijk.

Ik heb van mijn eerste 6 maanden borstvoeding gegeven. Elke voeding minstens een uur en dat minstens 8 keer op een dag. OOK na de 6 maanden en daarbij een altijd huilend en ontevreden kind. Alles er aan gedaan. Alles geprobeert. 6 maanden MET tepelhoed moeten voeren omdat het anders niet ging.
Maar ik zette door omdat dat toch het allerbeste was.
De depressie waar ik in belandde dat deed er niet toe.
Na 6 maanden kreeg ik een baan en dacht ik nog heel verantwoord aan het kolven te gaan. Ik leerde mijn kindje de fles te nemen. Toen ze die had wilde ze borst absoluut! Niet meer aan nemen.
Ik ben over gegaan op kunstvoeding en voila! Het kind werd direct een heel eind tevredener, ging langer slapen enz enz enz.
Ik voelde me best bekocht.

Na 4,5 jaar kwam mijn 2e en in de tussentijd heb ik een hoop nagedacht en gepraat over de bv.
Ik ben dan ook direct heel duidelijk geweest. Ja, ik wil het nog een keer proberen. Daar wil ik me voor vol voor inzetten. Maar als de kraamhulp weg gaat moet het wel lopen.
Ik heb ook nog een kleuter lopen. En een melkveebedrijf achter het huis.
Ik heb me een week vol ingezet. Alles eraan gedaan. Maar daarna wilde het kind nog altijd niet niet niet aanhappen. Ook mijn tepels zijn erg vlak maar men beweert dat dat er niks mee te maken heeft.

Het enige advies wat ik je kan geven is als je zeker bent van je beslissing is maak het ze heel duidelijk. Het is JOU beslissing. En welke je ook neemt het is geen foute beslissing!

horseyfries

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:55

TS, moet wel zeggen dat het begrip voor wat je mee hebt gemaakt hier stijgt met de minuut, want ondertussen is wel duidelijk hoe hardhoors sommige mensen zijn en hoe weinig respect er is voor de beslissing van iemand anders!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:56

Pj Vlakke tepels heb ik ook en gaat idd prima, maar dan moet je kindje wél goed aanhappen, anders is het idd pijnlijk ja :j .

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:01

Tooske schreef:
Ik werk op een Kinderdagverblijf en er zijn bijna nog maar zelden ouders die borstvoeding geven hoor. Helemaal het afkolven is natuurlijk een drama als je moet gaan werken.
En kinderen groeien naar mijn idee net zo goed met flesvoeding als borstvoeding.
Toch moet ik zeggen dat allebei mijn zussen een kleintje hebben en daar ook de borstvoeding van allebei niet lukte maar daar werd niet heel erg krampachtig over gedaan.
Tuurlijk ben ik ook voor proberen maar het is je heel goed recht lekker een flesje te geven.

Waarom is het afkolven natuurlijk een drama als je werkt? Die redenering snap ik niet?

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:01

Overigens had ik wel de mazzel dat de kraamhulp een vriendin van mij is die ook bij mijn eerste erbij was en waar ik vooruit al heel goed mee had overlegd wat ik wel en niet wilde. Dat vond ik heel prettig.

Ik geloof ook best dat die tepels er niks mee te maken hebben. Maar feit blijft dat ik 2 kinderen had die niet goed aanhapten. Ondanks alle hulp die er bij geweest is.
Dames die dan roepen dat je door moet zetten en niet genoeg je best hebt gedaan :x

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:02

Inderdaad Horseyfries, ze vraagt advies om preken en dergelijke te vermijden. Er valt hier sowieso de conclusie te trekken dat je dit advies dus niet op Bokt moet vragen... Natuurlijk valt er te verwachten dat pro-borstvoeders hier ook reageren, en het is een openbaar forum dus dat mag. Maar aangezien TS aangeeft dat de keuze al gemaakt is, kan je dan als 'tegenpartij' op zijn minst de toonaard van je bericht hierop aanpassen. Spreek dan bijvoorbeeld vanuit jezelf: "ik vind dit en dit" of "ik heb dat en dat ervaren", maar niet richting TS "als je nou dit en dit" of "jammer dat jij dat en dat...". Om van die idiote pb's nog maar niet te spreken.

Dat is ook wat mij zo stoort aan borstvoedingsdiscussies in het algemeen. Respect voor een ander is bij sommigen gewoon ver te zoeken. Fijn dat de één wel heeft doorgezet, fijn dat de ander het speciaal vindt, maar waarom dan niet ook fijn dat iemand voor de fles kiest, omdat dat voor háár zorgt voor een optimale kraamtijd?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:04

Ik heb m'n vorige post maar weggehaald. Die had niks te maken met de keuze van TS maar met de verwijten die hier kwistig in het rond gestrooid worden. Ik vind het jammer dat in een discussie (want daar is het een forum voor, vaak genoeg wordt de TS van andere topics erop attent gemaakt dat dit een forum is, dat het openen van een topic impliceert dat je open staat voor advies en ervaringen van anderen, alleen als het hierover gaat is dat blijkbaar een uitzondering). Dat mensen door het ene "kamp" gerust "asociaal" mogen genoemd worden, maar dat het andere "kamp" een kat geen kat mag noemen. Dat is jammer.

TS, veel succes met je kindje en je keuze.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:05

Effy dat respect is er vaak van de andere kant ook niet hoor (niemand persoonlijk bedoeld hiermee).

Waarom kolven altijd een drama is snap ik ook niet, ik vind het helemaal niet vervelend :) .

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:11

Dat is uiteraard ook zo Rinske. Het blijft natuurlijk ook een wisselwerking. Het is alleen zo jammer dat dit soort dingen altijd ten koste van een goede discussie gaat. Ik spreek als ik ergens op reageer dan ook altijd vanuit mezelf: zo en zo zie ik het of heb ik het gedaan, en dat werkte voor mij wel of niet. En dan kan iemand daaruit halen wat hij kan gebruiken. En vragen die vanuit pure interesse komen, of om inzicht te krijgen in een ander, worden met liefde beantwoord. Maar belerende posts, tsja, ik denk dat die over het algemeen toch niet zo goed aankomen en alleen maar averechts werken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:12

Ten eerste heel vervelend voor jou dat je je niet gehoord voelt door je VK en dat je het idee hebt je te moeten verdedigen. Dat zou voor mij toch wel een reden zijn om opzoek te gaan naar een andere VK, die mijn wensen wel respecteert.

Wat ik wel jammer vind is dat iedereen die verteld wel een goede ervaring te hebben met BV (en dit in mijn ogen netjes doet, en zeker niet opdringerig) gelijk bestempeld wordt als BV maffia en opdringerig.

Ik ben nu zelf in verwachting van ons eerste kindje, en ik wil BV zeker proberen en ik wil er ook alles aan doen om het te laten slagen (ben nu het boek "Borstvoeding" van Stefan Kleintjes aan het lezen, heel duidelijk boek met veel tips).
Maar ik heb al wel flesjes in huis, sowieso kunnen die later gebruikt worden met kolven als de BV slaagt, maar lukt het niet dan kan ik mijn man op poeder sturen en heb ik al de flesjes die ik wil in huis.

Ik denk zelf wel dat ik overal vrij open in sta at betreft de bevalling en BV, bevallen wil ik ook proberen zonder ruggenprik, maar ik maak het papier werk wel in orde van te voren zodat als ik het niet trek die ruggenprik er zo in zit.
Zelfde dus met BV, ik wil het zeker proberen en ik denk dat ik wel wat teleurgesteld zal zijn mocht het niet lukken maar wat niet gaat dat gaat niet.

Ook ben ik het eens met de uitspraak happy mom happy baby, dus als jij niet blij wordt van de BV zal je baby het ook niet als een prettig moment ervaren.

Verder las ik nog iets over hoe mensen het vroeger deden toen er nog geen kunst melk was, toen werd er dus BV gegeven, maar omdat iedere vrouw dit deed was er heel veel ervaring/deskundigheid in de omgeving van de vrouw beschikbaar.
Omdat er tegenwoordig veel fles voeding wordt gegeven is die ervaring en deskundigheid moeilijker te vinden waardoor BV moeilijker kan gaan, het is idd niet iets wat vanzelf gaat ook al is het een natuurlijk iets.

Ik vind dat Ylva het heel mooi verwoord heeft +:)+

Wat trouwens ook bestaat, en dit schrijf ik voor iemand die problemen heeft met BV geven maar zijn kind het wel wil geven, er zijn instanties die moedermelk verzamelen van moeders die veel voeding hebben zodat moeders die niet voldoende voeding hebben of geen BV kunnen geven maar ook niet aan de FV willen dit aan hun baby kunnen geven.
(zie nu na verder lezen dat Russel dit ook genoemd heeft)

En Horseyfries, sorry maar ik vind jou ook zeer respectloos naar andere reageren....
Effy ik lees juist dat de pro-BV schrijven bij mij ging het zo, ik heb dit.... Natuurlijk geven zij een advies mee over bijv. een lactatie deskundige, TS is niet de enige die dit topic leest, wie weet leest er iemand mee die nog twijfelt en nog nooit van een lactatiedeskundige gehoord had en nu denkt dat ga ik doen.
Misschien bedenkt TS zich nog en wil ze uiteindelijk nog eens een poging wagen toch BV te geven en schakelt ze een lactatie deskundige in.
Wat de TS ook besluit, het is haar keuze en ik vind wel dat die door iedereen gerespecteert dient te worden maar daarom mag er toch nog wel advies gegeven worden (zonder je mening op te dringen uiteraard).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:15

Als er straks hier een frummel komt (hopelijk binnen niet te lange tijd :o) ga ik ook aan de KV :j Het zal mijn eerste kindje worden maar ik ga BV niet eens proberen...
Buiten dat ik na een bevalling zo snel mogelijk weer aan mijn medicatie moet/wil zie ik in BV niet zoveel meer voordelen dat ik er zoveel voor wil op offeren..

In het geval van TS lijkt KV mij ook een prima keuze, als je zoveel hebt geprobeerd ook met deskundige hulp (TS heeft een lactatie deskundige geprobeerd) en je voelt je er zo rot door, dan is het dat toch simpelweg niet waard?? BV is misschien wel mooi en natuurlijk maar niet ten koste van alles.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:18

Ja achteraf heb ik het niet helemaal goed verwoord, er wordt inderdaad veelal uit eigen ervaring geput. Maar daarbij is de toon in sommige berichten wel een soort mix van ongeloof, verontwaardigdheid en afkeuring: "wánt mij is het ook gelukt".

Daarnaast wordt er natuurlijk voorbij gelopen aan het feit dat TS niet vraagt om advies wat te doen bij een tweede kindje, maar om advies hoe de preken (die uiteindelijk, en geheel naar verwachting, toch ook hun weg naar dit topic hebben gevonden) te voorkomen of omzeilen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:20

Bokt is een forum vol dames die graag hun ervaringen en meningen delen met andere leden. TS opent een topic om haar frustratie te uiten, en eigenlijk kan niemand het met haar oneens zijn. Respect hebben voor de keuze en mening van een ander, daar is geen discussie over te voeren tenslotte.

Blijft over: je ervaring delen met anderen. En dat kunnen positieve en negatieve ervaringen zijn. Of opgevat worden als zodanig, want of iets positief of negatief is, is vaak relatief. Wat ik zo jammer aan dit topic vind, en het gebeurt met regelmaat betreffende dit onderwerp, is dat je blijkbaar niets positiefs mag zeggen over bv - want dan ben je pusherig en heb je geen respect, maar wel over kv? Dat de hele discussie irrelevant is, wordt dan vervolgens ook eigenlijk alleen de "bv-maffia" kwalijk genomen. Terwijl de meningen en ervaringen over kv net zo irrelevant zijn!

TS, ik hoop eigenlijk dat je niet meer meeleest :D Want je topic gaat niet meer over jou of over jouw issues. Ik hoop dat je gauw een kindje mag verwachten en dat je mensen treft die jou vertrouwen geven en respecteren in de keuzes die je maakt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:26

Maar waarom ervaringen delen als de vraag van ts helemaal niet is om dat te doen maar gewoon om advies te geven hoe met zo'n pusherige kraamphulp om te gaan? Leuk dat iedereen graag zijn ei kwijt wil maar TS heeft er niets aan want dat is voor haar volledig offtopic.

TS, volgende keer zeggen dat je geen borstvoeding wilt geven, omdat je denkt dat het nadelig is voor je kind door dat pakje sigaretten en halve krat bier die je dagelijks tijdens je zwangerschap hebt geconsumeerd :P . Dan heeft ze iets anders om je te preken :D .

Anoniem

Hoe ga je best met zo'n preken om? De pushende vk de deur uitvegen en een andere zoeken die je wensen wel respecteert. Het is haar lichaam, haar keuze en daar dien je als verzorgende gewoon respect voor te hebben, klaar.

Ook heel goed overleggen met de partner waarom ze die keuze maakt en samen er sterk in staan. Ook naar omgeving toe duidelijk maken wat je standpunt is en melden dat je geen discussie wenst over je keuze. Ik zou daar persoonlijk ook erg strikt in zijn: ben ik bevallen, kies ik kv en mijn moeder/schoonmoeder/tante/eender wie komt de hele tijd kritiek leveren over mijn keuze? Dan hoeft die eenvoudigweg niet meer op bezoek te komen. Het is haar kind, haar lijf, haar keuze.

mooney1

Rapperijder schreef:
Om nog maar eens aan te geven hoe erg het gesteld is: ik krijg nu dus PBs waar in staat dat kinderen asociaal en dom Worden van flesvoeding en dat ik dus vooral moet blijven proberen met de borst. Zucht...

Erg triest dit. Ik heb mijn 2 kinderen allebei met de fles grootgebracht en ze zijn allebei kerngezond :D
Dus gewoon doen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:30

TS, ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar trek je alsjeblieft niks aan van mensen die denken zich met jouw keuze te moeten bemoeien. Als ik jou was, zou ik niet met ze in discussie gaan, ene oor in, andere uit.
Ik heb twee kinderen en heb om heel wat mindere redenen dan jij geen borstvoeding gegeven. Ik had er gewoon geen zin in. M'n kinderen zijn nu 20 en 15, kerngezond en ik heb een hele goede band met ze. Ze zijn niets tekort gekomen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 08:38

Getup schreef:
TS: ik ben de laatste die je gaat zeggen dat je het echt moet proberen. Maar he, wat heb je verloren? Je kunt altijd een poging wagen onder goede begeleiding, mocht het niet lukken, heb je heeeel snel een fles bij de hand :) .
Dit was mijn instelling toen de kleine geboren werd: ik zou het proberen,maar niet tot bloedens toe etc. Het lukte toevallig meteen . Jij hebt natuurlijk al n negatieve ervaring,en als je er nu al met tegenzin tegenaan kijkt, is de kans groot, dat het toch niet lukt. Jij bent baas over je eigen lijf, en beter n gelukkige moeder met n fles, als n ongelukkige b,die probeert de borst te geven, omdat het moet. Maar misschien kun je het proberen?

Wat ik verloren heb? Mijn hele kraamtijd! Als je je eerste kindje krijgt, zou je toch verwachten dat je rustig aan je nieuwe gezinnetje kan wennen, je baby leren kennen, die trotse grootouders ontvangen,.... ik heb niets van dat alles gehad. Zowel de baby als ik hebben een week non-stop gehuild. Ik zat dag en nacht halfnaakt en huilend op de slaapkamer "fristi" te kolven onder streng toezicht van de kraamhulp, terwijl mijn man beneden samen met mijn moeder voor de baby zorgde. En om de 2 uur werd ze gebracht om aan te leggen. Dan moest ik op de kussensloop bijten van de pijn, de tranen sprongen me al in de ogen als ik hoorde dat ze de trap op gedragen werd. Naar het schijnt hebben veel mensen mooie herinneringen aan hun kraamtijd. Ik wou dat ik die week uit mijn geheugen kon wissen, eerlijk gezegd!

Is het nou echt niet te begrijpen dat ik geen zin heb in een herhaling van dat spektakel? Met deze keer ook nog een peuter in huis die de kluts kwijt is van dat nieuwe zusje/broertje? Mijn man heeft ook maar 2 handen, moet die in zijn eentje 2 kleine kinderen verzorgen terwijl ik de hele dag boven zit te kolven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:40

Ik heb borstvoeding zelfs nooit overwogen. Moet je toch fijn zelf weten, heeft een ander zich helemaal niet mee te bemoeien.
Ik ken de preken, ik heb ze rap de kop ingedrukt. Na het twee keer gehoord te hebben, ben ik ze heel onfatsoenlijk in de rede gevallen, door te zeggen dat ik geen interesse had. Net zoals ik ongewenste telefoon afkap :D , zijn ze nou helemaal.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:41

Ik had moeten zeggen: je hebt nu niets te verliezen. Als het niet gaat, gaat het niet.
En niets moet, als jij meteen de fles wilt geven, geef je meteen de fles. Je kunt dit zelfs opschrijven, zodat er na de geboorte niet meer om gezeurd wordt en om n kraamhulp vragen,die hier begrip voor heeft:
Laatst bijgewerkt door Getup op 09-06-13 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:45

Rapperijder, je hebt helemaal gelijk. Geniet lekker van je kraamtijd. Die tijd is veel te kostbaar om door zoiets te laten verpesten!
Ik denk dat het voor jou belangrijk is dat je weerbaar wordt voor de kritiek. Je hoeft niet in de verdediging te gaan. Zie ook de reactie van Mindim! :D