lieveli schreef:Pssst Greetje, ik heb niet de tijd om het hele stuk te lezen, maar weet dat ik jou 1 van de meest sociale personen van bokt vind.
Lee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:mariska32 schreef:je weet nu dat het niet persoonlijk is maar echt zijn denkwereld wat het iets makkelijker maakt maar het gemis om veel dingen blijft.
je staat gevoelsmatig vaak alleen....
Shiloh schreef:Verder is het heel lastig te horen als mensen over mensen met autisme zeggen "ze verwachten altijd dat we helemaal naar hun doen en laten aanpassen". Dan vraag ik me af of diegene doorhebben hoeveel mensen met autisme de HE-LE DAG bezig zijn met zich aan te passen naar het sociaal wenselijke. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is om met iemand met autisme samen te leven. Ik zie het vooral bij mijn ouders, waar mijn moeder ook Asperger heeft. Maar ik denk echt dat bij zo'n uitspraak mensen zwaar onderschatten hoeveel aanpassing er van mensen met autisme gevraagd wordt en hoe weinig begrip er is! Ik denk dan... is het dan zoveel gevraagd om ook eens een stapje onze kant op te doen?
Urielle schreef:Shiloh schreef:Verder is het heel lastig te horen als mensen over mensen met autisme zeggen "ze verwachten altijd dat we helemaal naar hun doen en laten aanpassen". Dan vraag ik me af of diegene doorhebben hoeveel mensen met autisme de HE-LE DAG bezig zijn met zich aan te passen naar het sociaal wenselijke. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is om met iemand met autisme samen te leven. Ik zie het vooral bij mijn ouders, waar mijn moeder ook Asperger heeft. Maar ik denk echt dat bij zo'n uitspraak mensen zwaar onderschatten hoeveel aanpassing er van mensen met autisme gevraagd wordt en hoe weinig begrip er is! Ik denk dan... is het dan zoveel gevraagd om ook eens een stapje onze kant op te doen?
Eerlijk? Ik vind dit dus een heel kwetsend stukje, met name je laatste stuk.
Ik denk dat je er geen flauw idee van hebt, hoe het is om altijd alleen te staan in je relatie, geen enkele wederkerigheid te hebben op emotioneel en fysiek vlak (op het forum varieert het van vrouwen die praktisch verkracht worden door hun eigen man tot mannen die hun vrouw nog geen kus geven (dat laatste geldt voor ons)), altijd alles moeten regelen, de kar moeten trekken, je moeten excuseren voor een ander, blunders goed moeten maken, je niet ergeren aan welk gedrag dan ook 'want hij kan niet anders' en je eigen behoeften, emoties en wensen permanent opzij zetten in het belang van je relatie en dan nog van je partner op je flikker krijgen voor alles wat je doet. Ik heb in praktijk vier kinderen in huis en de ene is meer dan een recalcitrante puber. En dan mag ik nog blij zijn dat hij in aard wel lief, vriendelijk en goedaardig is want het forum staat vol met vrouwen die uitgescholden, geslagen en vernederd worden omdat hun man autistisch is en overprikkeld raakt.
Als partner van doe je heel wat meer dan een stapje naar de kant van de autist, je leeft je hele leven naar iemand anders behoeften.
En het is niet MIJN stoornis he! Het is alsof je je leven moet doorbrengen in eenzame opsluiting omdat je partner agorafobie heeft.
Shiloh schreef:Ik vraag me dan echt af, waarom blijf je dan?
Waar ik last van heb is de generalisatie. Alsof we allemaal zo zijn. Ik vond jou uitspraak dan weer heel kwetsend Urielle. Ik vind het vervelend dat je het zo moeilijk thuis hebt, echt. Maar houdt het bij jou situatie en jou verhaal. Ik kan niet anders dan zeggen dat ik dat moeilijk vind om te horen, dat dat mij weer kwetst. Want die mening komt niet alleen af van mensen zoals jij. Die mening komt van een hele grote groep mensen die je alsmaar niet begrijpen.
Overigens weet ik goed hoe het is om je alleen te voelen. Om er alleen voor te staan en onbegrepen te zijn. Elke dag.
Urielle schreef:Shiloh schreef:Verder is het heel lastig te horen als mensen over mensen met autisme zeggen "ze verwachten altijd dat we helemaal naar hun doen en laten aanpassen". Dan vraag ik me af of diegene doorhebben hoeveel mensen met autisme de HE-LE DAG bezig zijn met zich aan te passen naar het sociaal wenselijke. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is om met iemand met autisme samen te leven. Ik zie het vooral bij mijn ouders, waar mijn moeder ook Asperger heeft. Maar ik denk echt dat bij zo'n uitspraak mensen zwaar onderschatten hoeveel aanpassing er van mensen met autisme gevraagd wordt en hoe weinig begrip er is! Ik denk dan... is het dan zoveel gevraagd om ook eens een stapje onze kant op te doen?
Eerlijk? Ik vind dit dus een heel kwetsend stukje, met name je laatste stuk.
Ik denk dat je er geen flauw idee van hebt, hoe het is om altijd alleen te staan in je relatie, geen enkele wederkerigheid te hebben op emotioneel en fysiek vlak (op het forum varieert het van vrouwen die praktisch verkracht worden door hun eigen man tot mannen die hun vrouw nog geen kus geven (dat laatste geldt voor ons)), altijd alles moeten regelen, de kar moeten trekken, je moeten excuseren voor een ander, blunders goed moeten maken, je niet ergeren aan welk gedrag dan ook 'want hij kan niet anders' en je eigen behoeften, emoties en wensen permanent opzij zetten in het belang van je relatie en dan nog van je partner op je flikker krijgen voor alles wat je doet. Ik heb in praktijk vier kinderen in huis en de ene is meer dan een recalcitrante puber. En dan mag ik nog blij zijn dat hij in aard wel lief, vriendelijk en goedaardig is want het forum staat vol met vrouwen die uitgescholden, geslagen en vernederd worden omdat hun man autistisch is en overprikkeld raakt.
Als partner van doe je heel wat meer dan een stapje naar de kant van de autist, je leeft je hele leven naar iemand anders behoeften.
En het is niet MIJN stoornis he! Het is alsof je je leven moet doorbrengen in eenzame opsluiting omdat je partner agorafobie heeft.
Shiloh schreef:Ik vraag me dan echt af, waarom blijf je dan?
Waar ik last van heb is de generalisatie. Alsof we allemaal zo zijn. Ik vond jou uitspraak dan weer heel kwetsend Urielle. Ik vind het vervelend dat je het zo moeilijk thuis hebt, echt. Maar houdt het bij jou situatie en jou verhaal. Ik kan niet anders dan zeggen dat ik dat moeilijk vind om te horen, dat dat mij weer kwetst. Want die mening komt niet alleen af van mensen zoals jij. Die mening komt van een hele grote groep mensen die je alsmaar niet begrijpen.
Overigens weet ik goed hoe het is om je alleen te voelen. Om er alleen voor te staan en onbegrepen te zijn. Elke dag.
Ladybird schreef:Dat klopt wel, het is ook niet jou stoornis. maar mijn god, wat wou ik graag dat het ook niet de mijne was.. Als ik iets van mezelf weg kon gooien was het als eerste men Autisme.
Noon schreef:Vroeger gingen ze vaak op reis, de laatste 20 jaar echt niet meer. Mijn vader wil nl nooit op vakantie of andere sociale dingen doen. Mijn moeder leeft daarvoor...
Ladybird schreef:Milou123, ik probeer me met mijn PDD-nos/ADHD ook zoveel aan iederene aan te passen. maar beter als mijn best kan ik niet doen. en als er danop dat moment zijn er mensen die dan zeggen, ze verwachten dat wij het doen en laten aan hun aanpassen, doet dat wel veel pijn.. Omdat ik zo gruwelijk mn best doe.
Urielle schreef:Noon schreef:Vroeger gingen ze vaak op reis, de laatste 20 jaar echt niet meer. Mijn vader wil nl nooit op vakantie of andere sociale dingen doen. Mijn moeder leeft daarvoor...
Dat is ook iets wat ik jammer vind
Nu met Pasen had ik zo graag erop uit gewild, zo in dat eerste voorjaarszonnetje begint het te kriebelen om naar buiten te gaan. Hij wil dat dus niet. Natuurlijk kan ik alleen, of met de kinderen, maar ik wil ook zo graag eens met het gezinnetje dingen doen. Maar als we iets doen, verzandt het in ik die probeer de sfeer goed te houden, en hij die klaagt over het geld dat het kost, geruzie over wat er al dan niet gekocht mag worden aan drinken of ijsjes en loopt hij met een lang gezicht zwijgend mee. Dat is dan ook niet wat ik voor ogen had![]()
Ik heb vroeger een gewone vriend gehad (dus geen liefdesrelatie) die gewoon opperde om na het werk zomaar op een doordeweekse dag 'even' naar Scheveningen te rijden (vanuit Brabant he), dan aten we daar, wandelden wat over de pier, en reden weer terug. Dat soort gekke dingen past helemaal in mijn straatje. Ik zou heel graag nog eens zo'n vriendschap vinden, dat zou mij emotioneel heel erg goed doen.