B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:38

Klinkt niet al te best inowa......toch een teken dat er iets niet klopt!
Begrijp dan niet dat ze er zo makkelijk over doen en niet eens een fatsoenlijk onderzoek.

Eilinora

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:42

ja snap dat ook echt niet...

maar ben het wel zat om altijd moe te zijn,loop de hele dag als een zombie rond en te gapen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:43

Ellie_F schreef:
Shadow0: prik jij jezelf of ga je naar de huisarts toe?

Zelf. Het prikken is vervelend (vind ik) maar de vrijheid is heerlijk :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:44

Ik zet de injecties zelf in m'n bovenbeen. Mijn vader is gepensioneerd huisarts en m'n moeder was z'n assistente, dus die hebben het me laten zien. Ben zelf ook dierenarts, dus heb wel ervaring met naalden zetten :D Is toch anders in je eigen been :D
M'n moeder is trouwens twee weken geleden ook begonnen met prikken, we hadden al jaren dezelfde klachten. Zij heeft geen laag B12, maar de spuiten helpen als een tierelier.
Kwam erachter dat m'n oma en overgrootoma in hun tijd al leverinjecties kregen.

@Inowa, echt schandalig dat ze niet verder zoeken. Een laag HB kan door verschillende oorzaken komen. IJzer, b12, foliumzuur.

@winddancer: ik denk dat ik ook geen effect zou hebben met 1x per maand. Ik ben na die 10 keer 2x per week, gewoon zo doorgegaan totdat ik voelde dat er langer tussen kon. Toen heb ik nog heel lang 1x per week geprikt en nu probeer ik dat weer te rekken. Ik voel het gelijk als ik moet prikken (en m'n vriend zegt het ook altijd gelijk :+ ). Ik vraag me toch af of het wel opgeslagen wordt als ik er maar zo kort mee doe.

Ik kan echt iedereen aanraden een andere huisarts te zoeken. Ik ben op kennismaking gesprek gegaan, heb aangegeven dat ik B12 spuiten wilde en dat ik ontzettend graag met haar zou willen samen werken, maar dat ik ze ook gewoon in Duitsland kan halen. Als ze die samenwerking niet wilde, dan moest ze dat nu zeggen, want dan ga ik me niet eens inschrijven. Ik krijg ze nu gewoon met een herhalingsreceptje en kan volledig op eigen inzicht prikken. Dat is toch echt een enorme opluchting :j Niet meer zo afhankelijk van andermans ideeën over hoe jij je voelt :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:54

@Inowa, ook jouw verhaal even gelezen en inderdaad absurd dat er niets ondernomen wordt. Ik zou toch zeer nadrukkelijk verzoeken om een behoorlijk bloedonderzoek, dus ook echt bij een lab. Met oa bloedbeeld (volledig), ijzer + ferritine, B12, foliumzuur, en als je toch bezig bent vit D en schildklier (TSH + fT4).
Kun je misschien een van je ouders of je partner meenemen? Dat kan nog wel eens schelen.

En dan een kopietje van de uitslagen zelf opvragen, (daar heb je recht op, ze mogen dit niet weigeren) en zelf eens kijken wat de waarden zoal zijn. (Dit duurt ongeveer een week.)
Ik zou dan nog even wachten met zelf supplementen nemen, dat vertekent de boel immers. Die paar weken kunnen er dan wel weer bij.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:57

sanne83 schreef:
Ik kan echt iedereen aanraden een andere huisarts te zoeken.

Heb ik toen ook gedaan en mijn oude dossier niet me genomen. Ik wilde dat de nieuwe huisarts er blanco naar keek. Heb drie gesprekken gehad met huisartsen en de gene waar ik een goed gevoel bij had, is het geworden.

Shadow0 schreef:
Ik zou dan nog even wachten met zelf supplementen nemen, dat vertekent de boel immers.

Dat begreep ik ook. Kan beter geen supplementen nemen.

Klopt het overigens dat je waarde aan de lage kant kan zijn maar niet het complete beeld weergeeft als je het actieve gedeelte niet hebt getest?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:08

ik heb helaas niemand die me kan helpen....sta er bij veel dingen alleen voor

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:13

Ik heb gisteren een enquete gekregen van m'n internist over B12 tekort, nouja m'n klachten etc :) Had iemand anders hier in het topic ook gekregen.

Ze willen zorgen dat er meer bekendheid komt over de impact ervan op je leven oid. Had het niet echt goed gelezen en m'n moeder heeft de brief die erbij zat al weg gegooid :')

Positief iig, wat ze er mee willen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:24

Daphne__ schreef:
Ik heb gisteren een enquete gekregen van m'n internist over B12 tekort, nouja m'n klachten etc :) Had iemand anders hier in het topic ook gekregen.

Ze willen zorgen dat er meer bekendheid komt over de impact ervan op je leven oid. Had het niet echt goed gelezen en m'n moeder heeft de brief die erbij zat al weg gegooid :')

Jammer, had hem wel graag willen lezen :)

Maar ik dacht echt serieus een paar spuiten en ik ben er weer bovenop. Maar daar heb ik mij lelijk in vergist. En vind het soms lastig om er mee om te gaan. Ik wil ook gewoon stappen, zonder eerst paar uur te slapen. Of ik lig lekker naast mijn vriend en opeens boem ik ben vertrokken. Gelukkig kan vriend er beter mee omgaan dan ik met mijzelf. Maar kan er serieus soms wel goed om janken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:26

Ik zal eens kijken of hij nog in de papiercontainer ligt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:30

Daphne__ schreef:
Ik zal eens kijken of hij nog in de papiercontainer ligt :Y)

Haha dat zou super zijn :)

Ik heb ook gezeur met mijn huisarts. Die vind dat mijn waardes te hoog zijn :+ Maar het UMCG zegt dat ik gewoon moet waarbij ik mij goed voel. En vinden het niet erg dat ik om de 4/5 week zit. Van de huisarts moeten er 8 weken tussen zitten _O-

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:34

love_western schreef:
Daphne__ schreef:

Jammer, had hem wel graag willen lezen :)

Maar ik dacht echt serieus een paar spuiten en ik ben er weer bovenop. Maar daar heb ik mij lelijk in vergist. En vind het soms lastig om er mee om te gaan. Ik wil ook gewoon stappen, zonder eerst paar uur te slapen. Of ik lig lekker naast mijn vriend en opeens boem ik ben vertrokken. Gelukkig kan vriend er beter mee omgaan dan ik met mijzelf. Maar kan er serieus soms wel goed om janken.

Ik snap helemaal hoe je je voelt. Ookal gaat het bij mij wel beter, je blijft toch zó veel nog missen!
Zo ben ik bijvoorbeeld deze week niet met school mee naar Parijs, omdat ik dat gewoon nog niet vol hou :(
Hoelang ben jij al aan het prikken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:38

xxxjanna schreef:
Ik snap helemaal hoe je je voelt. Ookal gaat het bij mij wel beter, je blijft toch zó veel nog missen!
Zo ben ik bijvoorbeeld deze week niet met school mee naar Parijs, omdat ik dat gewoon nog niet vol hou :(

1.5 tot 2 jaar. Weet niet precies. Maar kreeg de diagnose pas toen ik paar maand bij mijn vriend was.

Ik moet echt leuke dingen inplannen. Zodat ik daarvoor goed mijn rust kan nemen. En ik kan niet goed plannen door mijn ADD :')

Ben 2 zomers terug wel naar amerika geweest. Maar toen heb ik net voor de vakantie geprikt. Waardoor ik het redelijk goed volhield. Maar wat was ik na de vakantie kapot. Wel super mooie dagen beleefd. Had mijn zusje opgegeven voor stichting doe een wens. En vond prachtig om te zien hoe zij genoot. Wou haar altijd al een keer meenemen naar Amerika. Maar het is gewoon duur. En toen ze was uitgekozen, was haar wens dus amerika.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:40

love_western schreef:
xxxjanna schreef:

1.5 tot 2 jaar. Weet niet precies. Maar kreeg de diagnose pas toen ik paar maand bij mijn vriend was.

Ik moet echt leuke dingen inplannen. Zodat ik daarvoor goed mijn rust kan nemen. En ik kan niet goed plannen door mijn ADD :')

Ben 2 zomers terug wel naar amerika geweest. Maar toen heb ik net voor de vakantie geprikt. Waardoor ik het redelijk goed volhield. Maar wat was ik na de vakantie kapot. Wel super mooie dagen beleefd. Had mijn zusje opgegeven voor stichting doe een wens. En vond prachtig om te zien hoe zij genoot. Wou haar altijd al een keer meenemen naar Amerika. Maar het is gewoon duur. En toen ze was uitgekozen, was haar wens dus amerika.

Wat mooi! Echt super lief dat je dat voor je zusje gedaan had en wat zal dat een leuke ervaring zijn geweest.
Begrijpelijk dat je kapot was!
En wel jammer dat je al zo lang aan het prikken bent, maar je nog steeds niet écht beter bent zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:42

xxxjanna schreef:
love_western schreef:

Wat mooi! Echt super lief dat je dat voor je zusje gedaan had en wat zal dat een leuke ervaring zijn geweest.
Begrijpelijk dat je kapot was!
En wel jammer dat je al zo lang aan het prikken bent, maar je nog steeds niet écht beter bent zeg..

Idd jammer. Maar als ik terugkijk hoe ik voor het prikken er aan toe was. Is het al een stuk verbeterd. En het gaat ook steeds beter.

Maar ik word sowieso moe van dat koude weer. Mag van nu wel weer warmer worden. Maar niet te veel zon. Heb zonne allergie :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:50

Ik heb net in de container gekeken en heb de envlop wel gevonden, maar de brief niet -O- Als m'n moeder terug is zal ik haar eens vragen of ze zeker weet dat ze hem weg gegooid heeft.

Ik heb morgen gesprek met Arbeids deskunige... Kijken welk werk ik kan doen :) Ben benieuwd... Heb een hele lijst met dingen die ik van de arts niet mag. Zal zoiezo saai werk worden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:54

Daphne__ schreef:
Ik heb net in de container gekeken en heb de envlop wel gevonden, maar de brief niet -O- Als m'n moeder terug is zal ik haar eens vragen of ze zeker weet dat ze hem weg gegooid heeft.

Ik heb morgen gesprek met Arbeids deskunige... Kijken welk werk ik kan doen :) Ben benieuwd... Heb een hele lijst met dingen die ik van de arts niet mag. Zal zoiezo saai werk worden :')

Ik ben ook druk opzoek naar werk. Tot september dan. Maar enigste waar ik werk kan vinden is in een fabriek. Maar word telkens weggestuurd, omdat mijn tempo gewoon lager ligt -O-

En ik moet gewoon begeleiding hebben, die mij helpt werk te zoeken etc. Want ik zelf stel het alleen maar uit.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:06

Oke ik ben echt verbaasd.. M'n b12 is omhoog gegaan -O- B12 waarde van 218 naar 311. Met die speciale test (ik weet helaas niet hoe die heet, maar het is een test om te kijken of er echt een tekort was) maar die is van 148 naar 192 en HB gehalte is 8.4. Ik sta er echt van te kijken, ik had juist het idee dat het achteruit ging. Nja, goed, iets positiefs!

Gisteren ook weer naar Nijmegen gegaan. Heb weer 16 vragenlijsten moeten maken en heb een kastje meegekregen en die meet mijn bewegingen. En die moet ik de komende 2 weken 24/7 om houden. Voor die afspraak stond 2 uur maar was met een klein uurtje alweer naar huis :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:56

Maar die waarde om te kijken of je lichaam ook echt tekort komt... Die is toch juist verhoogd als je een tekort hebt? Of heb ik het nou over een andere waarde... Bij mij was m'n b12 veel te laag en een andere waarde die was extreem verhoogd, wat betekende dat ik ook echt tekort kwam.

Heb vandaag het gesprek gehad. Er zijn al zo'n 20.000 beroepen die ik niet kan doen := Krijg volgende week te horen of er beroepen zijn die wel geschikt voor me zijn. Best spannend :\

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:23

Ik vind het heel erg tegenstrijdig als dat inderdaad zo is! M'n waardes gaan omhoog, maar m'n tekort ook? :+ Nja. Binnenkort ff bezoekje aan de dokter, wil eigenlijk wel eens prikken proberen voor een langere tijd, in het begin veel en daarna afbouwen zoals de meeste hier doen als ik het zo lees.

Oei.. Dat zijn er nogal wat! Hopen dat er iets bij zit! En of je dan ook nog aan werk kan komen!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:59

Ik snap er eerlijk gezegd ook niks van en het resultaat krijg je van bloedprikken ook niet te zien (niet dat me dat zo maar wat zegt, maar oke).

Maar ik zou ook wel graag beter resultaat willen zien....ben echt dood- en doodvermoeid :(

Ben om 6.30 uur opgestaan en nu heb ik al moeite en zou het liefste mijn bed in duiken......

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:25

Leverage schreef:
Ik vind het heel erg tegenstrijdig als dat inderdaad zo is! M'n waardes gaan omhoog, maar m'n tekort ook? :+ Nja. Binnenkort ff bezoekje aan de dokter, wil eigenlijk wel eens prikken proberen voor een langere tijd, in het begin veel en daarna afbouwen zoals de meeste hier doen als ik het zo lees.

Oei.. Dat zijn er nogal wat! Hopen dat er iets bij zit! En of je dan ook nog aan werk kan komen!

Ik weet wel dat de waarde bij het ene ziekenhuis hoger of lager is dan bij het andere... Mijn waarde was bij het ene ziekenhuis 112 en bij de ander 109 ofzo. Maar of er ook zo veel verschil tussen kan zitten.. Dat weet ik niet.

Ik hoop idd dat er nog banen zijn die wel geschikt voor me zijn. Er moeten 3 beroepen zijn, die je op 9 plekken in nederland kunt doen zegmaar. Als die er niet zijn krijg ik WAJONG.

Maar ze kijken gewoon naar alle beroepen in Nederland, dus de kans is groot dat áls er beroepen uit komen, ik er nooit werk in vind -O- In dat geval krijg ik alsnog een uitkering.

Moet wel zeggen dat ze het B12 tekort erg serieus nemen bij het UWV hier :j Ik mag geen werk doen waarbij ik langer dan een uur op een dag moet lopen, een half uur staan, 1 keer een trap op en af, niet zwaar tillen, geen werk met een deadline etc etc.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:23

Pff, heb net een pittig gesprek met mijn huisarts gehad. Heb vorige week bloedgeprikt en vandaag gebeld voor de uitslag. Was prima volgens haar 142.. Dus heb toen gezegd dat ik wissel van huisarts. Ben er klaar mee. En toen wilde ze wel spuiten proberen... Dus heb gezegd dat ik dan wel een goede opstartdosis wil. Of ze die nu ook geeft betwijfel ik, maar dat wacht ik even af. Eindelijk na 9 jaar krijg ik weer spuiten. Hoop echt dat dit gaat werken.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:14

142 is niet prima, i.c.m. met klachten hoort een huisarts deze waarde serieus te nemen en te behandelen. Wat super goed van je dat je je grenzen hebt aangegeven!

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:17

Ja, was er zo klaar mee. Ik wil gewoon werken, paardrijden en leuke dingen doen. Ben pas 32 geen 80..
Dus of ik word nu fatsoenlijk behandeld of ik ga naar een andere huisarts. Wil ook nog ooit kinderen en heb laatst gelezen dat dat met B12 tekort ook nog leuk gaat worden. Dus dan kan er beter nu wat aan gedaan worden.