Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoyJarig

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:07

Ik heb zojuist weer een "aanval" gehad.Mezelf volgepropt met chocola :(
En nu voel ik me echt dik...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:13

Maar je bent hartstikke gezond en gaat ook heus 'nooit een eetstoornis krijgen' - toch?
Weet je 't zeker?

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:15

Ja, ik wil het niet krijgen. En ik heb het niet. Maar ik heb me zojuist wel weer volgepropt en nu eet ik weer niks. Dus ik ga nu eten. En dadelijk joggen.En daarom ook aanval tussen haakjes.En ik ben gewoon niet gezond als ik zo eet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:16

Over hoeveel chocolade gaat 't eigenlijk? :)

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:20

4 chocolade reepjes.een plak cake, en een boterham.En dat in 1 keer. En die chocolade reepjes zijn 548 kcal volgens mij per 100 gram.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:34

Reepjes - is dat een hele chocoladereep, of 2 blokjes, of...waar moet ik aan denken? En wat heb je de rest van de dag gegeten?

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:36

4 blokjes per reep.
Ik heb vanochtend macaroni gegeten. Lekker warm eten in de ochtend. :Y)
Op school 6 crackers en water.
Geen broodjes, die waren op :(
Na school een plak cake, 4 chocolade reepjes, een boterham.thee en water
En net een bord macaroni.en Cola.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:16

Ik snap best dat je honger had. Je bent op een leeftijd dat je lichaam sowieso veel energie nodig heeft en een schooldag komst extra energie. Dan is het heel normaal dat je trek/honger hebt als je thuiskomt uit school.
Even een gokje hoor, maar: je had zin in chocolade, maar dat 'mag' niet want is dikmakend, maar je nam het toch en toen kon je niet meer stoppen? Of die plak cake mocht al niet?
Of heb je normaal geen moeite met dat soort producten en had je nu gewoon vreselijke honger?

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:10

Ik heb normaal ook problemen met dit soort producten. Ligt eraan in welke hoeveelheid. En inderdaad kon ik niet meer stoppen. Die plak cake was eerst niet zo erg.
Maar ik heb ong 3 km gejogged. En ik voel me weer goed :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:14

Zo begon het bij mij ook...

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:18

Pfff, ik word er een beetje bang van :')

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:24

Dat hoeft niet, maar ik wil je wel waarschuwen. Pas op jezelf meid. Een keer de bocht uitvliegen is niet erg, je hoeft dan niet te sporten om het er weer af te krijgen. Ik hoop echt dat het goed met je blijft gaan, maar ik vind je berichten wel zorgelijk.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:30

Oke, nou dat hoeft echt niet hoor :) Het gaat prima met me. Ik voel me alleen zo poedersuiker na zo'n "vreetbui." En dan wil ik graag rennen, mijn frustatie eruit. En mijn gevoel kwijt etc. En het was super gezellig met mijn vriendin, en het was lekker weer. Dus dubbelop! :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:29

Het gaat NIET prima. Eetbuien zijn niet prima, verboden producten zijn niet prima, doorslaan is niet prima, en je weer goed voelen na 3km joggen is, in deze context, ook niet prima.

Echt niet.

Het venijnige van een eetstoornis is dat het ongemerkt steeds verder gaat tot je klem zit. Je krijgt steeds meer verboden producten - eerst ga je wat minder chocolade eten, dan mag het nog maar eens per week, dan eens per week één blokje, dan helemaal niet meer, daarna mag chocopasta op brood niet meer, dan eigenlijk helemaal geen snoepjes of lekkers, dan alleen nog kleine stukken vlees en geen vette sausjes meer, enzovoorts. En je moet steeds meer doen als je toch 'fout' bent geweest - nu is het 3km joggen, daarna 5, dan 8 en nog 100 sit-ups.

Steeds een stapje verder. En nog één. En nog één. En steeds denk je 'maar dit is nog normaal, ik voel me goed, ik héb geen eetstoornis!' Tot je blauw van de kou ellendig in bed ligt en niet kan slapen van de honger.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:05

oh nou. Ik denk niet dat het zo ver komt hoor. Ik hou echt van chocola en ships en snoep etc.Dus ik blijf dit ook heus wel eten. Maar wel met maten :) Want eerst gooide ik alles achterover. Ik was toen ook niet de magerste.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:15

DaniBanani schreef:
Het gaat NIET prima. Eetbuien zijn niet prima, verboden producten zijn niet prima, doorslaan is niet prima, en je weer goed voelen na 3km joggen is, in deze context, ook niet prima.

Echt niet.

Het venijnige van een eetstoornis is dat het ongemerkt steeds verder gaat tot je klem zit. Je krijgt steeds meer verboden producten - eerst ga je wat minder chocolade eten, dan mag het nog maar eens per week, dan eens per week één blokje, dan helemaal niet meer, daarna mag chocopasta op brood niet meer, dan eigenlijk helemaal geen snoepjes of lekkers, dan alleen nog kleine stukken vlees en geen vette sausjes meer, enzovoorts. En je moet steeds meer doen als je toch 'fout' bent geweest - nu is het 3km joggen, daarna 5, dan 8 en nog 100 sit-ups.

Steeds een stapje verder. En nog één. En nog één. En steeds denk je 'maar dit is nog normaal, ik voel me goed, ik héb geen eetstoornis!' Tot je blauw van de kou ellendig in bed ligt en niet kan slapen van de honger.

HELEMAAL MEE EENS!!!

Meid, kijk een eerlijk naar jezelf en zie dat je eetgestoord gedrag hebt!
Het erkennen is al een hele stap!
Ik wil je niet aanvallen, maar eetgestoord gedrag is niet niks en onderschat het zeker ook niet.

Kijk niet teveel naar hoeveel kcal iets heeft maar naar wat je lichaam nodig heeft en wanneer je lichaam aangeeft dat je genoeg hebt (dit signaal wat je lichaam geeft is in het begin misschien ver te vinden maar aldoende leert men, ik heb hier ook ruim een half jaar over gedaan en vind het af en toe nog moeilijk).
Ga je eetbui ZEKER NIET compenseren met sporten etc.waardoor je je weer minder schuldig ga voelen!

Maar ik denk echt dat je zelf eerst in moet zien dat het echt wel eetgestoord gedrag is, zodra je dit zelf in ziet zou ik eens lang een GGD of huisarts oid gaan.
Neem die eetstoornis, maar ook vooral jezelf serieus!

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:21

Ik denk dat ik maar eens naar de bokkers moet luisteren. Jullie zijn hier heel serieus over mij. Ikzelf zie het niet echt. Maar dan moet ik daar maar eens gaan werken.Maar ik blijf wel sproten. Zowiezo de paarden. En dat is al een heel eind ( 12km in totaal.Heen en terug, en dan mesten daar etc.En dat 2/3 x in de week.)En ik blijf ook wat beter bij mijn voedingsschema nu. Want Pasen heeft mij een beetje van de kaart gegooid.En ik zal gewoon voldoende eten. Want ik houd veel te veel van eten om het niet te eten :')Maar naar de huisarts gaan weet ik niet hoor.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:38

Natuurlijk moet je blijven sporten, met sporten is helemaal niets mis...integendeel!
Maar wel als je gaat sporten omdat je teveel gegeten hebt!!!!!!!!!!! Dat is niet goed!!

En ja wij zijn heel serieus hierover omdat we weten wat het is om met een eetstoornis te moeten dealen, en hoe eerder je erbij bent des te beter!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:46

Weet je, als het blijft gaan zoals nu is er niet veel aan de hand. Eetbuien zijn vervelend en het is niet helemaal oké om dan ter compensatie te gaan sporten, maar als dat één keer per week gebeurt en het zijn geen hele extreme hoeveelheden valt 't allemaal nog wel mee. Misschien blijft het daarbij en dan is het zo erg niet. :) Maar ik weet ook hoe makkelijk het is om steeds dat stapje verder te gaan en dáár moet je voor waken. Als jij bij jezelf merkt dat je eigenlijk liever steeds minder (lekkers) wil eten/steeds meer wil gaan bewegen om te compenseren, dan wordt het echt tijd om hulp in te schakelen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:49

Het komt op mij ook een beetje geobsedeerd over Jasmijn, en dat is gevaarlijk. Kan beide kanten wat opgaan, doe voorzichtig.

In hoeverre zijn mensen hier van hun ES afgekomen door zelfbehoud- en reflectie?
Of lukte het je niet zonder professionele hulp?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:03

@F_Orumster
Ik ben nog steeds bezig om er vanaf te komen, na bijna 2 jaar intensieve hulp en een BED club waar ik wekelijks heen ging (1 jaar lang), ruim een jaar antidepressiva geslikt te hebben ben ik sinds november 2011 de goede kant op aan het gaan, eerst verbeterde mijn humeur en geestelijke toestand...daarna begon ik ook (heeeeeeeel langzaam aan af te vallen). Nu in sinds die november 2011 ongeveer 10 kg afgevallen (ja echt het gaat heeeeeeel langzaam maar dat geeft helemaal niet). Ik zit lekker in mijn vel en dat is ook echt heel wat waard.
Of ik er echt helemaal af kan komen weet ik niet.. ik heb zoals gister ook echt weer een eetbui gehad (dat wat ik gister at was niets in vergelijking als wat ik hiervoor at. Maar het gaat niet om de hoeveelheid, het gaat om het gedrag!
Ik weet bijna wel zeker dat ik het niet zonder hulp heb kunnen doen.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:39

Oke dankjulliewel! :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:20

En weet je meis, hoe sneller je erbij bent, hoe eerder je er vanaf bent.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:16

Oke, ik ga er toch wel wat aan doen :) Maar ik heb het tegen mijn vriendin besproken. En ze zei ook dat je niet zo snel een eetstoornis hebt. Maarja, ik vertrouw jullie meer over deze zaak.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:24

Wat ga je doen?